X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  כתבות
מחאת המילואימניקים [צילום: פלאש 90]
זו הייתה סרבנות ופגיעתה קשה במיוחד
התקדים המסוכן שיצרו אנשי המילואים עלול לחלחל לצבא כולו, יגרום לחשדנות מצד הדרג המדיני ויפגע בשיח בינו לבין הדרג הצבאי הליך הריפוי יהיה ממושך וחייב להתחיל בהכרה בחומרת המצב

מופע האיום בסרבנות של טייסי חיל-האוויר במילואים, אנשי המילואים במערך המבצעים המיוחדים ובמערך הסייבר, גם אם הוגדר כ"סרבנות אפורה" מכיוון שהטייסים הודיעו כי בכוונתם להפסיק ולהתנדב אך לא לסרב לקריאה לשירות מילואים שלא במסגרת התנדבות, הוא בחזקת מכבסת מילים, בוודאי בעיני הדרג המדיני (ברובו המוחלט) ובעיני חלק גדול בציבור.
שלושת המערכים הללו, שהם בליבה המבצעית וההתקפית של צה"ל, כך לפחות בתודעה הציבורית הנסמכת על הדיווחים בתקשורת, נשענים על אנשי המילואים ומודל שירות מילואים על בסיס התנדבות, שאינו דומה למודל שירות המילואים הרגיל. במודל שירות זה יש וצווי הגיוס נשלחים בדיעבד לאחר שהמתנדבים סיכמו עם מפקדיהם את ימי השירות, אך בפועל מרגע שהתנדבו וקיבלו צו - מדובר בשירות מילואים לכל דבר. לפיכך, כל הצהרת כוונה להפסיק להתנדב היא בחזקת איום בשיתוק אותם מערכים או הפרעה משמעותית להם, וכן פגיעה במודל השירות הייחודי. במהותה היא סרבנות בפועל.
גם אם ניתן להבין את השיקולים שהנחו את מפקד חיל-האוויר, הרמטכ"ל ואחרים במטה הכללי בכל הנוגע לטיפול בתופעה - רצון ואמונה שיהיה בכוחם לפתור את הבעיה מבית, להרגיע את החששות ולמנוע את התרחבות התופעה על-ידי תגובה קשה וענישה - לא נכון יהיה להצדיקה ולהפחית בחומרתה. המהלך שהובל על-ידי הקצינים והחיילים במילואים במערכים הללו היה קולקטיבי ומאורגן בעגה הסוציולוגית. אין מדובר בהחלטה אינדיבידואלית של איש מילואים זה או אחר.
גם אם נתעלם מפלפולים פילולוגיים ומשפטיים לגבי מהותה של הפעולה הקולקטיבית כהמרדה, כפי שאולי ניתן להגדירה במונחי המערכת הצבאית או קריאה בסעיף 136 לחוק העונשין, ואפילו אם המעשה לא יתאים להגדרת המרדה, ברי כי אלה שהובילו את התארגנויות הבינו היטב את משמעויות מהלכיהם.
הם רתמו את הרקע, הניסיון, המוניטין הצבאי, המומחיות הצבאית ואת שירות המילואים החיוני שלהם, להבעת מחאה בנושא אזרחי-פוליטי במהותו, בלי שניתנה להם פקודה בלתי-חוקית בעליל ומבלי שיכולים היו לקבוע בוודאות שבעצם מימוש הרפורמה המשפטית, המובלת על-ידי הממשלה, הם יועמדו בפני מצב שתינתן להם פקודה בלתי-חוקית בעליל, כזו שדגל שחור נישא מעליה ולכן היא מחייבת סירוב.

כך נוצר היפוך יוצרות
גלנט בנאום בו קרא לעצור את הרפורמה [צילום: משרד הביטחון]

המהלך השפיע עמוקות על הצבא כולו וחלחל גם לשורות הצבא הסדיר – חובה וקבע, והוביל לערעור אמות הסיפים. ראש הממשלה, בנימין נתניהו, עמד על חומרת העניין ודרש משר הביטחון, יואב גלנט, ומהדרג הצבאי לטפל בעניין. אלא שהדרג הצבאי לא הצליח להכיל את האירוע או להפסיקו, והתריע בפני הדרג המדיני על אודות חומרת האירוע והשלכותיו הביטחוניות המסוכנות בשל הפגיעה בכשירות המבצעית של צה"ל וחשש אמיתי מפני התרחבות התופעה לכלל הצבא.
כך נוצר היפוך יוצרות. הצבא, שלא מרצון הדרג הצבאי הבכיר ושלא מיוזמתו, אך בפירוש כתוצאה מניהול שגוי של ההתפתחויות, הפך לשחקן פוליטי, המשפיע ביותר בזירה הציבורית במציאות של ויכוח אזרחי-פוליטי-ערכי. נוצר תקדים: לראשונה, ובאופן מובהק, הצבא הוא זה המוביל תהליך של ביטחוניזציה, שמהותו היא שימוש בטיעונים צבאיים-ביטחוניים לשם המחשת פוטנציאל איום הנוגע לסוגיה אזרחית, כהצדקה לשימוש באמצעים קיצוניים לצורך הטיפול באיום, במקרה זה - השהיית תהליך החקיקה של הרפורמה המשפטית שמציעה הממשלה.
חומרת האירוע והאחריות להתפתחותו רובצת גם לפתחו של הדרג האזרחי, שכשל בהפעלת פיקוח אזרחי אפקטיבי על הצבא, קרי הכפפת החשיבה הצבאית לחשיבה המדינית במובן המופשט של המושג, וכפיפותו המוחלטת של הצבא לדרג המדיני במובן הבסיסי של המושג. הראייה לכך היא בשינוי המדיניות של מפקד חיל-האוויר והרמטכ"ל ברוח הנחיות ראש הממשלה ודרישותיו לאחר מעשה.
במבחן התוצאה, תהליך החקיקה הושהה בשל נאומו החריג של גלנט, שעמד על חומרת האיומים הביטחוניים מחד-גיסא ועל הנזק הנגרם לצבא ולכשירותו המבצעית מאידך-גיסא. למעשה, הדרג הצבאי סיפק, שלא מרצונו וכתוצאה מתחושת מצוקה חריפה בשל משבר אמיתי בשורותיו, תמיכה גבית משמעותית למחאה האזרחית נגד הצעת הרפורמה והוביל את הדרג המדיני לפעול בניגוד לכוונתו המקורית. בנקודה זו, הצבא, גם אם באופן ספציפי יותר משרתי המילואים במערכים החיוניים, הפך למזוהה עם המחאה האזרחית ולמחנה המתנגדים לרפורמה המשפטית.
האירועים וההתנהלות הובילו לגלי ההדף במערכת הצבאית. בין היתר, למשל, משרתי המערך הטכני בחיל-האוויר פנו לרמטכ"ל ולמפקד חיל-האוויר והביעו מורת רוח מהתנהגות טייסי המילואים ואף דרשו את התנצלות הטייסים בפניהם, תוך ביטוי תסכול עמוק על יחס מפלה כלפיהם וכלפי עמדותיהם. גם אם יש המייחסים את התארגנויות הנגד לגורמים מהזירה הפוליטית, הרי שגם כך יש כדי להעיד עד כמה חלקלק המדרון ועד כמה התרחק הצבא ממעמדו המתחייב כא-פוליטי.

האם צה"ל עודנו א-פוליטי
המעמד של צבא העם [צילום אילוסטרציה: דוד כהן, פלאש 90]

מעבר לכך, התנהלות הצבא בהקשר זה מובילה לשבר עמוק ביחסיו עם הדרג המדיני, בשל הפגיעה הקשה באמון דרג המדיני בדרג הצבאי ובהתנהלותו בנוגע למשבר ויהיה בה כדי להשליך על יחסי הדרגים בהמשך. האירוע וההתנהלות גם צילקו את הדמוקרטיה הישראלית, מכיוון שפגעו בקונצנזוס הציבורי לגבי צה"ל ובמעמדו כא-פוליטי, בוודאי בהתייחס לחלק ממערכיו החשובים וגם בהתייחס לדרג הפיקוד הבכיר, שנתפס כמי שתמך או לכל הפחות הכיל את הסרבנות ולכן זוהה כמתנגד לרפורמה, למרות שלא התבטא כך. לפיכך, הפגיעה היא לא רק ביחסי הדרגים, אלא גם ביחסי צבא-חברה בישראל ובמעמדו של הצבא בעיני החברה הישראלית.
קשה להניח, בתנאים שנוצרו, שלא תהיה לדברים השפעה על מודל הגיוס של הצבא ועל מעמדו כצבא העם, שנשחק ממילא בשנים האחרונות. איומי הסרבנות המאורגנת, ויותר מזה: בחירת הדרג הצבאי להכילם, השפיעו על שר הביטחון לקרוא להשהיית החקיקה, והניחו תשתית למחאות ולאיומי הסרבנות הבאים בצבא. מאחר שהאיומים הביטחוניים החיצוניים התקיימו ממילא, הרי שגלנט לא היה קורא להשהיית החקיקה לולא אירוע זה, אשר העצים את האיומים החיצוניים בשל סכנת השלכתו על הכשירות המבצעית של צה"ל ועל האפשרות שאויבי ישראל עלולים לפרש את החולשה הזו כהזדמנות לתקוף אותה.
מעתה ואילך, הצבא עלול למצוא עצמו נאלץ להתמודד מול סרבנות מאורגנת, אולי בקרב אוכלוסיות משרתי מילואים אחרות, בהתייחס לסוגיות אזרחיות-פוליטיות ולאומיות אחרות. משמעויותיו של המדרון החלקלק הן בהכרח צבא מעורב יותר בסוגיות אזרחיות-פוליטיות ויחסים מתוחים יותר בין הדרג המדיני לדרג הצבאי.
חשדנות וחוסר אמון יקשו על הדרג המדיני לקבל את עמדותיו המקצועיות של הצבא כנטולות אג'נדה או עמדה פוליטית-ערכית. יהיה בכך כדי לשבש את מאפייני השיח בין הדרגים. במקום מרחב שיח פתוח, מאתגר, חופשי שהוא גם מרחב למידה משותף של הדרגים, החולקים ביניהם תשתיות ידע ומאתגרים זה את חשיבתו של האחר -ייווצר שיח סגור, מרוסן, הירארכי ונטול למידה משותפת.
משנפרץ הסכר, יעמוד הדרג המדיני בפני חשש מגילויי סרבנות כאלו ואחרים. מעתה ואילך, קשה יהיה לדרג המדיני לסמוך על הצבא כזה היכול לרתום את כל יכולותיו ומקצועיותו כדי להוביל מהלך צבאי שתכליתו מימוש תכלית מדינית אסטרטגית, שנקבעה על-ידי הדרג האזרחי הנבחר. בחשדנות מצד הדרג המדיני הנבחר כלפי הדרג הביטחוני והצבא עצמו, גלומה פגיעה חמורה בדמוקרטיה הישראלית - בפיקוח האזרחי כנדבך יסוד ביחסי דרג מדיני-דרג צבאי במדינה הדמוקרטית, ובא-פוליטיות הכרחית של הצבא בעיני הדרג המדיני והחברה.
כדי להתחיל ולהוביל את תהליך הריפוי ההכרחי של הדמוקרטיה הישראלית בכל הנוגע ליחסי צבא-חברה ויחסי דרג מדיני-דרג צבאי, הכרחי ראשית להבין את חומרת הבעיה ועומק השבר. כל ניסיון לייפות את הדברים או למזער את חריפותם יסכל תהליך ריפוי נכון, שבכל מקרה יהיה מורכב, קשה וארוך.

הכותב הוא חוקר בכיר במכון למחקרי ביטחון לאומי.
תאריך:  22/04/2023   |   עודכן:  22/04/2023
+השר זוהר: לעצור ולהגיש כתב אישום נגד חוסמי כבישים
22:30 22/04/23  |  עידן יוסף

שר התרבות והספורט מיקי זוהר קורא למשטרה לעצור מיד כל חוסם כבישים ולהגיש נגדו כתב אישום חמור. הערב פינתה המשטרה כ-20 פעילים נגד הממשלה שהתפרצו לנתיבי איילון.
"הגיע הזמן שמשטרת ישראל תעשה סוף לשיטה בכך שתוודא שאין יותר חסימת כבישים", אמר זוהר. "הפגנה - כן, אנרכיה - לא".

+מובילי המחאה: אין כוונה למנוע ממשפחת נתניהו להתייחד עם זכרו של יוני
21:04 22/04/23  |  עידן יוסף   |   לרשימה המלאה

+השר בן-גביר שלח מכתב התראה לפעילים שקראו לו "משתמט"
20:43 22/04/23  |  עידן יוסף

השר לביטחון לאומי איתמר בן-גביר שלח מכתב התראה לארגון "אחים לנשק" שפרסם נגדו בשבועות האחרונים כי "השתמט משירות צבאי", מכנה את הקמפיין שלהם "שקר מוחלט" ודורש מהם פרסום התנצלות ופיצוי כספי בסך עשרה מיליון ש"ח לצורכי פשרה. כידוע, בן-גביר רצה להתגייס לצבא, אך צה"ל לא אישר לו להתגייס.

+איזה עולם מוזר
12:20 22/04/23  |  יואב יצחק   |   לרשימה המלאה

הקרע הנוכחי במדינה נובע מאי-קבלת תוצאות הבחירות על-ידי מפלגות האופוזיציה  ▪  נתניהו, בנט, גנץ, לפיד, ליברמן וכו' - כולם דומים. גם הפוליטיקאי הבכיר מכולם, אהרן ברק. אנשים עם מעלות וחסרונות. מי פחות ומי יותר  ▪  חובה לבצע רפורמות משפטיות מהותיות לטובת הציבור, מוטב בהסכמה רחבה, ולא - גם בלעדיה

ברק, נתניהו. בימים טובים [צילום: עמוס בן-גרשום/לע"מ]
+לפיד, אטלי, והמכונית הריקה
10:06 22/04/23  |  רון בריימן   |   לרשימה המלאה

היהיר הכריז שמקומו יישאר ריק. כאשר חושבים על לפיד, אי-אפשר שלא להיזכר באמירתו האלמותית של וינסטון צ'רצ'יל על יורשו בתפקיד ראש ממשלת בריטניה: "מכונית ריקה הגיעה לרחוב דאונינג 10, וממנה יצא קלמנט אטלי"  ▪  מנהיג האופוזיציה המפוצלת ומנהיג המחנה האנטי דמוקרטי חשב שיצליח לרכב על נמר המחאה

לפיד. רוכב על נמר המחאה [צילום: יונתן זינדל/פלאש 90]

מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
זו הייתה סרבנות ופגיעתה קשה במיוחד
תגובות  [ 5 ] מוצגות  [ 5 ]  כתוב תגובה 
1
עד גיל 49 טייסים משרתים
ה.א  |  22/04/23 09:24
2
התעלמות
נטיע סולודר  |  22/04/23 11:02
3
זה לא מה שאומרים לכם
בבון.  |  22/04/23 12:08
4
צבא פוליטי צפוי לסרבנות פוליטי
הירונימוס  |  22/04/23 13:48
5
ניתוח מדויק של תופעת הסרבנות
אבנרר  |  22/04/23 21:18
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות סערת הרפורמה במשפט
יוסי דר
הטריק ברור והשטיק שקוף: באמצעות קריאה להגדלת מספר המפגינים ברק מפעיל ומגביר - מבחוץ - לחץ על נציגי הממשלה במשא-ומתן, וזאת - תוך שהוא מציב בפניהם שני קווים אדומים במילים ברורות ובקצב הכתבה: הפוליטיקאים לא יוכלו למנות שופטים, ועיקרון הסניוריטי יישאר על מכונו
איציק וולף
צירים רבים ממפלגות מרכז-שמאל המשתתפים בקונגרס הציוני בבנייני האומה צרו על אולם שבו שהה יו"ר ועדת החוקה של הכנסת    השוטרים הוציאו את רוטמן מדלת אחורית
אלדד יניב
תא"ל במילואים גל הירש אופטימי למרות המחלוקות הפוליטיות ומתפלל שביום הזיכרון אנשים ינשכו שפתיים ויבינו שלמען הנופלים דרושה דממה    "אנחנו חברה שסועה ומפולגת כי המנהיגות - בכל הקשת הפוליטית - לא משקיעה מספיק ב'אנחנו' לפני 'אני'"
עדו נתניהו
תיוג הימנים כהמון נבער ומוסת, כמו גם השימוש בסיסמאות, מונע לא רק דיון על התכנים הרעיוניים בין הצדדים בעלי הדעות המנוגדות, אלא גם דיון אמיתי בתוך השמאל עצמו    לרעש הסיסמאות החודרות לאוזניים יש כוח רב. אבל כך גם לעובדות כשבוחנים אותן
איתמר לוין
התגובה להורדת הדירוג    ההסברה של ההפיכה המשטרית    פריחת השטנה והשקרים    הד לתיק 4000    טכס המשואות וההספדים שלא יהיו    את מי מעריצים דתיים ושמרנים
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il