X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  כתבות
[צילום אילוסטרציה: פלאש 90]
הגנה מן הצדק
מחשבו הוא מבצרו
בעידן הג'ימייל והפייסבוק והטוויטר האופציה האנונימית מצטמקת. החיים שלנו מוקָשים על המקלדת והממשקים החדשים הופכים את השיתוף הכפוי ברשת לכמעט ברירת מחדל. לרובנו יש גם פנים ציבוריות אינטרנטיות וביטוי קולקטיבי שנגיש לכל מאן דבעי, ולא תמיד מבחירה
חיית המתכת חיית הברזל/ מלכות משונה שחזה דניאל...
מוזרמת אלקטרוניקה, מוזרקת נתונים/ פרצוף של שפחה, לא עושה עניינים/ עם הרשת הכי גדולה של סוכנים כפולים/ כל המחשבים האלה/ המרדימים האלה, העוקרים האלה את אצבעותינו... מעולמנו...
גורסת, דורסת, הורסת, הודקת/ ומשווקת את זה כחופש דיבור/ מוצצת ויורקת, משתמשת וזורקת/ עצם לתחקירני זכות הציבור/ קרניים שולטות רחוק, עיניים בכל מקום/ פה לא מפסיק ללהג/ אומר מה לרצות, מה לחשוב/ מה להיות, מה לעשות ואיך להתנהג/ והמונים המונים חצי אוטומטי.../ עטופים במגילה של תנאים וזכויות/ מסוממי קִדמה והתפתחויות/ לעבוד בלי דעת ולשרת/ לשמש ולשמן את/ חיית המתכת חיית הברזל...
(מאיר אריאל, רישומי פחם)

בעולם של תקשורת טוטאלית, הדמות הווירטואלית שלנו הופכת לבעלת משמעות קיומית. בעידן הג'ימייל והפייסבוק והטוויטר האופציה האנונימית מצטמקת. החיים שלנו מוקָשים על המקלדת והממשקים החדשים הופכים את השיתוף הכפוי ברשת לכמעט ברירת מחדל. לרובנו יש גם פנים ציבוריות אינטרנטיות וביטוי קולקטיבי שנגיש לכל מאן דבעי, ולא תמיד מבחירה. המעסיק הפוטנציאלי מברר עלינו דרך 'גוגל', ה'שידוך' שהוצע לנו יכול לברר על הקשרים הקודמים שהיו לנו, וגם הקולגות בעבודה, החברים והמכרים במעגלים הקרובים והרחוקים. אבל כמו ששאל פעם ברי סחרוף - מתי "נגמר הסרט ומתחילה המציאות?" ובכלל, עד כמה אנחנו מסוגלים לשלוט בדמות המדומיינת שמייצגת אותנו ברשת?
הסופר אמנון ז'קונט היה אחד מאלו שנתקלו בצד האפל של חיית הברזל, כשנוכח יום אחד שדמות וירטואלית אנונימית גנבה לו את הזהות. לחרדתו גילה סופר המתח שמישהו השתלט על חשבון הדואר האלקטרוני שלו והחל לשלוח הודעות בשמו ברשת. בהמשך השתלטה הדמות לחלוטין על ה'מותג' אמנון ז'קונט והחלה לעצב אותו כרצונה - ה'דמות' שלו פתחה חשבונות ברשתות חברתיות, פרסמה טוקבקים פרובוקטיביים באתרים שונים, 'חשפה' על עצמה 'סודות' אפלים מהעבר שלא היו ולא נבראו, ואפילו פרסמה חלקים נרחבים מהספר החדש של ז'קונט שעוד לא יצא לאור.
הדמות אפילו עיצבה מחדש את הערך על אמנון ז'קונט ב'ויקיפדיה', וגם שלחה פרסום בשם אדם שהתחזה לעובד במחלקת החניה של העירייה ובו מפורטת הונאה שבעזרתה חמק ז'קונט כביכול מתשלום קנסות חניה. לאחר שפנו ז'קונט ואשתו, הפסיכולוגית והעיתונאית ורדה רזיאל-ז'קונט, למשטרה, נתגלה שהפריצה התאפשרה בעקבות שתילת 'סוס טרויאני' במחשבם. הסוס הטרויאני הוא תוכנת ריגול זדונית שמושתלת במחשב דרך הודעה תמימה בדואר האלקטרוני או דרך תוכנה שיושבת על דיסק. התוכנה מאפשרת לצד שלישי לשאוב את תוכן התיקיות שמאוחסנות במחשב ולשלוח צילומי מסך סדירים שמתעדים את הפעילות השוטפת במחשב.
המתחזה התלהב מההצלחה, והציע לחברות מודיעין עִסקי מובילות להיעזר בשירותיו לצורך ריגול מסחרי עבור לקוחותיהן. 'פלאפון', 'סלקום', 'יס' ויבואנית 'וולוו' היו חלק מהחברות שנהנו מהשירותים. הפרשה כולה התפוצצה ברעש גדול בסדרת מעצרים מתוקשרים בשנת 2005. התברר כי ממציא התוכנה היה חתנו לשעבר של ז'קונט, שהסתכסך עִמו לאחר שנפרד מבִתו. החתן לשעבר, מיכאל האפרתי, הקים עם אשתו, רות האפרתי, את חברת הצללים הזאת, והם ניהלו אותה מאנגליה.
על רות האפרתי נגזרו 4 שנות מאסר וקנס כספי של מיליון ש"ח, ועל בעלה שנתיים מאסר וקנס דומה. השבוע נגזרו על רות האפרתי שלושה חודשי מאסר נוספים בגין סירובה להעיד במשפטם של נאשמים נוספים בפרשה. העילה הרשמית: "ביזיון בית המשפט וסירוב למתן עדות".
ההתמודדות של בתי המשפט, כמו גם של פוסקי ההלכה, עם הדינמיקה התזזיתית של ההתפתחות הטכנולוגית, אינה פשוטה. בעברות מחשב קשה מאוד להגדיר בדיוק מהו נזק, וקשה גם לסגור את המעגל הראייתי מזיק-נזק-ניזק. על הנזקים הישירים שנגרמים מגנֵבת הזהות אפשר להחיל את הלכות לשון הרע, שיש להן גם השלכות ממוניות, אך מה לגבי נזקים עקיפים או שימוש בזהות גנובה ללא גרימת נזק מוכח? הפסיקה הישראלית עברה התפתחות משמעותית עם חקיקת "חוק המחשבים", שהגדיר פרמטרים לעבריינות מקוונת, אולם ההתפתחות הטכנולוגית המואצת עדיין יוצרת פרצות רבות בהגדרות החוקיות שמאפשרות לעבריינים לנצלן לצורכיהם. הפסיקה, ובעקבותיה החקיקה, נדרשות לשינויים מהירים שיגיבו לאתגרים שהטכנולוגיות המתחדשות מציבות כל העת.
בהלכה, פריצת דרך בתחום נעשתה בידי ד"ר איתמר ורהפטיג בספרו "צנעת אדם". על-פי ד"ר ורהפטיג ההתמודדות עם האזנות סתר ועם פריצה למחשב זר צריכה להתבסס על עקרונות חרם דרבנו גרשום. המסגרת המשפטית שצריכה להתמודד עם העברות הללו היא המסגרת הפלילית ולא הנִזקית, שכן יש כאן פגיעה חמורה באינטרס החברתי-ציבורי. דבריה של השופטת ברכה אופיר-תום שהרשיעה את האפרתי הולמים את התפיסה הזאת:
"גם אם המדובר הוא בעברות הנמנות על תחום עבריינות הצווארון הלבן שאין עִמה אלימות ודם, אין חולק על חומרתן היתרה של אלה. כבר נקבע בפסיקה כי ידיו של מי שחודר ברגל גסה אל מחשבו של הזולת ועושה בו כבשלו למען בצע כסף אינן נקיות מידיו של מי שפורץ לביתו של זה וגונב את רכושו. ולהפך. בהיבטים מסוימים, חמורים הם מעשים כמו אלה הנדונים בענייננו אף יותר ממעשי עבריינות רכוש רגילים, בהיותם מאיימים לא רק על תחומי הרכוש והכסף של הקורבן המותקף אלא גם על מוקדי הפעילות החיוניים של האדם המודרני באשר הוא, ושל החברה, שהמחשב הפך להיות חלק מהותי מהווייתה".

הערה קטנונית על משפט קצב

משפחתו של קצב דחתה את הכרעת הדין בין השאר בטענה שהוא נוגד את דין התורה. "המשפט הזה לא על-פי שניים עדים ולא שייך למוסר הישראלי", קבע אריאל קצב, בנו של הנשיא.
רק נזכיר שבשנת תשס"ה פנה קצב למתיישבי גוש קטיף והכריז: "לאחר שנה של מאבקים נוקבים הגיעה השעה. עליכם לכבד את החלטת הרשויות. משהוחלט, דינא דמלכותא דינא".

מזכה הרבים

לא ברור מה גורם לרב שלמה אבינר להקריב עצמו על מזבח משפט קצב. בשיחה עם הכתב אורי פולק קבע הרב: "המשפט הזה הוא טעות, השופטים הרשיעו אותו בסעיפים המתבססים על דברים שאינם נכונים", והוסיף: "אני אומר את הדברים מהיכרות עם החומר. אין לי רוח הקודש". חודשיים קודם שלח הרב אבינר מכתב לרומן זדורוב שהורשע ברצח הנערה תאיר ראדה, ובו קבע בנחרצות שזדורוב חף מפשע. אלו מצטרפים למכתב התמיכה ששלח הרב צבי טאו למשה קצב בשנת 2006, לאחר הגשת כתב האישום.
הדבר תמוה בעיניי, ציבורית והלכתית. משפטו של קצב היה משפט פלילי, שבו על-פי הפוסקים יש לחוק המדינה תוקף הלכתי מלא. כבר הרמב"ם קבע: "כל ההורג נפשות שלא בראיה ברורה, או בלא התראה, אפילו בעד אחד, או שונא שהרג בשגגה, יש למלך רשות להרגו ולתקן העולם כפי מה שהשעה צריכה" [רמב"ם הלכות מלכים פרק ג, הלכה י].
החרה החזיק אחריו ר' שלמה בן אדרת שקבע שהכלל "דינא דמלכותא דינא" חל על כל שלטון בעולם: "דקיימא לן דינא דמלכותא דינא. ומה שמענישין המקלקלים, כגון הגזלנים והגנבים והרצחנים וכיוצא בזה, ממשפטי המלוכה והאדנות הוא זה, ודינן בכל אלו וכיוצא באלו דין" (שו"ת הרשב"א א סימן תרי"ב). במסגרת זו רשאית המדינה לקבוע הן את החוקים, הן את סדר הדין והן את הראיות הנדרשות.
הרשב"א גם קבע שבדין הפלילי אפשר להקל בדיני הראיות ואין צורך בשני עדים כשרים: "שלא הצריכו עדים גמורים אלא בדיני תורה, כסנהדרין וכיוצא בהם. אבל מי שעובר על תיקוני המדינה, צריך לעשות כפי צורך השעה" [שו"ת הרשב"א המיוחסות לרמב"ן סימן רעט]. בכלל זה אפשר להסתמך על ראיות נסיבתיות, כגון פלט שיחות טלפון, קבלות, רישומים בבתי מלון ובמשרדים ממשלתיים ועוד.
ההלכה קובעת שנפגעי אונס יכולים להעיד נגד האנס [יבמות כה, א; שו"ע חו"מ לד, כו]. בנוסף, העובדה שעדי התביעה שינו את גרסתם במהלך החקירה במשטרה איננה פוגעת בעדותם. על-פי ההלכה עדות היא בעלת תוקף אך ורק כשהיא נאמרת בבית הדין ולא כשהיא נמסרת בחדרי החקירות של המשטרה. גם מושג ההתיישנות אינו קיים בהלכה, והעובדה שהנפגע התמהמה מלהתלונן אינה אמורה להגן על הנאשם.
ולעניין הציבורי: המשפט התנהל בדלתיים סגורות, והרב אבינר לא שמע את עדויות המתלוננות ולא חקר את העדים. התבטאות שכזו – מעבר לתגובות התקשורתיות הנזעמות (ולא בלי צדק) – משרה תחושה של חוסר אחריות. כשמנהיגות רבנית בכירה חורצת דין מבלי לרדת אל השיתין של העובדות והפרטים הקטנים – הדבר לא תורם לכבודה של ההלכה, ולסיכוי של נושאיה להשפיע בצורה רצינית על המרחב הציבורי. הרושם שנוצר הוא, שרבנים הם כמו פובליציסטים של מדור הדעות בעיתון; אנשים שמותר להם להביע דעה מבלי לקחת אחריות.

פורסם במקור: יומן, מקור ראשון
בהכנת הטור השתתף עדו רכניץ
תאריך:  11/01/2011   |   עודכן:  11/01/2011
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
מחשבו הוא מבצרו
תגובות  [ 1 ] מוצגות  [ 1 ]  כתוב תגובה 
1
כמו מרבית אזרחי ישראל
גם אבינר מאמין ש  |  12/01/11 13:42
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
אורן פרסיקו
אמנון דנקנר, לשעבר עורך מעריב, העיד בבית המשפט על מערכת יחסיו עם משפחת נמרודי, בעלי העיתון, ועל האופן שבו התערב בסיקור משפטו של עפר נמרודי
חיים נוי
עיבוד מודרני לקומדיה הקלאסית - מחזה מענג ומשחק מוצלח    הבמאי גילי אמיתי העתיק את העלילה מחשכת ימיה אל ימינו אלה וצייד אותה באבזור מודרני - וידאו, מולטימדיה, בורסה ואפילו אייפון
אלישע פורת
הפוליטרוק האגדי מהפלמ"ח המשיך לשרת במילואים עוד שנים רבות לאחר תום מלחמת העצמאות. במרוצת השנים הוא הפך ל"אגדה חיה" בגדוד המילואים שלו    "אתה לא גייסת אותי, ואתה לא תשחרר אותי" - היא אחת מאימרותיו המפורסמות    כך השיב לרמטכ"ל שרצה לשחררו מצה"ל: "עם ישראל גייס אותי, ועם ישראל ישחרר אותי..."
עליס בליטנטל
המחזה המסעיר והמפעים ביותר של עדנה מאזי"א, מאז כתבה את "המורדים", עולה כעת בתיאטרון הקאמרי    וברזומה של הצמד נעם סמל (המנהל) - עמרי ניצן (הבימאי) - זוהי פסגה חדשה של הצלחה שתתווסף ל"גטו" ול"נפש יהודי" שעשו השניים בתקופתם בתיאטרון חיפה
מיכאל הרשקוביץ
שתי ועדות חשובות, אשר דנו לאחרונה במצב נכי צה"ל מול אגף השיקום, התקשו מאוד לקרוא את הכתובת הענקית שמתנוססת מדן ועד אילת: אגף השיקום אינו משקם נכי צה"ל!!!    האם הנכים הפגועים לא מעניינים, בעצם, אף אחד?
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il