X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  כתבות
פרופ' אפשין אליאן נולד באירן, נרדף ע"י משטר האייתוללות וקיבל מקלט בהולנד - שם הפך לפילוסוף ולמבקר חריף של האיסלאם בראיון בביקור בישראל הוא מדבר על "הרפיון האירופי מול האיסלאם הקיצוני" על המוטיבציה האירנית הוא אומר: "השנאה היא דלק לחיזוק הטוטליטריות" ועל הפלשתינים: "הם לא חשובים בעיני מדינות ערב" שיחה והתפכחות
▪  ▪  ▪
פרופ' אפשין אליאן. הבעיה אינה המוסלמים, אלא רכיבים באיסלאם [צילום: מן הטלוויזיה]
קיבעון פסיכולוגי
"המערב מתייחס לעובדה שערבים הורגים ערבים כאל עניין טבעי. בנוגע ליהודים, דומה שהמערב שבוי בקיבעון פסיכולוגי, ומתקשה לקבל את השינוי שחל בדימוי של היהודי מצלוב נצחי למי שמגן על עצמו ולא מוכן להיצלב שוב"

כשעבר בביקורת הדרכונים בעת שנכנס לישראל, אמרה השוטרת לאפשין אליאן שהיא לא חייבת להחתים את דרכונו. הוא לא הבין. "נולדת באירן", אמרה לו, "למרות שהדרכון הולנדי, אתה גם אירני, והטבעת חותמת ישראלית בדרכונך היא עבירה קשה באירן". אליאן התעשת וענה מייד: "לא, בבקשה, החתימי את דרכוני. זה כבוד להיות בישראל".
אפשין אליאן, פרופ' למשפטים בהולנד, פילוסוף, משורר ומבקר חריף של האיסלאם, נולד באירן (1966). בהיותו בן 13 התחוללה המהפכה האירנית, ושלוש שנים מאוחר יותר הפך לנרדף ולמבוקש בידי משטר האייתוללות בשל פעילות פוליטית אסורה. הוא נמלט לפקיסטן ומשם לאפגניסטן, שהייתה נתונה תחת שלטון סובייטי.
ב-1989 קיבל אליאן מקלט מדיני בהולנד, והחל בקריירה אקדמית משפטית. בו בזמן כתב בכמה עיתונים בהולנד ובעולם. הביקורת העקבית על המשטר האירני ועל היבטים מסוימים באיסלאם הביאה להוצאת פתווה שגזרה עליו מוות. לישראל הגיע ביוזמת ארגון עולי הולנד, השגרירות ההולנדית, אוניברסיטת חיפה והאוניברסיטה העברית.
הוא הירצה על "אומץ בתקופות אפלות" לזכרו של פרופ' רודולף קלברינחה (Cleveringa), מרצה למשפטים באוניברסיטת ליידן, שב-26 בנובמבר 1940 מחה בנוכחות קהל גדול על פיטורי המרצים היהודים ועל מעשי הכיבוש הנאצי נגד הסטודנטים היהודים. בעקבות דבריו הוא נעצר ונכלא.
האם זו הפעם הראשונה שלך בישראל?
"מפתיע עד כמה שזה נשמע, אך כן, ועלי נאמר שאני שכיר חרב של ישראל והעם היהודי. ירושלים מדהימה. איני מבין כיצד התקשורת במערב מציירת את ישראל בצורה לא נכונה לחלוטין. זו חברה רב-תרבותית. אנשים נורמלים. ראיתי כפרים ערביים רבים כל כך. ראיתי את חיפה".
"עיתונאים מערביים מדווחים שישראל כובשת, רעה, שהיא מפעילה נשק כבד נגד הפלשתינים, אבל זאת אינה התמונה המלאה. ישראל היא נקודה חריגה בנוף המזרח התיכון, היא מעין אירופה בלב האזור. אפשר להבין מדוע המוסלמים הקיצונים כועסים".
"הביקור בחיפה הזכיר לי את אירן באופן די מרגש. חשבתי על כך שהמאבק שלנו הוא לחזור לתקופה של טרם המהפכה האירנית, לדמוקרטיה, לזכויות אדם, לחופש הדיבור. חשבתי שחברה מסוג זה יכולה לעניין מאוד סטודנטים ואזרחים אירנים חילונים. ישראל היא מודל חשוב מאוד למדינות אחרות במזרח התיכון, אבל מעולם לא שמעתי זאת מעיתונאים מערביים. הם מאמצים למעשה את נקודת המבט של האיסלאם הקיצוני".
מדוע כאשר ערבים טובחים בערבים העולם שוקט, אבל כשיהודים תוקפים מתוך הגנה עצמית, העולם מתעורר ומגנה?
"הפלשתינים אינם מעניינים את התקשורת המערבית. גם לא את מדינות ערב. מוסלמים רבים נהרגים ברגע זה בסוריה, בעירק, בפקיסטן, באפגניסטן. זאת לא הנקודה. הנקודה היא האויב, מדינת ישראל, העם היהודי. ולמרבה הצער, אותה הפרספקטיבה שאומצה על-ידי עיתונאים על הסכסוך, אומצה גם על-ידי פוליטיקאים רבים באירופה. מה שאירע כאן במבצע עמוד ענן לא היה מלחמה או טרגדיה גדולה. הבעיה האמיתית היתה, ועודנה, בסוריה. אסון הומניטרי. אסד הפציץ בתי חולים. הוא הורג את עמו".
"המערב מתייחס לעובדה שערבים הורגים ערבים כאל עניין טבעי. בנוגע ליהודים, דומה שהמערב שבוי בקיבעון פסיכולוגי, ומתקשה לקבל את השינוי שחל בדימוי של היהודי מצלוב נצחי למי שמגן על עצמו ולא מוכן להיצלב שוב".

"שטן גדול, שטן קטן"
לדברי אליאן, כל אומה, כל תרבות, צריכה אויב נצחי מדומיין. "לא אויב פוליטי", הוא אומר, "מכיוון שבסופו של דבר אתה יכול להידבר איתו. לעומתו, אויב פיקטיבי הוא נצחי. בלי מדינת ישראל האירנים יצטרכו לפנות לאללה שיכוון אותם חזרה לדרך הישר. האירנים זקוקים לישראל. בלעדיכם המשטר האירני הוא שום דבר, שלטון ריק. זה גרעין הזהות באירן כעת".
"את דמותו של כורש הגדול מכירים באירן, אבל לא למדנו על ירושלים או על בית המקדש. חומייני השתמש בשם ירושלים פעם אחת בלבד; בזמן מלחמת אירן־עירק הוא אמר שאיננו יכולים לסיים את המלחמה, אלא צריכים לעבור דרך כרבלא לירושלים ולכבוש אותה חזרה מהציונים. לאחר הנאום הזה הוא לא הזכיר יותר את השם ירושלים, אלא עבר לשם המוסלמי - בַּיִת אַל־מוּקַדָּס".
אבל גם זה מונח יהודי, שפירושו "בית המקדש". זה מעניין, מפני שהמוסלמים מכחישים את הנוכחות ההיסטורית של שני המקדשים בהר הבית.
"זה מגוחך, כי הם הכירו בכך על-ידי תרגום המונח הזה, אבל יחד עם האויב הפיקטיבי שלך אתה גם צריך שם בדוי - בית אל־מוקדס לא היה מוכר באוצר המילים הפרסי. לאחר אותו נאום הותקנו שלטי דרכים כל 300-200 ק"מ, שציינו את המרחק מטהרן לירושלים. זה הפך לאובססיה".
"מאותו רגע הוזכר רק המונח המוסלמי בית אל־מוקדס. אם אתה מכיר בשם ירושלים, אתה בעצם מכיר בתביעתו של העם האחר, אתה מכיר את סיפורו. לכן עריצים ודיקטטורים עמלו לשנות שמות וזיכרונות היסטוריים. עד היום ישראל מכונה בתקשורת האירנית 'המשטר הכובש'. בדרכון האירני יש הוראה האוסרת לבקר בשטחים שנכבשו על-ידי הציונים".
כיצד אתה מסביר את האובססיה הזאת?
"צריך להסתכל על היסוד הבסיסי. המשטר באירן הוא משטר טוטליטרי, לא משטר עריצות רגיל כמו פינושה בצ'ילה או פידל בקובה. זה משטר טוטליטרי בדיוק כמו המשטר הסובייטי, ובדיוק כמו סטאלין, היטלר או מאו צה טונג. רכיב מרכזי במשטר טוטליטרי הוא האויב המדומה. זה באמת חשוב מי האויב, כי אם אתה לא יכול להבין את עצמך, אתה לא יכול להסביר לאנשים מה הייעוד ההיסטורי שלהם. אוטופיה טוטליטרית צריכה אויב מדומה. בלעדיכם, בלי מדינת ישראל, האוטופיה האירנית היא חסרת משמעות".
אתה אומר שהמשטר האירני שונה ממדינות רודניות אחרות?
"סדאם חוסיין היה דיקטטור רגיל, מאוד ברוטלי ואלים, אך ללא אידיאולוגיה לבד מרצונו לשלוט, הוא ומשפחתו. המשטר האירני אינו בנוי על השאיפה האישית של מישהו או של משפחה כלשהי. הוא בנוי על אידיאולוגיה. ספרו של חומייני, 'וַלַאיַתֶ פֶקִיה' (שלטון כוהן הדת), שפורסם עוד ב־1967, פותח בסוגיית ישראל והיהודים".
"כה מצער שאינטלקטואלים אירנים לא קראו את הספר במהלך המהפכה. רובם קראו אותו כמה שנים אחרי המהפכה, אם לא נעצרו קודם. בספר הוא כותב על כך שמראשית האיסלאם, השבט הזה, היהודים, עירער את שלטון האיסלאם, ועתה, בסיוע המדינות הקולוניאליסטיות, יש לו בסיס, שלטון, בלב המזרח התיכון, דבר שאינו מקובל כלל".
בעבור חומייני קיומה של מדינת ישראל היה מסוכן יותר מארה"ב?
"כן, כי ארה"ב רחוקה מכאן. ארה"ב היא השטן הגדול, באופן מוחלט, ואילו השטן הקטן הוא ישראל, שנמצאת בלב ליבו של האזור. אם אתה רוצה להביס את ארה"ב, אתה חייב להביס את ישראל".
ישראל משמשת סוג של מוצב.
"התיאוריה של חומייני היא שאם ישראל מחוסלת בלב האיסלאם, גם ארה"ב תחוסל בלב האיסלאם. זאת גם התיאוריה של חמאס ושל ארגונים נוספים. חמאס לא מייצג את שאיפותיו של העם הפלשתיני למדינה, אלא את השאיפה להביס את ישראל".

טוטליטרי כסובייטי
"המשטר באירן הוא טוטליטרי בדיוק כמו המשטר הסובייטי, ובדיוק כמו סטאלין, היטלר או מאו צה טונג. רכיב מרכזי במשטר טוטליטרי הוא האויב המדומה. בלי ישראל, האוטופיה האיראנית היא חסרת משמעות"

"התיאוריה נכשלה"

"רציתי להכות שורשים"

"לא המספר הוא הבעיה"

פורסם במקור: ישראל היום (ו', 28.12.12)
תאריך:  28/12/2012   |   עודכן:  28/12/2012
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
"אני דואג מאוד לשלום התרבות המערבית"
תגובות  [ 4 ] מוצגות  [ 4 ]  כתוב תגובה 
1
פירות יפים הצמיחה התרבות הזו.
למה הוא דואג?  |  28/12/12 15:05
2
ה"פלשתינים"בעיני העולם הערבי ה
קורןנאוה טבריה  |  29/12/12 13:08
3
תודה על מאמר מעולה, כל מלה היא
יוסי אבידור  |  29/12/12 13:15
4
אירופה האנטישמית סלקטיבית לא י
קורןנאוה טבריה  |  29/12/12 13:29
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות העולם הערבי
נורית גרינגר
אין ספק שאומה מחולקת נופלת ואומה מאוחדת עומדת חזק ומנצחת. ארגון 'אחדות יהודית רפורמית'- יו-אר-ג'י פועל כדי לבטל את האחדות היהודית
יהונתן דחוח-הלוי
עורך עיתון ערבי בטורונטו קורא לפלשתינים להודות לאירן, לסוריה ולחיזבאללה על הנשק שהעבירו ושימש להפצצת ערים בישראל    מזהיר כי בעתיד הפלשתינים ייפרעו מישראל על כל "פשעיה"
מרדכי קידר
אם אכן נכונות הידיעות כי מתנגדי אסד משתלטים על הרי אנצאריה, עלולה זו להיות אחריתם הפיזית של העלאווים. לא ברור עד כמה העולם ייחלץ לסייע לעדה זו כאשר יגיעו מים עד נפש וסכינים עד צוואר    אולי האיסלאם בכל זאת אינו הפתרון?
איציק וולף
המשטר הסורי חויב בארה"ב ב-338 מיליון דולרים בפסק דין בגין אחריותו לחטיפת אזרחים על-ידי ה-PKK    המשטר סייע באימונים לארגון הכורדי    פסק הדין הוא בר מימוש מאחר שלמשטר הסורי נכסים וחשבונות בנק שונים בארצות הברית הניתנים לתפיסה
אודי דקל, אורית פרלוב
אפיון מגמות הפנים כפי שעולות מהשיח ברשתות החברתיות בירדן    השתתפות של צעירים בירדן, עבר ירדנים ופלשתינים, המבינים את עוצמת המדיה החדשה
רשימות נוספות
חאלד משעל הגיע לרצועת עזה  /  איציק וולף
מורסי מזרז כינון חוקה חדשה  /  עופר וולפסון
ארדואן מתכנן לבקר בעזה  /  עופר וולפסון
חוקה ומבולָקָה - מוקשי החוקה המצרית  /  מרדכי קידר
ה"אביב השבטי"  /  רואי בר שדה
מצרים בין המְצָרים  /  מרדכי קידר
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il