תקשרו עם הסביבה דרך החזקות של הילד ולא דרך החולשות שלו. קשיים כאלה או אחרים הם חלק מהעוגה השלמה, אך לא כל העוגה. למורה שמלמדת כ-35 ילדים בכיתה, לוקח זמן להכיר את הילדים, מניסיון לפעמים עד סוף השנה.
קיימו פגישה עם המורה ובה ציינו את כל הדברים שהילד חזק וטוב בהם. הציגו את כל המאפיינים שחשוב שהיא תדע, בהם תוכל להשתמש על-מנת להאדיר ולהעצים את הילד. הדבר חשוב במיוחד כאשר מדובר בילדים עם קשיי תפקוד ולמידה.
לילד, כמו כל אדם, חשוב מה חושבים עליו המבוגרים. זוהי תחושה נוראית שהמורה יודעת או עוסקת רק בקשיים שלי. שתפו את הילד בתהליך והתייעצו עימו.
|
חיזוק ויצירת קשר טוב במשולש הורה - תלמיד - מורה, יכול לתרום לכולם. יש דבר כזה שנקרא "מחברת קשר", שתפקידה לשמור על קשר שוטף בין מורה ילד הורה. החיסרון הגדול שהיא הפכה למחברת לתקשורת חד-צדדית ולמחברת תלונות שהילדים שונאים ושההורים מפחדים שהיא יוצאת מהתיק.
בקשו מהמורה לכתוב במחברת קשר שמיועדת לשמור על קשר, גם הערות בונות, משובים מפרגנים, אפשר להדביק מדבקה לחיזוק על עבודה יפה או התנהגות טובה בשיעור, עזרה לחבר וכדומה, ילדים באשר הם גם המצטיינים זקוקים לחיזוקים, גם אתם יכולים לכתוב למורה אודות תפקודיו הטובים של הילד, נהנה לעשות את העבודה, התעניין בתחום. חיזוקים אלו ישמרו על המוטיבציה של הילד להמשך התנהגות ותפקוד טובים. זה יוצר אמון וביטחון בילד ותחושה שרואים אותו ולא רק את הישגיו, הן מצד ההורים והן מצד המערכת. קצת מאמץ אבל שווה.
|
כבדו את המורים בעיקר בפני הילדים
▪ ▪ ▪
|
ילדים מבינים שאנו "מלכלכים" על המורה, גם אם אמרנו את זה באנגלית והילד בכיתה א', וגם אם השתמשנו בשפת הסימנים, הם פשוט מבינים שמדברים על המורה.
שדרו אמון, ביטחון במורה ובמערכת החינוך, מאחר שרוב המורות רוצות בטובתם של הילדים גם אם לעיתים זה לא ממש ניכר. מניסיון, מורה שאנו פונים אליה בבקשה לעזרה, בצורה מכובדת, תיקח לתשומת ליבה את הנאמר ותעשה מאמץ מוגבר.
|
אנו האחראים על תפקוד ילדנו
▪ ▪ ▪
|
לעיתים רבות מגיעים אליי הורים מתוסכלים ומותשים מהתמודדות מול ילדיהם ומטילים את רוב האשמה על המורים ומערכת החינוך. אנו ההורים, צריכים לשנות את התפיסה שאומרת שזו אחריות המערכת לדאוג לילדנו, ולזכור שגם אם זה נכון, זה לא תמיד בר ביצוע. אין לצפות רק מהמערכת שתגלה קשיים, ותטפל בהם באופן עצמאי וחיצוני.
אנו יודעים, כי גם אם המורה רוצה לתת יותר, אך היא נתונה למגבלות המסגרת החינוכית בה היא נמצאת. קחו את האחריות לידיים שלכם, תשקיעו את המיטב שביכולתכם והתייחסו אל כל מה שאתם מקבלים מבית-הספר כבונוס.
|
ילדים ובפרט אלו הסובלים מקשיי קשב, נוטים במהלך שיעור להירדם, להתעייף, לחוש עצבניים, מתוסכלים וחסרי שקט. באם לא נפעל בנושא, חלקם יתחיל לפטפט, להירדם ולהפריע למהלך שיעור תקין.
הפסקות יזומות מסומנות בעדינות על-ידי המורה להתרעננות או לשתיית מים יכולות להקל הן על התלמיד והן על המורה בכיתה ולהעניק לילד תחושה של הבנה ומתן תשומת לב חיובית. ניתן לבקש מהמורה ליזום הפסקות אלו תוך שימוש בסימן מוסכם מול הילד על-מנת למנוע הפרעה לשיעור, תגובה שכזו תוביל לפתרון ולחיזוק הקשר החיובי, כאשר הילד ירגיש שמבינים את המצוקה שלו ולא יחוש "בעייתי" "נענש" או מושפל.
התגובה ההפוכה היא לרדות בילד על שנרדם ולצפות שהוא יחזור לריכוז או לחלופין, הענשה וביטול ההפסקה הקולקטיבית. פעולות אלו עלולות רק להחמיר את המצב ולעודד את הישנותו כדרך למשיכת תשומת לב ותיוג.
|
אסור למורים לפגוע להעליב או לדבר על מצבו של הילד בפני הכיתה
▪ ▪ ▪
|
לאחר שפרסנו דרכים באמצעותם נוכל לסייע כהורים לחיזוק הקשר בין המורה לתלמיד, לא נוכל להתעלם מאחריות המורים בכל הקשור לשיח מול ילדינו בכיתה ובכלל.
כמובן, שהשאיפה היא לקחת אחריות ולחזק את מקומם של המורים בעיני ילדינו, אך על-מנת לצלוח תהליך זה חשוב לחזור ולהדגיש בפני המורים כי מדובר בתהליך הדדי, והמילה העומדת בבסיסו היא "כבוד".
מורים רבים חורגים מהנחייה ברורה לפיה אסור להעליב, לפגוע או לדבר על מצבו של הילד בפני הכיתה. הדבר בא לידי ביטוי במקרים רבים בקרב ילדים הסובלים מהפרעות קשב ונוטלים רטלין, אך לא רק. משפטים כגון: "את מפריעה, שכחת לקחת רטלין היום?, אתה מעכב את כל הכיתה, או שימוש במילים "מעצבנת, תשתקי וכדומה, אסור שייאמרו לאף ילד. במידה וילדיכם מתלונן על כך, הקפידו לפנות אל המורה. הילדים לוקחים זאת באופן אישי ובצדק, נגרם להם עוול מיותר. אל תחכו לאסיפת הורים, האמינו לילד שנפגע ופנו למורה עוד היום.
|
שקיפות מלאה - הציגו אינפורמציה חשובה אודות ילדיכם
▪ ▪ ▪
|
הורים רבים חוששים מהסטיגמה ש"תודבק" לילדיהם באם יגלו את הצדדים החלשים שלהם. כפי שהתחלתי וציינתי, חשוב תמיד לספר למורים על חוזקות ילדינו, אך עם זאת, חשוב לעשות באלו שימוש על-מנת לטפל בצדדים החלשים. באם ילדיכם סובל מהפרעות קשב וריכוז, קשיים תפקודיים כאלו ואחרים, הקפידו ליידע את המורה בשקיפות מלאה. במידה וילדיכם זקוק להארכת זמן במבחן, הקלה בחומר הנלמד, מורת שילוב וכדומה, העבירו את הצרכים הללו לידיעת המורה, וודאו כי הם מקבלים מענה. ילד שלא מקבל את הצרכים להם הוא זקוק, סובל.
|
מורים הם רק בני אדם, הם גם יכולים לטעות.
בשביל זה אנחנו שם.
|
|