X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  כתבות
"פנטזיה לאהבה וכינור" - שמו הנוסף של המחזה שעיבד אלכסנדר פובולוצקי על-פי סיפורו של שלום עליכם, ממחיש עד כמה עשירה המורשת התרבותית האידית שלנו עד כמה אהבה, יצרים ותשוקות בתוך החברה היהודית של סוף המאה התשע-עשרה, היו יכולים להזין ולהפרות את יצירותיו של שלום עליכם
▪  ▪  ▪
הלנה ירלובה [צילום: ז´ראר אלון]

כשעולה המסך על הבמה בתיאטרון הערבי-עברי ביפו, מצמררת דמותה של הגיבורה רוחלה, הלנה ירלובה מהתיאטרון הקאמרי (בדמיון הענק שלה לדמותה של לאה'לה שעשתה חנה רובינא בזמנו). צעיף התחרה השחורה הצמוד לשערה, הצעיף שעל השמלה הלבנה, ממקדים את הקהל ומהפנטים אותו לעבר זוג עיניה הענקיות, המדברות אליך ללא צורך במילים. ואכן, התנועה שלה ומבטי עיניה בסצינת הפתיחה - דיין כדי לקסום את הקסם ולהפנט את הקהל גם ללא אומר.
אודה ואתוודה, שמתוך כל הטקסט שנאמר ביידיש - איפשרה לי ידיעתי החלקית להבין רק חצי או פחות מהנאמר. אבל מי צריך להבין יידיש - כשניצבת לפניו שחקנית כה דגולה, שרק לשמע קולה העשיר ברגש) שלמישמעו הוצפו עיני בדמעות בכל סצינה בה הופיעה ב"האריסטוקרטים" ב"קאמרי" מתמלאים בתחושת החוויה; ובכלל - כשתעלה ההצגה בהמשך בתיאטרון היידישפיל - היא תלווה בכיתוביות בעברית, כך שהחוויה תהיה שלמה עוד יותר.
הסיפור נסב אודות אשה נשואה ואם לילד, שזכרונותיה לוקחים אותה 15 שנה אחורה, לרגע מכונן בחייה. אז, כשכבר הייתה נשואה טריה למשה מנדל, פגשה בחתונת חברתה את הכנר המהולל סטמפניו, והתאהבה בו ובמוזיקה המכשפת של כינורו. הוא הציע לה לעזוב את ביתה ומשפחתה, ולהצטרף אליו בקריירה של כנר-כלייזמר הנודד בין עיירות היהודים, ומביא להם את האור בחתונות כמו גם בלוויות. רוחלה קיבלה החלטה גורלית, אך נשאלת השאלה: האם צדקה במה שהחליטה?
הכינור הוא הכלי המלא נשמה בו משתמשים והשתמשו מאות שנים היהודים כדי לשמח ולהביע רגשות בכל אירוע בחייהם. זו הסיבה שרוב הכנרים הדגולים היו מאז ומתמיד יהודים. במחזה שעיבד פובולוצקי, כנר מחונן ווירטואוז בעצמו, תופסת נגינת הכינור נתח נכבד בהצגה, ומהווה קול נוסף לקולה של השחקנית. וסיום ההצגה נעשה בהשמעת יצירה שלו עצמו סולו, כמו כל המוזיקה בהצגה, כשבשונה מכל הופעתו קודם כצללית מאחורי הוילון, כאן הוא יצא אל קדמת הבמה, ומעביר לקהל את רוממות הרוח שבנגינת הכינור עד תומה.
בנוסף למשחקה הכה משובח של הלנה ירלובה, ברמה שלא פוגשים כמותו ביומיום בתיאטרון, שהוא חף ממאנייריזם ופוזות, ויוצא ממש מהלב שלה ללב הצופים - חוברים לה עוד שחקנים על הבמה. הראשון הוא התאורה הפנטסטית-חלומית, שעיצב מישה צ'רניבסקי הבינלאומי שלנו. חילופי הצבעים, המיקוד והעוצמה שלהם בהצגה זו - הם פשוט פיוט, ובעלי אמירה כמו של שחקן נוסף על הבמה. התאורה מחליפה את האווירה, המיקום והסדר, ומשנה כליל את תוכן הסצינות.
יכולת וירטאוזית זו, כמו גם של המוסיקאי פובולוצקי, ניכרת גם בתלבושות שעיצבה פולינה אדמוב. כשרוחלה-הלנה מסירה את הצעיפים מעליה, מתגלה שמלה באוף-וייט עם תיפורים ועיצוב מדהימים. כך גם עיצוב הבמה שיצר סשה לישיאנסקי המדהים, תוך ניצול הקונסטרוקציה והווילונות השונים, יוצר בכך שינויי מיקום והחלפת סצינות בשניות. הכל ביחד מתרקם ליצירה מגובשת אחת, אותה ביים בכשרון רב מרט פרחומובסקי. טביעת ידו ניכרת בתיזמור המהודק והמרהיב של כל המרכיבים גם יחד.
הצגה מופלאה, שמחזירה לנו את הגאווה על תרבותנו הקלאסית, שמקבלת אור חדש ומקום הראוי לה, בהתעוררות ההתייחסות לשורשים שלנו. חדל סדר ה"בושה" שכפו עלינו לאחר הקמת המדינה. בעטיה לא זכיתי לשמוע בילדותי מילה ביידיש או בכל שפה זרה אחרת בה שלטו הורי. את היידיש אני לומדת מביקורי בתיאטרון הידישפיל, ולאחר מסע בפולניה, מתחבר לי הפאזל לתמונה ברורה ומאירה.
להלנה ירלובה זוהי חזרה לשורשים בישראל, כשתיאטרון היידישפיל אימץ אותה למשך כ-12 שנים מאז עלתה לארץ, עד ש"הקאמרי" הבין את מהות היהלום הטמונה בה. וההצגה אכן תוצג ביידישפיל, שרוב שחקניו הגדולים כיבדו את ירלובה בבואם לחזות בהופעתה בתיאטרונטו.
התיאטרונטו הוא מפעל שנוסד ומנוהל בידי יעקב אגמון, ויכולת בחירתו המוצלחת בהצגות שמשתתפות בפסטיבל מדי שנה - מומחשת בהופעתן בהמשך בתיאטרונים הרפרטוארים שסופחים אותן.

תאריך:  27/04/2011   |   עודכן:  27/04/2011
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
 
תגיות מי ומי בפרשה
 יעקב אגמון  משה מנדל
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
אורן פרסיקו
אסד ממשיך לדכא את ההתקוממות בסוריה    "דה-מרקר" מדווח על פרשה שאין לדווח עליה    בידיעות אחרונות מקדישים כותרת לשביתת הרופאים ובהארץ - למסמך שהודלף לאתר ויקיליקס    "ישראל היום" מעודד עבודת אלילים
חנה בית הלחמי
"בחרתי להאמין למתלוננת בלב שלם. עיקר עמדתי מכוון לדרישה להסרת צו איסור הפרסום". הניסיון לעשות דה-לגיטימציה לעמדה נוגדת ולבעליה, עתיק כמו האדם. לצערם של חלק ממתנגדי, קשה להצליח בכך מולי מכיוון שאינני נסוגה מול המתקפות. תגובה ליובל דרור
אלישע פורת
לפני כשלוש שנים הגיעני במפתיע מכתבו של יהודי קצת צעיר ממני, שמימיי לא שמעתי את שמו. הוא סיפר לי במכתב, שבשל מעבר ממושב קטן ברמת הגולן אל שכונת יוקרה הסמוכה לאחת הערים בארץ, הוא "ניקה" את ניירותיו. ובין השאר חיסל גם את ניירותיה של אמו, שנפטרה כמה שנים קודם לכן
אביתר בן-צדף
עוד כמה תגובות קצרות בדרך כלל - גם מהמותן - בנושאים גדולים כקטנים, שהציקו לי, או עניינו אותי    והפעם - לקחים נעלמים ממלחמה ישנה, ספרים עלומים, המימונה, הגיבורים העלומים של מרד גטו וארשה והאופוריה המוגזמת סביב "כיפת ברזל"
זאב בן-יוסף
זאב בן-יוסף מתריע על ניסיונות ההשתקה וההכחשה של רצח העם הארמני על-ידי טורקיה וקשר הצביעות הבינלאומית האופף אירוע זה שעודד את היטלר להתחיל בהשמדת היהודים    לומדים לקח מההיסטוריה, או שלא לומדים בעצם?...
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il