X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  כתבות
האמן-המשורר שחייב לנדוד המשורר החולה והזקן שחוגג את חגיגת מותו המתקרב ובא אוהבים את איטליה ואת השפה האיטלקית? לכו לצפות בסרט "המדריך לאהבה" תערוכתו החדשה של יאיר גרבוז: לא משהו מפעים
▪  ▪  ▪
נתן אלתרמן. "טרמינל שלם" [צילום: ארכיון אלתרמן]
טרגדיית האמן
הוא חייב ליצור, לשיר, לנגן וגם חייב להיות תמיד בדרכים, שהרי הדרכים מביאות לו את הסקרנות, את החומרים עליהם מושתתת יצירתו. משפחה ובית יציב אינם באים במקום הראשון בחייו

לפני כשלושים ושתיים שנה כתבתי את עבודת המחקר שלי בשירה עברית מודרנית לתואר מסטר על הספר "שמחת-עניים" לנתן אלתרמן. ספר הנחשב מבחינת המחקר והביקורת לספרו הקשה ביותר של נתן אלתרמן. זה ספר חידתי, סימבולי, הנתון לפרשנויות רבות, אנושיות (המת מקנא לאהובתו החיה) ואוניברסליות. הספר יצא בשנת 1941, זמן שלטון הנאציזם, וחוקרים פירשוהו גם כשואת היהודים מול תקומת מדינת ישראל.
השבוע הלכתי מתוך סקרנות (מה כבר יכולים לחדש לי על אלתרמן) לסמינר הקיבוצים, בו מתקיימות הרצאות שבועיות בספרות עברית, לשמוע על תחנה בתחנות הספרות העברית, על המשורר אלתרמן בספרו הידוע "כוכבים בחוץ". ספרו הלירי הראשון של המשורר. או כפי שכינתה אותו המרצה פרופ' רחל פרנקל: אלתרמן הוא טרמינל שלם. ואכן צדקה. המרצה, בכנותה כך את אחד מענקי השירה המודרנית שהילך קסם על בני דורו, ועל דורות רבים שבאו אחריו. ובהם גם אני שנשביתי ביצירתו האדירה בספרות, על הבמה ובמסות הרבות שכתב.
הספר "כוכבים בחוץ" יצא לאור ב-1938 ולא היה אדם תרבותי בישוב שספר זה לא היה ברשותו, ושידע לצטט ממנו שורות פואטיות אחדות. כבר בשיר הפותח את הקובץ ושאינו בעל כותרת משלו נמצא בבית הראשון את הפואטיקה של אלתרמן כולה. היא תשוב בצורות שונות ביצירות נוספות, כמו לדוגמה: "פונדק הרוחות" ואחרות. הניגון, הדרך וההלך. ואכן שלושת המוטיבים הללו אפיינו היטב את המשורר, שאורח חייו היה המוזיקה שבקעה מן המילים, הדרך בה הלך, דרך האמן שגורלו מכתיב לו את חייו, הבלתי מתפשרים עם החברה, המשפחה, הלאום והעם.
הוא אינו מוצא את עצמו כדרך אנשים רגילים, המתיישבים במקום אחד, מקימים בית ומשפחה, אלא הוא חייב לנדוד, כדרך הטרובדורים, ממקום למקום, מעיר לעיר ומכפר לכפר, כדי לשיר ולמכור את מרכולתו, ובעיקר, מונע הוא מרגש האהבה לאישה, שאינו מתפשר ואף אינו מושג. זוהי בעצם הטרגדיה כולה של האמן על רגל אחת. הוא חייב ליצור, לשיר, לנגן וגם חייב להיות תמיד בדרכים, שהרי הדרכים מביאות לו את הסקרנות, את החומרים עליהם מושתתת יצירתו. משפחה ובית יציב אינם באים במקום הראשון בחייו. אלתרמן היה מחויב ליצירתו, לאומנותו, לפני כל דבר ועניין אחר.

מנתן לנתן

השבוע קראתי בעיתון ידיעות אחרונות, על המשורר נתן זך, בן ה-83 שמאבד את ראייתו ואף זכרונו בוגד בו. זך בראיון איתו מאמין שלא יוציא את שנתו ה-83. חולה וזקן, חוגג זך את חגיגת המוות המתקרב ובא. כמה פתטי הרהרתי בלבי. אפילו דן בן אמוץ עשה זאת מכובד יותר. שלא לדבר על יהודה עמיחי, שרצה למות על מיטתו, ואף שדרן הרדיו עדי טלמור שעל מוות החסד שלו למדנו רק לאחר שביצע זאת בשווייץ, בחשאי ובשקט. ולאחרונה אמנון ליפקין-שחק. זך שרצה תמיד עיניים להלל ולשבח את יופיו של העולם, זך האסתטיקן מעניק ראיון בכייני על מותו ההולך וקרב. ועדיין כמה פרסים מחכים לו בפינה וגם כמה ספרים העומדים לראות אור בקרוב.
האמת היא, שגם אני כאחרים הלכתי שבי אחר אישיותו המהפנטת של זך. כל ספריו נמצאים בארון הספרים שלי, ואף התחלתי בזמנו לכתוב את עבודת הדוקטורט על שירתו, ובמיוחד על המוטיבים המסורתיים בה. הכרתי היטב את מאמריו המורדים בשירת אלתרמן על אודות הפרוזודיה שלו, המצלול, המבנים, המשקל והחרוז. זך במרידתו יחד עם חבורת "לקראת", ביסס לו תחנה ספרותית משלו, אף כי לימים חזר בו מביקורתו הקשה והאירונית (מאמרו הידוע "הרהורים על שירת אלתרמן", שהתפרסם ב"עכשיו", בשנת 1969).
זך אינו רק משורר חשוב, זוכה פרס ישראל. בביקורתו האקדמית על משוררים חשובים ומסותיו הרבות הוא תופס מקום חשוב ומשפיע בתולדות הספרות העברית. הייתי שמחה לראותו גם בבגרותו ממלא כל אוהבי השירה כבודו, גם אם עיניו כהו וזכרונו כבר אינו כפי שהיה.

סרט הקולנוע "המדריך לאהבה"
במאי הסרט: ג'ובאני ורונסי
קומדיה רומנטית
▪  ▪  ▪

אני לאיטליה נוסעת. לא משנה לי מה יגידו המבקרים האחרים על הסרט. רדוד, שטוח, לא מצחיק. המדיה הקולנועית בשבילי היא באמת צלילה חושית לתוך המסך הגדול בכל נשמתי, להבין את הדיאלוגים במקורם, ולהרגיש כאילו אני שם, במקום. רואה את המראות, הנופים, יושבת בבתי הקפה, טועמת מן המאכלים, מתחברת למנטאליות של תושבי המקום, ומעריצה את הלבוש, המכוניות, הבתים, הלימונים, הזיתים והמאפים. ובעיקר אמורים הדברים בסרט שקורה באיטליה. לא סתם איטליה, טוסקנה, רומא. מה עוד יכול אדם לבקש בסתם אחר-הצהריים של יום חול בארצנו המסוכסכת.
כך קרה לי בסרט האחרון שראיתי השבוע "המדריך לאהבה". לסרט הקליל הזה אין שום יומרות פילוסופיות או קולנועיות. הוא אמור לתת משהו מטעמה של איטליה. רוברט דה-נירו המגלם בסרט אמריקני, אלמן, פרופסור לארכיאולוגיה, שעבר השתלת לב ובא לסיים את חייו ברומא, אהוב עלי במיוחד, בכל תפקיד שיעשה. הוא מתאהב בבחורה (מוניקה בלוצ'י) כבת ארבעים, בתו של שומר הבניין בו הוא גר, ידיד שלו, שחזרה לבקר את אביה מצרפת, שם עסקה בחשפנות, רחמנא לצלן, ושלא על דעת אביה.
כמו-כן מסופר בסרט על שני גברים נוספים, האחד צעיר יפיוף (כפי שרק איטלקי מסוגל להיות), מאורס לחברתו, אולם לרגל עבודתו כעורך דין, הוא נאלץ לעזוב אותה למספר ימים, בהם הוא מתאהב באיזו אישה נשואה, ומקיים איתה מין לוהט. השלישי - איש מכובד בגיל העמידה, נשוי, מיושב, נתפס לאיזה פיתוי, המגיע אליו מצד בחורה חולת נפש, המתחזה לפסיכולוגית.
כל שלושת הגברים מתפתים לקשרים לא קונבנציונליים עם נשים יוצאות דופן, כשלכל אחד מהם איזו נקודת תורפה באופיו, באורח חייו ובהתנהלותו. העובדה היא שהם מקושרים לנשים המפתות דרך הפן החריג והשונה שלהן. לסיכום אפשר לומר שכל מי שאוהב את איטליה ואת השפה האיטלקית - שיילך לצפות בסרט.

הלוואי שהיה לי פתרון טוב יותר
על תערוכה שנפתחה השבוע במוזיאון רמת-גן, מאת יאיר גרבוז
▪  ▪  ▪

ליאיר גרבוז לא חסרו תערוכות. ראיתי רבות מעבודותיו במשך השנים הרבות. אלא שהפעם הייתה זו מין הרגשת דה ז'ה וו. חוץ מהשם המסקרן לתערוכה לא ראיתי בה שום חידוש מיוחד שיפעים את נשמתי.
נכון, אין לזלזל באמן כלל ועיקר, הוא ידוע, הוא עמד בראש מכללת בית-ברל, הוא אירוני ומשעשע, הוא צייר טוב, עכשווי, אבל מאוד מקומי, כאילו שום דבר מיוחד באמת לא עוזר לו לפרוש כנפיים ולהמריא ממש. אמן מקומי, שמושך ידו גם בעט, סטיריקן, אבל לא ענק, בוודאי לא מעבר לארצו.
ברבות מעבודותיו יש חזרות תמאטיות, אותן ראינו בתערוכות קודמות משלו. אמירות ביקורתיות על הישראליות, המובעות לא רק במדיה החזותית, כי אם גם במשפטים אירוניים, ואף טקסטים שלמים, הנכנסים לפריים של התמונה, ומהווים חלק ממנה. קשה לומר אם יאיר הוא צייר אינטלקטואלי, פוליטי, סאטירי, אולי הכל ביחד.

תאריך:  28/12/2012   |   עודכן:  28/12/2012
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
יומן תרבות (1)
תגובות  [ 4 ] מוצגות  [ 4 ]  כתוב תגובה 
1
יומן תרבותי מכובד
איש תקשורת  |  28/12/12 19:47
2
תגובה
לאה טרן  |  29/12/12 13:34
3
גרבוז הוא הכל רק לא צייר
עזרא מנצור  |  31/12/12 09:49
4
זקנה יכולה להפחיד
י. כ. אלרן  |  3/01/13 10:32
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
טובה ספרא
מבנה הכוכבים מעיד שמתוך העימות המצפוני ("סרבנות לפקודה") שצץ למפלגת "הבית היהודי" מול חוקי המדינה, יהיה להם קושי לתרגם את ההצלחה שלהם להשפעה בפועל, גם אם תהיה להם הצלחה יחסית בבחירות    תחזית אסטרולוגית: 4.1.13-28.12.12
אלעזר לוין
אחרי שפרש מאפריקה-ישראל, הצטרף כהן לאלעד, לאמריקה-ישראל ולאלדן    עומד בראש קרן נוי שרכשה 26.6% מעיר הבה"דים    משקיע במטרונית חיפה, בשש תחנות כוח סולאריות, ובתחנת כוח ברמת חובב    הוא גם יו"ר ידידי ישיבת "מכון מאיר"
דרור אידר
פרופ' אפשין אליאן נולד באירן, נרדף ע"י משטר האייתוללות וקיבל מקלט בהולנד - שם הפך לפילוסוף ולמבקר חריף של האיסלאם    בראיון בביקור בישראל הוא מדבר על "הרפיון האירופי מול האיסלאם הקיצוני"    על המוטיבציה האירנית הוא אומר: "השנאה היא דלק לחיזוק הטוטליטריות"    ועל הפלשתינים: "הם לא חשובים בעיני מדינות ערב"    שיחה והתפכחות
נדב ברמן-שיפמן
מרדכי קפלן, מייסד 'התנועה ליהדות מתחדשת', התמודד עם האתגרים שהציב העידן הדמוקרטי לתרבות היהודית באמצעות חידושה של היהדות והתאמתה למציאות המודרנית, אך זאת ללא ויתור על המימד הדתי שבה. למרות שדמותו אינה מוכרת בישראל, פריחת בתי-המדרש והחזרה לארון הספרים היהודי מתרחשת בארץ לא מעט בזכות הגותו ופועלו
אריה אבנרי
משום מה נהנית יו"ר מפלגת העבודה שלי יחימוביץ' ממעמד חסין של "פרה קדושה" במרבית כלי התקשורת בזכות עברה המקצועי המרשים וקשריה המסועפים ולכן חשודה נגדה מצונזרים בכלי התקשורת    מבקר המדינה כבר החל בבדיקה    מפלגת העבודה וח"כ יחימוביץ: "הכתבה רצופה מתחילתה עד סופה בדברי בלע והשמצה חמורים ביותר"
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il