X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  כתבות
נדב בלפר מנתח בכיר במרכז הרפואי עיניים
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
אין היום לרפואה המודרנית כלי יעיל להתמודד עם אובדן תאי עצב ולכן מחלות רשתית העין הן פרוגרסיביות ועם התקדמותן גורמות לנזק בלתי הפיך לראייה עד לאובדנה המוחלט
▪  ▪  ▪
תקווה לאנשים שאיבדו ראייתם
[צילום: פלאש 90]

רשתית העין היא החלק האחראי להפוך את התמונה המגיעה כאנרגיה של אור לאנרגיה חשמלית בתאי עצב הראייה, ולהעבירה אל המוח. הרשתית היא רקמת עצב המרפדת את הקיר הפנימי של גלגל העין והיא מחוברת ישירות אל המוח דרך עצב הראיה. במרכז הרשתית נמצאת נקודה זעירה, בגודל של 1.5 מילימטר בלבד, הקרויה "מקולה". המקולה אחראית על הראייה המרכזית, ראיית הפרטים הקטנים והמדויקים ועל חדות הראייה. היא המאפשרת לנו ביצוע פעולות כגון קריאה ונהיגה והחלק ההיקפי של הרשתית אחראי על שדה הראייה ההיקפי.
רבות ממחלות עיניים הקשות יותר, אשר פוגעות בירידה בכושר הראייה, קשורות בפגיעה ברשתית העין. חלקן פוגע בעיקר במקולה, חלקן בהיקף. גורמי הסיכון העיקריים הם: גיל מבוגר, מחלת סוכרת לא מאוזנת ותורשה. אין היום לרפואה המודרנית כלי יעיל להתמודד עם אובדן תאי עצב ולכן מחלות רשתית העין הן פרוגרסיביות ועם התקדמותן גורמות לנזק בלתי הפיך לראייה עד לאובדנה המוחלט.
לדוגמה מספר מחלות עיניים הפוגעות ברשתית:

AMD - Age related Macular Degeneration

בעברית ניוון מקולרי תלוי גיל - (נמ"ג), מחלת ניוון של המקולה, שהיא מרכז רשתית, אשר שכיחותה עולה עם הגיל והיא נחשבת לסיבה השכיחה ביותר לאובדן ראייה בעולם המערבי בקרב בני 70 ומעלה.
בחלק ניכר של המקרים, המחלה אינה פוגעת בראיה, אך דורשת מעקב ו / או טיפול מניעתי בעזרת ויטמינים. במיעוט מהמקרים, לצערנו, מתפתח הסוג "רטוב", בו צומחים כלי דם פתולוגים, הגורמים להרס הרקמה הבריאה, אם לא מתגלים ומטופלים בזמן.
כאשר המקולה נהרסת בעקבות מחלת הנמ"ג, הראייה המרכזית והמדויקת נפגעת באופן קשה:
  • ירידה בחדות הראיה המתבטאת בטשטוש וערפול;
  • כתם עיוור במרכז שדה הראיה;
  • ראייה מעוותת של קווים, אובייקטים, טקסטים;
  • ירידה ברגישות לניגודיות ולכן צבעים נראים דהויים ויש הסתגלות איטית מאד למעבר מחושך לאור ולהיפך.

האם נמצא פתרון לעיוורון הנובע ממחלות של רשתית העין?

לאחרונה פרסמה חברה גרמנית והמכון למחקר אופטי של אוניברסיטת טיבינגן בגרמניה, תוצאות ניסוי שנוסך תקווה לפתרון עתידי. החוקרים השתילו שבב מתחת לרשתית העין ל-11 עיוורים. השבב נועד להחליף את קולטני האור המנוונים ולשלוח אותות חשמליים למוח. 3 מנותחים מתוך ה-11 דיווחו, כי הצליחו לזהות צלליות ועצמים ואחד מהם אף הצליח לקרוא אותיות גדולות.
לדברי החוקרים, הניסוי מראה שאצל אנשים שאיבדו ראייתם כתוצאה ממחלה ברשתית, ניתן לשחזר את היכולת הויזואלית. יצוין, כי המנותחים שדיווחו על זיהוי עצמים סבלו או מרטיניטיס פיגמנטוזה או מקורודרמיה והשבב הושתל להם מתחת למרכז הרשתית- המקולה.
נשווה את פעילות השבב והשפעתו על המוח לרזולוציה של מצלמה - בעבר למצלמות הייתה רזולוציה נמוכה יותר והן משתכללות כל הזמן. כך גם השבב המדובר: עליו לעבור תהליך "אבולוציוני מהיר" בכדי שיתאים באופן ממשי לבני אדם. יש לציין, כי לא מספיק שהשבב יהיה רק ברזולוציה טובה, הוא צריך לדעת גם להעביר את המידע למוח, וגם כאן יש עוד מקום לפיתוח.
עצב הראיה מתוחכם מאוד ומעביר מידע רב בכל זמן נתון מהעין למוח. וסוף סוף יש פה יכולת טכנולוגיה המתקרבת לבריאה, ועוסקת גם היא בהעברה ועיבוד של מידע רב. הערכתי היא כי בתוך מספר שנים הקרובות הפיכת הפתרון לבר יישום היא ריאלית היות שהחוקרים יצליחו לפתח את הטכנולוגיה, להרחיב את הניסוי ולקבל את כל האישורים הדרושים. כאשר הפיתוח יושלם ויקבל את כל האישורים, התקווה לפתרון היא בעבור החולים בסוגים שונים של מחלות עיניים שפוגעות ברשתית, כגון המחלות שצוינו לעיל.

חור מקולרי - Macular hole

בדרך-כלל לא ידוע מהו הגורם להיווצרות חור במקולה ורק בחלק קטן מהמקרים הסיבה לכך היא טראומה לעין. יכולות להיות דרגות שונות של היווצרות חור במקולה ורק באמצעות מיפוי של שכבות הרשתית, ניתן לבחון את גודלו ובהתאם לכך לבחון האם לנתח. ניתוח לתיקון חור מקולרי מורכב מאוד ועוזר אם נעשה בשלב הנכון. אם לא - ייתכן הרס בלתי הפיך של המקולה.

קורודרמיה - Choroidermia

מחלה נדירה, שמופיעה יותר בגברים, אשר גורמת לתהליך הדרגתי של איבוד הראייה כתוצאה מניוון הרשתית והדמית - שמורכבת ממערכת מסועפת של כלי דם קטנים וממוקמת בין הרשתית לסקלרה (לובן העין).
כלי הדם של הדמית, מספקים חמצן לקולטני האור. הסימפטום הראשוני של המחלה הוא עיוורון לילה כבר בגיל הילדות וככל שהמחלה מתקדמת, יש איבוד ראייה גם היקיפית וגם מרכזית.

רטיניטיס פיגמנטוזה - (Pigmentosa Rtinitis (PR

מחלה תורשתית של הרשתית הגורמת לניוון תאי הקולטנים את האור וגורמת לאיבוד ראייה הדרגתי, עד לעיוורון. קיימים שני סוגים של קולטנים:
1. "מדוכים" לראיית יום: המרוכזים במרכז הרשתית ואחראים על הראייה לפרטים ועל אבחנה בין צבעים.
2. "קנים" לראיית לילה: שמרוכזים בעיקר בהיקף הרשתית ולכן כאשר הם מתנוונים, נפגעת הראייה ההיקפית. ככל שהמחלה מתקדמת, יותר תאי מדוכים וקנים מתנוונים ולכן איבוד הראייה הוא הדרגתי.

מחבר המאמר הינו מנתח בכיר במרכז הרפואי עיניים, מרכז רפואי שבע עיניים לנגב ובית-חולים סורוקה ומנהל מרפאת עיניים במרפאות חוץ בסורוקה
תאריך:  23/11/2010   |   עודכן:  23/11/2010
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
על מחלות ניווניות ברשתית העין
תגובות  [ 3 ] מוצגות  [ 3 ]  כתוב תגובה 
1
חור מקולרי
ישראל-ב  |  23/11/10 15:00
2
כתבה מאירה ולא מושלמת פירסומת?
ע  |  24/11/10 05:47
3
מידע נוסף יש כאן
אופטומטריסט  |  26/11/10 01:36
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
איה הוד
הריון, מעבר להיותו דבר נפלא, קסום ועדיין, פלאי ובלתי נתפס, יכול להכיל גם רגעים פחות נחמדים    נקיטת צעדים לפני הכניסה להריון יכולה להועיל באופן משמעותי למניעת החלקים הפחות נעימים
אבי דוידוביץ
כאשר מתמודדים לתפקיד המפכ"ל כמה ניצבים, צריך להעדיף את מי שלא כשל בשיקול-דעת ערכי ומקצועי    התמודדות ותחרות נמרצת ואסרטיבית על כהונת המפכ"ל לא רק שאינה פסולה אלא אף רצויה    הוצאת כביסה מלוכלכת על מועמד לפני בחירתו לכהונה רמה, עדיפה על פני חשיפתה אחרי מינויו    הניצבים אורי בר-לב ואילן פרנקו אינם מועמדים ראויים בלי קשר לתלונה של המתלוננת ד"ר א'    ישנם מספר ניצבים, בשירות או בדימוס, הראויים לא פחות מא' בר-לב ומא' פרנקו לכהונה הרמה
שבתאי עזריאל
הקבלנים ורשות המיסים ינסו לשכנע את ועדת הכספים להטיל מע"מ על קבוצות רכישה. אם יצליחו, עו"ד ורד אולפינר תשמח פעמיים. היא גם בת למשפחת קבלנים ואנשי נדל"ן, והיא גם מנהלת המחלקה המקצועית למקרקעין וקבלנים ברשות המיסים. תגובת רשות המיסים: "אין ניגודי עניינים"
שולמית קיסרי
היא הגיעה אלינו מאוזבקיסטן ורכשה לעצמה מטופלים רבים, גם מקרב ה"מי ומי"    חולים הגיעו אליה כפופים ורצוצים מכאב, ויצאו זקופים וישרים    היא משלבת בטיפול רפואה אלטרנטיבית וקונבנציונלית ומחוללת פלאים של ממש    תכירו, ד"ר אירנה שנדשטיין
ד"ר רון יניב
למלא או לא למלא - זו השאלה הנפוצה ביותר בשנים האחרונות בקרב נשים (וגם גברים) שעברו את גילאי ה-30    השאלה היא מה באמת אתם יודעים על הזרקות בוטוקס, סיליקון וחומרי מילוי? מדוע אין מזריקים בוטוקס לשפתיים ומה המשמעות של חומרים זמניים מתכלים לעומת חומרים קבועים? איך קובעים מהי הכמות הנכונה להזרקה ולמה חשוב לפנות לגורם מקצועי?
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il