X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  כתבות
המגבת שימושית כיום בכל בית, אך היא הגיעה אחרי חבריה השטיח, המצעים והשמיכה. איך נולדה המגבת? מי המציא אותה? מה היו מנהגי ההיגיינה בתקופה הקדומה? מתי נמצאו עדויות ראשונות לקיומן של מגבות? וכיצד ניתן לבחון את כושר הספיגה של המגבת?
▪  ▪  ▪
הפריט הנמכר ביותר במחלקת הטקסטיל

המגבת נמצאת בכל בית בעולם. היא הפריט הנמכר ביותר במחלקת טקסטיל הבית בכל מחלקה ובכל רשת ברחבי העולם, ובכל זאת היא הצעירה ביותר מבין שאר חבריה, השטיח, המצעים השמיכה והווילון.
איך נולדה המגבת? מי המציא אותה?
המגבת היא מסוג המוצרים הכול כך ברורים ומובנים, שאנו לא מרבים לחשוב איך הם באו לעולם. מסתבר שהשטיח נולד אלפי שנה לפני המגבת!. בחפירות ארכיאולוגיות נמצאו עדויות לקיומם של אריגים, שטיחים ופיסות בד מתקופות קדומות, אך לא נמצאו עדויות כלל למגבות.
השאלה הראשונה שעולה היא, אז איך הם עשו זאת? ומה היו מנהגי ההיגיינה באותם ימים?. העדויות הראשונות לקיומן של מגבות מגיע אלינו מטורקיה של המאה ה- 15 וזה קשור גם לתרבות המרחצאות והחמאם.
העיר בורסה שבטורקיה נחשבת למקום הולדתה של המגבת בצורתה המודרנית. עד אז ארגו בנולים פיסות בד (שתי וערב), המצאתם של הטורקים נלקחה מעולם השטיחים, בכך שהם השאירו לולאה על גבי המרקם, באופן שהגדיל משמעותית את שטח הפנים ואת הספיגה.
(בדומה למבנה הריאות ואו מערכת העיכול בגוף האדם. שטח הפנים של נדיות הריאות מגיעה לכ-70-90 מ"ר).
בעבודה ידנית זו יכלו לייצר 2-3 מגבות ליום, אולם רק עם כניסתה של המהפכה התעשייתית החל ממחצית המאה ה- 18, השתכללו האמצעים והמגבת "הידנית" שהייתה מצרך נדיר הפכה להיות פריט המוני ונדרש.
מגבות הלולאה (terry) הפכו במהרה ללהיט בכל העולם. בתחילה יצרו אותם בגלילים והמכירה הייתה על-פי מטר ורק לאחר מכן עברו לגדלים המקובלים כיום.
המגבת עברה מספר שיפורים, אך תמיד על בסיס אותו רעיון של מקסימום ספיגה. שיפורים כמו הגדלת מספר החוטים בסיב, סיבוב הלולאה, הוספת סיבים משפרי ספיגה וחוזק.
הידעתם?
(1) עד להופעת המגבת בצורתה הנוכחית נהגו תושבי הערים לרחוץ בעיקר עם קנקן מעל לקערה, או בגיגית ולייבש, במקרה הטוב בפיסת בד?
(2) במאה ה-18 נהגו להשתמש במגבת פשתן קטנה בעיקר לניקוי כלי התה מחרסינה ולשמירה על החום של קנקן התה, המגבת כונתה "מגבת התה".
(3) מגבות מייצרים היום משלל חומרים בהם: כותנה, פשתן, במבוק, משי וחומרים סינטטיים המשולבים בתוך הסיבים.
(4) בתהליך הייצור בשלב קדם צבע "מלבינים" את כל המגבות ורק לאחר מכן צובעים אותן, לכן המגבות הצבועות יקרות מהלבנות וככל מעל לקערה ולייבש, במקרה הטוב בפיסת בד? שצבען כהה יותר כך עולה מחירן.
רוצים "טיפ" לבחינת כושר הספיגה של המגבת לכם? - לוקחים חצי כוס מים וטובלים קצה של מגבת, "נותנים לה לשתות קצת" ומוציאים. אם היא יודעת לאחוז את המים למעט מספר טיפות קטן, הרי לכם מגבת משובחת ואם היא משאירה אחרי שובל מים, אתם את התשובה קיבלתם.
גם הדברים הפשוטים, אינם מובנים מעליהם ובקצב השכלולים בעולמנו, מי יודע האם המצאה זו תשרוד?

הכותב משמש כיועץ לחברות בתחום מוצרי הצריכה. רכש ניסיון רב בתחום טקסטיל הבית עת הקים בארץ את קונספט טקסטיל הבית של הרשת המובילה בעולם בתחום טקסטיל ואבזור הבית שממוקמת בארה"ב Bed Bath & Beyond.
תאריך:  06/03/2011   |   עודכן:  06/03/2011
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
הסודות מאחורי המדפים - המגבת "בראי ההיסטוריה"
תגובות  [ 2 ] מוצגות  [ 2 ]  כתוב תגובה 
1
החברה האמריקאית לא תשמח...
אדווה  |  6/03/11 14:10
2
המגבת מופיעה כבר במשנה
שפירא אביגדור  |  6/03/11 23:00
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
איתמר מור
איילת גורדון ניהלה בעצמה מבצע חשאי בכפר ערבי לאיתור עשרות עגלים שנגנבו ממנה. קובי צרפתי מבלה לילות במארבים כדי להגן על עדר העזים שלו. גבי עמירם פעל נגד חדירות לשטחי מרעה, ומצא נחש צפע על מושב הנהג במכוניתו. והמשטרה? היא מחכה שהבוקרים והרועים היהודים של הגליל יעשו את העבודה במקומה
יהודה יפרח
לחבר הכנסת יריב לוין יש חזון פוליטי ולאומי מאוד ברור. הוא מבקש להפריד רשויות - להעצים את כוחה של הרשות המחוקקת ולהחזיר את בית המשפט למקום שבו היה לפני המהפכה החוקתית של אהרן ברק. אבל בעידן שבו שלטון החוק הוא שלטון השופט הדרך לא קלה, בייחוד כאשר החברים מהסיעה לא תמיד משתפים פעולה
אלעזר לוין
גינדי, חדיף, שרבט, ס. נופי וותיקים אחרים חזרו לזירה ורכשו מגרשים לכ-1,100 דירות    פרשקובסקי לבדו בונה עוד 1,200    אבל הקבלן הוותיק מזהיר: "בחודשים האחרונים מורגשת האטה"
טובה ספרא
נשמע על תהליכים גיאו-פוליטיים    איתני הטבע מתעוררים שוב    הודעה חשובה של הבנק המרכזי בארה"ב על שינוי במדיניותו?    גל המהפכות - גם בסין    המתח הביטחוני יעלה    סוף עידן הדגים והתחלת עידן הדלי    תחזית אסטרולוגית לשבוע 11.3.11-4.3.11
נפתלי רז
רבים מהטלפונים של מצטרפים ליוזמה הפוליטית החדשה, בעקבות כתבתי הקודמת, קיבלתי כשהובלתי טיולים לכלניות של "דרום אדום", וסביב רביבים - ל"עדיין לא פרחו האירוסים", ול"יש היסטוריה ציונית מרתקת" במצפה רביבים ובבית-הקברות המפתיע בדמויותיו המפורסמות    בעוד כשבוע נקיים מפגש ראשון של מס"ד (שם זמני). אני מבטיח לעדכן כאן על כל פריחה - בפוליטיקה, ובנגב!
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il