X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  כתבות
תומכיו של אימאמולו חוגגים [צילום: אמרה גורל, AP]
הכלכלה והמלחמה בעזה היכו את ארדואן
נשיא טורקיה ספג מפלה בבחירות המקומיות, הן בשל המצב הכלכלי הקשה והן בשל ביקורת על כך שלא נקט מדיניות חריפה עוד יותר כלפי ישראל מעמדו של ארדואן יציב, גם אם כעת יהיה לו קשה יותר

ניצחון האופוזיציה בבחירות המוניציפליות בטורקיה והיקפו (31.3.24) הפתיעו את כל הפרשנים, שציפו לקרב צמוד לאור המאמצים הרבים שהשקיעה הממשלה כדי לנצח אופוזיציה לא מאוחדת אשר ספגה תבוסה קשה בבחירות הארציות ב-2023. אך מפלגת העם הרפובליקנית (CHP), אשר נוסדה על-ידי כמאל אטאטורק ומייצגת את הנאמנות לערכיו (חילוניות, לאומנות ותפיסה כלכלית במרכז-שמאל), רשמה הישג היסטורי. לראשונה מאז 1977 היא המפלגה הגדולה בטורקיה, עם 38% מהקולות. CHP הצליחה לשמור על שליטה בשלוש הערים הגדולות במדינה ואף להגדיל בהן את הפער לטובתה. כן זכתה המפלגה בניצחונות בערים חשובות אחרות ורשמה הישגים באזורים שעד היום נתפסו כשמרניים יותר, ואף כמבצרים של הנשיא רג'פ טאיפ ארדואן.
למפלגת הצדק והפיתוח (AKP), מפלגת הנשיא, תוצאות הבחירות הן תבוסה מרה. באופן סמלי, עם 35% מהקולות, בפעם הראשונה מאז הקמתה וריצתה הראשונה לבחירות ב-2002, היא לא הגיעה למקום הראשון. ארדואן, אשר ביקש מהבוחרים "לשבור שיאים" בתמיכה במפלגתו ולא הסתיר את רצונו העז לכבוש מחדש את איסטנבול, כשל בתוכניותיו פחות משנה אחרי ניצחונו בבחירות לנשיאות.
בנוסף, מפלגת השלטון צריכה להתמודד עם עלייתה של מתחרה איסלאמיסטית, מפלגת הרווחה החדשה. המפלגה - ששמה, סמלה והנהגתה מזכירים את המפלגה האיסלאמיסטית שבה ארדואן התחיל את הקריירה הפוליטית שלו בשנות ה-1990 - מנסה כבר מספר שנים לפנות לקהל המאוכזב מההתמתנות היחסית של ה-AKP. זו ביססה את הצלחתה הפוליטית על כך שוויתרה על אורתודוקסיה איסלאמיסטית כדי למשוך קהל רחב ולא פעלה מספיק, בעיני איסלאמיסטים קיצוניים, לקידום הדת בטורקיה. אחרי שכרתה ברית עם ארדואן בבחירות הארציות בשנה שעברה, מפלגת הרווחה חליטה השנה לרוץ בנפרד - מה שהתברר כהימור מוצלח, שכן הגיעה למקום השלישי עם 6% מהקולות.
גורם מרכזי בהחלטת הבוחרים להעניש את הממשלה הוא מצב הכלכלה. המדינה נמצאת במשבר כלכלי עמוק, המתאפיין באינפלציה גבוהה ומתמשכת. אחרי שנים שבהן דגל ארדואן במדיניות כלכלית ההולכת נגד התיאוריות הכלכליות המקובלות, הוא ביצע פניית פרסה לאחר הבחירות אשתקד ומינה שר כלכלה אשר החזיר את טורקיה לאורתודוקסיה הכלכלית. אולם, הצעדים שננקטו כדי להשתלט על המחירים טרם הניבו פירות משמעותיים, ופגעו במצב הכלכלי האישי של אזרחים רבים.
הצעדים הנדיבים שהממשלה הודיעה עליהם לקראת סוף הקמפיין והרמזים שחלקם יהיו אפשריים רק בתנאי ש-AKP תנצח, לא שכנעו את המצביעים ובכללם הגמלאים, המהווים חלק משמעותי מהאוכלוסייה הטורקית ונפגעו במיוחד מהמשבר. בניגוד לבחירות הארציות, שבהן המצביעים היו רגישים יותר לסוגיות קשורות לביטחון הלאומי או לזהות המדינה, הפעם הבוחרים ניצלו את הבחירות המקומיות כדי להביע את תסכולם כלפי הממשלה.

איום גדל מצד ראשי הערים
לחשוב שוב האם לשנות את החוקה [צילום: פרנסיסקו סקו, AP]

יתר על כן: קמפיין הבחירות התאפיין בשיח ער סביב המלחמה ברצועת עזה ויחסי טורקיה-ישראל. ארדואן ניסה למנף את עמדתו החריפה נגד ממשלת ישראל ואת הסיוע הרב שטורקיה שולחת לפלשתינים, כדי לגייס את תמיכת הבוחרים. טקטיקה זאת נכשלה. המפלגות המתחרות ל-AKP מתחו ביקורת קשה על כך שהממשלה לא הפסיקה את הסחר בין טורקיה לישראל. מפלגת הרווחה הייתה בין הקולניות בהקשר זה ואף השוותה כל קול ל-AKP לכדור הנשלח לצבא ישראל כדי לבצע "רצח עם" בעזה. לכן, תבוסת מפלגתו של ארדואן בזמן שמתחרה איסלאמיסטית קיצונית יותר בקשר לסכסוך רשמה הישג גדול, נראית כתוצאה של רצון חלק מהבייס השמרני האיסלאמיסטי להעניש את ארדואן על האי-עקביות שלו כלפי ישראל.
גם את הדעיכה הכללית של כל המפלגות המזוהות עם הלאומניות הטורקית, שירדו מ-20% מהקולות אשתקד ל-10% השנה, ניתן להסביר על בסיס השפעת המלחמה בעזה על הקמפיין בטורקיה. מפלה זאת ממחישה בין היתר את השינוי בשיח הפוליטי הטורקי, שב-2023 התאפיין בדגש על סוגיית הפליטים הסוריים הנמצאים בטורקיה, ואילו השנה התמקד במלחמה בעזה - נושא שלגביו אין למפלגות הלאומניות מסר מיוחד בהשוואה למפלגות האחרות.
הבחירות המקומיות ציירו מפה פוליטית חדשה בטורקיה. אין לארדואן סיבה לדאוג לגבי המשך כהונתו כנשיא בטווח הקצר. הבחירות המתוכננות הבאות יתקיימו ב-2028 ויש לו רוב בפרלמנט, כך שהוא ימשיך לשלוט עם חופש תמרון רחב ומספיק זמן כדי לנסות להפוך את התוצאות האחרונות. בנוסף, למרות התבוסה ל-AKP, התוצאות הכלליות גם משקפות מגמות מסוימות שהן חיוביות עבור ארדואן.
אם מחשבים אותם ביחד, קולות מפלגת הצדק והפיתוח ומפלגת הרווחה מהווים יותר מ-40% מהקולות, מה שתואם את הצלחות העבר של ארדואן. מפלגת הרווחה הייתה בעבר בעלת בריתה של ארדואן, היא קרובה רעיונית במובנים רבים למפלגת הצדק והפיתוח, ואף הציעה עד הרגע האחרון לארדואן לפרוש מהמרוץ בתמורה לאימוץ חלק מהקו הפוליטי שלה על-ידי AKP. לכן, נדמה שהוא יוכל בעתיד ליישר את ההדורים עם אותה מפלגה ולהישען מחדש על בוחריה.
ובכל זאת, המפה הפוליטית החדשה מקשה על ארדואן לקדם את האג'נדה הפוליטית שלו. בין היתר, הוא יצטרך לשקול מחדש את רצונו לשנות את החוקה הטורקית דרך משאל עם לאחר שרוב הקולות שוב איננו מובטח לו. בנוסף, תוצאות הבחירות מחזקות את האופוזיציה. ראשית, אחרי כ-20 שנה שבהן לא קמה דמות חזקה אשר תאתגר את ארדואן בבמה הפוליטית, כעת ראשי הערים מהאופוזיציה, במיוחד אלה שנבחרו מחדש באיסטנבול ואנקרה, מהווים איום גדל עליו.
שנית, לאחר שנים שבהן האופוזיציה ניסתה לנצח את ארדואן דרך קואליציות מורכבות אשר התבררו ככישלון, הרי שתוצאות הבחירות הנוכחיות, עם הישג גדול ל-CHP וכישלון למפלגות האופוזיציה האחרות, יוצרות סדר חדש באופוזיציה עם מפלגה אחת, שמסוגלת לגייס את מתנגדי המשטר סביבה. גם הבוחרים הכורדים החליטו על הצבעה טקטית - תמיכה במפלגה הפרו-כורדית במחוזות שבהם היא הייתה יכולה לנצח ותמיכה ב-CHP במקומות אחרים, כולל איסטנבול. לבסוף, עם ההישגים שלה בבחירות המוניציפליות הצליחה CHP להשתלט על רשויות מקומיות המייצגות כשני שלישים מאוכלוסיית המדינה וכ-80% מהתל"ג שלה ומשאביהן. משאבים אלה יהוו כלים חשובים בקמפיינים הבאים. לאור זאת, ארדואן יעמוד בבחירות הארציות הבאות מול אופוזיציה חזקה ויעילה יותר.

גורמים סותרים במדיניות החוץ
אימאמולו חוגג את נצחונו באיסטנבול [צילום: אמרה גורל, AP]

השחקנים הפוליטיים הטורקיים ייאלצו בכל מקרה להתכונן לתחרות לא שוויונית - מה שהומחש פעם נוספת בבחירות האחרונות, ששוב הדגישו את האמביוולנטיות של מצב הדמוקרטיה במדינה. מצד אחד, האזרחים הטורקיים השתתפו בהמוניהם בבחירות: שיעור ההצבעה, 78%, שנתפס בטורקיה כנמוך יחסית, גבוה בהשוואה לזה הנרשם במדינות אחרות והקולות נספרו באופן תקין.
עובדה מעניינת נוספת היא שמספר הנשים שנבחרו גבוה מאי-פעם - מה שמאשר את מגמת הפמיניזציה האיטית במערכת הפוליטית, שנצפתה כבר בבחירות אשתקד, מצד שני, האופוזיציה נאלצה לנהל קמפיין בתנאים קשים, מול מנגנוני המדינה והתקשורת שגויסו באופן גורף לטובת מועמדי הממשלה. בנוסף, מאחר שמערכת המשפט כבר לא עצמאית, מועמדים ואף ראשי ערים נבחרים מהאופוזיציה נתונים בסכנה של מעצר ומשפט. ראש העיר איסטנבול, אקרם אימאמולו, למשל, מחכה למשפט חוזר אחרי שנדון ב-2022 לשנתיים וחצי מאסר בשל אמירות שהוצגו על-ידי הממשלה כהעלבת ועדת הבחירות.
באופן מקיף יותר, ראשי הערים בדרום-מזרח טורקיה, אזור עם רוב כורדי, הושעו בעבר באופן סדרתי על-ידי הממשלה שהחליפה אותם באישים נאמנים לשלטון. ניסיון הממשלה לפעול באופן דומה אחרי הבחירות הנוכחיות כבר יוצרת מתיחות רבה באותו אזור. לכן, הביטוי הנפוץ לתיאור בחירות בטורקיה – "חופשיות אך לא הוגנות" (Free but not fair) - תאם את המציאות גם הפעם ועלול גם לאפיין את הבחירות הבאות.
התמונה העולה מהבחירות המוניציפליות בטורקיה מורכבת, גם עבור מי שרוצה לפרש אותה מזווית ישראלית. בניגוד לציוץ של שר החוץ, ישראל כ"ץ, לפיו התוצאות משקפות גם מחיר למדיניות האנטי-ישראלית של ארדואן, הרי שניתן לטעון דווקא ההפך: העמדה הטורקית כלפי המלחמה ברצועת עזה הזיקה לארדואן בבחירות, שכן הוא נתפס בעיני חלק גדול בדעת הקהל הטורקית כמי שאינו עושה די נגד ישראל.
מוקדם לדעת איך הבחירות ישפיעו על מדיניות אנקרה ובמיוחד על מדיניות החוץ הטורקית. בנאום שנשא אחרי פרסום התוצאות הלא-סופיות של הבחירות, הציג ארדואן את התוצאה כ"נקודה מפנה" עבורו ומפלגתו, מה שמצביע על שינויים אפשריים. מצד שני, בלי בחירות באופק, נפתחת בטורקיה תקופה שבה ארדואן יוכל לשחרר את עצמו מלחץ דעת הקהל.
מדיניות החוץ הטורקית, ועמדת אנקרה כלפי ישראל במיוחד, גם הן מושפעות על-ידי גורמים סותרים. קיימים במערכת הפוליטית הטורקית גורמים אשר ידחפו את ארדואן לכיוון עמדה קיצונית יותר נגד ישראל, והם קיבלו חיזוק מהישגיה של מפלגת הרווחה. עם זאת, סביר להניח שאנקרה תמשיך להיזהר מליווי הרטוריקה התוקפנית בצעדים שוברי כלים כלפי ישראל, שכן קיימת מודעות לחשיבות המשך הקשרים עם ירושלים לצורך שמירה על מעמדה האזורי של טורקיה וייצוב כלכלתה.

הכותב הוא חוקר במכון למחקרי ביטחון לאומי (INSS).
תאריך:  06/04/2024   |   עודכן:  06/04/2024
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
הכלכלה והמלחמה בעזה היכו את ארדואן
תגובות  [ 0 ] מוצגות  [ 0 ]  כתוב תגובה 
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
פנינה שרביט-ברוך, יוליה ארפורט
גם אם העיצומים האישיים שהטילו מדינות במערב, ובראשן ארה"ב, ממוקדים כרגע בקומץ מתנחלים קיצוניים – עצם השימוש בצעד זה חייב להדאיג את ישראל ולהוביל לשינוי במדיניותה
פרופ' אביעד הכהן
על פרופ' אברהם גרוסמן - חתן פרס ישראל, חוקר מן השורה הראשונה של ההיסטוריה היהודית, תולדות המשפט העברי ופרשנות התנ"ך, ומורה פדגוג רב-אמן
איתמר לוין
דווקא משום שאנחנו מצויים במלחמה, חובה להחליף את הממשלה מהר ככל האפשר    וגם: שני אירועים כלכליים, שני שרים פטפטנים וחשש לעוד אסון במירון
איתמר לוין
לקראת סיום פרשת התביעה במשפט נתניהו, ניתן להעריך שהנזק מהמשך המשפט - למדינה ולנתניהו כאחד - יעלה בהרבה על התועלת. הגיעה העת למהלך כולל: הקדמת הבחירות, פרישת נתניהו מהחיים הפוליטיים והסדרי טיעון
איתמר לוין
שני סניגורים ותובע הנכנסים ללא הרף זה לדברי זה, כולל בהרמת קול, גורמים לשופט אריאל סלטו לנקוט צעד חריג ולעזוב את האולם. הבעיה היא, שהוא לא ממש ניסה לפני כן להשתלט עליהם
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il