X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  יומני בלוגרים
הגיע גם הזמן, כי בישיבות התיכונית, בישיבות הקטנות, בישיבות - לסוגיהן השונים שבהן מקדישים זמן רב ללימוד התלמוד הבבלי ואף מפנים זמם ללימוד תורת המוסר, יעלו מחדש התנ"ך על ראש שמחתם, יקבעו עתים ושיעורי תורה לשמה, באופן קבוע לספר הספרים ויתמודדו במישרין עם טקסטים שמקורם בתנ"ך עצמו
▪  ▪  ▪
[צילום: מיכה בונד-פלאש 90]
"לֹא יָמוּשׁ סֵפֶר הַתּוֹרָה הַזֶּה מִפִּיךָ וְהָגִיתָ בּוֹ יוֹמָם וָלַיְלָה לְמַעַן תִּשְׁמֹר לַעֲשׂוֹת כְּכָל הַכָּתוּב בּוֹ כִּי אָז תַּצְלִיחַ אֶת דְּרָכֶךָ וְאָז תַּשְׂכִּיל"(יהושע, פרק א, פסוק ח).
"אמר רב ספרא משום רבי יהושע בן חנניה מאי דכתיב ושננתם לבניך אל תקרי ושננתם אלא ושלשתם. לעולם ישלש אדם שנותיו שליש במקרא, שליש במשנה במקרא, שליש במשנה, שליש בתלמוד. מי ידע כמה חיי? לא צריכא אלא ליומי" (תלמוד בבלי, מסכת קירושין, דף ל, עמוד א).

בימים אלה, כאשר ניגוני חג העצמאות עוד נוגנים, מתנגנים ונוגעים בנו, כשהמוני בית-ישראל פושט ברבבותיו - ומסייר במקומות השונים, בהם נתרחשו ונתקיימו סיפורי התנ"ך, שבה ועולה - כמות שמאליה - השאלה, מה טעם רואה לנכון, רובו ככולו, של העם המקיים ואף משתדל, כל כוחו, לקיים תריג מצוות, להעדיף לימוד יומיומי של תלמוד בבלי וירושלמי, כאחת על פני ובמקום לימוד טקסטים מתנ"ך עצמו, מעשה שבכל יום ביומו, תחת להסתפק בקריאת הטקסט במוגבל של פרשת השבוע, יחד עם ההפטרה הרלוונטית, אחת לשבוע, בשבת, בבתי-הכנסיות השונים.
מצוות תלמוד תורה היא המצווה ללמוד תורה וללמדה לאחרים. מצווה זו היא מהחשובות שבין מצוות העשה ביהדות, וחיובה אינו מותנה במקום ובזמן. עם זאת, אף שאין היא מצוות עשה שהזמן גרמה, נשים אינן מחויבות במצווה. מצווה זו כוללת בתוכה את לימוד מכלול התורה שבכתב ושבעל פה: מקרא, משנה, גמרא, אגדה, הלכה, קבלה ועוד.
מקרא פירושו תורה שבכתב (תנ"ך), משנה היא ההלכה, וגמרא היא פרושי וטעמי ההלכות. נחלקו חז"ל מה פרוש הגמרא הזו: האם כל יום ויום יחלק לימודו, כמו דעת רש"י, או שמא במשך השבוע ילמד שליש מכל חלק, כמו דעת התוספות. בפועל - פסק רבנו תם, שבתלמוד הבבלי חלקים אלה קיימים ומעורבים, כך שאפשר ללמוד רק תלמוד ואין צריך לחלק הזמן. אומנם נראה שמדובר באדם שכבר למד ויודע המקרא וההלכות. ייתכן שניתן ללמוד מדבריו שגם שאר הספרים שמקרא, הלכה וגמרא בלולים בהם, כדין התלמוד.
לעומתו, לדעת הרמב"ם ושולחן ערוך יש לחלק היום לזמנים שווים, כפי הנראה בהתחלה. לדעת הר"ן צריך לחלק הלימוד, בכל יום, אך לאו-דווקא בהכרח בחלקים שווים. רוב הפוסקים פסקו שיש ללכת בדרכו של הר"ן, וללמוד בכל יום מהתנ"ך הלכות וטעמיהן.
בפועל ולמעשה, הרי אין באפשרותו של אדם להקיף בימי חייו, התורה כולה, אך קיימת חובה להספיק להקיף מכלול היסודות של התורה. היסודות כוללים לימוד התנ"ך, ההלכות הבסיסיות שצריך ללמוד כדי לקיימן, ובקצרה - הטעם והנימוקים להלכות הללו. היסודות כוללים לימוד ספרי המחשבה והמוסר הראשוניים, כל אדם מהספר המתאים לו.
רמת הלימוד המבוקשת היא, שידע אדם כל שלמד, כך שיוכל לענות מיד לשאלות, כפי שאמרו חז"ל "אמור לחכמה אחותי את' - שאם ישאלך אדם אל תגמגם ותאמר לו, אלא אמור לו מיד". השוכח מה שלמד, עובר על איסור "רק הישמר לך ושמור נפשך מאוד פן תשכח את הדברים ופן יסורו מלבבך כל ימי חייך". חז"ל נחלקו ברמת האיסור ויש האומרים שרק מי ששכח, בכוונה, תלמודו עובר על איסור זה.
ממכלולם של דברים, הרי ברור הדבר ונעלה, מעל לכל ספיק ספיקא שהוא, כי אין די בלימוד התלמוד הבבלי לבדו ויש ללמוד במישרין ובהרחבה גם אגד הספרים, המהווה המכלול הקרוי תנ"ך,כדי לעמוד הקיום מצוות תלמוד תורה, אשר עליה מצווה כל אדם ואדם מישראל.
סוף דבר. הגיע הזמן שמרביתם של מי הרואים עצמם מקיימים תריג מצוות או משתדלים בכל כוחם לקיים תריג מצוות, כי יוצא הם התנ"ך ממקומו הקבוע, בארון הספרים, ינערו מעליו האבק וישקדו על קריאת ולימוד הכתוב בו ממש, ממש כפי שנוהגים הם, ביחס וכלפי התלמוד הבבלי. התנ"ך אינו כלי חמדה שאין עושים בו שימוש יומיומי ושוטף, אלא כל אדם ואדם מישראל מצווה להגות בו, יומם ולילה.
הגיע גם הזמן, כי בישיבות התיכונית, בישיבות הקטנות, בישיבות - לסוגיהן השונים שבהן מקדישים זמן רב ללימוד התלמוד הבבלי ואף מפנים זמם ללימוד תורת המוסר, יעלו מחדש התנ"ך על ראש שמחתם, יקבעו עתים ושיעורי תורה לשמה, באופן קבוע לספר הספרים ויתמודדו במישרין עם טקסטים שמקורם בתנ"ך עצמו ולאו-דווקא - בדרך עקיפה ודגרך ביניים של התמודדות עם טקסטים אלה ופרשנותם, כפי שמובאים הם, מכלי שני ושלישי, בתלמוד הבבלי, תחת לקרוא אותם במקור - ומהתנ"ך עצמו.

הכותב הוא השותף-המייסד של ד"ר חיים שטנגר, משרד עורכי דין ומשרדו מתמחה בתחום המשפט הפלילי, דיני מעצרים, כמו-גם בתחומי המשפט העסקי, דיני חברות, פירוקים ופשיטות-רגל, דיני ירושות וסכסוכים עסקיים-משפחתיים ודיני משפחה, כמו-גם בהופעות בבג"ץ ובענייני עתירות מנהליות, קניין רוחני ומקרקעין. ד"ר חיים שטנגר, אינו עובד במקצועו, במהלך השנה הקרובה ובמקומו עובדים - בתקופה זו - עורכי הדין אורי פנטילט וארנון שצמן.
תאריך:  15/05/2016   |   עודכן:  15/05/2016
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
לחזור ללימוד התנ"ך ולשינון מקורותיו
תגובות  [ 0 ] מוצגות  [ 0 ]  כתוב תגובה 
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
ארי בוסל
בלוס אנג'לס, מהערים הגדולות והעשירות ביותר בארצות הברית, ישנם 46,847 אנשים ללא קורת גג, אנשים חסרי בית. המילה בושה אינה מספיקה על-מנת לתאר את המצב    הצטרפו אלי למסע בתמונות בעיר לוס אנג'לס, במבט על חסרי הבית הרבים מספור
חיים שטנגר
המורכבות שבהוצאת האסיר, העותר, ריקו שירזי, שהוא גם אסיר וגם עצור עד תום ההליכים, על כל מה שמשתמע מכך ובזיקה לכל אותו מידע מודיעיני, היא היערכות מורכבת ביותר שכרוכה בהקצאת כוח אדם ומשאבים ניכרים. הדבר מאוד מאוד בעייתי מבחינת המדינה
ארי בוסל
עת אנו חוגגים כמעט שבעה עשורים כמדינה מודרנית, אל לנו לשכוח שאנחנו מדינה עם היסטוריה, היסטוריה שצריך לדעת, להציג בכובד ראש ולהגן עליה. נדע לעשות זאת - נוכל להמשיך להתקיים
חיים שטנגר
המדינה מותירה קביעת אתוס הציוני ליד המקרה, למדיניות בלתי סדורה, בעליל ובלבד בלבד שלא להיות אחראית ומואשמת "בקביעת אתוס ציוני, שאינו משקף הלכי רוח מרכזים ושולטים בחברה הישראלית". מה צריך נתניהו, גם "יציקה כזו" על ראש שמחתו?
חיים שטנגר
מעדיף רוב הציבורי הגרמני לנער חוצנו מהשואה, תוך שהוא מדגיש וציין, שהשואה בוצעה בידי הנאצים ולא בידי הגרמנים. אתה הבנת את זה ברוך?
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il