X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  כתבות
כוכב הריאליטי הראשון [ציור: ארנסט שפרד]
מי היה ההשראה לסיפורי פו הדוב
רבים סבורים שכריסטופר רובין, בנו היחיד של הסופר אלן מילן, הוא שעמד מאחורי הדמות הנושאת את שמו. בחינה מדוקדקת מעלה שהתשובה מצויה בדור הקודם

  • "פו, תבטיח לי שלא תשכח אותי לעולמים. אפילו כשאני אהיה בן מאה". פו חשב רגע קט. "בן כמה אני אהיה אז?" "תשעים ותשע". פו הנהן. "אני מבטיח", אמר. עיניו של כריסטופר רובין עדיין הביטו בעולם, אבל ידו גיששה עתה אחר כפתו של פו.
גם אם לא קראתם בעצמכם מעולם את הדיאלוג הזה (כי אימא שלכם הקריאה לכם אותו וזה הספיק, או שגדלתם על כוכב לכת אחר), אתם בוודאי מזהים את הדמויות. פו הוא כנראה דוב הצעצוע המפורסם והאהוב בעולם. אומנם הוא דובון טיפשון שאין לו הרבה מוח בקודקודו, אבל מידות ליבו מפצות על כך לחלוטין. אנחנו מכירים אותו בזכות סיפוריו הנפלאים של אלן א.מילן שיצאו לאור בבריטניה שבין שתי מלחמות העולם בשני ספרים: "פו הדב" והמשכו "הבית בקרן פו".
כריסטופר רובין, לעומתו, היה ילד אמיתי לחלוטין. שמו המלא היה כריסטופר רובין מילן, והוא היה בנו היחיד של אלן מילן והבעלים המאושר של פו "האמיתי" – דוב הצעצוע שהיה המודל לסיפורי ההרפתקאות הקסומים, מלאי הדמיון, שטווה אביו.
כאשר כריסטופר הקטן היה בן שנה, הוא קיבל במתנה את "פו" – דובון פרווה חום בעל מראה רגיל למדי. כאשר כריסטופר היה בן ארבע, רכשו אלן ואשתו את חוות קוצ'פורד במחוז סאסקס. זו הייתה אחוזה כפרית אנגלית טיפוסית שגבלה ביער אשדאון, יער שלימים יהיה ברור, כי הוא אביו הרוחני של ביתו של פו – יער ת"ק הפרסאות (או יער מאת האקרים, לצעירים שביניכם שמכירים רק את התרגומים החדשים). אז הילד, הדוב והיער היו אמיתיים, ואפילו הקשר ביניהם היה אמיתי: בהעדר חברה אחרת כמעט בסביבה הכפרית, יער אשדאון אכן היה מגרש המשחקים של כריסטופר, ודובון הפרווה אכן היה כמעט חבר, ובכל מקרה – הלך עם הילד לכל מקום.
כאילו כל זה לא היה מספיק כדי להפוך את כריסטופר רובין לכוכב תוכנית הריאלטי הראשונה בעידן המודרני – בחר המאייר ארנסט שפרד להנציח את הדמויות האמיתיות באיוריו המקסימים לספרים. לא הייתם צריכים להגיע לחוות קוצ'פורד כדי לדעת איך כריסטופר רובין נראה (ועדיין היו כאלה שטרחו והגיעו), בעמוד הראשון של הספר יכולתם לראות אותו גורר את הדוב המסכן כשראשו נחבט במדרגות.

איה מבוססת על דפני
אחוזת קוצ'פורד של משפחת מילן [צילום: הספרייה הלאומית]

כשפורסם הספר הראשון, "וויני הפו" (או בתרגומו לעברית, פשוט "פו הדוב") ההצלחה הייתה מיידית והמכירות עלו על כל התחזיות. תהילתו של פו יצאה מהר מאוד מחוץ לגבולות האיים הבריטיים: הספר תורגם ליותר מ-30 שפות, ביניהן אפילו לטינית.
לעברית תורגם "פו" ארבע פעמים לפחות. הכתיבה העשירה של מילן, גם אם נכתבה בשפה ברורה לילדים, אינה קלה לתרגום. המתרגמים בחרו לתרגם מחדש בכל פעם את המונחים ושמות המקומות, וכך יש לנו יער שפעם קראו לו יער ת"ק הפרסאות, אבל הוא גם יער מאת האקרים, אלף הדונם או אלף הצעדים.
ההתלהבות מדמותו של הדוב חובב הדבש הייתה עצומה, ועוד לפני עידן דיסני, שרכשה את הזכויות ויצרה את סדרת הסרטים האייקונית, הסיפור עוּבַּד בכל העולם למחזות, הצגות ילדים, ותסיכתי רדיו. כך כריסטופר רובין, הילד עם השיער הארוך שאמו נהגה להלביש כילדה, הפך כמעט בן-לילה למפורסם. דמות מוכרת בכל בית בו גדלו ילדים.
אבל האם הוא אכן היה ההשראה האמיתית לסיפורים? האם הקשר בינו לבין פו שאנחנו מכירים היה טכני וחיצוני גרידא או שבאמת הספרים מספרים עליו? כדי לענות על השאלה הזו, צריך להכיר קצת יותר לעומק שתי משפחות מילן נפרדות – זו שאלן היה בה ילד בעצמו, וזו שאלן היה בה האב.
אלן היה כבר בן 30 כשפגש את דורותי דה-סלינקור (שכונתה דפני בפי ידידיה הקרובים) ב-1912. הוא התאהב בה מיידית ולמחרת פגישתם הראשונה הוא ביקש את ידה. היא נענתה והם נישאו בשנה שלאחר מכן. אבל נישואיהם לא היו מאושרים. מכרים של בני הזוג נהגו להתלוצץ על כך שאם יש דמות בספרי פו שמבוססת על דפני, הרי היא איה.
כשפרצה מלחמת העולם הראשונה, אלן התנדב לצבא ונפצע בקרב על הסום. הוא לא דיבר הרבה על מה שעבר עליו בזמן שירותו, אבל חזר, כמו רבים אחרים, אדם שקט ומכונס אף יותר ממה שהיה קודם. בני הזוג חיו בקוצ'פורד בחדרים נפרדים. זה של אלן תואר על-ידי בנו כ"קטן ואפלולי" ואילו זה של דפני היה "מרווח ונאה". אלן לא היה אדם תובעני ובבדידות הכפרית הוא הרבה לשחק גולף (בעצמו או עם בנו. אשתו לא הצטרפה למשחק מעולם), להתבודד ולכתוב.
הוא כן כתב עבורה, בכל עוצמת התשוקה של אהבה שאינה נענית במלואה. כי גם אם לא אהבה אותו כפי שאהב אותה בפגישתם הראשונה, היא העריצה את כתיבתו ותמכה בה. "ללא עידודה, ההנאה שהפיקה והצחוק שעורר בה, הוא לא היה מסוגל להמשיך. למי אכפת היה כמה עותקים מכרו בהוצאת מת'ואן?" (כריסטופר מילן, המקומות הקסומים).

מעולם לא סלח לאביו
אלן מילן, כריסטופר רובין ופו [צילום: הספרייה הלאומית]

כאשר כריסטופר הצטרף למעגל המשפחתי, הוא הכניס משהו חדש למערכת היחסים הזו. אבל זה לא היה מספיק. בשנותיו הראשונות הוא היה נתון להשגחתה של "נאני" – האומנת היקרה שלו שאהבה אותו בכל ליבה, והוא השיב לה ככל שיכול לב פעוט להשיב אהבה כזו. את הוריו הוא פגש פעמים מעטות במהלך היום. וכך, גם אם אהב אלן את בנו, לא היו לו הזדמנויות רבות לבלות איתו.
קריאה בספריו האוטוביוגרפיים של כריסטופר, מעלה תמונה של ילד בודד שאהב את ילדותו השקטה והמוגנת בקוצ'פורד, והתפעם מהיופי שהיה מוקף בו. נראה כי הוריו עשו מאמצים כלשהם להגן עליו מפני הפרסום, לפחות בשנים הראשונות, אבל כשגדל מעט וכבר לא נשמר תחת סינרה של נאני, איש לא יכול היה להגן עליו מפני נערי בית הספר "גיבס" שלעגו לתספורתו ובגדיו. ומשם רגשותיו לגבי בן דמותו הספרותי הלכו והידרדרו.
כריסטופר מעולם לא סלח לאביו על שהפך אותו לילד ההוא, שכולם מכירים את הסיפור שלו. עיתונאים ותחקירנים רבים לא היססו לעוט על הכביסה המלוכלכת של המילנים, וכך חזר הנרטיב הזה וסופר שוב ושוב – בעיתונות, בספרים ואף בסרטים. אבל האמת הייתה, ככל שניתן להבינה ממרחק השנים, שפרט למעטפת החיצונית, הסיפורים לא היו באמת אודות כריסטופר ומעלליו. הם לא היו יכולים להיות.
לכריסטופר לא היו אחים, ואף לא היו לו כמעט חברים בני גילו איתם יכול היה לשחק ביער. סיפורי פו וחבורתו עולים על גדותיהם מרוב הערכה לעוצמתה של חברות אמת ואהבת אחים. הם מלאים בתום ובמשחקיות שקשה לדמיין כשקוראים את תיאורי ילדותו של כריסטופר עצמו, שהיה מוקף במבוגרים והסתדר איתם הרבה יותר מאשר עם ילדים אחרים. אלן נדרש למקור אור אחר ממנו הוא שאב את הרעיונות לכתיבתו, מקור שיספק לו את הקסם והרוך שנגעו בקוראים רבים כל כך בכל העולם.

ילדות רועשת וחמימה
תרגומיו של אהרון אמיר [צילום: הספרייה הלאומית]

"לפני שנים רבות, חי אדם, ולו שלושה בנים. כך התחלנו. כך תמיד התחילו סיפורי האגדות". במילים אלה פותח מילן את האוטוביוגרפיה שלו, ששני שלישים ממנה מוקדשים לימי ילדותו ונערותו. "האומנת שלנו, היא שהייתה מקריאה לנו את הסיפורים הללו, ובשעה שעשתה זאת בארי הביט ב-קן ושניהם הביטו באלן… בעוד רגע, בארי יהפוך לפטריה, וקן לדוב דו-ראשי".
אלן גדל במשפחה שונה לחלוטין מזו שגדל בה בנו. היו לו שני אחים גדולים, קרובים זה לזה בגיל, ויחד הם היו חבורה עליזה להפליא. הם ביימו יחד מחזות פרטיים, המציאו מעשי קונדס ששיגעו את האומנות ובאופן כללי התנהגו כמו שהיינו מצפים מחבורת אחים להתנהג.
ילדותו של אלן הייתה כל מה שלא הייתה ילדותו של כריסטופר – רועשת וחמימה. מוקפת במגעם התמידי של אחים אוהבים, אב קרוב ואם דואגת. מלאת שמחה והרפתקאות קטנות של יום יום. בארי היה האח הגדול; אבל את קן, האח השני, אלן אהב והעריץ בכל ליבו ונפשו. הם היו בלתי נפרדים, כילדים וגם מאוחר יותר – כנערים וכגברים צעירים, עד למותו של קן.
"הדרך היחידה שלי לתאר אותו, למרות שהמילים האלה אינן משקפות היטב את עליונותו על פני, היא שהוא היה טוב יותר ממני. אדיב יותר, בעל לב גדול יותר, סבלן יותר, בעל טבע מתוק יותר, ראוי יותר לאהבה. כל אלה ואף אחד מאלה, מתארים אותו. לו הייתם מכירים את שנינו, הייתם מעדיפים אותו". (אלן מילן, אוטוביוגרפיה).
למרות שאלן היה המוכשר מביניהם, הם הלכו יחד ללמוד בקיימברידג', וכתבו יחד למגזין הסטיודנטים "גרנטה" תחת ראשי התיבות המשותפים שלהם – א.ק.מ.
  • "חזרזיר יקירי", אמרתי, "כל הספר הוא עליך". "אה, אז הוא על פו" הוא צייץ. את פו אנחנו באמת מעדיפים, על זה אין ויכוח, אבל חזרזיר זוכה להרבה דברים טובים ש-פו לא. כי את פו אי-אפשר לקחת לבית הספר בלי שכולם ישימו לב, אבל חזרזיר כזה קטן, שהוא מחליק בקלות לתוך הכיס… וככה הוא מקבל הרבה יותר חינוך והשכלה מאשר פו. אבל לפו לא אכפת. יש כאלה שיש להם שכל, הוא אומר, ויש כאלה שאין להם. ככה זה". (מתוך ההקדמה ל"פו הדוב")
את "פו הדוב" הקדיש אלן לדפני אישתו, באחת ההקדשות המפורסמות ביותר בעולם הספרות, אבל את האוטוביוגרפיה שלו אלן מקדיש לאחיו קן, שנפטר כעשור לפני שזו יצאה לאור: "לזכרו של קנת ג'ון מילן. מי שנטל את הרע שבי ויצר את הטוב שבי". וזהו. כמיטב המסורת חשוקת-השפתיים הבריטית, מותו של קן, שניתן לנחש שהשפיע עמוקות על אלן, לא מתואר בספר, ואיש לא זכה מעולם לשמוע על רגשותיו בנושא זה.
קן חוזר להופיע באוטוביוגרפיות של כריסטופר רובין. לא כדוד חי או מישהו אהוב שדובר עליו בבית, אלא כדמות עמומה שאביו חיפש תמיד. אם זה היה במשחקיו עם בנו או בבחירת מיני המתיקה בשעת התה – הוא חיפש לגעת שוב ברוחו של אחיו שלא היה עוד איתו. אבל היה מקום אחד שבו הוא אִפשר לעצמו להשתעשע בזכרונות ולהביא לידי ביטוי את רגשותיו הנוסטלגיים, האמיתיים – וזה היה בכתיבתו. בספרי פו הדוב הוא הקים לתחייה את הימים התמימים והרחוקים בהם יצאו האחים יחד להרפתקאות בנוף הכפרי האנגלי. גילו קטבים צפוניים ומצאו פילים נפילים.
פו שלו הוא בן דמותו של האח הזה, שאולי לא היה חכם כשני אחיו האחרים, אבל היה טוב יותר. מבין יותר מהם הדברים החשובים באמת בחיים. אהוב יותר. "פו-הדובי" יותר. ושאליו הוא כל כך התגעגע. "והם הלכו להם יחד. אבל לאן שלא ילכו, ומה שלא יקרה להם בדרך, במקום ההוא המכושף במעלה היער ישחקו תמיד ילד קטן ודובו" (הבית בקרן פו).

המאמר פורסם ב"הספרנים", בלוג הספרייה הלאומית
תאריך:  25/03/2023   |   עודכן:  25/03/2023
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
מי היה ההשראה לסיפורי פו הדוב
תגובות  [ 1 ] מוצגות  [ 1 ]  כתוב תגובה 
1
מעניין, תודה. ל"ת
שוקי  |  31/03/23 12:40
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
אלדד שביט, צ'ק פרייליך
ביידן הדגיש השבוע באוזני נתניהו את דאגתו בסוגיה הפלשתינית והרפורמה המשפטית    יש חשיבות עליונה לשמירת הערכים המשותפים שבבסיס היחסים בין המדינות
איתמר לוין
נתניהו משקר ומפר חוק    חזרנו לשאלה המכרעת    מה יעשה מי שיצטווה לפעול בניגוד לפסק דין    מי קורא למי "בוגדים"    גרסת סמוטריץ' וגפני לספר "1984"    האם הגענו לנקודת אל-חזור
איציק וולף
באגרת, שנשלחה ביוני 1918, מתייחס הרב קוק בספקנות לצורך במינויו כרבה של ירושלים ומפציר ביוצאי ארץ ישראל הנמצאים בגולה להיות תועמלנים של רעיון תחיית עם ישראל בארצו, משום שהם יכולים לכתוב יותר טוב "מכל בעלי לשון ובעלי עט אחרים" שהקשר הטבעי לארץ ישראל חסר להם
נגה קורנפלד-שור
מצב טיסה: על שעון סביבתי, חברתי וביולוגי ולמה שינוי השעון גורם לג'ט-לג, יעפת    קיים כיום ויכוח אם המעבר גורם לשימוש ביותר אנרגייה או בפחות אנרגייה
איתמר לוין
צעקות הדדיות מלוות בהכפשות, כולל של רבנים שכלל אינם באולם, מאפיינים את דיוני התביעות הקטנות בידי ריבי לב-אוחיון. אין לה שליטה כלשהי על האולם, הצדדים משתוללים וכלל לא ברור כיצד היא יכולה להבין את הטענות ולהכריע בהן
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il