X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  כתבות
האם המו"לים של כלי התקשורת בארה"ב הצליחו להחזיר את הגלגל לאחור, לדרוש תשלום עבור תוכן עיתונאי ברשת ולהישאר רלוונטיים?
▪  ▪  ▪
'גלוב אנד מייל'. העובדים התבקשו לצאת לחופשת קיץ

עובדי ה"גלוב אנד מייל", אחד הבולטים שבעיתוני קנדה, קיבלו לפני ימים אחדים מהמו"ל, פיליפ קראולי, בקשה שקשה להתעלם ממנה: צאו לחופשות קיץ. אחר-כך התברר ל-800 העיתונאים, עובדי הדפוס והמינהלה, שאין מדובר בצ'ופר קיצי נדיב של ההנהלה, אלא ההפך. החופשות יהיו ללא תשלום. היעד הוא צמצום ההוצאות של העיתון, לאחר שנרשמה ירידה נוספת בהכנסותיו מפרסום וממכירות.
כדי להמתיק את הגלולה, וכחלק מהמאמץ להחזיר את העיתון למסלול רווחי שיאפשר לו לשרוד, הודיע המו"ל קראולי על צעד נוסף: בעוד חודשים אחדים יתחיל ה"גלוב אנד מייל" לגבות תשלום עבור הגישה הדיגיטלית לעיתון. בכך מתכוון ה"גלוב אנד מייל" להצטרף לשורה מתארכת של עיתונים שכבר הקימו "חומת תשלום" (PayWall) סביב המוצר העיתונאי שהם מגישים ברשת.
האם "חומת התשלום" אכן תחזיר את הסומק ללחיי המו"לים שצפו בשנים האחרונות באימה בצניחה המתמשכת בהכנסות? עדיין מוקדם לחגוג. נתונים שהתפרסמו בצפון אמריקה מאז ראשית השנה מצביעים על כך שהמדרון עדיין תלול. אבל פה ושם נרשמת האטה בגלישה במורד, ויש מי שסבורים שנמצא סוף-סוף חבל ההצלה.
סוף עידן התוכן החינמי?
גורדון קורביץ מחברת Press+, המייעצת לעיתונים במעבר לפלטפורמות הדיגיטליות, צוטט לאחרונה כמי שמשוכנע ש-2012 תהיה השנה שבה מו"לים שימשיכו להפיץ חינם את התכנים שלהם יהפכו למיעוט חריג. זהיר יותר בהערכותיו הוא קן דוקטור, מחבר הספר "Newonomics", העוסק בכלכלת התקשורת הדיגיטלית. להערכתו, עד סוף השנה יקימו 20%-25% מהעיתונים בארצות-הברית חומות תשלום, או שיקבלו החלטה ללכת בדרך זו.
חסידי המודל העסקי של תוכן עיתונאי בתשלום אינם חדלים להזכיר את מה שמתרחש מאז השנה שעברה ב"ניו-יורק טיימס". אחרי שנים של מהלכים מהוססים ונסיונות כושלים לגבות כסף מהגולשים, החלו מאמצי ה"טיימס" להניב פירות.
תפוצת העיתון בימי חול, בדפוס וברשת, זינקה מהשנה שעברה ב-73% והגיעה בסוף מרץ האחרון ל-1,586,756 קוראים בתשלום. כחצי מיליון מהם מנויים שקוראים את המהדורה הדיגיטלית על צג המחשב, הטאבלט או הטלפון הסלולרי. יתר על כן: כיוון שמנויי המהדורה המודפסת נהנים גם מגישה חינם למוצר הדיגיטלי, מתברר כי בכל יום קוראים יותר אנשים את ה"טיימס" על גבי הצג מאשר בדפוס.
שיטת הגבייה של ה"טיימס" היא זו הנפוצה ביותר בקרב עיתונים הדורשים תשלום עבור תוכן דיגיטלי: גולשים רשאים לקרוא חינם מספר מוגבל של כתבות, ידיעות או מאמרים (עשרה במספר אצל ה"טיימס"), אבל כשהם מבקשים להיחשף לטקסטים נוספים - עליהם לרכוש מנוי. במרץ 2011, עם תחילת הפעלתה של השיטה החדשה, נהנו גולשי ה"טיימס" מ-20 פריטי חינם, אך המכסה הזו קוצצה למחצית כאשר התברר שהגולשים מוכנים להוציא את הארנק.
דייוויד קר, בעל הטור לענייני מדיה ב"ניו-יורק טיימס", שיחזר לפני ימים אחדים את התחושות במערכת בעת שנודע לראשונה על גביית התשלום. "זה היה מפחיד", סיפר קר ב"שבוע האינטרנט" שנערך בניו-יורק, כפי שדיווח מייק סמית ב"הפינגטון פוסט". "החזקנו ידיים זה לזה - וקפצנו מעבר לחומה".
עם ההצלחה נמוגו הפחדים וגבר הביטחון בכך שנמצאה הדרך הנכונה. קר רואה במי שמשלמים עבור המהדורה הדיגיטלית "קוראים אמיתיים", ממש כמו המנויים על מהדורה המודפסת, בניגוד לזוללי החינם. הוא קורא לעיתונאים בארגוני תקשורת לשתף פעולה עם מעסיקיהם, כדי להבטיח שהתכנים הטובים ביותר יישמרו לקוראים שמשלמים תמורת התוכן.
"אנחנו דואגים לקוראים האמיתיים שלנו, וכך גם אנשי המכירות של המודעות שלנו, שחייבים לייצר את הרווחים", הסביר קר. לדבריו, כשכתב בעבר שני טורים במקביל העדיף לפרסם את הטוב שבהם בעיתון המודפס. את השני, הפחות טוב, נהג לשגר למהדורת האינטרנט, משום שחש שהפצת הטקסט בחינם ברשת "קוברת את הסיפור שלך" ו"מוציאה ממנו את כל האוויר".
מאז שהחל העיתון בגביית תשלום, קר אינו מזלזל עוד ברשת. "עכשיו אני מעדיף לתת את הסיפור הטוב לאותו חלק שנמצא מעבר לחומת התשלום", סיפר קר. דבריו משקפים לא רק את רצונו של עיתונאי להבטיח תשתית כלכלית ראויה למקום עבודתו, אלא גם תחושה הרווחת בקרב אנשי תקשורת: נכונות הקוראים לשלם מעידה על ערכו וחשיבותו של הטקסט העיתונאי.
"תרבות החינם" לא הפכה את כל הקוראים לסרבני תשלום
הרבה לפני ה"ניו-יורק טיימס" הציבו בהצלחה שני עיתונים חשובים אחרים קופות-תשלום בכניסה לעמודיהם ברשת. היו אלה "הוול-סטריט ז'ורנל" האמריקני וה"פייננשל טיימס" הבריטי, המופץ גם בארצות-הברית. ל"וול-סטריט ז'ורנל", הנפוץ בעיתוני אמריקה עם כ-2.1 מיליון עותקים ביום, בדפוס ובמהדורה הדיגיטלית, היו בסוף השנה שעברה כ-537 אלף מנויים דיגיטליים. 80 אלף קראו את העיתון בגרסאות הייעודיות לטאבלט, לטלפון סלולרי או לקוראי ספרים אלקטרוניים. העיתון גובה תשלום ברשת כבר מאמצע שנות ה-90.
ההנחה המקובלת הייתה שהצלחת ה"ז'ורנל" וה"פייננשל טיימס" בתחום זה, שבו נכשלו עיתונים רבים אחרים, נבעה מהתמחותם בשדה הכלכלי-עסקי. רבים מהמנויים שולמו על-ידי מקומות עבודה במגזר הפיננסי, או מכיסם של משתמשים שהבינו שהמידע הכלכלי המעודכן שווה כסף ומצדיק את ההוצאה. אבל הנתונים שפורסמו לאחרונה מעידים שלא מדובר רק בקהל מכור לעיתונים יוקרתיים או לתוכן מקצועי. מסתבר ש"תרבות החינם" שהשתלטה על הרשת לא הפכה את כל הקוראים לסרבני תשלום.
בתקופה שבין אוקטובר 2011 למרץ 2012 תפוצת העיתונים המודפסים בארצות-הברית אומנם ירדה, אבל הודות להצלחת גביית התשלום ברשת, חלה עלייה של 1% בתפוצה הכוללת. המוסד לביקורת תפוצת העיתונים, ABC, מצא כי 14.2% מכלל התפוצה בתשלום של עיתוני אמריקה היו גולשים. מדובר בעלייה של 8.6% בהשוואה למחצית השנה שקדמה לה.
אחד מהעיתונים שהצליחו בזירה החדשה הוא ה"בוסטון גלוב" (תפוצת דפוס: כ-200 אלף עותקים), שבבעלות ה"ניו-יורק טיימס". מאז הקמת חומת התשלום בנובמבר האחרון הצליח העיתון לגייס 16 אלף מנויים דיגיטליים, כ-8% מתפוצתו הכוללת. במיניאפוליס צבר ה"סטאר טריביון" באותה תקופה כ-14 אלף מנויים דיגיטליים, כ-5.7% מתפוצתו הכוללת.
בכתבה ב"וול-סטריט ז'ורנל" על סוגיית חומות התשלום, בחן ראסל אדמס את התחשיבים הכלכליים של ה"סטאר טריביון" בעקבות המעבר לגביית תשלום. 14 אלף מנויים, המשלמים כל אחד כ-100 דולר לשנה, מוסיפים לטור ההכנסות במאזן השנתי כ-1.4 מיליון דולר, תוך שנחסכות הוצאות רבות על הדפסה והפצה. אך המעבר לשיטה החדשה כרוך גם בהפסד מסוים. החשיפה לעמודי העיתון ברשת ירדה ב-12%, נתון המשפיע במידה מסוימת על ההכנסות מפרסום. למרות זאת, הסיכום חיובי: ההכנסות מהמנויים החדשים ברשת גדולות פי 15 משיעור הירידה בהכנסות ממודעות.
אופטימיות חלקית
אך האופטימיות בעולם התקשורת בארצות-הברית עדיין חלקית. מבחינתם של רוב בעלי העיתונים, גם חומת התשלום אינה נוסחת הקסם. לפי שעה, כלל לא ברור אם החומה תצליח להפוך את האסון הכלכלי שהמיט עליהם העידן הדיגיטלי להזדמנות לפריצה מחודשת. יש לספקות כמה סיבות: ראשית, לא כל העיתונים מצליחים להציג עלייה משמעותית בשיעור המנויים בתשלום ברשת. רבים מהם מקרטעים. כך למשל מדשדש ה"ניוזדיי", הנפוץ בפרברי ניו-יורק ובעיקר בלונג-איילנד, עם פחות מ-1,000 מנויים בתשלום, שנתיים לאחר שהפעיל את השיטה.
שנית, המרת מנויי הדפוס באלה של הרשת אינה מפצה על אובדן ההכנסות העצום מן הירידה בתפוצה של העיתון הישן, שגוררת בעקבותיה גם צניחה בהיקף הפרסום. הסיבה: מחירי הפרסום ברשת עדיין נמוכים באופן משמעותי מאלה של העיתון המודפס.
שלישית, יש סימנים להאטה בגידול, ואף לירידה, בהכנסות עיתונים מפרסום במהדורות הדיגיטליות שלהם. בדיקה שממצאיה פורסמו ב"גרדיאן" העלתה כי הכנסות ה"ניו-יורק טיימס" מפרסום דיגיטלי, שעלו ב-2010 ב-18% וב-2011 ב-10%, ירדו ברבעון הראשון השנה ב-2%. ההסבר לכך נעוץ בין היתר בהערכה כי בעיני המפרסמים, "סביבת חדשות" - בעיקר חדשות כבדות, רציניות ולעתים קשות - אינה מעודדת הקלקה על פרסומות. המפרסמים ברשת נוטים להעדיף אתרים עם תכנים רכים יותר, ואת המחיר עלולים לשלם דווקא עיתונים רציניים.
ורביעית, תרבות החינם עדיין כאן, והיא מסרבת להיעלם. סקר שנערך באתר "digicareers" בקרב "200 אנשי מקצוע בתחום התקשורת" העלה כי 87% מהנשאלים מעדיפים להיכנס לאתרי חדשות שאינם גובים תשלום. 52% הצהירו שהם עוזבים אתר אינטרנט מיד כשהם נתקלים בדרישה לתשלום. סקר קודם, שנערך לפני כשנתיים על-ידי מכון PEW, העלה כי 82% מהנשאלים אמרו שיעזבו אתר חדשות הגובה תשלום עבור תכניו. רק 15% השיבו שיהיו מוכנים לשלם. ללמדך ש"תרבות החינם", שהייתה לאחד ממאפייניה המרכזיים של הזירה הדיגיטלית, עדיין ממאנת להיעלם.
רשימות קשורות:
- קשיי עיכול
- הולכים ונעלמים
- הסיפור העצוב של מספרי הסיפורים
- הרעיון שלך להצלת העיתונות לא יעבוד כי
- הצילו את העיתונות, לא את העיתונים

תאריך:  24/05/2012   |   עודכן:  24/05/2012
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
איתמר לוין
פסק דין בתביעה לקבל 1.25 מיליון שקל מעמותה של מוסדות איתרי שקרסה, חושף טפח מהדרך בה מתנהלים סכסוכים משפטיים במגזר החרדי - וגם מעלה את השאלה האם החוב הזה בכלל היה קיים אי-פעם
גלעד הראל
נוסעים רבים נוטים להיזהר פחות כאשר הם גולשים באינטרנט במהלך חופשות או נסיעות עסקים בחו"ל ובכך חושפים את עצמם לסכנות מיותרות    מומחי האבטחה של ESET מסבירים ממה יש להיזהר
יורם דורי
כולם שווים בלימוד FSU, לימוד בריה״מ לשעבר. זהו פלורליזם יהודי במיטבו. כל אחד על-פי אמונתו. כל אחד על-פי תפיסתו. כולם שייכים לעם אחד ולאיש אין מונופול על יהדות
מיטל עזר
הקפידו לקחת בקבוק מים מהבית או להשאיר בקבוק בעבודה שניתן למלא    בצהריים אל תמלאו את הצלחת עד אפס מקום    לשעות אחר-הצהריים קחו עימכם ארוחת ביניים מתאימה כמו פרי, לחם מלא עם ריבה או חטיף אנרגיה
איילת נדיב
הסידן הינו מינרל חיוני לבניית העצם בגיל הילדות ובגיל ההתבגרות וכן חיוני לצריכה קבועה ויומיומית גם לאחר גיל 20    במחקרים קליניים נמצא קשר הפוך בין צריכת סידן ומוצרי חלב לבין משקל גוף בנשים ובגברים כאחד
רשימות נוספות
לא שוחד   /  אורן פרסיקו
הנשר נחת ונחשף  /  אורן פרסיקו
הכתב משה נוסבאום מבוקש לעדות  /  אורן פרסיקו
אילו לזרזיר היו עטינים   /  אורן פרסיקו
נא לצייץ בהתאם   /  רפי מן
שאלת רב   /  אורן פרסיקו
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il