X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  יומני בלוגרים
סדרת הדרמה "אום הארון" (אמו של אהרון), המספרת את תולדותיה של משפחה יהודית החיה בכווית בשנות הארבעים של המאה הקודמת, מעלה את האפשרות כי יהודי המזרח עשויים לשמש גשר לדו-קיום והבנה בין ישראל לבין שכנותיה. מצער שהסדרה זכתה בעיקר לקיתונות רותחין במרחב הערבי
▪  ▪  ▪
יהודים בתימן [צילום: AP]

לאחרונה שודרה במדינות המפרץ סדרת דרמה בשם "אום הארון" (אמו של אהרון) המספרת את תולדותיה של משפחה יהודית החיה בכווית בשנות הארבעים של המאה הקודמת תחת שלטון ערבי-מוסלמי. בזעיר אנפין מצליחה התוכנית להחיות את תרבותם ועושר לשונם של יהודי המזה"ת שחיו במשך כ-1,300 שנים תחת שלטון האיסלאם במעמד של אהל אלד'ימה (בני חסות) ומתארת ברגישות את מצבם העדין על-רקע צמיחת מדינות הלאום במזרח הערבי. האירועים בפלשתין ערערו את מעמדן של קהילות אלה, ובכללן משפחת אום הארון, עד לגירושן לישראל. השחקנית הראשית, חיאת אלפהד, מבטאת געגועים לימים בם התגוררו קהילות יהודיות ענפות במדינות ערב השונות.
מעמד הד'ימי שהיה מנת חלקם של כמיליון יהודים שחיו רחבי המזה"ת עד 1948 מבוסס על אמנה-כביכול בין השלטון המוסלמי בדאר אלאיסלאם ("בית האיסלאם") לבין נתיניו הלא-מוסלמים. מתוקף אמנה זו נקבעו הבדלי מעמדות מוגדרים שכללו השפלה חוקית מובנית וסטאטוס נחות ליהודים, נוצרים ובני דתות אחרות שסירבו לקבל את האיסלאם. הד'ימים חויבו בתשלום מיסים משפילים כג'זיה (מס גולגולת) וחראג' (מס יבול וקרקע). מיסים אלו, שלרוב היו מעל מחצית ההכנסה, יצרו תלות רבה ואי-ביטחון כלכלי של הד'ימים. סעד משפטי היה נדיר שכן עדותו של ד'ימי נחשבה כלא כלום לעומת עדותו של מוסלמי. הד'ימים לא הורשו להחזיק נשק. היו משרות שנמנעו מהם באופן קבוע וכל מוסלמי יכול היה להשפילם ככל העולה על רוחו. היו הסדרי תנועה מיוחדים לגביהם: במקומות מסוימים אסור היה ליהודים או לנוצרים לעבור ליד מסגדים בשל טומאתם. יהודי או נוצרי שנכנסו למסגד או אפילו להר-הבית בתקופה מסוימת דינם היה מוות.
ניסיונה של "אום הארון" להראות את הצד האנושי בסבל הרב שעבר על יהדות המזרח זכה לביקורות נוקבות, בעיקר בשל ניסיונה-לכאורה לקדם את מגמת התטביע (נורמליזציה עם ישראל). שהרי הנרטיב הציוני של יהדות המזרח אינו עולה בקנה אחד עם הנרטיב הערבי-פלשתיני המציג את הציונות כתנועה קולוניאליסטית-אירופית הזרה למזרח התיכון. מאמר באתר ערב 1948, המזוהה בין היתר עם הגורמים היותר לאומניים בחברה הערבית-ישראלית, האשים את הסדרה ב"הכשרתו למעשה של נרמול היחסים בין ישראל לבין מדינות ערב". לטענתו, בניגוד להשקפה הציונית המציגה את "היהודים הערבים" כנרדפים הוו אלה "חלק מהאומה הערבית ומיעוט דתי בתוכה, חלק מהותי מפסיפס העדות שחיו במזרח הערבי ובספרד המוסלמית" ומעברם לפלשתין היה חלק מ"היהירות היהודית". ה"יהודים הערבים" שחיו בכבוד בארצות האיסלאם חשבו שהם באים לארץ חלב ודבש אך זכו במקום זאת להשפלה ואפליה מצד היהודים האירופים - שהרי הציונות אינה אלא תנועה קולוניאליסטית אירופית. לפיכך, טוען המאמר, הסדרה "אום הארון" משרתת את הציונות בכך שהיא מציגה נרטיב מוטעה החוטא לאמת ההיסטורית. ביקורות ברוח זו נפוצות ברשתות החברתיות וערוצי תקשורת ערבים רבים. במזרח התיכון ישנם רק "פליטים פלשתינים" ואין מקום לקורבנות נוספים.
מדינת ישראל, שמעל למחצית מתושביה הם צאצאי אהל אל-ד'ימה לשעבר, היא עובדה קיימת. היהודים הילידים של המזה"ת שבו למולדתם ההיסטורית, כמוהם כאחיהם מתפוצות גולה אחרות, ויחדיו כוננו מחדש את המדינה היהודית. "אום הארון" מעלה את האפשרות כי יהודי המזרח עשויים לשמש גשר לדו-קיום והבנה בין ישראל לשכנותיה. מצער שהסדרה זכתה בעיקר לקיתונות רותחין במרחב הערבי.

מבט מבס"א, מס' 1,574, 20 במאי 2020
הכותב שימש בשורת תפקידי ביטחון ביהודה ושומרון. מרצה לעניינים פלשתינים ואיסלאם פונדמנטליסטי באוניברסיטת בר–אילן.
תאריך:  20/05/2020   |   עודכן:  20/05/2020
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
יהודי המזרח כגשר בין ישראל לבין העולם הערבי
תגובות  [ 1 ] מוצגות  [ 1 ]  כתוב תגובה 
1
הכל נכון, מלבד הכותרת
בן נאמן  |  21/05/20 11:16
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
דן מרגלית
כל עוד האמנו לכם שהכל למען המלחמה בקורונה - אהלן וסהלן    אך משהתברר לנו כי אתם שם בשלטון אוהבים אותנו כלואים וכנועים ומסומנים החזרנו לעצמנו את החרות והלכנו לבארים כאוות נפשנו, ומה תעשו לנו?
מרדכי ליפמן
נתניהו והמזרחיים: "רק הוא יודע לשלב בין תחושה של נרדפות לתחושה של הצלחה... ביבי הוא מייצג מובהק של המזרחיות, הוא נהפך להיות לבעל נוכחות מאוד כריזמטית, שמאיימת על האליטה האשכנזית, שרואה שהפערים האלה הולכים ונסגרים    זה קורה בחדרה, בראשון לציון, באשדוד ובחולון"
איתן קלינסקי
לעבר מה שנעשה ביהודה, שומרון ובקעת הירדן מאז יוני 1967 וביתר שאת נעשה בימים אלו של העצמת תהליכי סיפוח אדמות פלשתיניות לרשותה של מדינת ישראל, חובה להעצים את הקול המתריע נגד "מגיע בית בבית, שדה בשדה יקריבו"
אביתר בן-צדף
עוד כמה תגובות קצרות בדרך כלל - בנושאים גדולים כקטנים    והפעם - מי הראשונים?, אפליה?, שדודי הקולות, זוועות הכיבוש הסובייטי ומודעה כלבבי    "אל נא רפא נא לה" (במדבר י"ב, פסוק י"ג)    יום ירושלים שמח!    הרבה בריאות, שמחה ואושר לכולנו
דוד בדין
בחינה מחודשת של הקשר בין אונרא ובין משרד החינוך של אש"ף    כאשר מוסדות האו"ם, שאונרא נכלל ביניהם, מצהירים שהם מחנכים לשלום ודו-קיום, קיימת סתירה בוטה כשמוסדות אונרא מפעילים בתי ספר בשיתוף הארגון לשחרור פלשתין שהינו ארגון טרור שדורך ברגל גסה על ערכים אלו
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il