X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  יומני בלוגרים
אדלינה קליין משוררת, מבקרת ופובליציסטית, עורכת
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
שושנה גדליהו נתונה כל כולה בעולם שכולו טוב, שכן להשקפתה, "אם נאמין בטוב, סופו שיהיה טוב"
▪  ▪  ▪
עולם שכולו טוב [צילום: יוסי זמיר/פלאש 90]

שירתה של שושנה גדליהו פורצת מחסומי הגיל השלישי וזורמת בנתיבי הלב המלא בטוהר ורצון לראות את הטוב והיפה בעולמנו. עודה שבויה בעולם הקסם והילדות בלא מיצרים. אינה מרפה אחיזתה ודבקותה בחיובי ולו להרף עין. למרות מודעותה למתחולל בעולם החומרני והדורסני.
התת-מודע עדיין בוחר לראות הכל דרך משקפים ורודים. ראה השיר (ע 7) 'אנא אני באה':... "פְּרַחִים קְסוּמִים פּוֹרְחִים./וְהַדִּמְיּוֹן מְתַעֲתֵעַ,/וְהַנֶפֶשׁ חֲפֵצָה בְּאֹשֶׁר,/וְהָעַיִן שׁוֹאֶפֶת לְאוֹר".
נראה שבכל מבוגר שוכן נפש ילד. יש כאלה שמשתנים ושוכחים על נקלה את הילדות. ויש אחרים שמתכופפים בהתאם לנסיבות 'הקיומיות'... אך ישנם כאלה, המסרבים בעיקשות לא להתעורר אל קשיי היומיום. שושנה גדליהו נתונה כל כולה בעולם שכולו טוב, שכן להשקפתה, "אם נאמין בטוב, סופו שיהיה טוב". את עולם הפחד החשש ואי הוודאות היא מפנימה. ורגליה פוסעות ללא ליאות בדרך הבהירה וכך כתבה בפסוק מהשיר "ערפילים"(ע' 8): ..."בֵּין עִמְעוּם לִבְהִירוּת,/ צוֹעֲדִים אָנוּ בְּנְתִיב הָאוּלַי,/פּוֹסְעִים בַּנָּתִיב הַבִּלְתִּי אֶפְשָׁרִי./ וּכְשֶׁיַּבְקִיעַ הָאוֹר,/ תַּחְלֹף הָעֲנָנָה,/וְאָנוּ עֲדַיִן דְרוּכִים לִנְגוֹהוֹת".
בראייתה החדה את העולם בצבעי 'האמת', בו התקיימו מלחמות ושפיכת דמים לאורך ההיסטוריה היהודית (מול מתנכליה), שירה: "שער הגיא" (ע' 11) מצביע על אחד מהמלחמות. מזווית מבטה הנוכחי, הינה יותר מפויסת ומכילה מבעבר ואינה נרתעת מלכתוב זווית ראייה חדשה: ..."הַדֶּרֶךְ לִירוּשָׁלַיִם, /שְׁתִיקָה צְפוּפָה בַּמִּדְרוֹן,/בְּצִידֵּי הַדֶּרֶךְ - חֲלֻדַּת שִׁרְיוֹנִים דֹּמֶמִים,/תִּזְכֹּורֶת לִגְבוּרַת לוֹחַמִים וּדְבֵקוּת בַּמַּטָּרָה". עם זאת היא מנמקת דבריה, שבו בזמן שהיא רואה את התרחיש של הקרב העצוב שהתקיים במקום השומם... במקביל, עיניה צופות גם על ההר שממול, שכולו פורח ומלא חיות. קרי: ..."עַל צֶלַע הָהָר מִנֶּגֶד/צוֹמְחִים בְּרוֹשִׁים תְּמִירִים דָּקֵּי גִּזְּרָה,/ וּלֶפֶתַע - תְּפִלָּה יְרֻקָּה, נְגוֹהַת אוֹר/עָלְתָּה מִן הַגַּיא: שַׁעַר - יָהּ".
אישיותה הבוחנת, שואפת: "אמונה ותקוה'. כי הטוב הוא שינצח בסופו של דבר. ואין כל פתרון 'בנקמה'. כה נחושה הכותבת בדעתה, שהיא רושמת את השורות הבאות "קרן אור" (ע' 16): ..."מַה קֶרֶן אוֹר נָשֹׂא תִּשָּׂא?/מַדּוּע כֻּלָּם מְּחַיְכִים פִּתְאוֹם? /מָה טוֹב לָחוּשׁ כָאן זוֹ הַתְּחוּשָׁה,/וְלֹא לְבַּקֶשׁ עוֹד מְאוּם".
השיר: "סוד השירה מטאפורה" (ע' 27), מחבק ומדגיש את הנושאים. כנ"ל מכל ההיבטים האפשריים: ..."נֶאֱסֹף נָא אֶת רִגְעֵי הָאֹשֶׁר/יוֹם יוֹם,/וְאֵלֶּה כְּטִפּוֹת טַל יְרֵעַנְנוּ/אֶת נִבְכֵי נַפְשֵׁנוּ,/ וְהֵן תַּהֲפֹכְנָה בְּבֹא הַזְּמַן/לְאֶגְלֵי טַל מְבֹרָכִים".
כריכת הספר, המעוטר בצילומה של יפעת ינוקא, מתפרץ במלוא יפעתו במרחב הפתוח, ומעניק ממד נוסף ליצירות שהשלווה והנוחם הן אבני החן הבורקות בזהבי אורה ותקווה עתידיים. ראה את שיר הסיום (ע' 30): ..."וַאֲנִי רַק רִצִיתִי לִכְתֹּב/עַל שַׂדֶה יָרֹק./עַל מַרְבָד שֶׁל פְּרִיחָה,/עַל עוֹלָם שֶׁל חֲלום,/עַל תֹּם,/עַל אֹשְׁרָם שֶׁל בְּנֵי אָדָם,/עַל מַרְגּוֹע,/עַל חִיּוּךְ,/עַל תִּקְוָה,/עַל תְּכֵלֶת שֶׁל יָם וְשָׁמָיִם,/עַל מַעֲיַן שֶׁמֵימָיו צְלוּלִים,/הַמְּפַכִּים יוֹמָם וָלַיִל,/עַל בְּשׂוֹרַה וְשָׁלוֹם,/וְעַל כֹּל אֵלֶּה כָּתַבְתִּי,/כִּי אֲנִי רַק רָצִיתִי לִכְתּוֹב".
ומה יש להוסיף על מילותיה המסכמות?! תודה לך שושנה על כי הטעמת אותנו הקוראים בטעמה של רעננות משכרת חושים המוסיפים נדבך של תפילה זכה החובקת 'אנוש ותבל' ומפנה מקום 'לקיוּם ולהיוֹת'.

שירי חיוך ודמע, שושנה גדליהו (שירים), הוצאת 'אופיר ביכורים' - התש"ף - 2020.
תאריך:  20/08/2020   |   עודכן:  20/08/2020
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
טל בן-יעקב
גנץ היה צריך לוותר בעניין התקציב עוד כשיכל    כעת, הוא במלכוד בו עליו לבחור בין איבוד כל יכולת השפעה על מערכת אכיפת החוק לבין נתינת יד לצלם בהיכל    לפיד העלה את הצעת חוק נתניהו על-מנת לקבור אותה במטרה למצב עצמו כחלופה היחידה לראש הממשלה
סא"ל (מיל') ד"ר רפאל אופק
סיבות רבות תרמו להסכם השלום בין ישראל לבין איחוד האמירויות, אך נראה שהתרומה העיקרית הייתה עמידתה האיתנה של ישראל נוכח תוכנית הגרעין של אירן והתפשטותה הצבאית באזור
רות רזניק
הכבוד האחרון המגיע לכל נפטר ונפטרת הוא ליווי ראוי בדרכם למנוחתם האחרונה, ואפילו זה נגזל מהם
יוני בן-מנחם
יו"ר הרש"פ מחמוד עבאס פועל לכינוס ועידת פסגה ערבית כדי לעצור את תהליך הנורמליזציה של מדינות ערביות עם ישראל    מרחב הפעולה המדיני של הרש"פ הצטמצם, אירן הציעה לרש"פ עזרה אך מחמוד עבאס חושש להיענות לה מתגובת המערב
חגי קמרט
סקירה קצרה על ספר הביכורים של המשורר משה ויג    את הבקבוק הגישה לו רעייתו הסופרת והמשוררת המורה והעורכת ופעילת ציבור בנתניה, כמתנת חיים. שהיה לוגם ממימיו כמו היו הם מילים ושורות צבעים ודמויות, אהבות ודחיות, צחוק ודמעות
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il