X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  כתבות
הפגנה נגד האלימות בעיר לוד [צילום: יונתן זינדל, פלאש 90]
מדוע ערביי ישראל לא נאבקים ברפורמה
התשובה: חוסר אמון בממסד, הרגשה שמדובר במחלוקת פנים-יהודית וגם טעויות של ההנהגה בימים האחרונים דומה היה שמסתמן שינוי

הרוב המכריע של הציבור הערבי בישראל הדיר עד כה את רגליו מהפגנות המחאה ההמוניות נגד הרפורמה המשפטית של הממשלה. זאת, חרף המודעות הרבה למשמעות השינויים המוצעים והדאגה העמוקה בו מפני הרעת מעמדו במדינה כחלק מהשלכותיהם. סקר שערך המכון הישראלי לדמוקרטיה במחצית השנייה של פברואר דיווח על 87% מהאזרחים הערבים המביעים חשש, כי זכויותיהם ייפגעו אם יאושרו השינויים המוצעים על-ידי הממשלה.
אמנם מנהיגי המפלגות הערביות הביעו מדי פעם התנגדות ליוזמה הממשלתית ואף קראו במפורש לאזרחים הערבים להשתתף במחאה, תוך שחלקם הגיעו בעצמם להפגנות. עם זאת, הם גילו הבנה לקולות אחרים הקוראים לאי-השתתפות בהפגנות ואף נמנעו מכל פעולה אקטיבית לגיוס המוני של האזרחים הערבים להשתתפות בהן.
לאחרונה הגביר ח"כ איימן עודה את הקריאה לציבור הערבי להשתתף במחאה. בהפגנה שהתקיימה בתל אביב ב-11.3.23 הוא השתתף עם פעילי מפלגתו והכריז: "נמשיך לעבוד בכל הכוח כדי להוציא את הציבור שלנו להשתתף בהפגנות החשובות". בהפגנה שנערכה בוואדי ערה שישה ימים מאוחר יותר טען עודה, כי האינטרס של הציבור הערבי הוא שהמחאה נגד הממשלה תצליח ולכן עליו להיות חלק אינטגרלי מהמאבק.
עודה וח"כ אחמד טיבי הסבירו, כי השתתפות האזרחים הערבים בהפגנות מתחייבת, במיוחד לאור חשיבות שימור אופיו והרכבו של בית המשפט העליון, אשר מנע לאורך השנים פסילת מפלגות ערביות מהשתתפות בבחירות לכנסת. יו"ר רע"ם, מנסור עבאס, קרא מצידו להידברות בין ראשי הקואליציה והאופוזיציה בבית הנשיא ובמקביל קרא להמשיך במחאה.
אנשי ציבור ואקדמיה, פעילים בארגוני חברה אזרחית ופובליציסטים ערבים ויהודים ממשיכים לקרוא לציבור הערבי להשתתף בהפגנות ואף ממליצים לו להיות בין מובילי המחאה, כדי לשבור את התיוג של המחאה כאילו היא אירוע של מפלגות שמאל יהודיות בלבד. אישים ערבים מעטים מתייצבים בהפגנות ואף נושאים בהם נאומי מחאה. כן נשמעו קריאות מצד ארגוני חברה אזרחית, המשותפים לערבים ויהודים, לקיים הפגנות ביישובים הערביים בהשתתפות ערבית ויהודית, תוך הבעת תקווה להתרחבותן. ואמנם, בימים האחרונים החלו הפגנות מחאה ראשונות של ערבים בכפר מנדא ובוואדי ערה.
קמפיין שהושק בתחילת חודש מארס מטעם "יוזמות אברהם" וארגון "האם ראית את האופק לאחרונה?", קורא לציבור הערבי להצטרף למחאה, שאם לא כן – נטען – זכויות היסוד שלו כמיעוט ייגזלו. "יוזמות אברהם" גם קידמה מפגש של דמויות בולטות בציבוריות הערבית עם הנשיא יצחק הרצוג, כדי לפרוש בפניו את חשיבות ההתייחסות אל הציבור הערבי דווקא בעת הזאת, בין השאר בשל ההזדמנות להיות חלק מגיבוש הסכמה רחבה ביחס למאפיינים של הזהות המשטרית של המדינה.

אין הגנה משפטית איתנה
טיבי ועודה. הצטרפו באיחור [צילום: אוליביה פיטוסי, פלאש 90]

למרות זאת, רובו המכריע של הציבור הערבי נותר מחוץ לתנועת המחאה ואינו מעורב באופן פעיל בהפגנות. ככלל נראה, כי חוסר אמון במוסדות המדינה ממשיך לעצב את הלכי הרוח בציבור הערבי ולמנוע את השתתפותו באירועי המחאה. אפשר שלכך נוספו סיבות קונקרטיות נוספות, ביניהן ההצהרות של עודה וטיבי, לפיהן המחאה מתעלמת מבעיות שהן חשובות לחברה הערבית, ביניהן המשך הכיבוש והאפליה נגדה, ולכן הם לא ישתפו פעולה במסגרתה עם מפלגות האופוזיציה היהודית.
גם העובדה שבנאומו הראשון של הרצוג בנושא ההפיכה המשטרית (12.2.23) לא הוזכר כלל המיעוט הערבי, תרמה לתחושה שמדובר במאבק פנים-יהודי. לכך יש להוסיף את הנטייה של ראשי תנועת המחאה ומארגני ההפגנות לצמצם השתתפות של ערבים בהן ולמנוע הנפת דגלי פלשתין או התייחסות לסכסוך הישראלי-פלשתיני, אשר התפרשו כמסר שלפיו המארגנים לא באמת רוצים לראות ערבים לידם באירועים אלה.
כרקע למצב הנוכחי יצוין שאם זכויות האדם, ובראשן הזכויות לשוויון, של הציבור הערבי לא זכו עד כה להגנה משפטית איתנה, לא בחוקי היסוד, לא בחקיקה הרגילה, וגם לא באופן מלא בפסיקת בית המשפט העליון – הרי שבהפיכה המשטרית המסתמנת יש כדי ליצור הרעה ממשית במצבו של המיעוט הערבי. זאת, משום שבית המשפט העליון הוא זה שהגן על זכויות הפרט של המיעוט הערבי לאורך כל שנות קיומה של המדינה – גם אם לא תמיד בצורה מלאה.
על-פי סקרי "מדד הביטחון הלאומי" שעורך המכון למחקרי ביטחון לאומי, מידת האמון של הציבור הערבי בישראל בבית המשפט העליון צנחה באופן חד משנת 2017 (אז 75% הביעו אמון גבוה) ל-42% בלבד ב-2022. זאת, כנראה, עקב התפיסה לפיה בית המשפט העליון לא מגן כראוי על זכויותיו של הציבור הערבי, במיוחד ביחס לזכויות הקבוצתיות כמיעוט לאומי ילידי. ואכן, בקרב האזרחים הערביים נותרה תחושה של אכזבה מתפקוד בית המשפט העליון, למשל כאשר הוא אישר פה אחד את חוק יסוד הלאום.
יש להניח, כי שיעור השופטים הערבים בישראל, 8.4% בלבד ב-2019, וכהונה של שופט ערבי אחד בלבד מתוך 15 בבית המשפט העליון, איננו משביע רצון. עם זאת, האמון הערבי בבית המשפט העליון עדיין גבוה יחסית לעומת מוסדות שלטון אחרים.
ועדיין, זכור לטוב פסק הדין קול העם משנת 1953, שהגן גם על חופש הביטוי של העיתון הערבי אל-איתחאד. אחריו באה שורה של פסיקות אשר הוסיפו והגנו על זכויות אזרחיות ופוליטיות של המיעוט הערבי. בולטים ביניהם פסק הדין בעניין סמיר קעדאן בעניין הקצאת קרקעות באופן שוויוני ביישובים קהילתיים, פסק הדין בעניין עדאלה בסוגיית שילוט בשפה הערבית בערים מעורבות, פסק הדין בעניין מוחמד בכרי וסוגיית חופש הביטוי האומנותי. כמו-כן יוזכרו ההחלטות שביטלו או לא אישרו, בהתאמה, את החלטות ועדת הבחירות המרכזית לכנסת לפסול סיעות ערביות, או מועמדים בסיעות ערביות, מהתמודדות בבחירות לכנסת.

יוזמות החקיקה מסכנות את הערבים
המארגנים נגד דגלי פלסטין [צילום: נועם ריבקין-פנטון, פלאש 90]

מול יוזמות החקיקה הנוכחיות קיים חשש ניכר, כי אלה עלולות לפגוע קשות בציבור הערבי, בין היתר אם שערי בית המשפט ייפגעו בפני ארגוני זכויות האדם. חקיקה ברוח היוזמה הממשלתית תאפשר לממשלה לקדם מדיניות מפלה נגד הציבור הערבי בהעדר מנגנון פיקוח של ממש. קונקרטית, כל אימת שבית המשפט ירצה להתערב כדי להגן על זכויות המיעוט הערבי, לא ניתן יהיה לבטל מדיניות מפלה, תוך שימוש בעילת הסבירות. ואילו כאשר מדיניות מפלה תעוגן בחקיקה, לא ניתן יהיה לבטלה, אלא בהסכמה רחבה של כל שופטי בית המשפט העליון.
גם אז תהיה פתוחה בפני המחוקק, הנשלט באופן מלא על-ידי הממשלה, האפשרות להתגבר על פסיקת בית המשפט באמצעות פסקת ההתגברות, ואף לחסום את דרכו מלכתחילה על-ידי הענקת התואר "חוק יסוד" לכל חקיקה מפלה. הדבר נכון ביחס לזכויות הפרט, ולבטח ביחס לזכויות קולקטיביות דוגמת הזכות להשתמש בשפה הערבית במרחב הציבורי, או לגבי מימוש הזכות החוקתית הפוליטית הראשונה במעלה להיבחר לכנסת, לגביה כבר הונחה על שולחן הכנסת הצעה להגביל אותה.
בסיכום, תמונת המצב המצטיירת היא מורכבת מאוד ועתירת סיכונים לדמוקרטיה הישראלית ובמיוחד בכל הקשור לזכויותיו של הציבור הערבי. מצד אחד, יש חשש ניכר מפני השלכות שליליות של היוזמה הממשלתית בעניין מערכת המשפט. מצד שני, ניכר שאזרחי ישראל הערבים מדירים ככלל את עצמם, לפחות עד כה, מול התפתחות בעלת משמעות מכוננת לגבי הדמוקרטיה הישראלית, המציבה אותם עצמם כמיעוט לא מוגן בפני עריצות הרוב והממשלה. תמוהה בהקשר זה גם גישתה הפסיבית יחסית של ההנהגה הפוליטית הערבית, ובעיקר של ועדת המעקב העליונה.
אמנם קשה להעריך, בשלב זה, כיצד תתפתח המחאה בחברה הערבית, אך נראה שסימני ההצטרפות האיטיים והמאוחרים אליה וההפגנות הראשונות שנערכו בישובים הערביים, מעידים על כך שהציבור הערבי מתחיל, אולי באיחור, להבין אל נכון ש"ישיבה על הגדר" לא תועיל לו ואולי אף תפגע בו בהמשך. הצטרפותו למחאה תוכיח, כי הוא אינו נסוג מתפיסת ההשתלבות במרקם הכלכלי, החברתי והפוליטי, שאפיינה אותו בשנים האחרונות.
השתתפות ערבית המונית ופעילה במחאה הקולקטיבית תוסיף נדבך חשוב לא רק לתנועת המחאה, אלא גם לחיזוק השתלבותו של הציבור הערבי בחברה ובמדינה. לחלופין, הימנעות מכך לאורך זמן עשויה להצביע על נסיגה ממחויבותו של הציבור והנהגתו מתפיסת ההשתלבות.

הכותבים הם חוקרים במכון למחקרי ביטחון לאומי (INSS).
תאריך:  01/04/2023   |   עודכן:  01/04/2023
+פרש היכה באלה מפגינה שחבטה בסוס
23:37 01/04/23  |  עידן יוסף

פרש משטרה היכה מפגינה בתל אביב באלה, לאחר שזו חבטה בראשו של הסוס עליו רכב באמצעות השלט שהחזיקה. מפגינים שהיו עדים לאירוע קראו קריאות "בושה" קצובות ומארגני המחאה דורשים מהמפכ"ל לקיים תחקיר.

+ת"א: המשטרה עשתה לראשונה שימוש ב"צעקה"
23:16 01/04/23  |  עידן יוסף

המשטרה עשתה לראשונה בהפרות הסדר בתל אביב שימוש ב"צעקה", כלי אקוסטי שמשמיע רעש בתדר מחריש אוזניים ויכול לגרום גם לנזק שמיעה (הארץ).

[צילום: דוברות המשטרה]
+המשטרה פיזרה במכת"זית מפגינים שירדו לאיילון
22:07 01/04/23  |  עידן יוסף   |   לרשימה המלאה

שלושה חשודים בני 19 נעצרו בהפגנה בקפלן כשברשותם גז פלפל וכלי תקיפה  ▪  מספר המפגינים השבוע היה נמוך משמעותית ברקע הודעת נתניהו על השהיית הרפורמה

פינוי מפגינים בנתיבי איילון [צילום: אריק מרמור/פלאש 90]
+להימנע מפיטורי גלנט
11:50 01/04/23  |  יואב יצחק   |   לרשימה המלאה

מנהיג טוב נבחן לא רק אם קיבל החלטה נכונה לשעתה (לפטר את גלנט מתפקיד שר הביטחון), אלא גם בהימנעות מיישומה אם בדיעבד מתברר נזקה  ▪  על-אף הודעתו הפומבית, על נתניהו להימנע מהוצאת מכתב פיטורין לגלנט, כפוף לכך שגלנט יתן את חלקו: התנצלות על עיתוי הודעתו וגינוי מוחלט של תופעת הסרבנות

נתניהו, גלנט. להימנע מפיטורין [צילום: דוברות הליכוד]
+חובת הטייסים להתנדב
10:45 01/04/23  |  עו"ד יוסי דר   |   לרשימה המלאה

האם הטייסים הסרבנים - במסגרת מאבקם כנגד משטר רודני - רשאים להשתמש בציבור הרחב והתמים, הזקוק להגנתם, כמנוף לחץ וכקלף מיקוח פוליטי? האם הטייסים הסרבנים רשאים להחזיק בבני הציבור התמים כבני ערובה?  ▪  במאמר שפרסמה שופטת בית המשפט העליון פרופ' דפנה ארז היא מחייבת התנדבות בשל עילת ההסתמכות

דיקטטורה? [צילום: גיל יערי, פלאש 90]

מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
מדוע ערביי ישראל לא נאבקים ברפורמה
תגובות  [ 1 ] מוצגות  [ 1 ]  כתוב תגובה 
1
איזה תמימות
אמונחטאפ  |  1/04/23 19:17
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות סערת הרפורמה במשפט
איציק וולף
ינס סטולטנברג התייחס להחלטת הפרלמנט באנקרה ואמר כי בימים הקרובים תצורף פינלנד לברית הצפון אטלנטית
איתן קלינסקי
בראשית ל"ד, ל' - שר האוצר שכח שיעקב אבינו גידף את שני בניו, שמעון ולוי, שפגעו קשות בתושבי עיר שלמה על תושביה ובזזו רכושם, כי בן אחד מאותה עיר התנכל לאחותם דינה
איתמר לוין
בסיומו של עוד שבוע דרמטי וסוער, שרק הוביל להפסקה זמנית במשבר הגדול ביותר שידעה בישראל, אנו ניצבים בפני שאלה חסרת תקדים בתולדות המדינה
אפרים הלפרין
כאשר אני מנסה לצפות את ההתנהגות של אחרים אני אמור לבחון שני היבטים מרכזיים    היבט אחד הוא היבט היכולות שלהם    היבט שני הוא היבט הכוונות שלהם    את היכולות רואים בעין    על-מנת לרדת לעומק הכוונות יש לבחון כליות ולב
איציק וולף
כ-20 אלף תומכי הרפורמה המשפטית מניפים דגלי ישראל ושלטים שעליהם נכתב "העם בחר רפורמה משפטית"    מתנגדי הרפורמה הודיעו על ההפגנה במוצ"ש וטענו: האיום על הדמוקרטיה לא נעצר
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il