X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  יומני בלוגרים
דווקא אזורים אלה, בהם המדינה משתוקקת כל העת לעודד בנייה ולעודד מעבר של זוגות צעירים ומשפרי דיור, אין כמעט כלל התחדשות עירונית
▪  ▪  ▪
חוף הקשתות, אשדוד [צילום: עיריית אשדוד]

לכאורה מדובר בשני נושאים שאין כלל קשר ביניהם. מחד-גיסא העדר היצע מספיק בשוק הדיור, ומאידך-גיסא העדר התחדשות עירונית מחוץ ל"מדינת תל אביב". מצאנו, כמי שמבצעים התחדשות עירונית בכל רחבי הארץ, כי קיים גם קיים קשר גורדי ברור בין השניים.
הנתונים הסטטיסטיים אינם משקרים: מתוך כ-50 אלף התחלות בנייה במדינת ישראל, כ-8,000, כלומר כ-16 אחוזים, הינם במסגרת התחדשות עירונית. מתוך ה-8,000 הללו, כ-90 אחוזים הינם במטרופולינים הגדולים, גוש-דן המורחב, מטרופולין חיפה והקריות וירושלים.
ובמילים אחרות: בכ-90 אחוזים משטח מדינת ישראל מתבצעים רק כ-10 אחוזים מהפרויקטים שהינם במסגרת התחדשות עירונית, וזה אומר, לפרוטוקול, בקושי רב כ-1,000 יחידות דיור.
זהו, לטעמי, מצב בלתי נסבל, לא רק מהזווית של גידול היצע הדיור, אלא גם, ובעיקר, הזנחת הפריפריה באשר היא, בגליל, בשפלת יהודה ובנגב. דווקא אזורים אלה, בהם המדינה משתוקקת כל העת לעודד בנייה ולעודד מעבר של זוגות צעירים ומשפרי דיור, אין כמעט כלל התחדשות עירונית, כך שלצד השכונות החדשות שנבנות במקומות אלה, עומדים על תילם כ"פילים לבנים" אינספור שיכונים שנבנו במרוצת שנות ה-50, ה-60 וה-70 של המאה הקודמת.
על כן, התנעת התחדשות עירונית בפריפריה תשיג בו-זמנית 3 מטרות לאומיות חשובות מאין כמותן:
האחת, הגדלה מיידית של היצע הדיור לכ-65-70 אלף יחידות דיור לשנה, מה שיאזן את ההיצע עם הביקושים הגדלים. שנית, פיתוח הפריפריה ושדרוג משמעותי של נאות הערים הוותיקות בה. שלישית, חסכון כלכלי עצום(!) בכך שבמקום לבנות שכונות ענק חדשות, כפי שהיה במסגרת מחיר למשתכן, ניתן יהיה לנצל את התשתית הקיימת ולמקסם את אחוזי הבנייה.
אולם, וזה אולם גדול, על-מנת להגשים אאתגר משולש זה, על ממשלת ישראל לקבל שתי החלטות משמעותיות:
האחת, להעניק ליזמים תיעדוף ברור למי שירצה לבנות בפריפריה. התיעדוף יכול להיות באחת משתי הדרכים: או להגדיל משמעותית את אחוזי הבנייה, נניח יחס של 1 ל-15, כלומר 15 דירות חדשות על כל דירה שתיהרס, או ניוד זכויות, כלומר להעניק להם במרכז הארץ זכויות בנייה או לחלופין קרקע משלימה במיקום אחר.
השנייה, וזה חשוב לא פחות: על-מנת שלא יווצר חלילה מצב שהיזמים ייבנו המון דירות בפריפריה שלא יהיה להן כל דורש, על מקבלי ההחלטות בממשלה למנף, דווקא בימים אלה של מגיפת הקורונה, הקמת מתחמי תעסוקה טכנולוגים גדולים בפריפריה, שיעניקו למתבלטים תמריץ נאות לעקור ממרכז הארץ אל הפריפריה.
על כן, לסיכום, כשאנחנו מדברים על התחדשות עירונית בפריפריה, איננו מדברים רק על האקט עצמו של הריסת מבני שיכון ישנים ובנייה מחדש של מגדלים, אלא גם, ובעיקר, על תפיסה לאומית ארוכת טווח של אתגר משולש שישלב בתוכו גם הגדלה ניכרת של התחלות הבנייה במדינת ישראל, גם חסכון ארוך טווח של עשרות מיליארדים וגם ביזור המרכז הצפוף לעייפה לעבר מרחבי הפריפריה.

הכותב הוא מנכ"ל קבוצת "אלד פסגות".
תאריך:  01/09/2020   |   עודכן:  01/09/2020
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
איך לעודד התחדשות עירונית מחוץ למדינת תל אביב
תגובות  [ 0 ] מוצגות  [ 0 ]  כתוב תגובה 
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
ציפי לידר
אומן בראש החדשות    נחנחים, תגידו תודה לקורונה    פרופ' גם-זו לטובה!    ולקינוח בקטנה
מרדכי ליפמן
ים של מילים נשפך על המהלך אותו הגה נתניהו ורקמו יחד הוא וטראמפ    מהלך אסטרטגי ממדרגה ראשונה    ממשלת ישראל עקפה את הבלמים המשתקים שהציבו הפלשתינים במהלך 72 השנים האחרונות, מאז 1948, עת פנו הערבים, שאך זה עתה ניגפו בלחימה, אל המשך הלחימה באמצעות חרמות ובעיקר לחימה קרה (ועזה) בישראל, באו"ם ובמוסדותיו    תוך כדי המלחמה הזו שהכריזה עלינו הליגה הערבית, ממשלות ערב וגורמים בינלאומיים שונים, נפגעה ישראל קשות גם מהחרם הערבי
מוטי פלד
שלא כמו ארגונים אנרכיסטים מסוכנים ועוינים הנעזרים בהון עתק של קרנות לכאורה אנטישמיות ופשיסטיות, פורום קפה שפירא מתקיים מתרומות צנועות, תרומות של ציונים ואוהבי ישראל שפויים
איתן קלינסקי
השירה הכואבת משתלבת עם קולות צופרי המכוניות החולפות וקולות העוברים והשבים בטיילת עם שלל הנעימות המוסיקאליות העולות מבתי קפה סמוכים    נעימות מבתי קפה סמוכים יחד עם הקולות של המואזין מהמסגד וסלסולי תפילתו קורעים את שמיה של יפו ומצטרפים לקול הכואב, שעולה מהבמה הממוקמת ברחבת התאטרון
רועי אורן
אחר שהרשויות המקומיות הסירו את איום השביתה מאחר שקיבלו מהאוצר תקציב ייעודי, צריך להגיע להסדר עם הסתדרות המורים כדי שאפשר יהיה ליישם כמעט במלואה את המתווה המיוחד שהגו השר גלנט ואנשי צוותו
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il