X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  כתבות
חייל אמריקני במפרץ [צילום: AP]
כלכלת האיסלאם
כסף אמריקני בשירות הג'יהאד
הנוכחות האמריקנית במפרץ הפרסי עולה הרבה כסף. מי מרוויח ממנה, ובעיקר מי מפסיד?

בעשור האחרון, בעקבות המלחמה בעירק ובאפגניסטן, הקימה ארה"ב בסיסי צבא רבים במדינות המפרץ. השבועון האמריקני ניוזוויק חשף לאחרונה שכדי לממן את הנוכחות הצבאית במדינות המפרץ, הפנטגון רוכש שירותים ומוצרים מחברות שבבעלות השליטים המקומיים ב-13 מיליארד דולר מדי שנה, ללא מכרז
בסיס אל-דאפרה ממוקם באחד מאזורי היוקרה של אבו-דאבי. הבסיס משמש את הצבא האמריקני לתדלוק מטוסים. כל הדלק שבבסיס נקנה מחברת הנפט הלאומית הנקראת ADNOC. האמריקנים קונים מהחברה כ-760 מיליון ליטר דלק מדי שנה, ומאז שנת 2006 הכניס העסק לחברה 3.3 מיליארד דולר. באופן לא מפתיע, יושב-ראש מועצת המנהלים של ADNOC הוא לא אחר מאשר שליט אבו-דאבי, השייח' ח'ליפה בן זאיד אל-נהיאן. זהו רק אחד מעסקיו של השייח' שהונו מוערך ב-15 מיליארד דולר וחלק ממנו ממומן על-ידי משלם המסים האמריקני.
פרופסור אלכסנדר קולי הוא מומחה בהיסטוריה של בסיסים אמריקניים. בריאיון לניוזוויק הוא מציין כי הפנטגון אומנם משלם דמי שכירות או דמי חכירה לבעלי הקרקעות שעליהן מוקמים הבסיסים האמריקניים, אך עצם הזכות להקמת הבסיסים אינה כרוכה בתשלום מכיוון שהיא מעוגנת בהסכמים מדיניים. עם זאת, פרופסור קולי מציין שיש לא מעט עסקות ג'נטלמניות בסגנון "שירות תמורת שירות" בנוגע לבסיסים במפרץ.
בשנות ה-80 ארה"ב געשה ורעשה בעקבות פרשיות שחיתות ובזבוזים בפנטגון. באחת הפרשיות הבולטות נחשף כי משרד ההגנה האמריקני רכש אסלות בשווי 640 דולר לאסלה אחת. הקונגרס התגייס לבער את הנגע, ובשנת 1984 נחקק חוק חוזים תחרותיים המבטיח קיום מכרזים. כוונת החוק הייתה לא רק למנוע שחיתות אלא גם להוזיל עלויות. סעיף מיוחד בחוק התייחס ליוצאים מן הכלל.
כנראה שאחד מהיוצאים מן הכלל הללו הופעל באבו-דאבי לפני 5 שנים. בעיצומה של המלחמה בעירק, ערערה חברת IOTC האמריקנית, המתמחה באספקת דלק, על החוזה שחתם הפנטגון עם חברת ADNOC המקומית על סך 50 מיליון דולר. הפנטגון השיב שהוא מחויב לכך על-פי החוק באבו-דאבי. היועצים המשפטיים של החברה האמריקנית ביקשו לדעת מהו החוק באבו-דאבי אך לא זכו לתשובה. מסדרת ההתכתבויות עם פקידי משרד ההגנה והשגירות באבו-דאבי עלה כי מדובר בחוק בלתי כתוב שלפיו אם ארה"ב חפצה לעשות שימוש בבסיסים באבו-דאבי היא מחויבת להסדרים כובלים עם שליטיה. הסיכום מתייחס לכל שלבי העסק: החל מבחירת המקום וכלה בבחירת הספקים. מתברר שדמוקרטיה ושקיפות אינם הצדדים החזקים של מדינות המפרץ. בעוד ההתדיינות בין IOTC לבין הפנטגון בעיצומה, נחתמה בינתיים עסקה חדשה עם ADNOC, הפעם בסך 1.9 מיליארד דולר.
אבו-דאבי אינה היחידה, לא חסרות עוד דוגמאות להסכמים כאלה במפרץ הפרסי. הבסיס אריפג'אן שבכווית משמש תחנת ביניים לכוחות האמריקניים בעירק. בשנת 2005 נחתם חוזה בלעדי עם תאגיד הנפט הלאומי בכווית בסך 4 מיליארד דולר לאספקת דלק לבסיס. גם במקרה הזה אגף הלוגיסטיקה בפנטגון דיבר על "מגבלות החוק המקומיות". וגם במקרה הזה, החברה הזוכה הייתה בשליטת משפחת המלוכה.
על פניו, המצב בבחריין שונה. במדינה הזאת נמצאים המטות של הצי החמישי והמרכז האזורי של האגף לאספקת הדלקים בצבא ארה"ב. מדי שנה עורך הפנטגון מכרזים בבחריין כדי להשיג אספקת דלק לשלוחותיו המקומיות, אך פעם אחר פעם הזוכה בחלק גדול מהמכרזים היא חברת הנפט הלאומית של בחריין. דויד קירש, יועץ לענייני אנרגיה, אומר בריאיון לניוזוויק שהוא לא מאמין לטענות הפנטגון כי החברה זוכה בגלל מחיריה האטרקטיביים. לדעתו יש סיבות אחרות לזכייה.
העיתונאי אראם רוסטון שערך את התחקיר בניוזוויק תוהה מדוע משלם המסים האמריקני צריך לממן הסדרים כובלים עם רודנים ערבים. תהייה נוספת שעולה היא מדוע כספים אמריקניים משמנים את גלגלי הג'יהאד. מדינות המפרץ הן מרכז לבנקאות האיסלאמית ובראש מועצות השריעה שלהן עומדים שייח'ים קיצוניים כיוסף אל-קרדאווי ותאקי אוסמאני. פסקיהם וספריהם מלאים שטנה ושנאה למערב והם קוראים בגלוי לרצח. על-פי ההדלפות של ויקיליקס, קרנות הצדקה במדינות הללו ממשיכות להיות גורם המימון העיקרי לאל קעאידה ולטליבאן. לפחות חלק מהקרנות המדוברות שייכות לשליטים המקומיים ומקורביהם.

אג"ח איסלאמי זה כאן
עתידה הפוליטי של מצרים לא ידוע, ההסכם בין פתח לחמאס שברירי מתמיד, אך המימון האסלאמי כבר צועד בגאון בקהיר וברמאללה
▪  ▪  ▪

הרשות לפיקוח הפיננסי במצרים פרסמה הצעת תיקון לחוק שוק ההון המסדיר את כללי ההנפקה של סוקוק, אגרות חוב איסלאמיות. פרסום התקנה הובטח עוד בשנה שעברה אך נדחה שוב ושוב. גם עכשיו הדרך להנפקה עוד ארוכה. לפני קבלת ההצעה היא תידון בפורומים מקצועיים, ורק אחרי שיתקבלו תיקונים תבוא ההצעה המתוקנת לאישור הממשלה. יש לציין כי בפרסום של הפיקוח הפיננסי לא נקבע לוח זמנים כלשהו, כך שמים רבים יזרמו בנילוס עד שהאג"ח האיסלאמי הראשון יראה אור במצרים. למרות זאת, תנועת האחים המוסלמים מביעה שביעות רצון. לטענתם, הדרך להתגבר על גירעון הענק בתקציבה של מצרים היא במשיכת השקעות ממדינות המפרץ, והסוקוק הוא המכשיר המתאים לעשות זאת. ימים יגידו אם יש ממש מאחורי ההצהרות והפרסומים, אך אין ספק שזהו סימן נוסף לאיסלאמיזציה של כלכלת מצרים.
כמו בקהיר, כך גם ברמאללה אפשר לראות את פני העתיד הפוליטי דרך הפריזמה הכלכלית. ג'יהאד אל-וואזיר, ראש הרשות המונטרית הפלשתינית, נפגש עם ראשי הבנקים האיסלאמיים באיחוד הנסיכויות והכריז כי הוא מקווה שעד סוף החודש הנוכחי יונפקו ביהודה ושומרון ובעזה סוקוק בסך 50 מיליון דולר. לדברי אל-וואזיר זו הנפקה קטנה יחסית, ומטרתה היא בעיקר לבחון את השוק. הפירעון אמור להתבצע בעוד כחמש שנים. ההנפקה הראשונה אומנם עוד לא יצאה לדרך, אך אל-וואזיר כבר מבטיח הנפקה נוספת בחודשים הקרובים. אם כן, המימון האיסלאמי כבר כאן, ואיתו רמזים על מה שצפוי באזורנו בעתיד הקרוב.

לא רק ספורט
קבוצת כדורגל שוויצרית נקנתה על ידי איש עסקים צ'צ'ני. האוהדים יצאו משלוותם
▪  ▪  ▪

מועדון הכדורגל נוישאטל קסאמקס השוויצי נרכש לאחרונה על-ידי איש עסקים צ'צ'ני בשם בולאט צ'גא"ב. צ'גא"ב התמסר במהירות לנכס החדש וכבר החליט לשנות את שם המועדון ל'קסאמקס וואינח', שם שהוא אחד מסימני הזהות הצ'צ'נית הלאומית ומשמעותו בצ'צ'נית – העם שלנו. כוונותיו עוררו זעם רב בקרב האוהדים מכיוון שהמועדון הוותיק, שהוקם לפני קרוב למאה שנה, קרוי על שמו של קפטן הנבחרת המיתולוגי, מאקס אבגלן.
בריאיון לעיתון 'לה מטין' דחה צ'גא"ב את הטענות נגדו: "השם החדש מזכיר כי אני בעל שורשים צ'צ'ניים, וזה דבר לגיטימי מכיוון שאני אחד מבעלי הקבוצה". השוויצים מתנגדים בכל תוקף לשינוי הזה, הן מטעמים פטריוטיים והן בשל התדמית הבעייתית והשנויה במחלוקת של הרפובליקה הקווקזית. גם נשיא הכבוד של המועדון, ז'ילבר פאצ'ינטי, הביע זעזוע מהיוזמה של הבעלים החדש. לדבריו, שם הקבוצה הוא חלק מהזהות ההיסטורית של המקום ולא יעלה על הדעת לשנותו.
בינתיים דחתה התאחדות הכדורגל של שווייץ את בקשתו של צ'גא"ב לשנות את שם הקבוצה מאחר שהבקשה הוגשה לאחר המועד המותר. לפחות עד העונה הבאה יכולים אוהדי נוישאטל קסאמקס לשיר את השירים שאליהם הם רגילים.

פורסם במקור: מוסף כלכלה, מקור ראשון
תאריך:  01/07/2011   |   עודכן:  01/07/2011
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
חגית כהן
קהל מטומטם כמוני לא מבין מה מצחיק בסרטונים הלוכדים אנשים שהתבזו, אם ביוזמתם ואם לא. אולי גיל קופטש, שגיחוכו-אמנותו, מבין משהו על הצופה הישראלי שאני לא
סופיה רון-מוריה
מובילי המאבק למען איזון בגל"צ הכינו את ההצגה, אבל לא הפעילו את הח"כים שבידיהם המפתחות. שוב הפסיד הליכוד הזדמנות לחולל שינוי מתבקש למען מצביעיו
אריה אגוזי
הטסים לאילת ימשיכו לסבול עוד שנים רבות מהתנאים הבלתי מתקבלים על הדעת בטרמינל העלוב    התוכנית להקמת נמל התעופה החדש ליד תמנע הן עדיין תוכניות, ובמקרה הטוב תעבורנה עוד שבע שנים עד שימומשו    חברה סינית הייתה יכולה להרים את הפרויקט תוך שנתיים ולקבל בונוס על הקדמת לוח הזמנים
טובה ספרא
שלושים שנה אחרי חתימת ההסכם ביוזמתו של הנשיא האמריקני רונלד רייגן אורנוס ופלוטו גורמים לקריסת הסדר הישן    הבעיות בסוריה יחריפו    מחאת הקוטג' - סימן למחאות צרכניות נוספות    תחזית אסטרולוגית לשבוע 8.7.11-1.7.11
יעקב איציקוביץ
מחיר הקוטג' חייב לסמן רק תחילתו של מהפך בשוק התוצרת החקלאית    איך קרה שהצרכן הוא הנפגע המרכזי והיחידי?    מאפייני הקרטל והמונופול של תנובה    השוק החקלאי החופשי    כיצד להוזיל את מוצרי החלב לצרכן?    פתיחת השוק לייבוא    פירוק תנובה ויתר המונופוליסטים והקרטליסטים    תפקיד הממשלה    תזכורת: דוגמאות לעברייני קרטל בישראל ועונשם
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il