X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  כתבות
מיכל שפר מיכאלי מאבחנת ומטפלת בהפרעות קשב וקשיי תפקוד מרכז אלבאום למצויינות אישית
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
יחסי הגומלין בין תלמידים ומורים הוא נושא שנחקר רבות בתחום החינוך, כפרמטר משפיע ואף מכריע בכל הקשור לסיכויי הצלחה של תלמידים ומורים לא פעם שמענו על מורים שנחשבים "יוצאים מן הכלל", בשל יכולתם להשפיע על תלמיד להגיע להישגים כנגד כל הסיכויים אך האם לנו ההורים יש יד בדבר?
▪  ▪  ▪
ההורים יכולים לסייע
[צילום אילוסטרציה: פלאש 90]

מדי יום אני נפגשת עם הורים מודאגים לגבי ילדיהם, מגיעים מצוידים בקלסרים עבי קרס אודות האבחונים שהם עברו, מצוידים בשלל דוגמאות ו"חיקויים" אודות התנהגותו של ילדם ומפרטים שלל טענות של קשיים, תלונות מהמורה או היועצת, ותלונות של בני הבית כמובן. בקיצור, כרטיס ביקור לא מחמיא המסתיים בדרך-כלל במשפט "אבל בסופו של דבר הוא ילד נפלא".
בדיוק על המילה האחרונה אני רוצה שתרחיבו, מעתה ועד עולם, כאשר אתם נפגשים עם כל גורם שבא במגע חינוכי עם ילדיכם, זכרו להדגיש שהילד נפלא והקפידו לפרט במה ומדוע.
בעידן בו מעמד המורים שנוי במחלוקת הן ברמה ציבורית והן ברמת התפיסה שלנו כהורים את מערכת החינוך, עלינו לסייע לחיזוק הקשר בין ילדינו למורים ובכך לחזק את מעמדם של שני הצדדים.
הציפייה, לעמוד מול כיתה של 35 תלמידים ולהעניק לכל אחד מהם יחס אישי ותשומת לב מתוך היכרות מעמיקה והשקעה מרבית, היא ברורה ומובנית מאליה, אולם לא ניתן להתעלם מהקושי שבדבר. עלינו לבדוק כהורים, כיצד אנו יכולים לסייע ולתרום לתהליך ולצורך כך,
לפניכם מספר תובנות:

תובנה מספר 1:
"דבר חזק"
▪  ▪  ▪

תקשרו עם הסביבה דרך החזקות של הילד ולא דרך החולשות שלו. קשיים כאלה או אחרים הם חלק מהעוגה השלמה, אך לא כל העוגה. למורה שמלמדת כ-35 ילדים בכיתה, לוקח זמן להכיר את הילדים, מניסיון לפעמים עד סוף השנה.
קיימו פגישה עם המורה ובה ציינו את כל הדברים שהילד חזק וטוב בהם. הציגו את כל המאפיינים שחשוב שהיא תדע, בהם תוכל להשתמש על-מנת להאדיר ולהעצים את הילד. הדבר חשוב במיוחד כאשר מדובר בילדים עם קשיי תפקוד ולמידה.
לילד, כמו כל אדם, חשוב מה חושבים עליו המבוגרים. זוהי תחושה נוראית שהמורה יודעת או עוסקת רק בקשיים שלי. שתפו את הילד בתהליך והתייעצו עימו.

תובנה מספר 2:
"מחברת קשר"
▪  ▪  ▪

חיזוק ויצירת קשר טוב במשולש הורה - תלמיד - מורה, יכול לתרום לכולם. יש דבר כזה שנקרא "מחברת קשר", שתפקידה לשמור על קשר שוטף בין מורה ילד הורה. החיסרון הגדול שהיא הפכה למחברת לתקשורת חד-צדדית ולמחברת תלונות שהילדים שונאים ושההורים מפחדים שהיא יוצאת מהתיק.
בקשו מהמורה לכתוב במחברת קשר שמיועדת לשמור על קשר, גם הערות בונות, משובים מפרגנים, אפשר להדביק מדבקה לחיזוק על עבודה יפה או התנהגות טובה בשיעור, עזרה לחבר וכדומה, ילדים באשר הם גם המצטיינים זקוקים לחיזוקים, גם אתם יכולים לכתוב למורה אודות תפקודיו הטובים של הילד, נהנה לעשות את העבודה, התעניין בתחום. חיזוקים אלו ישמרו על המוטיבציה של הילד להמשך התנהגות ותפקוד טובים. זה יוצר אמון וביטחון בילד ותחושה שרואים אותו ולא רק את הישגיו, הן מצד ההורים והן מצד המערכת. קצת מאמץ אבל שווה.

תובנה מספר 3:
כבדו את המורים בעיקר בפני הילדים
▪  ▪  ▪

ילדים מבינים שאנו "מלכלכים" על המורה, גם אם אמרנו את זה באנגלית והילד בכיתה א', וגם אם השתמשנו בשפת הסימנים, הם פשוט מבינים שמדברים על המורה.
שדרו אמון, ביטחון במורה ובמערכת החינוך, מאחר שרוב המורות רוצות בטובתם של הילדים גם אם לעיתים זה לא ממש ניכר. מניסיון, מורה שאנו פונים אליה בבקשה לעזרה, בצורה מכובדת, תיקח לתשומת ליבה את הנאמר ותעשה מאמץ מוגבר.

תובנה מספר 4:
אנו האחראים על תפקוד ילדנו
▪  ▪  ▪

לעיתים רבות מגיעים אליי הורים מתוסכלים ומותשים מהתמודדות מול ילדיהם ומטילים את רוב האשמה על המורים ומערכת החינוך. אנו ההורים, צריכים לשנות את התפיסה שאומרת שזו אחריות המערכת לדאוג לילדנו, ולזכור שגם אם זה נכון, זה לא תמיד בר ביצוע. אין לצפות רק מהמערכת שתגלה קשיים, ותטפל בהם באופן עצמאי וחיצוני.
אנו יודעים, כי גם אם המורה רוצה לתת יותר, אך היא נתונה למגבלות המסגרת החינוכית בה היא נמצאת. קחו את האחריות לידיים שלכם, תשקיעו את המיטב שביכולתכם והתייחסו אל כל מה שאתם מקבלים מבית-הספר כבונוס.

תובנה מספר 5:
"הפסקות יזומות"
▪  ▪  ▪

ילדים ובפרט אלו הסובלים מקשיי קשב, נוטים במהלך שיעור להירדם, להתעייף, לחוש עצבניים, מתוסכלים וחסרי שקט. באם לא נפעל בנושא, חלקם יתחיל לפטפט, להירדם ולהפריע למהלך שיעור תקין.
הפסקות יזומות מסומנות בעדינות על-ידי המורה להתרעננות או לשתיית מים יכולות להקל הן על התלמיד והן על המורה בכיתה ולהעניק לילד תחושה של הבנה ומתן תשומת לב חיובית. ניתן לבקש מהמורה ליזום הפסקות אלו תוך שימוש בסימן מוסכם מול הילד על-מנת למנוע הפרעה לשיעור, תגובה שכזו תוביל לפתרון ולחיזוק הקשר החיובי, כאשר הילד ירגיש שמבינים את המצוקה שלו ולא יחוש "בעייתי" "נענש" או מושפל.
התגובה ההפוכה היא לרדות בילד על שנרדם ולצפות שהוא יחזור לריכוז או לחלופין, הענשה וביטול ההפסקה הקולקטיבית. פעולות אלו עלולות רק להחמיר את המצב ולעודד את הישנותו כדרך למשיכת תשומת לב ותיוג.

תובנה מספר 6:
אסור למורים לפגוע להעליב או לדבר על מצבו של הילד בפני הכיתה
▪  ▪  ▪

לאחר שפרסנו דרכים באמצעותם נוכל לסייע כהורים לחיזוק הקשר בין המורה לתלמיד, לא נוכל להתעלם מאחריות המורים בכל הקשור לשיח מול ילדינו בכיתה ובכלל.
כמובן, שהשאיפה היא לקחת אחריות ולחזק את מקומם של המורים בעיני ילדינו, אך על-מנת לצלוח תהליך זה חשוב לחזור ולהדגיש בפני המורים כי מדובר בתהליך הדדי, והמילה העומדת בבסיסו היא "כבוד".
מורים רבים חורגים מהנחייה ברורה לפיה אסור להעליב, לפגוע או לדבר על מצבו של הילד בפני הכיתה. הדבר בא לידי ביטוי במקרים רבים בקרב ילדים הסובלים מהפרעות קשב ונוטלים רטלין, אך לא רק. משפטים כגון: "את מפריעה, שכחת לקחת רטלין היום?, אתה מעכב את כל הכיתה, או שימוש במילים "מעצבנת, תשתקי וכדומה, אסור שייאמרו לאף ילד. במידה וילדיכם מתלונן על כך, הקפידו לפנות אל המורה. הילדים לוקחים זאת באופן אישי ובצדק, נגרם להם עוול מיותר. אל תחכו לאסיפת הורים, האמינו לילד שנפגע ופנו למורה עוד היום.

תובנה מספר 7:
שקיפות מלאה - הציגו אינפורמציה חשובה אודות ילדיכם
▪  ▪  ▪

הורים רבים חוששים מהסטיגמה ש"תודבק" לילדיהם באם יגלו את הצדדים החלשים שלהם. כפי שהתחלתי וציינתי, חשוב תמיד לספר למורים על חוזקות ילדינו, אך עם זאת, חשוב לעשות באלו שימוש על-מנת לטפל בצדדים החלשים. באם ילדיכם סובל מהפרעות קשב וריכוז, קשיים תפקודיים כאלו ואחרים, הקפידו ליידע את המורה בשקיפות מלאה. במידה וילדיכם זקוק להארכת זמן במבחן, הקלה בחומר הנלמד, מורת שילוב וכדומה, העבירו את הצרכים הללו לידיעת המורה, וודאו כי הם מקבלים מענה. ילד שלא מקבל את הצרכים להם הוא זקוק, סובל.

תובנה מספר 8:

מורים הם רק בני אדם, הם גם יכולים לטעות.
בשביל זה אנחנו שם.

הכותבת היא מאבחנת ומטפלת בשיטת אלבאום, מנהלת מרכז עיגולים של שמחה ובעלת מרכז אלבאום למצוינות אישית - טיפול בהפרעות קשב וריכוז וקשיי תפקוד ולמידה בקרב ילדים, נוער ומבוגרים
תאריך:  17/03/2011   |   עודכן:  17/03/2011
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
כיצד תבטיחו יחס הולם לילדכם בכיתה?
תגובות  [ 0 ] מוצגות  [ 0 ]  כתוב תגובה 
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
יובל לובנשטיין
"מה קרה?" שאל מדף אחד את משנהו, ענה המדף: "חג הפסח קרב ובא וכל הזמן מעדכנים ומשנים את המחירים של המוצרים ובדרך כלל רק למעלה. למה זה קורה?" - ענה המדף הוותיק לחברו הצעיר: "בפסח הציבור קונה בלי הבחנה וזו ההזדמנות שלהם לעשות קופה"
זיו יצחקי
המתמודדים הולכים על בונוס ב"אח, תפיל את המיליון"    ג'קי עדיין לא הפנים את המצב בינו ובין נופר    ליהיא מתפייסת עם הצ'ילבה שלה    כולנו נזכרים במריבות הגדולות לקראת הגמר והג'וקר הולך הביתה
אלישע פורת
קראתי כמה גיליונות של השבועון המוקצה "העולם הזה", ואמרתי לעצמי שככה גם אני יכול, ככה גם אני יודע לכתוב. כשהוזמנתי להשתתף בעיתון הקיר שהתפרסם במוסד החינוכי מעיין, שאגב נכתב כולו בכתב יד, ולא בשום מכונת שכפול, ידעתי שאני הולך לכתוב כמה דפי מופת עיתונאיים על מוסדנו הקטן
חיים נוי
מסע מיסטי-מוזיקלי, מצחיק, סוחף ומרגש בין סיפורים ושירים חסידיים, העוסקים בקשר בין אדם לעצמו, לחברו ולאלוהים. פרשנות חילונית ורוקיסטית בביצוע הדור הצעיר, התלוש והמבולבל, הפליט בארצו, התועה ביער העולם המודרני ומחפש את זהותו
אלישע פורת
עוד בנעוריי המוקדמים שמעתי מהחברים הוותיקים, שהאנשים המתבודדים בחורשה המקיפה את הקיבוץ הם אנשים מיוחדים במינם. משכילים מדי בשביל חיי העמל המתישים בקיבוץ. רגישים מדי להמולת הכוורת העסקנית במשק. מתנשאים מחמת הכאב, מעל להוויית היומיום הנמוכה שבחצר. ומשום כך הרחיקו אל בין האקליפטוסים העבותים, בשולי המחנה, נחבאים בתוך חומת הצללים שאינם נפוגים אף פעם
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il