X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  כתבות
סין הודיעה לראשונה על הקמת בסיס צבאי שלה מעבר לים, באיי סיישל. תגובות בינלאומיות נסערות, וגם מחלוקת פנימית, גרמו לה לחזור צעד אחד לאחור
▪  ▪  ▪
ספינות קרב סיניות בדרך? [צילום אילוסטרציה]
התרחבות של ממש
ספינות הקרב הסיניות המשייטות באוקיינוס ההודי ובעיקר בחופיה המזרחיים של אפריקה נעזרות כבר עתה בנמלים שונים באזור לצורך תדלוק ואספקה, אך האפשרות שבסיישל ייפתח בסיס של ממש תהיה אבן דרך בהתרחבות פעילותו של חיל הים הסיני

במהלך שגורם אי-נוחות בהודו ובמדינות האוקיינוס ההודי הודיעה סין שהיא מתכוונת לפתח את הבסיס הצבאי הראשון שלה מחוץ לתחומיה, באיי סיישל השוכנים ממזרח לחופי טנזניה וקניה. מדובר בבסיס חיל הים המיועד לדברי הסינים לצורכי "אספקה ומנוחה" לאוניות ולצוותיהן, אלא שעל-רקע העובדה שסין עומדת להשיק את נושאת המטוסים הראשונה שלה, יש להקמת בסיס זה משמעות גדולה הרבה יותר. למחרת ההודעה הספיקה סין, כנראה, להיבהל מהתלהטות הדיון הבינלאומי בנושא, והודיעה כי כרגע היא "שוקלת את ההצעה לתדלק את ספינותינו באיי סיישל", אך טרם נתקבלה החלטה.
כבר בהודעה הרשמית על הקמת הבסיס הקדימו הסינים תרופה למכה, והמעיטו בגודל החידוש בציינם כי לחיל הים הסיני כבר יש מתקני אספקה בנמלים באוקיינוס ההודי - בג'יבוטי שבמזרח אפריקה, בעומאן ובתימן - מאז שלחה סין שיירת כלי שיט למפרץ עדן בשנת 2008, לסיוע במלחמה בשודדי הים. השינויים בהודעות הסיניות משקפים, ככל הידוע, מחלוקת הקיימת בתוך צבא סין באשר להקמת בסיסים מעבר לים.
לסין יש כבר עתה דריסת רגל משמעותית באוקיינוס ההודי, בעקבות חוזה שחתמה השנה עם 'רשות קרקעית הים' הנתמכת על-ידי האו"ם, המאפשר לה לסייר באוקיינוס הזה לצורך מחקרים מדעיים וכימיים ב-15 השנים הקרובות. החוזה מעניק לארגון סיני זכויות בלעדיות לחקור אזור ששטחו עשרת אלפים קמ"ר במים הבינלאומיים בדרום-מערב האוקיינוס ההודי.
ההחלטה על הקמת בסיס חיל הים הסיני הראשון מחוץ לתחומי סין התקבלה לאחר ביקורו של שר ההגנה הסיני ג'אן ליאנג גואנגלי באיי סיישל החודש. שר החוץ המארח, ז'אן-פול אדם, אמר במהלך הביקור כי מדינתו מזמינה את סין להקים בסיס צבאי באי מָאהֶה שבריבונותה, "כדי להילחם בתקיפוֹת הפיראטים שסיישל מתמודדת עמן דרך קבע". הוא הסביר כי סין מעורבת מזה זמן במלחמה נגד השוד הימי, ומסר ש"לעת עתה סין בוחנת את הנושא בעקבות שיקולים כלכליים באזור". נמל מאהה מארח כבר מדינות אחרות לצרכים צבאיים, וחונים בו בין היתר מל"טים אמריקניים וספינת פיקוח צרפתית.
כלי התקשורת המקומיים דיווחו כי בביקורו של שר ההגנה הסיני דנו הצדדים בשיתוף פעולה צבאי ובעמדותיהם כלפי המצב באזור. "סיישל מעריכה את מאמציה של סין לשמור על שיט בטוח באוקיינוס ההודי, ואת התמיכה שהבטיחה להעניק למדינתנו", נאמר בהודעת הסיכום של משרד החוץ של איי סיישל.
כאמור, ספינות הקרב הסיניות המשייטות באוקיינוס ההודי ובעיקר בחופיה המזרחיים של אפריקה נעזרות כבר עתה בנמלים שונים באזור לצורך תדלוק ואספקה, אך האפשרות שבסיישל ייפתח בסיס של ממש תהיה אבן דרך בהתרחבות פעילותו של חיל הים הסיני.
עד כה, השימוש בנמלים היה על-פי הסכמים ספציפיים ולא מחייבים, ולא על-פי הסכמים דיפלומטיים ורשמיים הנצרכים לשם כניסתם של כלי שיט צבאיים לשטחי מדינות אלו. ההקפדה על הסכמים ארעיים ונקודתיים נועדה לשמר את תדמיתה של סין כמדינה שאיננה מתערבת בעניינים בינלאומיים שאינם נוגעים לה, ולעצב את תדמית צבאה בעולם כצבא הגנה ולא כמאיים. הסכמים אלה הוכחו עד היום כאפקטיביים, אך אין בהם כדי לספק לחיל הים הסיני קשרים איתנים ואמינים די הצורך שיאפשרו גישה מלאה למתקנים הנצרכים ולאספקה הרצויה. ואת זאת, כאמור, שוקלת סין לשנות.

פורסם במקור: יומן, מקור ראשון
תאריך:  01/01/2012   |   עודכן:  01/01/2012
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
 
תגיות מי ומי בפרשה
 חיל הים
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
צביקה קליין
במינכן בידי אלפיים צעירים שיכורים הפגינו במינכן לקראת החלת איסור שתיית אלכוהול ברכבת העירונית. חמישים קרונות הושחתו
יוחאי עופר
טרור חדש בכבישי יו"ש: חוליות ערביות שודדות כלי רכב ישראלים על תכולתם. עד כה נזרקו קורבנות השוד מרכבם ונותרו בדד על הכביש, אך גורמים ביטחוניים חוששים מתרחיש שבו הנהג ייחטף 0 המותקפים מותחים ביקורת על הפסיביות של כוחות הביטחון: "זה פיגוע לכל דבר. ראינו את הרצח בעיניים, אבל הצבא והמשטרה מגדירים את זה כשוד ורודפים רק אחרי כלי רכב שחשודים בתג מחיר"
דוד חרמץ
'בית פרלמוטר' היה המבנה הראשון של ישיבת נחלים, ומה שאפשר את הקמתה. המחלוקת שפרצה סביבו עלולה להפוך למסמר האחרון בארון הקבורה של הישיבה, דווקא כשנראה כי היא מתאוששת
איתמר לוין
השופט יליד עירק, שיישב על "הכסא המזרחי" בבית המשפט העליון, עבר את רוב הקריירה שלו במערכת המשפט והשיפוט הצבאית    גם התמחותו בפלילים הופכת אותו למחליפו של אדמונד לוי
מרדכי קידר
תחזיותיהם של צופים ועיתונאים מערביים על "דמוקרטיה בעולם הערבי" מתבררות כרחוקות מהמציאות המרה
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il