X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  כתבות
אצל תינוקות בדרך-כלל יתאפיינו כאבי האוזניים בעקבות דלקת אוזן תיכונה, באי-שקט, בכי בלתי פוסק ובנגיעה באוזניים במקרה של כאבי אוזניים יש לשתות הרבה ולנוח כמה שיותר
▪  ▪  ▪
לשים לב לסימנים של התינוק
[צילום: פלאש 90]

כאב אוזניים הוא תלונה שכיחה ונובע ממספר סיבות:
1. הצטברות נוזלים באוזן התיכונה (החלל שנמצא מאחורי עור התוף) מעלה את הלחץ בחלל הקטן הסגור של האוזן התיכונה. עור התוף עשיר בעצבים והלחץ עליו גורם לכאב עז. בדרך-כלל הנוזלים באוזן התיכונה מנוקזים על-ידי צינורית צרה - חצוצרת השמע - לחלל הלוע. בהצטננות או אלרגיה, הרקמה הרירית המרפדת את חצוצרת השמע תופחת ויכולה לחסום את מעבר הנוזלים בצינור. תופעה זו יכולה לקרות בקלות יחסית בילדים קטנים שהצינורית אצלם צרה יותר ובזווית שטוחה יותר. כאשר הצינור נחסם, המעבר הרגיל של נוזלים מהאוזן התיכונה ללוע נמנע והנוזלים מצטברים. הדבר גורם לכאב, לתחושת מלאות באוזן (גודש והרגשה שהאוזן סתומה) ומפחית את יכולת השמיעה באופן זמני.
הנוזל שנקווה באוזן התיכונה מספק מצע טוב להתרבות חיידקים שנמצאים במקום בשגרה וכך מתפתחת דלקת האוזן התיכונה שגורמת בדרך-כלל לכאב, לחום, ולאי-שקט ניכר. הדלקת יכולה להיות חד-צדדית או דו-צדדית.
2. גורם נוסף לכאב אוזנים הוא מחלות ויראליות של דרכי הנשימה העליונות. האוזן התיכונה היא חלק מדרכי נשימה עליונות וכאשר יש דלקת ויראלית בדרכי נשימה עליונות, האוזן עלולה לכאוב, גם ללא דלקת.
3. בקיץ יש דלקות אוזנים חיצוניות שנגרמות בדרך-כלל עקב חדירת מי בריכה או מי ים לאזן החיצונית וגם הן מאוד כואבות.
4. גורם חשוב נוסף לכאבי אוזנים: הקרנה של כאב מאיברים סמוכים לאוזן כמו שיניים או מפרק הלסת.

במקרה של כאבי אזניים אצל ילדים מומלץ לנהוג כבכל מחלה אחרת

  • לשתות הרבה. בכל מחלה יש פעילות קטבולית רבה ועלייה בצריכת מים;
  • להשתמש בסירופ לשיכוך כאבים והורדת חום;
  • תרופות אנטיהיסטמיניות, תרופות שאמורות לייבש את הנזלת טובים נגד גודש האף אך פעולתם בהקטנת כמות הנוזלים באזן התיכונה חלקית ומוטלת בספק;
  • לחות האוויר חשובה בשמירה על פעילות הריסים של דרכי הנשימה העליונות ותורמת לדלילות הנוזל הצמיגי שמצטבר באף, דבר שמקל על פינוי הגודש. מומלץ להשתמש במפזר אדים;
  • ילדים גדולים שיכולים לנפח בלונים יכולים על-ידי פעולה זו להרחיב את תעלת השמע וכך לעזור בפינוי הנוזלים מהאוזן התיכונה;
  • תמרונים מוזרים (כמו ניתורים במקלחת אדים בזמן שמנערים את הראש ובולעים) עוזרים בהוצאת נוזל מהאוזן החיצונית בלבד (בדרך-כלל נוזלים שנכנסו לאוזן מרחיצה בבריכה או במקלחת) ולא מהאוזן התיכונה;
  • מנוחה: בדומה לכל מחלה, מנוחה מסייעת להחלמה מהירה וטובה יותר.

כיצד מזהים כאבי אוזניים:

אצל תינוקות בדרך-כלל יתאפיינו כאבי האוזניים בעקבות דלקת אוזן תיכונה, באי-שקט, בכי בלתי פוסק ובנגיעה באוזניים. אך לעיתים גם תלונות פחות אופיניות כמו שלשולים והקאות.
עם זאת, תינוקות לא תמיד מכוונים לכיוון האוזן, לכן כאשר התינוק באי-שקט ונראה חולה, מומלץ לבדוק אותו בדיקה מקיפה לשלילת בעיות אחרות בנוסף לדלקת האוזן.
אצל ילדים גדולים יותר, כאבי האוזניים מלווים גם כן בחוסר שקט, חום ונזלת. הילדים הגדולים שגם יכולים להביע בשפה את מכאובם, יתלוננו על כאבי האוזניים.
בשנים האחרונות קיימת גישה טיפולית סובלנית יותר לדלקות אוזניים בילדים. בעבר היינו מטפלים בכל דלקת אזן תיכונה בתרופה אנטיביוטית. כיום אנו ממליצים להשהות טיפול זה תוך כדי מתן אלחוש מקומי לאוזן התיכונה בטיפות ומתן תרופות משככות כאב דרך הפה עד להיעלמות הכאב. תרופות אלה גם מורידות את החום ומקלות את סבלו של הילד. הדלקת תעלם לבדה בהמשך באופן עצמוני. כיום יודעים שאין סכנה בגישה זו. הקושי בהתמודדות עם דלקות אוזניים מהסוג השכיח הוא בעיקר הכאב והחום, ובהם אנו מטפלים.
אנו ממליצים להורים להשהות הטיפול האנטיביוטי למשך 48 שעות, אך אם כמובן הכאב יתגבר או יופיעו סימני מחלה המראים על הרעת מצבו של הילד, אנו נטפל באנטיביוטיקה. אנו מציידים את ההורה במרשם לתרופה אנטיביוטית והוראות מדויקות וברוב המקרים ההורה מחליט בסופו של דבר האם להתחיל טיפול אנטיביוטי או לא.
כמובן שחשוב לזכור שזו לא שיטה שבה משתמשים באופן גורף. רופא הילדים ישקול מי מתאים לשיטת טיפול זו של "השהיית אנטיביוטיקה" בהתאם לגילו ומצבו הרפואי.
יצוין, כי שיטה זו של "השהיית טיפול אנטיביוטי" הורידה את שיעור הטיפול האנטיביוטי בדלקת אוזן תיכונה בצורה משמעותית וכך תורמת למאבק בהופעת זני חיידקים עמידים לאנטיביוטיקה ותוך כדי גם משפרת את התמודדותה של מערכת החיסון של הילד עם זיהומים.
בכל מקרה, אין להסיק מכך שהורים יכולים להחליט להימנע מביקור אצל רופא משפחה / ילדים כאשר הם נתקלים בכאבי אוזניים וחום אצל הילד.

מה צפוי לקרות אצל הרופא?

הרופא יבדוק את הילד החולה בדיקה כללית, תוך מתן דגש על בדיקת האוזן, האף והגרון. כמו-כן, ייבדק החלק של עצמות הגולגולת מאחורי האוזניים המכונה עצם המסטואיד. כאב, רגישות או אדמומיות באזור זה, מלמדים על דלקת חמורה.
לעיתים, נוזל יישאר באוזן התיכונה תקופה ארוכה מבלי לגרום לזיהום. במקרה זה עשויה להיות ירידה בשמיעה. מצב זה של הצטברות נוזלים באוזן, מטופל לרוב על-ידי ניסיון לנקז הנוזלים באמצעות תרופות מייבשות או אנטיביוטיות.
אם המצב נמשך וקיימת ירידה משמעותית בשמיעה שמפריעה לילד לפתח את שפתו או ליכולתו לשבת מרוכז בגן, יש לשקול החדרת צינוריות ניקוז לאוזניים (כפתורים) כדי לנקז את הנוזל ולהחזיר את תפקוד האוזן התיכונה למצב מאוורר ותקין. זהו הליך פשוט שנעשה בהרדמה כללית על-ידי רופא א.א.ג והוא יעיל מאוד באוורור האוזן התיכונה ושיפור הירידה בשמיעה ומניעת הסתבכות דלקתית משנית של האוזן.
הורים בדרך-כלל דואגים שמא שמיעת הילד תיפגע בעקבות דלקת אוזניים. רוב הילדים עם דלקות באזן התיכונה יסבלו מירידה מסויימת, אך זמנית בשמיעה במהלך ומייד לאחר דלקת האוזניים, אבל כאשר תיספג הדלקת יכולת השמיעה תחזור לנורמה ונדיר שתשאר פגיעה קבועה בשמיעה.

המידע פורסם באדיבות אדוויל
מחבר המאמר הינו מומחה לרפואת ילדים, מנהל יחידה להתפתחות הילד ורופא עצמאי במכבי שירותי בריאות
תאריך:  09/12/2010   |   עודכן:  13/12/2010
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
התמודדות עם כאבי אוזניים בקרב ילדים
תגובות  [ 0 ] מוצגות  [ 0 ]  כתוב תגובה 
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
מאיר וידר
ככל שתצליחו להגיע עם יותר הון עצמי לרכישה, כך הבנק יאפשר לכם ליהנות מריביות טובות יותר    כדאי לקבל אישור עקרוני מהבנק על נכס גם אם זהו אינו הנכס הספציפי שתרכשו    ישנם תשלומים נלווים למשכנתה אותם יש לקחת בחשבון
ד"ר שאול נבון
דווקא הגורם הנפשי הוא הקשה ביותר בתופעת אי השליטה על הסוגרים: תחושת הבושה ותחושת ההשפלה האישית מפני הופעת הרטיבות, גובה מחיר רגשי שלילי כבד ביותר    ישנם טיפולים רבים המוצעים לאנשים עם אי-שליטה
איילה פנייבסקי
הבשורה הגדולה שמביאה עימה העונה החדשה של "האח הגדול" היא הקץ לסכסוכים האידאולוגיים בבית: רוב הדיירים מאותו אזור חיוג, חלקם כבר מכיר אחד את השני וכולם מחפשים אהבה    איילה פנייבסקי פוצחת בטור מעקב דו-שבועי
אלעזר לוין
יו"ר ההתאחדות ערן סיב וחברי ההנהלה סיירו בישובים שנפגעו ובודקים תוכנית שיפוצים    "560 חברי ההתאחדות יוכלו להתארגן במהירות כדי לשפץ"    "הצעד הראשון - בדיקה של מהנדס קונסטרוקציות
צילה שיר-אל
כוכב מרקורי בנסיגה מציף בעיות וקלקולים קיימים שאנו נוטים להתעלם מהם; ההתייחסות הנכונה היא להבין כי אלו פורצים במלוא עוצמתם ע"מ להביאם לפתרונם    נושאי תקשורת שוב עומדים להיות בנסיגה בתקופה הקרובה    תחזית שבועית כללית לילידי כל המזלות
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il