X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  יומני בלוגרים
רוסיה הפכה לשחקן המרכזי בסוריה ומכתיבה למערב ולמדינות ערב את הכללים החדשים ובראשם המלחמה בטרור האיסלאמי והמשך שלטונו של בשאר אסד בטווח הרחוק, חיזוקו של הנשיא אסד עלול להיות לרעתה של ישראל
▪  ▪  ▪
פוטין, אסד. כללי משחק חדשים [צילום: AP]

מנהיג החיזבאללה השייח' חסן נסראללה הופיע ב-25 בספטמבר בערוץ אל-מנאר בראיון מיוחד לרגל חג הקורבן ושיבח את התייצבותה של רוסיה לצד משטרו של בשאר אסד מתחילת פרוץ מלחמת האזרחים בסוריה.
נסראללה התייחס למעורבות הצבאית הרוסית בסוריה ואמר כי "מדובר בגורם חיובי שיביא לתוצאות חיוביות". הוא הכחיש כי אירן מתערבת בעניינים הפנימיים בסוריה והדגיש: "ההחלטות הן סוריות במאת האחוזים ודאגתה של אירן היא סוריה לא תיפול בידי הטרור".
דבריו של נסראללה משקפים את היחס של השחקנים השונים בזירה הסורית כלפי המעורבות הצבאית הרוסית הגוברת בסוריה. עולה מהם כי רוסיה היא השחקן המרכזי החדש והיא שקובעת את כללי המשחק.
המסר הרוסי למעורבים בלחימה בסוריה
הדברים שאמר לפני כמה ימים שר החוץ האמריקני ג'ון קרי כי הסתלקותו המיידית של נשיא סוריה בשאר אסד מכס השלטון איננה תנאי להסדר מדיני בסוריה, משקפים היטב את השינוי המתרחש בסוריה עם התגברות המעורבות הצבאית הרוסית במדינה והשלכותיה על האזור כולו.
דברים דומים נשמעים כבר גם מצרפת ומנשיא טורקיה ארדואן. המהלך המפתיע של הנשיא פוטין להזרים כוחות צבא משמעותיים לסוריה כדי להציל את שלטונו של בשאר אסד, נועד לשדר גם מסר לכל הגורמים המעורבים בסוריה, בצורה ישירה או עקיפה, כי רוסיה הינה בעלת הבית האמיתית בסוריה, היא מכתיבה לבשאר אסד את מדיניותו ועל-פיה יישק דבר.
רוסיה חששה, בין היתר, כי מדינות המערב ובראשן ארצות הברית, בשיתוף טורקיה, מתכננות להפיל את שלטונו של בשאר אסד, ולהקים אזור חיץ בצפון סוריה שבירתו היא העיר חלב.
ההתערבות הצבאית הרוסית, בנוסף לנהירת הפליטים הסורים לאירופה, הופכת את מלחמת האזרחים בסוריה לבעיה בינלאומית דחופה שיש לפתור אותה, ולחלק מהעימות בין שתי המעצמות הגדולות - ארצות הברית ורוסיה, על ההגמוניה במזרח התיכון.
במשחק השחמט האסטרטגי הוכיחה רוסיה שוב את עליונותה. הזרמת כוחות הצבא שלה לסוריה כופפה את ממשל אובמה, אשר נאלץ לשנות את סדר העדיפויות שלו ולקבל את התכתיב הרוסי האומר כי העדיפות העליונה היא המלחמה בטרור האיסלאמי הקיצוני, ורק אחר-כך לנסות ולמצוא הסדר מדיני שהנשיא בשאר אסד יהיה חלק ממנו.
ההתקפלות האמריקנית מול הנחישות הרוסית מהווה למעשה הודאה אמריקנית בכישלונה בלחימה נגד דאעש ו"ג'בהת אל-נוסרה", השלוחה של ארגון אל-קאעידה בסוריה. ממשל אובמה איננו מעוניין בעימות עם רוסיה ומעדיף להציג את התקפלותו כגמישות ופרגמטיות מדינית.
הנשיא הרוסי פוטין אמור להיפגש עם הנשיא אובמה בניו-יורק בשבוע הבא, ולהבהיר לו כי ארצות הברית נכשלה במלחמה בדאעש וכי הגיע עכשיו תורה של רוסיה לקחת את העניינים לידיה.
הנשיא אסד מתחזק
הגעת הכוחות הרוסיים לסוריה משנה את המפה הצבאית לטובתו של בשאר אסד. האופוזיציה הסורית תאלץ להתמודד בשטח עם כוחות רוסיים רעננים ומצוידים בנשק מתקדם והאפשרות כי מרחץ הדמים ימשיך ויגבר היא ריאלית.
לפני כמה ימים הפגיזו המורדים את בניין השגרירות הרוסית בדמשק. ארגוני האיסלאם הקיצוני מתכוונים ללמד את הצבא הרוסי לקח ולנסות להפוך את סוריה לסיוט עבור הרוסים, מעין אפגניסטן מספר שתיים.
המדינות התומכות במורדים, כמו: סעודיה, טורקיה וקטר, יצטרכו לעשות חשבון-נפש ולהחליט: האם לקבל את התכתיב הרוסי כי כל הסדר בסוריה יכלול את הישארותו של בשאר אסד על כס השלטון. טורקיה כבר החלה ליישר-קו עם מוסקבה.
כזכור, סעודיה וקטר תומכות בכסף ובנשק בקואליציית המורדים המכונה "ג'יש פתח", הפועלת להפיל את שלטונו של בשאר אסד והמבוססת בעיקר על ארגון "ג'בהת אלנוצרה".
גם אירן קיבלה מכה חזקה מהמהלך הרוסי המפתיע. היא הייתה בטוחה שלאחר החתימה על הסכם הגרעין היא תנהל את העניינים בסוריה בגיבוי ממשלו של הנשיא אובמה. רוסיה היא שמכתיבה עכשיו את העניינים בסוריה. האירנים מודאגים, ללא ספק, מהניסיון של ישראל לתאם עמדות עם רוסיה ומפגישתו של ראש הממשלה נתניהו עם הנשיא פוטין.
הנשיא הרוסי כבר הבהיר כי בשאר אסד "אינו מעוניין בפתיחת חזית חדשה ברמת הגולן" - דבר שמתנגש עם כוונותיה ותוכניותיה של אירן. האם דבריו של פוטין יכולים להיחשב כהתחייבות רוסית להרחיק את חיזבאללה ו"משמרות המהפכה" האירניים מרמת הגולן?
גם ישראל מודאגת מהמעורבות הצבאית הרוסית בסוריה. היא חוששת כי חופש הפעולה שלה בסוריה יוגבל והיא תתקשה לפעול נגד פעולות של העברת נשק חדיש ומתוחכם לידי חיזבאללה.
בפגישת נתניהו-פוטין סוכם על הקמת מנגנון תיאום צבאי בין צה"ל לצבא הרוסי. הדיונים רק בראשיתם. ישראל הבהירה לרוסיה כי לא תוותר על הקווים האדומים שלה בנושא הסורי. אבל ברור כי מעכשיו היא תצטרך לחשוב היטב לפני כל פעולה צבאית בסוריה כדי שלא להתנגש עם הצבא הרוסי. לא ברור כיצד יגיבו הרוסים אם ישראל תתקוף מטרות אירניות או מטרות של החיזבאללה בסוריה.
המעורבות הצבאית הרוסית הנוכחית בסוריה מזכירה מהלך דומה שעשו הרוסים ב-1967 במצרים כדי לחזק את מעמדו של הנשיא גמאל עבד אל-נאצר. רוסיה חיזקה אז בצורה משמעותית את הצבא המצרי וסיפקה לו נשק מתקדם. הסיוע הצבאי הרוסי למצרים היווה זריקת עידוד להנהגה המצרית לפתוח במלחמת התשה נגד ישראל ואח"כ גם במלחמת יום הכיפורים באוקטובר 1973. כולנו זוכרים כיצד הפתיע הצבא המצרי את כוחות השריון של צה"ל בסיני בטילי נ"ט חדשים מסוג "סאגר" שפגעו קשות בכוחותינו.
נכון שמצבו של נשיא סוריה בשאר אסד גרוע לאין שיעור ממצבו של הנשיא המצרי גמאל עבד אל-נאצר בזמנו, אך התמיכה הצבאית הרוסית בבשאר אסד עלולה להיות בהחלט, ככל שיחלוף הזמן, לרעתה של מדינת ישראל.

תאריך:  26/09/2015   |   עודכן:  27/09/2015
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
רוסיה תקבע כללי המשחק בסוריה
תגובות  [ 5 ] מוצגות  [ 5 ]  כתוב תגובה 
1
ממתי בן מנחם מומחה כזה גדול?
בבר  |  26/09/15 16:22
 
- זה בסדר=שניםשל ראיונותTVבערבית
ע_הראל  |  26/09/15 22:39
2
הפתעת
שמ  |  26/09/15 19:47
3
רוסיה תקבע בסוריה בדיוק כמו
אלטע קאקער  |  26/09/15 21:00
4
"ישראל, אויב מס'1 של ארהב!
הגוי..  |  27/09/15 06:49
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות מלחמה בסוריה
איתמר לוין
מי בעל הבית במדינה? מדוע קצינים במשטרה מרשים לעצמם להתבטא נגד השר? למה ארה"ב לא מגיבה על הפעילות הרוסית בסוריה? למי יש ספק בדבר הצורך בביקורת פרטנית על הפרקליטות? איך יורם טורבוביץ יכול להיות מועמד לתפקיד היועץ המשפטי? ולמה אני צריך לחכות חודשיים לטיפול במכבי?
איציק וולף
צילומי לווין חדשים חושפים שני בסיסים צבאיים שמקימה רוסיה סמוך לחוף הים התיכון    מזכיר המדינה האמריקני העריך שייעוד מטוסי הקרב הרוסיים בסוריה הוא הגנה על כוחות הקרקע, אך הודה שמטרותיה של רוסיה עדיין לא ברורות
עופר וולפסון
לאחר שספג אבידות קשות במלחמת האזרחים בסוריה, חיזבאללה הודיע לממשל אסד כי ברגע שהקרב בעיירת הגבול זבאדני יסתיים, תפקידו בלחימה בסוריה יגיע לקיצו
עידן יוסף
הפגישה ארכה שעתיים וחצי    נתניהו: חשוב למנוע אי-הבנות בין כוחות צה"ל לבין כוחות רוסיה המוצבים בסוריה    פוטין: כל פעולותיה של רוסיה באזור היו תמיד אחראיות מאוד
איציק וולף
כוחות אוויריים של משמרות המהפכה משתמשים בשדה תעופה סמוך לעיר חומס ליציאה לגיחות תקיפה נגד מתנגדי המשטר הסורי
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il