X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  כתבות
פגיעה ברחובות במהלך המבצע [צילום: יוסי אלוני, פלאש 90]
"מגן וחץ" אינו מלמד על עמידה עתידית
החזית האזרחית עמדה היטב באתגרי סבב הלחימה האחרון, אך המאבק על הרפורמה המשפטית וההיקף הנרחב של עימותים עתידיים מלמדים שהמצב עלול להיות שונה

את התנהלות החזית האזרחית בישראל במהלך מבצע "מגן וחץ" יש לבחון משלושה היבטים, הכרוכים זה בזה: התנהלות העורף מול תקיפות הג'יהאד האיסלאמי הפלשתיני והשלכותיה לעימותים עתידיים צפויים; חוסנה של החברה הישראלית בהקשר הישיר של סבב הלחימה; והחוסן הישראלי בהקשר הרחב של המשבר הפוליטי/חברתי שפרץ במלוא עוזו עקב יוזמת הממשלה לקדם רפורמה משפטית.
ראשית ניתן לסכם ולומר, כי מנגנוני החזית האזרחית בישראל תפקדו באורח סביר בסבב הלחימה. התפתחותה ההדרגתית של הלחימה יצרה ציפייה בציבור לסבב רקטי נוסף ונוצרה מודעות לחירום ביטחוני. אולם היכולת של החזית האזרחית להתמודד עם האיום נבעה, בראש ובראשונה, מהפער העצום בין יכולות התקיפה וההגנה של ישראל לבין החולשה האסטרטגית והטקטית של הג'יהאד האיסלאמי - בוודאי בהשוואה לאלה של חיזבאללה או חמאס. פער זה עשוי להצטמצם מאוד בעימות נרחב, אולי רב-זירתי, ולכן לאתגר הרבה יותר את יכולתם של כל המנגנונים והתהליכים שנבנו בישראל בשנים האחרונות לתפקד כהלכה בעימות ביטחוני.
תפקוד זה בא הפעם לידי ביטוי מובהק גם בהקשר הצבאי-התקפי – פגיעה קשה בארגון הקיצוני וצמצום ניכר בפוטנציאל האיום מצידו; וגם בהקשר הצבאי-הגנתי (למרות תקלה טכנית במערכת היירוט כיפת ברזל, שבעטיה נהרגה אזרחית ברחובות). במסגרת זו פעלו היטב גם מערכות פיקוד העורף, כולל מערכת ההתראה והאזעקה הדיפרנציאלית המתקדמת, כמו גם מהלכי ההסברה וההנחיות לציבור, לצד גורמי המענה הראשוני האזרחי. המסקנה מכל זה היא שמול איום רקטי מוגבל, המענה הישראלי הקיים – ברמה האופרטיבית - הוא סביר, גם אם אינו הרמטי.
הישג זה חשוב ומבורך. הוא מיוצג על-ידי המספר הנמוך של נפגעים בצד הישראלי (שני הרוגים, 32 פצועים ו-45 נפגעי חרדה). עם זאת, ההישג במישור הצבאי אינו מעיד דבר על מצב היחסים בין ישראל לרצועת עזה, או על מה שעשוי להתרחש בעת עימות עתידי אפשרי, אם יהיה נרחב יותר או רב-זירתי וישתתפו בו ארגוני הטרור האחרים, כולל חיזבאללה הלבנוני וחמאס הפלשתיני. עימות נרחב כזה יציג איום גבוה הרבה יותר ממה שחוותה לאחרונה החזית הישראלית. ספק רב גם אם התפקוד של ישראל במישור ההגנתי יהיה דומה לתפוקות שהושגו במערכה האחרונה מול הג'יהאד האיסלאמי.

בעיות של מקלטים ופינוי
סוללת "כיפת ברזל" ליד שדרות [צילום: אורן בן-חקון, פלאש 90]

המחשה מובהקת לפער כזה היא תחום המקלוט ברחבי המדינה בכלל ובחזית הצפונית בפרט. המצב בתחום חיוני זה הוא בלתי מספיק. ביצועה בשטח של תוכנית רב-שנתית למיגון יישובי הצפון, שעליה הכריזה הממשלה כבר ב-2018, נדחה כבר מספר שנים ורק לאחרונה החל ביצוע הדרגתי במספר מועט של ישובים בקרבת הגדר עם לבנון. מקלוט אמין הוא תנאי להתמודדות מוצלחת של החזית האזרחית בשעת חירום ביטחוני ולכן גם לחוסנה של האוכלוסייה האזרחית.
דוגמה נוספת היא הסוגיה הרגישה של פינוי עצמי והתפנות מאורגנת של אזרחים ממרחבי פגיעה של חימוש תלול-מסלול. נושא זה החל להידון כבר במלחמת לבנון השנייה, כאשר כשליש מתושבי הצפון התפנו עצמאית לפרקי זמן שונים מבתיהם, ללא מענה ממשלתי ראוי למצוקותיהם. עד עתה, ממשלת ישראל נמנעת ממתן מענה מערכתי כוללני לאתגר זה, היכול להתפרץ ללא התרעה מוקדמת, הן בגלל אירוע ביטחוני רב היקף ונזקים והן בשל רעידת אדמה קשה.
הפתרון הטקטי והמצומצם שניתן הפעם – בדמות הפעלת תוכנית "משב רוח", המאפשרת לבודדים ולקבוצות מעוטף עזה להתפנות על-פי רצונם בתשלום ממשלתי למספר ימי "התרעננות" – רחוק מלשקף מענה מערכתי לתרחיש אסוני נרחב. מתחייבים כאן מודעות לאומית, גיבוש תוכנית כלל-ארצית מתוקצבת, הכנות לוגיסטיות מפורטות, הסברה ותרגול.
מעבר לכך, רצף הסבבים מול ארגון טרור פלשתיני קטן וחלש ברצועה, ללא הצטרפות חמאס, החזק ממנו שבעתיים, עשוי לצרוב בציבור הישראלי תודעת שווא ושאננות מסוכנת לגבי המסוגלות הישראלית להתמודד בהצלחה עם התקפות של נשק תלול-מסלול. ניסיון עבר מלמד, כי יכולות ותפיסת מסוּגלוּת עצמית מול איום מסוים, אינן תקפות בהכרח מול תרחיש איום שונה. זו עלולה להקרין באופן שלילי גם על מחויבות לא-מספקת של הדרג המדיני להשקיע את המשאבים הנדרשים להגנה על החזית האזרחית בחירום ביטחוני ולחיזוק החוסן החברתי.

המשמעות של חוסן חברתי
שיגור טיל מרצועת עזה [צילום: עבד אל-רחים חטיב, פלאש 90]

חוסן חברתי גבוה מתבטא, על-פי המקובל בספרות המחקרית, ביכולת של קהילות והחברה כולה להתמודד בהצלחה עם הפרעה קשה, להכילה בגמישות, לקיים רציפות תפקודית במהלכה ולהתאושש ממנה במהירות, וככל האפשר – להתפתח בעקבותיה ובעטיה לממדים נוספים ומשופרים של תפקוד מערכתי.
מזווית ראיה זו יש להתייחס לתפקודה של החברה הישראלית בסבב "מגן וחץ" בשני היבטים מקבילים. האחד הוא בהיבט הצר של הסבב עצמו, כחוליה נוספת במה שנראה כשרשרת בלתי נגמרת של סבבי עימות, דומים זה לזה במאפייניהם ובתוצאותיהם. השני הוא במובן לאומי רחב יותר, הקשור ספציפית בחוסנה ויכולות תפקודה של החברה הישראלית בעת הזו, בחפיפה (הזמנית?) בין המשבר החברתי/פוליטי הגדול שפרץ סביב הרפורמה המשפטית לבין הסבב הביטחוני עצמו.
לגבי החוסן החברתי במהלך המבצע האחרון, נראה, כי הציבור הישראלי ברובו נהג באחריות. הוא פעל ככלל על-פי ההנחיות של פיקוד העורף, תוך המשך שגרה מבורכת ככל הניתן, על-פי מדרג האיום המשתנה באזורים השונים. זאת, בצד יוזמות עצמאיות מחמירות של מספר ראשי רשויות מקומיות באזור המרכז, שביטלו פעילויות תרבות וחינוך בלתי פורמלי, מעבר לנדרש על-פי הנחיות פיקוד העורף. שגרת החירום שהתנהלה במרבית המקומות בארץ העידה על מודל ההכלה הגמישה, שהיא ממרכיבי החוסן.
כמו-כן, הציבור העניק ככלל תמיכה למדיניות הממשלה מול האויב ולניהול המערכה שניהל צה"ל ברצועת עזה. כך גם מפלגות האופוזיציה הגדולות. גם חלק מהקבוצות המובילות מחאה המונית נגד הרפורמה המשפטית הפגינו איפוק ונטלו מידה של פסק זמן מההפגנות במהלך הסבב, בשל חשש מפגיעה באזרחים המוחים ואולי גם תוך סולידריות עם תושבי עוטף עזה המורחב. היו אלה ביטויים לשרירותה של ההנחה המקובלת, שלפיה בעת מצוקה ואיום ביטחוני חיצוני (ובעיקר במקרים בהם ישראל אינה יוזמת במובהק עימות צבאי), מתקיימת התופעה של "התכנסות אל הדגל".
הפעם נכנסה ישראל לעימות ביטחוני בתקופה מטלטלת של משבר פוליטי/חברתי עמוק, שבין היתר הביא לידי ביטוי את הסולידריות המתערערת ואת הקיטוב המקצין בחברה הישראלית. בשלב זה נראה, כי ביטויי הסולידריות בציבור במהלך "מגן וחץ" ובהקשרו הספציפי היו בעיקרם חיצוניים וממוקדים בהצדקת הגישה הישראלית מול הג'יהאד האיסלאמי. לכן, מוקדם עדיין לסכם עד כמה וכיצד המפגש בין הסבב הביטחוני לבין המשבר הפוליטי/חברתי השפיע על החוסן הלאומי.
עם זאת נראה, כי בנסיבות המשבר הפוליטי/חברתי הנוכחי - גם ההתייחסות לחוסן הלאומי ולרכיביו, ובפרט לסולידריות חברתית ולאמון במוסדות המדינה, הופכת מושא לזהות פוליטית של אזרחים והקהילות שאליהן הם משתייכים. ייתכן שמדובר בשוּנוּת גוברת עד כדי קיטוב בין תפיסות, המנוגדות גם בהתייחס לסוגיות של ביטחון לאומי, כפי שנחשף ביחס לגיוס לצה"ל ולמחויבות לשירות. ככל שתופעה זו תחריף, עם המשך המשבר החברתי/פוליטי, יהיו לכך השלכות קשות יותר ויותר על החוסן הלאומי, החיוני לניהול מוצלח של עימותים צבאיים נרחבים צפויים.

הכותב הוא חוקר בכיר במכון למחקרי ביטחון לאומי.
תאריך:  10/06/2023   |   עודכן:  10/06/2023
+ישראל מול חמאס: הידברות, לא הסדרה
14:17 10/06/23  |  יוחנן צורף   |   לרשימה המלאה

הסדרה עם החמאס ברצועת עזה, במתכונת עליה נוהגים לדבר, אינה מעשית כיום. ייטב לישראל אם תמשיך להתמודד עם המצב הביטחוני באמצעות הידברות שקטה

לוחמי חמאס ברצועת עזה [צילום: עטייה מוחמד, פלאש 90]

מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
"מגן וחץ" אינו מלמד על עמידה עתידית
תגובות  [ 0 ] מוצגות  [ 0 ]  כתוב תגובה 
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות מבצע מגן וחץ
עידית שפרן-ויטלמן, ענת שפירא
דיני המלחמה מתירים פגיעה לא מכוונת באזרחים או במטרות אזרחיות, כתוצאה מהתקפה על מטרה לגיטימית, כל עוד היא עומדת בתנאי המידתיות
מרדכי ליפמן
מבצע 'מגן וחץ', ותוצאותיו - נייר לקמוס למאבק הצפוי עם מדינות ערביות/מוסלמיות פונדמנטליסטיות?    אין ספק כי גורמים בכירים במשמרות המהפכה באירן ובצבאה הגדול עצמו, לומדים את מהלך מבצע מגן וחץ ואת היכולות שהפגין חיל-האוויר במבצע זה
יוני בן-מנחם
הג'יהאד האיסלאמי החל בהפקת לקחים מסבב הלחימה האחרון נגד ישראל ונערך לסבב הלחימה הבא. הנהגת הארגון קיבלה שורה של החלטות מוטעות, אירן מאוכזבת ממנה וחמאס צוברת כוח נוסף על חשבונה
יוסי אוחיון
לא עברו שעות מהפסקת האש השברירית עם הג'יהאד ושותפיו, והאש הפנימית חודשה במלוא עוזה    חברי הכנסת חזרו "מזירת הקרב" בה עמלו בניסיון לקושש אהדה ותמיכה ומיד חידשו את המערכה מאותה נקודה שבה "עצרו" בשל הקרבות
עמנואל בן-סבו
האמירה הברורה והמפתיעה, הקיצונית והחדה של עמירם לוין, שלחה אותו על-ידי חלק מחבריו למחאה: "ליטול את הכדור", "להעלות את מינון התרופות", "להיכנס לממ"ד ולא לצאת ממנו"
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il