X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  יומני בלוגרים
כרזה נגד מוצטפא כאט'מי, בגדד, עירק [צילום: חאליד מוחמד/AP]
אתגרי הממשלה החדשה בעירק
למרות הסכמת אירן למינויו של מוצטפא כאט'מי לראש ממשלת עירק המיועד, קבוצה של מליציות שיעיות חמושות רואות בו סוכן אמריקני ושותף להתנקשות בחיי קאסם סולימאני. כאט'מי, שזוכה להסכמה פוליטית רחבה, ניצב בפני אתגרים קשים ואין ודאות שממשלתו תצליח לייצב את המצב בעירק

ראש המודיעין העירקי מוצטפא כאט'מי, שמיועד להרכיב את הממשלה החדשה בעירק וזוכה לתמיכה נרחבת של הפלגים השיעים, הסונים והכורדים ומקובל על אירן וארה"ב, החל בהתייעצויות בזירה הפוליטית לקראת הרכבת הממשלה החדשה, כאט'מי שואף להביאה לאישור הפרלמנט לפני תחילת צום רמאדאן ב-24 בחודש.
על-פי החוקה העירקית, הוא חייב להציג את הממשלה החדשה בפני הפרלמנט בתוך 30 יום מאז שהוסמך על-ידי נשיא המדינה להקים את הממשלה, מלבד הטיפול במגיפת הקורונה הפוקדת את המדינה הוא צריך לטפל בעוד כמה נושאים בוערים בעקבות המהומות הגדולות בעירק על-רקע המצב הכלכלי הקשה ותופעות השחיתות בצמרת השלטונית.
אחת הבעיות העיקריות היא תקציב המדינה, ממשלת עאדל עבד אלהאדי חרגה בסכום של 5 מיליארד דולר מהתקציב בגלל האינתיפאדה שפרצה בעירק מחודש אוקטובר שעבר בדרישה להתפטרות הממשלה ועריכת בחירות חדשות.
על-פי גורמים בעירק, ממשלת עאדל עבד אלמהדי יצרה 300 אלף משרות חדשות בצבא, במשטרה ובמיניסטריון החשמל כדי שיטפלו בהפגנות הענק במדינה. בעיה נוספת היא הנוכחות הצבאית האמריקנית בעירק וישום החלטת הפרלמנט העירקי להסיג את חיילי ארה"ב מהמדינה, האם ראש הממשלה החדש יבצע את ההחלטה הזו בהסכמה עם ארה"ב? האם יצליח למנוע את התקפות המליציות הפרו אירניות החמושות על חיילי ארה"ב?
לא ברור גם האם יענה כאט'מי בחיוב להזמנה ששיגר ממשל טראמפ לממשלת המעבר בעירק לפתוח עמו בדיאלוג אסטרטגי. כמו-כן יצטרך מוצטפא כאט'מי להכין את הבחירות המוקדמות ולמנוע את חידוש ההפגנות ברחובות. המפגינים דורשים להעניש את מי שאחראי למותם של 700 בני אדם בהפגנות בעירק ומאיימים להבעיר את הרחוב העירקי מחדש.
בנוסף לכך יצטרך ראש הממשלה החדש לטפל בבעיית הנשק הבלתי חוקי ובבעיות הבריאות הקשות בעירק. עירק נמצאת במשבר עמוק בתחומי הביטחון, הכלכלה, הכספים והבריאות שמהווה אתגר ענק לראש הממשלה המיועד מוצטפא כאט'מי, הלחץ ברחוב העירקי גובר בדרישה לבחירות מוקדמות בתוך שנה עד שנה וחצי מיום אישור הממשלה החדשה בפרלמנט.
כאט'מי אמור להרכיב ממשלה חדשה שתורכב מנציגים שיעים, סונים וכורדים, בעירק יש אופטימיות מסוימת לקראת הקמת ממשלה קבועה, במקום ממשלת המעבר בראשות עאדל עבד אלהאדי, שאולי תצליח לתרום ליצוב המצב הכאוטי במדינה.
פיצול במליציות החמושות הפרו אירניות
למרות הסכמתה של אירן ומאמציה להביא למינויו של מוצטפא כאט'מי כדי שירכיב את הממשלה החדשה והברכות שהשמיעה בנושא, מסתבר כי לא כל המליציות הנאמנות לה בעירק מקבלות את עמדתה,מינויו של כאט'מי מעורר זעם רב.
מליציית "גדודי חיזבאללה בעירק" שהיא המליציה המובילה את ההתקפות על חיילי צבא ארה"ב בעירק,פירסמה ב-11 באפריל הודעה חריפה שבה היא תקפה את מוצטפא כאט'מי וכינה את מינויו כ "קונספירציה ובגידה בעירק". היא האשימה אותו כמי שהיה מעורב בחיסולם של הגנרל קאסם סולימאני, מפקד כוח "קודס" לשעבר ושל אבו מהדי אלמוהנדס, סגן ראש מליציות "אלחשד א-שעבי" בחודש ינואר השנה.בעמדתה תומכות גם מליציות נוספות "אלאבדאל"",אלעצאיב", "אלנג'באא'"",גדודי האמאם עלי", "פלוגות סייד אלשוהדא", ומליציית "אלח'רסאני". ההתמודדות הצפויה של ראש הממשלה המיועד מוצטפא אלכאט'מי עם מליציות "אלחשד א-שעבי" הנאמנות לאירן היא אתגר גדול. מאז חיסולו של הגנרל קאסם סולימאני איבדה ממשלת המעבר בעירק את היכולת להשפיע על מליציות "אלחשד א-שעבי".
ב-6 באפריל פירסמו 8 מליציות החברות ב"אלחשד א-שעבי" הודעה שבה קבעו כי חיילי ארה"ב בעירק הינם "כוח כובש" וכי יתקפו אותם ואת בסיסי הצבא שלהם ויהפכו את אדמת עירק ל"גיהנום" עבורם.
האם הגנרל אסמעיל קאא'ני מפקד כוח "קודס" החדש שאמור לשלוט במליציות האלה יצליח לרסן אותן ולאפשר למוצטפא אלכאט'מי שבו הוא תומך להקים ממשלה יציבה? המליציות האלה המתנגדות למינויו של כאט'מי מצפות שהוא יביא לנסיגה מהירה של חיילי צבא ארה"ב מעירק ומסרבות להתפרק מנשקן.
שאלת נסיגת חיילי צבא ארה"ב מעירק היא אחד הנושאים הקשים ומורכבים ביותר שמוצטפא כאט'מי יצטרך לטפל בו ושעלול להכשילו בתפקידו כראש הממשלה החדש של עירק הממשלה שלו תהייה עסוקה ב"מלחמת התשה" עם המחנה הניצי של המליציות השיעיות, עימות שעלול להפוך גם להתנגשות צבאית.

תאריך:  14/04/2020   |   עודכן:  14/04/2020
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
אתגרי הממשלה החדשה בעירק
תגובות  [ 1 ] מוצגות  [ 1 ]  כתוב תגובה 
1
אבל כתבת שמינוי אלכאט'ימי
חשדנית  |  14/04/20 15:34
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות העולם הערבי
מחלקה ראשונה
מסמך פנימי של משרד החוץ משרטט את העתיד בתום המגיפה    בין התחזיות: משבר כלכלי עולמי, מתח בין סין לארה"ב, קריסת משטרים במזרח התיכון וחשש מפריצה אירנית לעבר הגרעין    אך גם הזדמנויות לישראל - בעיקר בתחום ההיי-טק
יוני בן-מנחם
אירן הצליחה להביא למינויו של מועמד מטעמה להרכיב את הממשלה החדשה בעירק ולכך שהמועמד הנחשב לפרו אמריקני יוותר על התפקיד    מוצטפא אלכאט'מי שירכיב את הממשלה ניצב בפני אתגר קשה, בצל משבר הקורונה, בכל הקשור ליחסים עם ארה"ב ועם המליציות הצבאיות הפרו אירנייות
ד"ר אודי לוי
המשטר האירני שוב משקר לאזרחיו, והפעם בנוגע לקורונה - הקוטלת אלפים מתושבי המדינה. האם המגיפה תגרום סוף-סוף לשינוי בהתנהלותו של המשטר, כולל מול ארה"ב? יש סיכוי של ממש לכך, אבל השאלה היא עד כמה מניעים של כבוד ימלאו תפקיד בשני הצדדים
מיקי אהרונסון, ד"ר איימן מנצור
רוסיה ממשיכה להעמיק את חדירתה    סין עשויה לצאת מן המגיפה בעלת מעמד איתן יותר מאי פעם    סעודיה נכנסה למלחמת מחירים בנפט וממשיכה להיות שקועה בתימן    אירן אינה מפסיקה לרגע את פעולותיה ההרפתקניות    המחאה נגד ארה"ב בעירק נמשכת אף היא    המסקנה: ישראל חייבת להישאר ערנית
יוני בן-מנחם
מנהיג המורדים החות'ים בתימן מציע לסעודיה עסקת חילופי שבויים שבמסגרתה ישוחררו עשרות פעילי טרור של חמאס העומדים לדין בסעודיה    מאחורי המהלך עומדת אירן שמנסה לסייע לחמאס לאחר שכשלו כל המאמצים לשחררם מן הכלא
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il