X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  כתבות
דיוויד לוניסקי ואורנה שיפריס [צילום: יח"צ]
ציפור שחורה למחשבה
מחזהו של דיוויד הרואר "ציפור שחורה" הועלה לפני כעשור בתיאטרון הקאמרי, אך הפקתו החדשה של הבימאי אלחנן שפירא כתיאטרון פרינג', שתעלה בקרוב גם בהבימה, עושה טויסט למחזה המקורי, מקרבת אותו לקהל ומעניקה לו הרבה חומר למחשבה

נושא הפדופיליה נשמר שנים רבות כסוד, כמשהו שעל הקורבן להתבייש בו. ואכן, אונה, גיבורת המחזה שכתב דיוויד הרואר, ותורגם לעברית עכשווית חיה וקולחת בידי הבימאי אלחנן שפירא והשחקן דיוויד לוינסקי. אונה היא גם קורבן; אך המחזה מגלה לנו שלא רק הגבר תמיד אשם. גם לאשה, או במקרה זה, לילדה בת ה-12, יד וחלק באשמה.
יחסי מבוגרים עם ילדים תופסים בשנים האחרונת תאוצה הודות לאינטרנט. אך עוד לפני כן, יחסים כאלה התקיימו גם במסגרות משפחתיות או חבריות, כמו ב"הציפור השחורה", כשמכר של ההורים יצר קשר עם הבת שלהם בביתם, ומה שהתחולל ביניהם בהמשך פצע את נפשה הרכה לבלי הירפא.
המחזה נפתח במחסן-חדר מלתחה של עובדים במפעל מסוים. קופסאות ריקות של מזון שנאכל, לכלוך וזוהמה מהווים את עיקר התפאורה, כשהקירות סביב שחורים ואפלים. רק התאורה המצוינת של אורי רובינשטיין ממקדת היטב את תשומת לב הצופים לגיבורים ולמתרחש. על הבימה מתלבש גבר כבן 39, נאה, עם בלורית ג'ינג'ית מתולתלת ושופעת. לפתע נכנסת לחדר בחורה צעירה, דקיקה ויפת מראה. "מדוע באת? מה את רוצה ממני? הוא שואל. ומכן נפתחת תיבת פנדורה, כשהצעירה דוחקת בו לחטט בעבר המשותף שלהם, כדי להגיע לתשובה - מדוע עזב אותה דווקא בשיא אהבתם-או כמה שנראה לה כאהבה, בחדר במלון שמעבר לתעלה האנגלית, שם מימשו את יחסי המין שנמשכו כבר שלושה חודשים.
לאט לאט נפרשת המציאות, תוך כדי חקירתה. אם חשבנו שהוא, המבוגר "התחיל" איתה, אז טעינו. הייתה זו היא, הקטנה בת ה-12, שעשתה לו "טיזינג", רדפה אחריו, כתבה לו מכתבים (שלא שלחה לו), שמה לו פתקים על חלון מכוניתו, ובקיצור, רצתה לקבל ממנו יחס של גבר לאשה, ולא כפי שהתייחסו אליה כאל ילדה. אורנה שיפריס, בוגרת בית צבי 2009, מתגלה ככוכבת בהצגה זו. שפע של רגשות בעוצמה כבושה אך נוקבת, בתנועות גוף ובמלל, שלעיתים, מרוב התרגשות, נבלע במהירות. אך היא כובשת את הקהל, כפי שבמחזה כבשה את הגבר, ריי.
אירוע חד פעמי
אך גם רי שילם מחיר כבד על הפרשה. מכיוון שהמשטרה טיפלה בנושא לאחר שאונה נמצאה בוכה ברחובות בלילה, על-ידי זוג שטייל עם הכלב, הם עלו עליו מהר מאד, שפטו אותו בסדר דין מזורז, והוא בילה שש שנים בכלא. שם זכה ליחס הידוע ששאר האסירים מעניקים לפדופילים. אך תוך כדי הקטרזיס המתחולל בנפש שניהם בפגישה הזו, עשר שנים אחרי - מצליח דייוויד לוינסקי לחשוף את רגישותו, ואת אהבתו לילדה שהייתה אירוע חד פעמי, ולא חלק מהיותו חס וחלילה פדופיל. כדי להתנער מהסטיגמה שדבקה בו, הוא שינה את שמו. עד שיום אחד, אונה מצאה כתבה בעיתון עם תמונתו ובשם אחר ובאמצעותה הגיעה אליו, וכך אנו נחשפים לפרשה עד לעומקה, לא כפי שעלתה במשפט שלו.
דיוויד לוינסקי הוא מבכירי השחקנים הצעירים שלנו. ברקורד שלו, מאז סיים את בית צבי ב-1998, מיכלול תפקידים דרמטיים וקלאסיים, שרק מוכשרים כמוהו מסוגלים למלא. כמו למשל הלורד לסטר ב"מרי סטיוארט" של שילר, שיילוק ב"הסוחר מוונציה" מאת שייכספיר, רוצח אימתני ב "בודדה באפלה" ועוד ועוד. אך לדעתי, אינו מלוהק דיו לפי מעלת כשרונותיו. כאן, עולה משחקו בהרבה על משחקו של עודד תאומי שמילא זאת בתיאטרון הקאמרי, בחיות, בשפע הרגש וברבגוניות של יכולותיו. כך גם אורנה שיפריס, מדהימה בתפקידה לא פחות מאולה שור בגירסה הקודמת.
לבימאי אלחנן שפירא, הראשון שסיים (ב-1999) את בית צבי במגמת בימוי נטו (הודות לטביעת עינו החדה של גרי בילו ז"ל), מגיע שאפו על הבימוי והליהוק המצוינים. הדרמה בבימויו מקבלת עוצמה ואינטנסיביות ולוכדת את הקהל בנושא שהיה טאבו עד לאחרונה, וטוב שהגיע לכותרות. לכיתת הבנות חובבות התיאטרון מתיכון בליך שצפו בהצגה, יישאר לבטח מוסר השכל ממנה. כך יש לשבח את מנהל בית צבי מיכה לבינסון, על שהעניק את ההזדמנות להצגה לעלות באולם שרגא פרידמן האינטימי, כשבגלל אילוצי שביתה נדחתה העלאת ההצגה בהבימה ונדחתה לחודש הבא.
המוזיקה הנעימה שהלחינה ועיבדה הילית רוזנטל, בוגרת האקדמיה למוזיקה ומלחינה לעשרות הצגות, נעמה מאד והתאימה להפליא למתרחש. הילדה סנדרה קייט שהופיעה לקראת הסוף כבת חברתו של ריי/פיטר, הייתה מקסימה ושיכנעה במשחקה הטבעי.
הצגה לא רגילה, לקהל חושב ורגיש, בביצוע מעולה, ותעלה גם הערב ומחר בבית צבי באולם שרגא פרידמן.

תאריך:  27/11/2012   |   עודכן:  28/11/2012
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
רונן מואס
המונח Ransomware (תוכנות כופר) הוא כינוי לסוגים שונים של תוכנות זדוניות המשמשות את פושעי האינטרנט לסחיטה של כסף מחברות וממשתמשים פרטיים בצורה של כופר. בתפקיד בני הערובה - התמונות המשפחתיות שלכם
חיים נוי
ביקורת: ווצק – האופרה הישראלית - יצירת המופת של אלבן ברג בהפקה קסומה ורבת הוד
צילה שיר-אל
מיהו המזל איתו אתם מסתדרים ביותר וממי כדאי לכם להיזהר?!
אלישע פורת
מסתבר שיש עדיין הזוכרים אותה. אלה שעבדו עם הגברת לוין, כלומר ורה לוין האמיתית, בעיתון 'הארץ'. סופרת ממכרותיי זוכרת אותה היטב: ורה לוין: לא היו הרבה ורה לוין בסצינה הספרותית של אז. ורה לוין הייתה העוזרת של יעקב הורוביץ העורך הספרותי של 'הארץ'. היא הייתה ידועה כאישה שלא היו לה מעולם קשרים רומנטיים עם גברים, להוציא את הקשר שלה עם יעקב הורוביץ
אורן פרסיקו
אתמול במליאת רשות השידור: האם יו"ר הרשות אמיר גילת ינסה להוסיף לעצמו סמכויות ולסגור את דיוני המליאה הציבורית בפני הציבור לתמיד?
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il