X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  כתבות
המחזאי האירי בריאן פריל (1929) כתב את המחזה "מולי סוויני" ב-1994, בעקבות מקרה אמיתי שתואר במאמר של אוליבר סאקס במרכזו - סיפורה של עיוורת מגיל 10 חודשים, ומאבקם של בעלה והרופא שלה להחזיר לה את כושר הראיה אך האם הניתוח עזר או הרס?
▪  ▪  ▪
עיוורון רגשי [צילום: ויטלי פרידמן ]
[צילום: ויטלי פרידמן ]

בריאן פריל נודע בזכות מחזותיו "פילדלפיה אני בא”, ו"רוקדים בלונאסה". הוא נמנה על גדולי המחזאים האיריים של העת הזאת. בשני מחזות שכתב, בתוכם "מולי סוויני" שעולה כעת בתיאטרון החאן הירושלמי, הוא בונה הצגה אך ורק כמעט ממונולוגים. כל דמות במחזה מספרת את הצד שלה, וכיצד היא רואה את פני הדברים. אין התרחשויות. אין אקשן. הדרמה מצויה בפיוט של הטקסט המסופר.
הודות לבימויה המעולה של השחקנית ג'יטה מונטה, ועיצוב הבמה והתלבושות המיוחד של פולינה אדמוב, כשנגינת כינורו המופלאה של נמרוד נול נמסכת ברקע כחלק חי מההצגה - מעניקים לנו שלושת השחקנים משחק מעולה, ומצליחים לרגש ולהעביר רטט בצופים למשמע הסיפור הכה נוגע ללב.
אורית גל כמולי סוויני ממש מקסימה, מלאת רגש, יפה ומקרינה המון לקהל. היא משכנעת אותנו, שגם בהיותה כמעט ארבעים שנה עיוורת - הרי שלא החמיצה דבר מיופים של החיים. כל זאת - הודות לאביה שלימד אותה, והתעקש לא לשלחה לבית ספר לעיוורים. לעומת זאת, בעלה פרנק (יואב הימן) משוכנע שעליה לעבור את הניתוח כדי להיגאל מהחושך התמידי. הרופא שלה, אבי פניני, (מוותיקי החאן הירושלמי עוד מימי מייקל אלפרדס ז"ל והקומדיות דל ארטה הנפלאות שביים כאן), סבור שהפקחון יכול להוליך לעיוורון רגשי. וזה אכן מה שקרה.
הניתוח שהחזיר לה חלק ניכר מהראיה, הכניס אותה לטראומה, עליה לא יכלה להתגבר, והסוף היה שנכנסה למצב מעורפל בין חיים למוות, בעלה עזב לקניה, הרופא עבר לדאבלין, והיא נותרה במעין לימבו מבחינה רגשית. ואיננו בטוחים שלא שמה קץ לחייה.
המחזאי לא בחר בדרך הקלה כדי לחזור ולזכות בהצלחה אמנותית שכבר זכה בה. הוא לא העמיד אירועים המתרחשים, אלא הותיר לקהל לעשות את עבודת השימוש בדימיונו, ולתאר לעצמו מה קורה כפי שקורא ספר עושה. זה אולי יוצר ריחוק בין הצופה והבמה, אך אם טורחים לחשוב ולדמיין - יוצאים נשכרים. כי המוח של כל צופה מתרגם אחרת את הסיפורים של השלושה, ולכן, כמו בצפיה בציור מופשט - כל אחד מתרגם אותו כרצונו באופן חופשי, וכמספר הצופים כן מספר הפירושים.
הצגה חוויתית מרתקת הודות לשפתה המיוחדת וסגנונה הכה שונה.

תאריך:  31/07/2011   |   עודכן:  31/07/2011
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
ליאון אלי
אירועי מלחמת העצמאות במבט מאוד סובייקטיבי קיצוני ומגמתי. אוטוביוגרפיה הנכתבת 60 שנה לאחר ההתרחשות. הצגה עם נימה פוליטית חזקה הפוגעת במיתוס, בהילה, בגבורה ובזכר החללים. המשחק והבימוי טובים
אריה גלוזמן
התנועה האיסלאמית ביקשה לנקות קברים בבית העלמין העתיק בממילא. לאחר מספר חודשים "צצו" במקום קברים חדשים
אריה גלוזמן
מה עושים כשהידידים בהולנד מפנים גב וכשההכנות להכרזת העצמאות החד-צדדית בספטמבר נתקלות בקשיים? מייצרים משבר. החרמת הסחורות הישראליות לא תפתור את הבעיות של הרשות אך אולי תפטור את המנהיגים שלה מאחריות
דוד מרחב
סגירתו של הצהובון הבריטי הוותיק 'ניוז אוף דה וורלד' היא כנראה לא המכה האחרונה שתנחת על אימפריית התקשורת של רופרט מרדוק שנתפסה בקלקלתה. בחוגי השמאל בבריטניה ובארה"ב מחככים ידיים בהנאה
חגית כהן
פסטיבל "100 שנה להולדתה של לאה גולדברג" ריכל על המשוררת ולכלך עליה במסווה של כתבות עומק
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il