X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  כתבות
רוב מוחלט נגד הרפורמה [צילום: יונתן זינדל, פלאש 90]
השבוע שהוכיח שאין לגיטימציה לרפורמה
הטענה שהבוחרים נתנו מנדט לביצוע הרפורמה המשפטית היא שקר עובדתי, וגם הסקרים מוכיחים זאת אירועי הכנסת ולשכת עורכי הדין מלמדים בבירור: רוב הציבור ונבחריו מתנגדים להפיכה המשטרית

טענה מרכזית, אולי הטענה המרכזית, של מובילי הרפורמה המשפטית היא שזהו המנדט שקיבלו מן הבוחרים בנובמבר שעבר ושהם חייבים למלא את רצון הרוב. אלא שכמו הרבה דברים שאומרות הממשלה והקואליציה הנוכחיות, במיוחד בנוגע להפיכה המשטרית המחופשת לרפורמה, לטענה זו אין אחיזה במציאות. יתרה מזאת: בשבוע האחרון היא הופרכה.
לפני כן אשוב ואעיר את שנאמר כאן שוב ושוב: שלטון הרוב איננו עריצות הרוב. במדינה דמוקרטית יש מגבלות על כוחו של הרוב, כדי שהוא לא ירמוס את המיעוט וכדי שלא יפגע בעקרונות יסוד. החלטה של 120 חברי כנסת לפיה הבחירות יתקיימו פעם בעשר שנים או פעם בחודש - איננה לגיטימית. החלטה של 120 חברי כנסת לסגור את כל המסגדים או לפתוח בית כנסת בכל רחוב - איננה לגיטימית. החלטה של 120 חברי כנסת להכפיל רק את שכר הנשים או לאייש משרות בכירות רק בגברים - איננה לגיטימית. בדיוק בשביל זה יש בתי משפט עצמאיים, וזה בדיוק מה שקואליציית הרודנות רוצה לשנות.
אחזור לטענות הלגיטימציה, להן אין בסיס עובדתי הן בעבר והן בהווה. בניגוד מוחלט לכזב עליו חוזרים שוב ושוב דוברי הקואליציה, הרפורמה הוצגה לפני הבחירות אך ורק בידי רשימת הציונות הדתית, ליתר דיוק - בידי בצלאל סמוטריץ' ושמחה רוטמן. היא לא אומצה בידי הליכוד, שם הורה בנימין נתניהו לשמור על דממת אלחוט בנושא. היא לא אומצה בידי המפלגות החרדיות.
לכל היותר ניתן לומר שמצביעי הליכוד והחרדים יכלו לצפות שהציונות הדתית תדרוש ליישם אותה אם מפלגות אלו יקימו את הממשלה הבאה. יתרה מזאת: הרפורמה של יריב לוין שונה בפרטים מהותיים מזו של רוטמן. רפורמה זאת, כפי שהודו בכירים בליכוד, לא נדונה אפילו במוסדות המפלגה, קל וחומר שלא הוצגה לציבור לפני הבחירות.
לאחר הצגת הרפורמה ותחילת הליכי החקיקה, רוב הציבור מתנגד לה. מצאתי ארבעה סקרים מהחודשים פברואר-מרס בהם הוצגה במישרין השאלה לגבי תמיכה/התנגדות. בסקר של חדשות 12 מחודש פברואר התנגדו 50% לשינוי בנוגע לבית המשפט העליון ורק 33% תמכו. בסקר של מעריב מאותו חודש התנגדו לרפורמה 50% ורק 28% תמכו. לאחר חודש, בסקר של גלובס, 43% היו נגד ו-42% בעד; ובסקר של אוניברסיטת תל אביב - 41% מול 29%.
יש לזכור גם את סקרי המנדטים, המצביעים בצורה עקבית על מהפך ברור: צניחה של מפלגות הקואליציה לאזור ה-55 מנדטים ועלייה של האופוזיציה לרוב של כ-65 מנדטים (פחות אם מוציאים את רע"ם). נכון שהרפורמה איננה הנושא היחיד המשפיע על הנשאלים, אבל ברור שיש לה השפעה רבה על עמדותיהם לנוכח המרכזיות שלה בפעילות הממשלה ובתשומת הלב הציבורית.
לסקרים הללו יש להוסיף את אלפי המומחים בכל התחומים, כולל חתני פרס נובל ופרס ישראל, המזהירים מזה חודשים מפני הסכנות העצומות הנשקפות לביטחון, לכלכלה ולחברה בשל הרפורמה. אליהם מצטרפים גופים בינלאומיים מובילים, כמו חברות הדירוג וקרן המטבע. מולם יש קולות בודדים של תומכים, שגם הם ברובם מדברים על הצורך בשינויים וברפורמה - אך לא מביעים תמיכה פרטנית בתוכניות של לוין ורוטמן.

אם הייתה להם יושרה מינימלית
נבחרי הציבור אמרו חד-משמעית [צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת]

תאמרו: אלה רק סקרים, שיש להם חולשות ידועות ושאין להציבם מול תוצאות האמת של בחירות מלפני שבעה חודשים בלבד. תאמרו: אלו רק דעות של מומחים, שעם כל הכבוד – אינם נושאים באחריות וגם לא נבחרו לקבל את ההחלטות. אבל תראו מה קרה בשבוע האחרון: הן הכנסת והן ציבור עורכי הדין הביעו דעה נחרצת בעד המשך המצב הקיים בוועדה לבחירת שופטים – הפרק המסוכן ביותר ברפורמה, אבן היסוד של ההשתלטות הפוליטית על בתי המשפט.
מרוב אירועים אולי קשה להאמין, שרק לפני שמונה ימים עברה הכנסת את יום הטלטלה בבחירת נציגיה לוועדה לבחירת שופטים. יום זה הסתיים בכך שהקואליציה לא הצליחה לבחור נציג מטעמה, בעוד האופוזיציה הצליחה להביא לבחירתה של קארין אלהרר. בעד אלהרר הצביעו לפחות ארבעה ח"כים מהקואליציה ואולי אפילו תשעה. הרוב בקרב נבחרי העם אמרו חד-משמעית: לאופוזיציה יהיה נציג בוועדה והקואליציה לא תשלוט בה לבדה. ונזכיר, שלפי מובילי הרפורמה – דעת הרוב היא חזות הכל. ובכן, הרוב דיבר.
שלשום הגיעו הבחירות בלשכת עורכי הדין, שהתנהלו באופן מובהק סביב הרפורמה. התוצאות לא יכלו להיות נחרצות יותר: עמית בכר המתנגד לרפורמה קיבל 72% ורוב מוחלט במועצה הארצית, אפי נוה התומך בה קיבל 20% ונציגים בודדים במועצה. נכון שזהו ציבור מאוד מוגדר, אך הוא בהחלט מהווה חתך של עמדות פוליטיות, דעות מקצועיות, חלוקת אתנית ומגדרית, איזורי מגורים ומעמד כלכלי. אלו גם האנשים המכירים בצורה הטובה ביותר את מערכת המשפט, ושבאופן סטטיסטי – מחציתם מפסידים בהליכים בפניה. והם קבעו: לא רוצים את הרפורמה הזאת.
אם למובילי ההפיכה/רפורמה הייתה יושרה מינימלית, הם היו עוצרים ואומרים: קיבלנו מסר ברור מהציבור ומנבחריו, אנחנו מחשבים מסלול מחדש. אבל ברור שזה לא יקרה, כי הם רואים לנגד עיניהם מטרה אחת ויחידה: הרס מערכת המשפט כדי שיוכלו להנציח את שלטונם ולפעול ללא מגבלות.

תאריך:  22/06/2023   |   עודכן:  22/06/2023
+מבצע צבאי לריק
08:03 22/06/23  |  דן מרגלית   |   לרשימה המלאה

מעולם לא עמדה ישראל במצב מדיני כה נחות בעולם כולו ערב צאתה למבצע צבאי  ▪  עם חוסר אחריות נלוז כהחלטה לבנות עוד 4,000 מבנים בהתנחלויות דווקא עתה המבצע הזה עלול להסתיים בהולנד בפני בית הדין שבהאג

עוד מבצע [צילום: יונתן זינדל/פלאש 90]

מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
השבוע שהוכיח שאין לגיטימציה לרפורמה
תגובות  [ 2 ] מוצגות  [ 2 ]  כתוב תגובה 
1
עורך דין
בן משה  |  22/06/23 10:54
2
חשש מאימת הדין/מנקמת בית המשפט
גז'במכר  |  22/06/23 11:31
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות סערת הרפורמה במשפט
דן מרגלית
מעולם לא עמדה ישראל במצב מדיני כה נחות בעולם כולו ערב צאתה למבצע צבאי    עם חוסר אחריות נלוז כהחלטה לבנות עוד 4,000 מבנים בהתנחלויות דווקא עתה המבצע הזה עלול להסתיים בהולנד בפני בית הדין שבהאג
איתמר לוין
עמית בכר, המתנגד נחרצות לרפורמה המשפטית, קיבל 72% מן הקולות - לעומת 20% בלבד שקיבל נוה    המשמעות: ללוין אין רוב למינוי הנשיא הבא של ביהמ"ש העליון ולמינוי עשרות שופטים אחרים
מירב ארד
הצע"ח להפיכת הלשכה לגוף וולונטרי יעלה לדיון כבר ביום ראשון בוועדת השרים לחקיקה    ח"כ סער: "עוד פרק במצעד האיוולת"
עידן יוסף
לאחר כשנתיים בתפקיד מנכ״ל חדשות 13 אבירם אלעד ביקש לסיים את תפקידו    בחדשות 13 טוענים כי הפרישה נובעת מסיבות אישיות אחרי שנתיים של עבודה מסביב לשעון, אך ההתפטרות מגיעה ברקע ירידה חדה בצפייה    הנהלת הערוץ ביקשה מאלעד לסייע במציאת מחליף ויישאר בתפקידו בזמן הקרוב
איתמר לוין
בכר מתנגד נחרצות לרפורמה וצפוי לגבור על אפי נוה, שנחשב למי שישתף פעולה עם לוין    בכר עשוי לשלוט גם במועצה הארצית, הבוחרת את נציגי הלשכה לוועדה לבחירת שופטים
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il