X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  כתבות
ברלוסקוני. שייך לעבר [צילום: AP]
"הגישה באיטליה הייתה 'חיה על חשבון המחר'"
המשבר הכלכלי באירופה נמשך אך שגריר ישראל ברומא בטוח שאיטליה גרמניה וצרפת לא ייתנו לגוש האירו להתפרק. גדעון מאיר, המסיים בעוד חודש את תפקידו באיטליה, מעריך שהיחסים הקרובים עם ישראל יישמרו, ומסרב להתייחס לפרשיות המפוקפקות ששמו של ברלוסקוני נקשר בהן. ראיון

ביום רביעי לפני שלושה שבועות היה מצב רוחו של סילביו ברלוסקוני קשה במיוחד. לא היה זה משום שכמה שבועות קודם לכן נאלץ להתפטר מראשות ממשלת איטליה בשל מצבה הכלכלי החמור של המדינה. גם שורת האישומים העומדים נגדו לא הצליחה להעיב על מצב רוחו הזחוח בקביעות. הסיבה האמיתית לדיכאון הייתה העובדה שמתא הכבוד ב"סאן סירו", אצטדיון הכדורגל במילאנו, הוא נאלץ לראות כיצד קבוצת הכדורגל המפוארת שבבעלותו, מילאן, מנוצחת במסגרת ליגת האלופות בידי ברצלונה הגדולה. אלא שלקראת סיום המשחק חל מהפך בתחושותיו. האחראי למהפך היה שגריר ישראל באיטליה, גדעון מאיר, שהחליט שברצלונה או לא ברצלונה, הוא ניגש לידידו סילביו כדי לעודד את מצב רוחו. "אדוני הנשיא (ראש הממשלה באיטליה מכונה "נשיא מועצת השרים", מ"ט), בשם העם בישראל אני מבקש להודות לך על הידידות שלך כלפינו ועל מה שעשית עבורנו". כהרף עין התחלפה ההבעה הרצינית שעל פניו בחיוך רחב: "תודה לך, אדוני האמבצ'יאטורה (שגריר), ולעם בישראל על שנתתם לי אפשרות לתמוך בכם!"

ממשלת טכנוקרטים
אוטוטו עתיד גדעון מאיר לסיים את כהונתו ברומא. הוא מותיר מאחוריו מדינה – השלישית בכלכלות הגוש האירופי - שמצאה עצמה, יחד עם יתר חברות הגוש, במצב שלא חלמה שתגיע אליו. התפטרותו המאולצת של ברלוסקוני והקמת ממשלה של טכנוקרטים מעידות על עומק המשבר. מדינות כמו גרמניה, צרפת ואיטליה לא שיערו שהמושג "חדלות פירעון" ידבק בהן אי פעם. היום כבר מדברים על פירוק גוש האירו, כמוצא אחרון שיושיע את המדינות הללו מהתרסקות כללית.
גדעון מאיר אינו מאמין שאיטליה ויתר מדינות הגוש יגיעו לכך. "להתפרקות גוש האירו יש לא רק משמעות כלכלית אלא גם משמעות פוליטית", הוא אומר. "יש לזה גם משמעות לגבי עתידו של האיחוד האירופי בכללותו. לא נראה לי שמדינות כמו גרמניה, צרפת ואפילו איטליה, ייתנו לזה לקרות. איטליה הפכה לשחקן מפתח כאשר החליפה את ממשלתה בממשלה של 'בעלי מקצוע'. היא העמידה בראשה פרופסור לכלכלה, מריו מונטי, אדם שכיהן פעמיים כנציב האיחוד האירופי ומכיר אותו לִפניי ולפנים כדי שיעשה רק דבר אחד: יציל את כלכלת איטליה".
איך הגיעו מדינות עשירות כמו צרפת או איטליה למצב של אובדן האמון באיגרות החוב שלהן והורדת דירוג האשראי? איך הגיעה איטליה לחובות בשיעור של 120 אחוז מהתוצר שלה?
"איטליה היא הכלכלה החמישית בגודלה בעולם. היא שייכת ל–8G. אתה מסתובב בארץ הזאת ורואה את עוצמתה הכלכלית. מערכת רכבות משוכללת, כבישים, תעשיה מפותחת. אומנם רובה בידיים פרטיות ובשליטת משפחות, כמעט כמו אצלנו, אבל היא בעלת עוצמה אדירה. מה שקרה הוא שהחוב הלך וצמח במשך שנים, לאו-דווקא בשל המדיניות של ברלוסקוני. האיטלקים אוהבים לחיות והגישה הייתה 'חיה על חשבון המחר'".
באיטליה לא הייתה בועת נדל"ן ומשבר של 'סאב-פריים' כמו בארה"ב, אז מה בכל זאת קרה?
"בהחלט לא הייתה כאן בעיה דומה. מערכת הבנקאות באיטליה היא שמרנית מאוד, בדומה אלינו. הבעיות הן אחרות. עורכת של עיתון איטלקי גדול אמרה לי פעם שבעצם באיטליה יש שלוש מערכות כלכליות שונות. המערכת הרשמית, הכלכלה ה'שחורה' והכלכלה של המאפְיה. על-פי ה-'Business Week', בשנת 2009 הרוויחה המאפיה הסיציליאנית 79 מיליארד אירו, משהו כמו 12 אחוז מהתוצר הלאומי הגולמי. יש כאן עוד בעיה רצינית מאוד של מעלימי מס. מכל 10 חנויות תקבל חשבונית רק משלוש. החוק הנוכחי מחייב להוציא חשבונית על כל קנייה, והחובה היא לא רק לתת חשבונית אלא גם לקבל. כלומר, שוטרי ה'גווארדיה דה-פינאנסיה' (המשטרה הכלכלית) עלולים לעצור אותך בצאתך מחנות ולבקש את החשבונית, ואם זו לא תהיה בידך אתה עלול להיתבע ולהיקנס יחד עם בעל החנות. איטליה נלחמת בתופעת ההעלמות אבל זה לא פשוט. שלוש הכלכלות האלה הן דבר שטבוע ומושרש בה".
יכול להיות שמלכתחילה לא היה צריך ליצור את גוש האירו ולאחד למטבע אחד מדינות שונות, לאומים שונים ותרבויות שונות?
"אינני חושב שזו הסיבה. שים לב באילו מדינות מדובר. גם כאן יש חלוקה בין הצפון לדרום. המדינות שנפגעו בצורה הקשה ביותר הן מדינות הדרום - פורטוגל, יוון, איטליה. גם באיטליה עצמה יש הבדלים משמעותיים בין הצפון לדרום. התל"ג של לומברדיה הצפונית הוא 48 אלף אירו לנפש בעוד שבדרום הוא לא עובר את ה-18 אלף".
אולי מה שכשל הוא רעיון הקפיטליזם המערבי?
"אני לא מומחה לכלכלה, אבל אינני חושב שהקפיטליזם מת. יש רצון רב יותר לצדק חברתי, אבל הצדק החברתי נוסח אירופה, ובאיטליה בפרט, שונה לחלוטין מהתביעה הזאת בישראל. איטליה לא נלחמה נגד האיגודים המקצועיים החזקים, לא היה 'תאצ'ריזם'. לא מכבר השתתפתי בכינוס באגם קומו, שבו נכח גם נשיא המדינה שמעון פרס, והנואם המרכזי היה פרופ' מריו מונטי. איש לא ידע שבתוך כמה חודשים הוא יהיה ראש הממשלה. בכינוס הזה קם מנהיג מפלגת הנוצרים הדמוקרטים, קאזיני, וקבל על כך שבאיטליה, שבה תוחלת החיים היא קרוב ל-84 שנה, אדם נותן למדינה 30 או 34 שנים ואת יתר השנים הוא מקבל מהמדינה. חשבתי לעצמי שיבוא אלינו ויראה שבישראל אדם נותן למדינה לא 30 שנה אלא קרוב ל-50 שנה. במיוחד אחרי שנתניהו, בהיותו שר האוצר, העלה את גיל הפרישה ל-67".
כעת מציעים זאת גם באיטליה במסגרת התוכניות להבראת המדינה.
"נכון, זה חלק מהרפורמות המוצעות. יש הפגנות בעניין צדק חברתי אבל ברובן הן מאורגנות בידי השמאל או בידי האיגודים המקצועיים רבי-העוצמה. אין באיטליה צעירים היוצאים לרחובות ומקימים אוהלים על-פי פקודה בפייסבוק. זה קיים רק בישראל, בארה"ב ואולי בבריטניה".

חיה על חשבון המחר
"איטליה היא הכלכלה החמישית בגודלה בעולם. אתה מסתובב בארץ הזאת ורואה את עוצמתה הכלכלית. מערכת רכבות משוכללת, כבישים, תעשיה מפותחת. אומנם רובה בידיים פרטיות ובשליטת משפחות, כמעט כמו אצלנו, אבל היא בעלת עוצמה אדירה. מה שקרה הוא שהחוב הלך וצמח במשך שנים, לאו-דווקא בשל המדיניות של ברלוסקוני. האיטלקים אוהבים לחיות והגישה הייתה 'חיה על חשבון המחר'"

600 מיליארד אירו לחילוץ

אנטישמיות רק בשוליים

זה הסגנון של האיש

דמעות ליד שולחן ראש השנה

פרשנות מוטעה
בראש השנה ישב ברלוסקוני לשולחן החג כשכיפה לראשו ואמר יחד עם המארח את הברכות על סימני החג. מאיר: "התקשיתי להסביר לו את המשמעות של 'ייתמו שונאינו' ושל 'ייכרתו אויבינו', וחששתי שיפרש אמירות אלה כמכוונות כלפי הנוצרים. בסופו של דבר אמרתי לו שבערב זה כל אחד חושב על האויבים שלו ועל השונאים אותו..."

פורסם במקור: יומן, מקור ראשון
תאריך:  17/12/2011   |   עודכן:  18/12/2011
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
"הגישה באיטליה הייתה 'חיה על חשבון המחר'"
תגובות  [ 0 ] מוצגות  [ 0 ]  כתוב תגובה 
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
אסף גבור
שגריר ישראל במצרים לשעבר, יצחק לבנון, מספר על היחס הקר שקיבל מהממסד בעידן מובארק, על החום ששידרו האזרחים ברחבי המדינה ועל החילוץ הדרמטי מקהיר במטוס חיל האוויר. ראיון
יהודה יפרח
מערכת המשפט השלימה את הזובור בשופט דב פולוק שהעז להזמין את עו"ד שי ניצן לעדות, ופסלה אותו. מומחים לא זוכרים הליך קיצוני כזה שננקט נגד שופט
אורן מג'ר
פנחס לא למד קרוא וכתוב באנגלית    יוסי למד רק 4 פעולות חשבון    לאה מוכנה לשלם את מחיר הבורות תמורת לימודי קודש    חמישה מונולוגים של בוגרי מערכת החינוך החרדית
יהודה כסיף
"מה זאת אומרת מה זה", ניסיתי עדיין לשמור על מראית עין של סבלנות אזרחית תרבותית, "הרי אמרתי לך. זה צ'לו. צ'לו. ייבאתי בייבוא אישי. את יודעת מה זה? את בוודאי יודעת מה זה, הממונה על ייבוא אישי", קולי התרומם מעט, "מכונית אפשר להביא בייבוא אישי, שטיח, שעון? אז זה צ'לו ואני ייבאתי אותו בייבוא אישי"
פזית רבינא
האם נסיכות קטר מעורבת במשלוחי נשק ולוחמים מלוב לסוריה?
רשימות נוספות
כחלון: "צריך ברשות השידור אנשים משלנו"  /  זאב קם
ברק הורה על פינוי מאחורי גבם של נתניהו, בגין ויעלון  /  הודיה כריש חזוני, אריאל כהנא
המשטרה שוקלת: חקירה פלילית נגד רפי איתן  /  יהודה יפרח
משחק מכור  /  יהודה יפרח
מה שתנובה לא מספרת לכם  /  חגית כהן
להיערך לקיפאון  /  מנפרד גרסטנפלד
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il