X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  כתבות
מכיסא הגלגלים שאליו ריתקה אותו מחלת ה-ALS, יוצא דב לאוטמן, יו"ר התאחדות התעשיינים לשעבר, לקרב שלדעתו יכריע את גורל המדינה. אם תתקבל הצעת החוק שהוא מריץ, ייאלצו בתי הספר החרדיים להנחיל לתלמידיהם את רזי האנגלית והמדעים, או שתקציבם ייפגע. ומה אם הח"כים יצביעו נגד? "לא נעים לי להגיד, אבל יש לנו תקציבים יפים, ואנחנו נתחיל לעלות עליהם"
▪  ▪  ▪
לאוטמן. אנחנו צועדים בצעדי ענק לקראת הפיכתנו למדינת עולם שלישי [פלאש 90]

דב לאוטמן לא ישן טוב בלילות. כפשוטו, לא במובן המטאפורי. מחלת ה-ALS שבה לקה גורמת לו, בין היתר, להתעורר שוב ושוב. לפעמים הוא פשוט מחכה שיגיע הבוקר, ושהעוזר הפיליפיני ירחץ אותו וילביש אותו לקראת היציאה אל יום חדש.
שם, בחוץ, מחכה לו מאבק איתנים מסוג אחר לגמרי, שאליו נכנס לאוטמן מרצונו החופשי ומתוך אמונה כי הוא מציל את מדינת ישראל מאיום קיומי, לא פחות. תנועת 'הכול חינוך', שאותה הקים לפני כשנתיים עם אנשי עסקים נוספים, שוקדת בימים אלה על הצעת חוק שצפויה לעלות במושב הכנסת הנוכחי, ואולי תטלטל את המערכת הפוליטית והציבורית. לפי הצעת החוק, כדי שבית ספר יהיה מוכר ומתוקצב על-ידי מדינת ישראל, עליו לעמוד בכמה תנאים בסיסיים, בהם שני תפוחי אדמה לוהטים במיוחד.
הרכיב הראשון הוא חובת לימודי ליבה. חוק החינוך משנת 1953 אומנם מחייב לימודים כאלה, אולם החובה החוקית אינה נאכפת. המרכיב השני הוא מניעת אפליה: מוסד מתוקצב לא יוכל לדחות תלמידים, אלא על-פי קריטריונים שקופים, מובחנים ושוויוניים. נכון שאפליה במוסדות חינוך אינה נחלתו של מגזר אחד בלבד, אבל לא קשה לנחש נציגי איזה מגזר יאיימו בהפלת הקואליציה, אם הצעת החוק תזכה לתמיכה ממשלתית.
"התקווה שלי היא ששר החינוך יגיש את הצעת החוק שיזמנו", אומר לאוטמן. "עם זאת, אנחנו לוקחים בחשבון שהממשלה לא תיקח את הנושא על עצמה, משיקולים קואליציוניים. אם כך יקרה, אני וחבריי לא נרים ידיים. לא ניתן שבגלל הסכמים פוליטיים כאלה ואחרים יעמידו חברי הכנסת את המדינה בפני סכנה עתידית.
"אני מוטרד מאוד מהעובדה ש-20 אחוז מהנוער בגיל תיכון לא לומדים חשבון ומדעים, ובעוד עשור צפוי שיעורם להגיע ל-30 אחוז. אנחנו צועדים בצעדי ענק לקראת הפיכתנו למדינת עולם שלישי. איני רוצה לחיות במדינה כזאת. זה מסוכן יותר מהאיום האירני, כי ביטחון ישראל נמדד ברמת ההשכלה והחינוך. נגמר העידן שבו ניתן היה להעסיק אנשים שלא למדו אנגלית וחשבון".

גם השרים החרדים הודו
הפעילות למען שותפיו למחלה הצטרפה לשורה ארוכה של פרויקטים ציבוריים וחברתיים שלאוטמן הוביל במשך השנים. הפילנתרופיה הפכה זה מכבר לבון-טון בקרב האלפיון העליון, ובעלי אמצעים מאמצים אל חיקם מיזמים חברתיים ומשתדלים לתת לפעילותם העסקית גם נופך של שליחות, אך לזכותו של לאוטמן ייאמר שהוא היה שם עוד הרבה לפני שהעסק הפך לאופנה. כך למשל כנשיא התאחדות התעשיינים הוא ייסד את עמותת 'חשוב תעשיה', שבמסגרתה התנדבו אנשי עסקים להרצות בבתי ספר על עולם התעשיה ועל ערכיו כדי לחשוף את התלמידים אליו. "דרך אותו מיזם גיליתי שקיימת בורות מסוימת בקרב ילדים שבאו מרקע אחר. הם לא ידעו מה זאת תעשיה ומהי טכנולוגיה".
אתה מאלה שנולדו עם כפית כסף בפה. מתי התחיל להטריד אותך מצב הילדים בפריפריה?
"זה קרה אחרי רצח רבין. העובדה שבמדינת ישראל היה רצח על-רקע פוליטי זעזעה אותי מאוד. יחד עם קבוצה של צעירים הקמנו את 'דור שלום', במטרה ליצור דעת קהל, בעיקר של צעירים, שתתמוך בשלום. שלא ייווצר מצב שהרצח יפסיק את התהליך. כך למדתי שהדרך הטובה ביותר להשפיע על הציבור היא דרך הנוער, ובהמשך הקמנו עמותות שעשו עבודה טובה עם נוער. הכיוון היה חינוכי. חינוך לשלום בין אדם לחברו, בינינו לבין עצמנו ובינינו לבין שכנינו. הכיוון לא היה פוליטי. שיהיה ברור - לא אני הקמתי, אלא צעירים הובילו והנהיגו. אני עזרתי ותמכתי בהם, אבל היוזמה הייתה שלהם".
לאוטמן וחבריו הצעירים הקימו שלוש עמותות חדשות. "'אחריי', שמפעילה בערי הפיתוח שירותים קהילתיים וחינוכיים לבני נוער, ועוסקת גם בהכנה לקראת השירות הצבאי; 'צב"ע', צעירים בונים עתיד, עמותה שמצמידה חונכים לילדים בני 8-12 שזקוקים לעזרה בלימודים; וישנה גם עמותת 'ח"י', חינוך ישראלי, שפועלת במסגרת רשת הגנים והפעוטונים".
לפי הנתונים שמציג לאוטמן, העמותות הללו זוכות להצלחה מרשימה. "בצב"ע יש לנו כ-800 מתנדבים שעוזרים ל-900 ילדים. 'אחריי' זאת בכלל תנועה אדירה, עם סניפים בכל הארץ. מחמם את הלב לראות 3,500 בני נוער, מתוכם 700 אתיופים, עולים להר הרצל בזרועות שלובות. תמיד קיבל אותם שר הביטחון, ולאחרונה סידרתי שיקבל את פניהם שר החינוך".
ועדיין, העמותות של שס לוקחות אותך בסיבוב.
"יכול להיות. לכן הגענו למסקנה שגם כל ההתנדבויות והעמותות הן בשוליים. הבעיה המרכזית היא במערכת החינוך הציבורי. כינסתי אליי הביתה אנשי עסקים, אנשי חינוך, אנשי אקדמיה ומשפט וראשי עמותות גדולות. אגב, שניים מתוכם היו חרדים. אחרי רבע שעה בערך הגענו למסקנה שהבעיה היא לא העמותות, אלא החינוך הציבורי. החלטנו שאנחנו מקימים תנועה שמטרתה להשפיע על ממשלת ישראל להציב את החינוך בראש סדר העדיפויות. התנועה הזאת, 'הכול חינוך', עובדת חזק ובלי בושה עם לוביסטים ועם יחצ"נים רציניים. עם פתיחת מליאת הכנסת אנחנו מתכוונים ללכת קדימה. אני רוצה לראות איך חברי כנסת מהעבודה, מהליכוד ומישראל ביתנו מצביעים נגד הצעת חוק שלפיה רק בתי ספר שבהם לומדים לימודי ליבה יהיו מוכרים. נראה אותם".
ואם הם יצביעו נגד, למען שלמות הקואליציה?
"לא נעים לי להגיד לך, אבל יש לנו תקציבים יפים, ואנחנו נתחיל לעלות עליהם. נראה את אותו אדון חבר כנסת, שבגלל הסכמים קואליציוניים יצביע נגד לימודי הליבה. ככה נגדיר אותו, כאחד שבגללו כבר 62 שנה אנחנו משלימים עם מציאות הולכת ומתגברת של ילדים שלא לומדים אנגלית ומדעים. נמשיך להעלות את הצעת החוק הזאת שוב ושוב, גם דרך התקשורת, והתקשורת תהיה איתנו והציבור יהיה איתנו. לפי הסקרים, 70 אחוזים מהציבור סבורים שיש לשלול רישיון ממוסד חינוכי שמפלה תלמידים על-רקע מוצא. 75 אחוזים תומכים בנקיטת סנקציות נגד בתי ספר שלא מלמדים לימודי ליבה. גם 75 אחוזים מחברי הכנסת, אם תשאלי אותם בחדר סגור, יגידו שבוודאי שצריך לימודי ליבה. אפילו שני שרים חרדים אמרו לי את זה. אז מה צריך יותר?
"דיברתי עם שר שלא למד אנגלית ולא מדבר אנגלית, והוא אמר לי שזה חסר לו. אני שואל אותך: איך שר במדינה מודרנית כמו שלנו לא מדבר אנגלית? לא יעלה על הדעת שיהיו בתי ספר שלא ילמדו בהם אנגלית. אם זה יימשך כך, אנחנו יכולים לקחת מכאן את הילדים והנכדים שלנו ולמצוא ארץ אחרת לגור בה, מפני שפה לא תהיה מדינה. לא תהיה למדינה שלנו יכולת להגן על עצמה. לא תהיה לה זכות קיום, ובוודאי לא יכולת לשמור על רמת החיים שהיא מאפשרת היום לתושביה".
אתה רואה את עצמך לוקח את הנכדים שלך לארץ אחרת?
"לא, כי אני מאמין שאנצח במאבק הזה. אם לא בסיבוב הראשון, אז בסיבוב השני. אני עוד צעיר, יש לי זמן. אני רק בן 75. יכול להיות שחלקים מהתוכנית שלנו יתקבלו וחלקים אחרים לא, אבל נמשיך להיאבק, כי אנחנו מייצגים רוב גדול במדינת ישראל".
לו הייתה כיום בישראל ממשלת שמאל שמתקדמת לקראת הסכמי שלום, גם אז היית תומך בחקיקה במחיר פרישתם של החרדים ופירוק הקואליציה?
"בהחלט כן, כי אני מאמין שאפשר להביא הסכם שלום גם בלי החרדים. מי שקושר את הסכם השלום בכך שילדי ישראל יוסיפו לא לדעת חשבון, אנגלית ומדעים, לא רוצה את טובת מדינת ישראל. אני רוצה שלום ואני רוצה גם חברה בריאה שאין בה פערים חברתיים גדולים כל כך, שלא לדבר על זה שהשלום יסגור פערים. השלום בעיניי הוא לא החלטת ממשלה, אלא החלטת העם. אם מדינת ישראל חפצת חיים היא זקוקה לשלום, ואני לא חושב שפלח של 10 אחוזים מהציבור (החרדים – ח"ש) צריך להכריע בשאלה הזאת. אין שום קשר בין הרצון שהחברה הישראלית תהיה חברה מתוקנת בעלת פערים קטנים – וברור שלימודי הליבה יקטינו פערים - לבין הרצון לשלום, שהוא בנפשנו".

השגריר המיוחד של רבין

לחיות בשביל השלום

"פרופ' סטיבן הוקינג חולה ב-ALS כבר כ-45 שנים, ואפילו התחתן פעמיים. אני למזלי כבר שמונה שנים חולה, ועדיין חי. כנראה אני שייך גם כן לאותם עשרה אחוזים ששורדים. כשהמחלה פורצת, אי אפשר לדעת לאיזו סטטיסטיקה אתה שייך. רק אחרי שעוברות כמה שנים ורואים את קצב ההתקדמות שלה, אפשר לדעת"

מתים מבורות

"אני לא מפחד מאי תשלום המיסים של הציבור שגפני מנהיג. גם כך הציבור הזה בקושי משלם, ומקבל הרבה יותר מהמיסים שהוא משלם. אבל כשיו"ר ועדת הכספים יוצא בקריאה כזו, עליו להתפטר מתפקידו. אני בספק אם הוא יכול להמשיך לכהן כחבר כנסת"

סגירה מחוסר ברירה

"הכי קל להגיד 'מה אתה מבלבל את המוח? תראה את משכורות מנהלי הבנקים ואת שכר המינימום!'. אלה שטויות. נכון שיש משכורות ללא פרופורציה, והן לא צריכות להיות כאלה. אבל העלאת שכר המינימום לא תשפיע על הטייקונים שאת מדברת עליהם, ומי שיסבול יהיו בעיקר מקבלי שכר המינימום, מכיוון שהם יפוטרו"

עוד נלך להלוויות

פורסם במקור: דיוקן, מקור ראשון
תאריך:  19/10/2010   |   עודכן:  19/10/2010
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
עונש חינוכי
תגובות  [ 10 ] מוצגות  [ 10 ]  כתוב תגובה 
1
תגובה
צנחן  |  19/10/10 07:15
 
- לצנחן
מיכאל ק.  |  19/10/10 16:39
 
- תגובה
צנחן  |  20/10/10 11:45
 
- לצנחן: אתה תותח! קליעה בול!
בומבה  |  19/10/10 16:48
2
איש יקר אבל...
thאיציק  |  19/10/10 16:52
3
הבעיה: לאוטמן התעורר מאוחר מדי
בן דוגית  |  19/10/10 18:15
 
- תגובה
צנחן  |  20/10/10 11:53
 
- לא טיפש הישיש אלא פרימיטיבי ל"ת
בן דוגית  |  20/10/10 15:27
 
- ומה אתה דמוקרט????
לצנחן  |  20/10/10 15:51
4
דב לאוטמן כל כך צבוע שזה מכאיב
כנניהו המיסר  |  19/10/10 21:08
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
מחלקה ראשונה
באופן עקרוני, הילד יכול לחזור לפעילות רגילה מרגע שחלפו התסמינים של המחלה
חגי סגל
17 שנים אחרי אוסלו יש פה עדיין יותר פרסי שלום מאשר שלום    דוד גרוסמן קיבל עוד אחד    בעצם, למה שגם אביגדור ליברמן לא יקבל פעם?
אריאל שנבל
בנים תמיד מתחילים לדבר מאוחר יותר מבנות, ככה מנסים כולם להרגיע אותנו    אנחנו, מצדנו ממש לא לחוצים    אז למה יונתן ישן עם מילון אבן שושן במקום כרית? רק כי זה יותר בריא
צור ארליך
על אורגיית השנאה שטרם נרגעה נגד מרגלית הר-שפי
אורן קאשי
מעטים מכירים את התאריך הזה    מאז קום המדינה השר היחיד שנרצח היה רחבעם זאבי    משנתו לא עולה בקנה אחד עם משנה אחרת ולכן השתכח    תם עידן ערפאת, הצהיר שרון, בזמנו, אך נדמה שתם עידן גנדי    קווים לדמותו של מי שחסר בנוף הפוליטי הדלוח
רשימות נוספות
שואלים את אדוארד  /  אדוארד אטלר
שואלים את אדוארד  /  אדוארד אטלר
לא אקטואלי  /  עדי ארבל
ותודה לאבו-מאזן  /  אורי אליצור
יום הזיכרון לרבין וכוהני דת השלום  /  אסף גולן
המקדונלד'ס של המוות   /  חגית כהן
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il