X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  יומני בלוגרים
ספר כל כך יפה, מרגש ונוגע... ממוצק הפכתי כמעט לג'לי... על מורכבות היציאה בשאלה, על חזרה בתשובה, על אובדן ונטישה ובעיקר - על אהבה אהבה הורית, אהבה זוגית ואהבת היצירה
▪  ▪  ▪
מרגש ונוגע [צילום: פריסו גנץ/dpa via AP]

יציאה בשאלה איננה מעבר חציה. עברתם - ואתם בצד השני. זה עומס רגשי ומשפחתי. לפעמים נושאים את המשפחה כולה ולפעמים חוצים לבד ובבדידות.
בספר שלוש נובלות יפהפיות המסופרות בכישרונו הנפלא של המחזאי יוסף בר יוסף. דיאלוגים נפלאים, תיאורים מרגשים. אי-אפשר להניח מהיד עד לסיום. בחמלה ובאהבה רבה הוא מצייר לפנינו תמונות אנושיות מורכבות על החסר, על האובדן ועל האהבה.
הנובלה הראשונה - האב: האב הוא הסופר הידוע יהושע בר יוסף שחי בשכונה חרדית בירושלים בתוך קהילה חרדית שם ופזל החוצה. בשבתות לקח עימו את בנו (כהסוואה) ל"סיגריה של שבת" וביום כיפור אחד לקח אותו להכיר את אישה חילונית איתה היה לו קשר מהצד. אישה שהיא גם פסלת.
האב, יהושע בר יוסף, עבד כעיתונאי ב"דבר" וכתב ספרים שהצליחו. הוא נמשך מאוד לחיי הבוהמה התל אביבית ולבסוף נטש את הדת בגלוי ועבר עם בני משפחתו לתל אביב. לאחר זמן מה התגרש מאשתו החרדית ועבר לחיות עם אישה חילונית המעורה בחיים התל אביבים.
"פייגל, אשתו, אימא שלי, לא קוראת כמעט, לא מתעניינת במה שנעשה בעולם, כל מעייניה בטיפול בילדים ובבישול ובניקיון.. והוא הוסיף והתפתח והתפרסם... (ע' 22). הבן, יוסף, המצר על ההתרפקות הנואשת של אביו על העולם החילוני ומצר מאוד על אמו שהיא ככה שקטה וכנועה וחולם שהיא שרה שיר גס. "התעוררתי מהחלום בשמחה גדולה, ותכף הבנתי שבחלום הענקתי לה שובבות ופראות וגם גסות - כן, גם גסות - שאילו היו לה במציאות אולי היו חייה טובים יותר" (ע' 20).
הנובלה השנייה - הבן: סיפור מרגש של אהבה, אחד היפים שקראתי. נחום בן השלושים מסרב לכל הצעות השידוך שהוא מקבל, עד שהוא פוגש את גולדה. נערה עדינה פליטת שואה שחיה את הזיכרונות הנוראים משם. היא מוקסמת מקפיצתו של נחום והוא שמח לקפוץ בשבילה.
ויום אחד, במרפסת, היא מורחת שפתיה בליפסטיק אדום "ואולי זו הייתה הפעם הראשונה שאשה מרחה ליפסטיק אדום לוהט על מרפסת פתוחה בלב שכונת אונגרין בירושלים" (ע' 76). והאדום הזה, על-רקע בתי אונגרין, על-רקע החברה החרדית בשחור לבן בוהק ובולט ונמשך גם בנובלה הבאה.
הנובלה השלישית - סבתא דינה: דינה היפה נוטשת את ביתה ועוברת לקיבוץ, היא נישאת ומתאלמנת במלחמת יום כיפור ומגדלת את בנה מיכאל לבד. כשהיה מיכאל בן אחת-עשרה באו להודיע לאמו שבעלה נפל במלחמה. וכשאמו מודיעה לו על כך הוא עונה: "אז מה... הוא לא יכול לקום? עם הכושר שלו, סיירת צנחנים..." (ע' 128). הוא מנהל יומן בו הוא משתף ברגשותיו ובמחשבותיו.
לאחר הצבא חוזר מיכאל בתשובה, נושא אישה מכוערת מאוד לדעת אימו, מתגרש, יוצא בשאלה, נשא אישה אחרת - מכוערת גם כן. חיים מורכבים, מסובכים, מלאים וריקים גם יחד. האין והחסר הנטישה וההיעדרות עוברים בספר ככוח מניע מרכזי. "איננו, זה מה שכולם אומרים עליו, איננו, אז איך זה שהאיננו הזה ממלא אותי כל כך, מין אין שהוא כבד יותר מכל הגוף שלי" (מיכאל, ע' 128). ואין הגדרה מדויקת יותר לחסר. ספר מומלץ מאוד!
על המחבר: יוסף בר יוסף הוא מחזאי עברי, סופר ועורך, חתן פרס ישראל לתיאטרון. בין ספריו: אנשים קשים, מחזות 1963-2010, הפרדס, תמרה, ארבע מחזות ועוד.

תאריך:  22/07/2020   |   עודכן:  03/01/2021
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
ננובלות יפיפיות
תגובות  [ 1 ] מוצגות  [ 1 ]  כתוב תגובה 
1
טעות בשם המאמר
כותבת המאמר  |  22/07/20 14:42
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
אלי אלון
הזמרת גילה אדרי, הייתה במחצית שנות ה-60 מכוכבות הזמר הפופולריות בארץ    גילה, בעלת הקול הקטיפתי הענוג, הייתה הבטחה גדולה בזמר הישראלי    לפני 7 שנים ביולי 2013, נדם קולה והיא בת 65 במותה
חניאל פרבר
בימי הזיכרון והאבל על חורבן בית המקדש    אנו מזכירים לעצמנו מדי שנה בשנה שתקופת האבל היא מיום הבקעת חומת ירושלים ועד לשריפת בית המקדש
מרדכי ליפמן
קיים מרכיב עדתי דומיננטי וזהה, הקושר בין הפגנת האוהלים 2011, לבין ההפגנות האחרונות: הדומיננטיות האשכנזית    לא ניתן לומר שאין בשוליים של הפגנות אלו גם נוכחות מזרחית, אולם היא מועטה
דב גולדפלם
גש נא יחד עם נחשון לחבורת האראלים הסובבת את כיסא הכבוד ובקש מהם: אנא אמרו לכבודו – הרף, די, שחרר
יוני בן-מנחם
כוננות בגבול הצפון מחשש שארגון חיזבאללה יגיב על מות אחד מפעיליו בהפצצות בסוריה המיוחסות לישראל. גורמים מדיניים בכירים אומרים כי ישראל נחושה להילחם בסכנה האירנית בכמה חזיתות בחלון ההזדמנויות שנוצר
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il