X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  יומני בלוגרים
התורה אינה מתירה לנו את הזכות להיות אדישים חובה עלינו לגלות ערנות לגבי כל המתרחש ומתהווה סביבנו ולהגיב אם יש צורך עלינו להושיט יד סועדת לנצרך ולנזקק
▪  ▪  ▪
לא לבד [צילום: תומר נויברג/פלאש 90]

פרשת השבוע "כי תצא" היא הפרשה הששית בספר "דברים", ובה שבעים וארבע מצוות, המתפרשות על פני קשת רחבה של נושאים ותחומים שונים. אנחנו למדים מהם על התייחסות ואכפתיות כלפי האחר, התייחסות רווית חמלה אל החלש מאתנו.
אבקש להתייחס בקצרה לביטוי בפרשה שלנו בפרק כ"ב פס' 3, שהוא ספק חקיקתי, ויש מי שיאמר שגם בולט בו ספק מוסרי - "... לֹא תּוּכַל לְהִתְעַלֵּם". על-פי התרגום לארמית הנוסח הוא - "לֵית לְךָ רְשׁוּ" - "אין לך רשות להתעלם". הנחרצות באיסור מוחלט להתעלם מהנעשה סביבך באה לידי ביטוי גם על-פי התרגום הירושלמי - "לֵית אֶפְשִׁי לְךָ" - "אי אפשר לך - אין לך אפשרות להתעלם".
התורה אינה מתירה לנו את הזכות להיות אדישים. חובה עלינו לגלות ערנות לגבי כל המתרחש ומתהווה סביבנו ולהגיב. אם יש צורך עלינו להושיט יד סועדת לנצרך ולנזקק.
התורה פונה אלינו לצאת מהמסגרות, שנקבעו על-ידי נסיבות ושגרת חיי היומיום המכתיבים לנו התנהגויות. היא קוראת לנו לפקוח היטב עיניים ולגלות אחריות תוך אימוץ מחויבות מוחלטת להרחבת יריעות הראייה, כשהחלטה להימנע מלראות וההתבססות על קביעה, ש"לא ראיתי ולכן גם לא ידעתי" אינה עומדת בשום מבחן מוסרי, היא אינה עומדת במבחן של המחויבות שלנו להיות אדם מוסרי.
משפטים אלו נכתבים, כשמרקע הטלוויזיה שולח לעברי דבר עורכת דין של אחד החשודים באונס נערה בת 16 בבית מלון באילת. אין לי השכלה משפטית, אך נראה לי שאותה עורכת דין מעדה בטענתה, "שאין כל הצדקה להוציא צו מעצר לחשוד שהיא מייצגת. כל מה שאפשר לייחס לו, להבנתה, שהוא רק התעלם ממה שהיה, אם היה...". אותה עורכת דין החליטה, שאין לה עניין בפרשת השבוע ובהוראה - "לֹא תּוּכַל לְהִתְעַלֵּם".
בשוטטות הקצרה על פני פרשת השבוע אבקש להתייחס בהדרת קודש למידת האיפוק והריסון, אותה מבקשת הפרשה להנחיל לנו בדורשה מכל בן-ישראל לאפשר לשבויית מלחמה, שנעקרה מעמה ומכל יקיריה במשפחתה להתאבל על כל קרוביה שאינם יותר. חוקת התורה מחייבת לאפשר לה לערוך את כל טקסי האבל הנהוגים בעמה ולבכות "אֶת-אָבִיהָ וְאֶת-אִמָּהּ יֶרַח יָמִים", כולל האפשרות שבמקרים מסוימים - "וְשָׁלַחְתָּ לְנַפְשָׁהּ וּמָכוֹר לֹא-תִּמְכְּרֶנָה בְּכֶסֶף לֹא-תִּתְעַמֵּר.." (דברים כ"א, 11-14) וזאת תוך הדגשת השלילה המוחלטת של שכר עבדים בגופה של שבוית המלחמה.
אם מבקש החייל השובה לחיות חיי אישות עם שבוית המלחמה, חובה עליו קודם לכן לאפשר לה להתאבל חודש ימים על כל היקר לה.
השוטטות הקצרה על פני פרשת השבוע בספר דברים בפרק כ"ב מפגישה אותי עם אהבתו הרבה של המחוקק למגמה לטעת בלבנו יחס עמוק של כבוד לשימור החי ולחזק את מידת הרחמנות והרגישות למצבים בטבע. לא ליטול את הציפור-האם מעל גוזליה - "לֹא-תִּקַּח הָאֵם עַל הַבָּנִים" אם קודם לכן ראית את הציפור "רוֹבֶצֶת עַל-הָאֶפְרוֹחִים אוֹ עַל-הַבֵּיצִים" במקרה הזה החובה היא "שָׁלֹחַ תִּשְׁלַח אֶת-הָאֵם ..." (שם פס' 6-8).
אסיים את השוטטות הקצרה שלי בפרשה, בה פרוסים לפנינו שבעים וארבע הלכות ומצוות, כשאני מקפח את רוב רובן, בהתייחסותי לכתוב בפרק כ"ד פסוק 16: "לֹא-יוּמְתוּ אָבוֹת עַל-בָּנִים, וּבָנִים לֹא-יוּמְתוּ עַל אָבוֹת, אִישׁ בְּחֶטְאוֹ יוּמַת". הווה אומר, העונש הוא על אדם החוטא. האחריות היא אך ורק לגבי מי שחטא, וזאת בניגוד לדעה המובעת בספר שמות פרק כ' פס' 6: "הַפּוֹקֵד עָווֹן אָבוֹת עַל-בָּנִים עַל-שִֹלֵּשִׁים וְעֶל-רִבֵּעִים...". זה לא המקרה הראשון, בו אנו עדים לחילוקי דעות בארון הספרים היהודי. אני מאמץ בכל לב את הקביעה בפרשה שלנו בדבר האחריות האישית - איש בחטאו ייענש.

תאריך:  27/08/2020   |   עודכן:  27/08/2020
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
פרשת השבוע "כי תצא"
תגובות  [ 14 ] מוצגות  [ 14 ]  כתוב תגובה 
1
שבת שלום ומבורך לכל עם ישראל
שבת שלום לכל עם י  |  27/08/20 08:56
2
ועל מנת לחזק את דברי איתן
ה.א  |  27/08/20 09:18
 
- אני מוחה, מוחה, מוחה, מוחה
עמלק המקורי  |  27/08/20 10:29
 
- ??? ל"ת
ה.א  |  27/08/20 16:22
 
- למגיב ה.א
למגיב ה.א  |  28/08/20 10:17
 
- לא ירדת לסוף דעתי
ה.א  |  28/08/20 10:57
3
שתהיה שבת שלום לכל עם ישראל
שתהיה שבת שלום  |  27/08/20 16:04
4
מי מה שבת שלום לכולם ל"ת
שבת שלום ומבורך  |  27/08/20 17:57
5
להיות נאמנים ל-74 מצוות
בקשות מוגזמות  |  28/08/20 05:41
 
- נאה דורש ונאה מקיים? 74? ל"ת
ה.א  |  28/08/20 12:08
6
פרשת כי תצא מברכת אותנו
פרשת כי תצא  |  28/08/20 14:31
7
חובה לקרוא את הראיון עם אלשיך
חובה לקרוא  |  28/08/20 17:15
8
כתבת יפה על פרשת השבוע. ל"ת
כתבת יפה   |  29/08/20 19:40
9
שבוע של בשורת נסיגת הקורונה
שבוע טוב ומבורך  |  30/08/20 08:50
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
גלית טרומן צינמן
בניסיון להשתקם מתבוסותיה הצבאיות בשנים האחרונות, מנצלת המדינה האיסלאמית את משבר הקורונה להגברה ניכרת בהיקף הטרור ובפעילות הדעווה, תוך הצגת המגפה כ"עונש אלוהי לצלבנים" וכהזדמנות להתמיד במלחמת הקודש
יוני בן-מנחם
ישראל ממשיכה במשא-ומתן העקיף עם ארגון חמאס באמצעות השגריר הקטרי בניסיון להרגיע את ההסלמה בגבול רצועת עזה. קטר הסכימה להגדיל את סכום המענק החודשי לרצועת עזה אך חמאס מנהל משא-ומתן נוקשה תוך הפעלת טרור, המתיחות נמשכת והמצב עלול להתדרדר לסבב לחימה נוסף
רפי לאופרט
הימצאותה של "ימינה" על הקרח הפוליטי, חרף תוצאות מבטיחות אך זמניות של הסקרים האחרונים (אוגוסט), אינה מייצבת את מעמדה הציבורי הראלי. חולשת ההסברה ורושם שהמפלגה סטאטית למדי ואינה מעורבת ומשפיעה די הצורך על התפתחויות שוטפות בסוגיות היסוד, עלולים להוביל למפולת, כשיתחיל מחדש המרוץ לקלפי לקראת הבחירות הבאות, בתחילת 2021
דן מרגלית
היות ולא אבדה תקוותי כי ביום מן הימים יפקח את עיניו ויראה את המציאות בצורה אחרת, אני מזמין אותו לבוא עמי להפגנה הבאה בכיכר פאריס, בניין הטרה-סנטה, ירושלים
עפר דרורי
מתוך הסיפור ניתן ללמוד על דרכיו החינוכיות של קורצ'אק
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il