X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  כתבות
הלנה ירלובה ומשה איבגי. נוכחות חזקה [צילום: ז´ראר אלון ]
"אנשים קשים" - מעדן תיאטרלי
אנשים קשים, מחזהו של יוסף בר יוסף (1933), מתאים היה יותר להקרא "אנשים קשי יום" ואולי זו הסיבה להצלחתו בארץ וברחבי העולם מאז עלה לראשונה על קרשי תיאטרון חיפה ב-1973 המחזה עוסק באנשים קטנים, קשי יום, ובבעיות כה אנושיות, שהוא נוגע ללב כל אחד מה גם שצוות שחקנים מזהיר ובמאי מצוין עושים ממחזהו של בר יוסף מעדן תיאטרלי

הבמאי הצעיר משה נאור, שהוא גם מנהלו של תיאטרון חיפה, חף אולי מהשפעה מהפקות קודמות של המחזה (בתיאטרון הבימה ב-1987 וב-2000, ולבטח מההפקה בחיפה ב-1973). וכך הוא יוצר משהו רענן, בגישה טהורה ועמוקה, לרגשות גבורי המחזה. הוא מתיר למשה איבגי להתיך בדמותו של סיימון את עצמו, בדומיננטיות המהולה באנושיות על כל חולשותיה. לאיבגי נוכחות חזקה על הבימה, גם כשאינו "הבורר". הוא יכול לעשות כל דמות – מהחיובית עד השלילית, ועדיין זה יהיה איבגי. משהו זורם ממנו כל העת ומגיע לצופים כמו לפרטנרים שאיתו. הוא האח המבוגר המביא על חשבונו לאחר מלחמת ששת הימים מישראל ללונדון, מקום מגוריו, חתן, שידוך לאחותו הרווקה – רחל לאה. דמות האחות היא המרשימה ביותר בהצגה. הלנה ירלובה מציגה אישה יפה, תמימה, הכובשת את רגשותיה ומצניעה את עצמה נוכח דמותו החזקה של אחיה, וכמו בכל בית אנגלי טיפוסי – מנסה להרגיע את האווירה עם ספל תה. "את רוצה להטביע אותי עם תה?” שואל אותה האח.
הצניעות בה היא חיה, הדרך בה היא חיה בשלום עם בעל הבית הנוקשה והמוזר (סלים דאו המצוין), שכל כניסה שלו לבמה מביאה לגלי צחוק בתוך כל העצב והבעייתיות שבחיי הגיבורים. כל אלה רק מדגישים את אופייה החיובי והעדין של רחל לאה. מבטי עיניה הענקיות של ירלובה חזקים יותר מכל מילה. הם חודרים ללב הסובבים אותה ועוד יותר מכך – ללב כל הצופים. היא מחצינה אישיות חזקה בדמות מעודנת הכובשת את רגשותיה. מיזוג הבא לידי ביטוי בצורה מופלאה. ומה התמה? היא מהדגולות שבשחקניות הבמה הישראלית, בטופ שבטופ. אם להיזכר רק בתפקידה כחנה רובינא ב"היה או לא היה?” שצימררה בדימיונה לשחקנית הבימה הדגולה המנוחה, או בימים אלה כמלכה מאד מלכותית בריצ'רד השני והשלישי ב"קאמרי". יש בה איכות קלאסית מרוממת, ללא ספק.
ח'ליפה נאטור, ממלא את דמות החתן המיועד בהססנות מהולה בעדינות, אך גם עם רצון משלו, וכך הוא פוסח על שני הסעיפים האם להסכים להינשא לרחל לאה או לחזור לישראל. דווקא הוא כובש למרבה הפלא את ליבה, והיא גם מסכימה לשידוך. מי שמפריע בכל עת לקשר להתרקם, הוא בני אלתר, סלים דאו, שהסצינה בה הוא וחליפה נאטור מתנגחים זה בזה מילולית, היא המצחיקה מכולן. בכלל, יכולתו המופלאה של יוסף בר יוסף למהול את העצב בצחוק, יוצרת הצגה מהנה, שמעבר לערך המוסף יוצאים ממנה מרוצים ונהנים.
אין צורך בפוליטיקה
בלי פאתוס, ללא צורך להיתלות באילנות זרים ובקביים כמו נושאים פוליטיים, שמאבדים את טעמם עם הזמן, הדרמות האנושיות בכל 14 מחזותיו של בר יוסף מגיעות הכי עמוק ללב כל (טורא, הפרדס, זהב, זה הים הגדול) דווקא בגלל היותן דרמות לכאורה קטנות, על אנשים קטנים, אך האין כולנו כאלה?
הפיוטיות שבלשונו, אותה הוא מעניק לרפליקות של ירלובה, הם משיאיו הספרותיים של המחזה. איזו לשון!!! איזו עברית נפלאה!!! איפה תמצאו היום סופרים עבריים שיודעים לכתוב כך? גם אם תפשפשו בין כל רבי המכר או זוכי הפרסים מטעם זה או אחר – לא תמצאו. היופי שבשפתנו העתיקה שחודשה, הולך וכלה עם החינוך הדל מתכנים או מלימודי ספרות ושירה עבריים שאנו עשירים בהם, אך נכתבו לא היום אלא במאה שעברה. וראוי היה שתכנים אלה ייכללו בתוכנית הלימודים הכללית ועד לבגרות בכל בתי הספר. כי אז לא היו הדוברים עברית מכפישים אותה על כל צעד ושעל.
את התפאורה היצירתית והאמנותית עיצבה לילי בן נחשון, על התלבושות אחראית עפרה קונפינו, התאורה של קרן גרנק, והמוזיקה עוצבה בידי רן בגנו. אלה והבימוי והמשחק - מלאכת מחשבת של כולם.

סלים דאו והלנה ירלובה. הפיוטיות בלשונו של בר-יוסף [צילום: ז´ראר אלון ]
תאריך:  31/08/2012   |   עודכן:  31/08/2012
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
טובה ספרא
האנרגיה אינטנסיבית ומאתגרת והנטייה היא לאימפולסיביות    מבנה הכוכבים מחזק את הלכידות המשפחתית ואת ההשתייכות הקבוצתית, מאידך אנרגיה שמסמלת סיום כמו במקרה לאנס ארמסטרונג    מחירי המתכות מושפעים ממעברי הכוכבים והנושא הכלכלי תמיד במרכז    תחזית אסטרולוגית לשבוע 31.8.12 - 7.9.12
פזית רבינא
ערבים שהיו בעבר תושבי הארץ וכיום הם תושבי סוריה מתלבטים במי לתמוך: במשטר או במורדים? מיהו מסעוד ברזני ומדוע מנהיגים במזה"ת משחרים לפתחו?
מאיר עוזיאל
כך משתקף השבוע מהפייסבוק שלי
איתמר לוין
יזם הולילנד מציג חוות דעת מפורטת, לפיה תמונות שעל רכישתן דיווח ש"ד כלל אינן קיימות או שהחשבוניות המתעדות את הרכישה הן מזויפות. פרקליטו של עד המדינה מגיב: זהו ניסיון נואש של הנאשמים להשפיע על מהלך המשפט
אריה אבנרי
בימים האחרונים הגיעו איתותים עקשנים מהפרקליטות על הכוונה לסגור את תיק החקירה נגד משפחת שרון המושחתת. הנימוק שניתן להחלטה המתגבשת בפרקליטות: "היעדר ראיות" לקבלת שוחד ע"י משפחת שרון. הראיות החותכות נגד המשפחה המשוחדת-סדרתית התנדפו בנסיבות תמוהות. אם אומנם יוחלט בסופו של דבר לסגור את תיק החקירה של המשפחה, יהיה זה יום שחור למערכת אכיפת החוק
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il