X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  יומני בלוגרים
הנהגה העסוקה באתגרים לאומיים מורכבים מאין כמותם ובעניינים אישים, לא תמיד על-פי הסדר הזה
▪  ▪  ▪
מצע קשה של הנהגה [צילום: מארק ישראל סלם, פלאש 90]

דווקא בימי חשבון הנפש הפרטי והלאומי, יש להביט נכוחה אל מול עינה המצועפות, המשתאות, ההלומות של המציאות. התחושה הרווחת בשיח הישראלי, במיוחד בכלי התקשורת וברשתות החברתיות, היא כי אנו מצויים כפסע בין התוהו ובוהו לבוקא ומבולקא, בין ההתרסקות להתנפצות, בין החידלון להיעלמות, תחושה קשה, כואבת ומדאיגה. התופעה שקנתה לה שביתה במחוזותינו צומחת ומתעצמת בשתי ערוגות מקבילות.
מצע קשה של הנהגה שאיבדה את המצפן והמצפון, הנהגה העסוקה באתגרים לאומיים מורכבים מאין כמותם ובעניינים אישים, לא תמיד על-פי הסדר הזה. הנהגה החשה ומאמינה כי היא נרדפת, מאוימת. הנהגה הפועלת בפיצולים שכל מטרתם שליטה וכוח. הנהגה המצמיחה סביבה גמדים מטאפוריים, אומרי הן, קואליציה של דעה אחת, מיישרת קו ומשתיקה באגרסיביות מי שמעז לחשוב אחרת. מנגד, ארגונים קיקיונים ואמתיים המצמיחים עצמם ומגביהים קיומם על טהרת הכפשה, הטלת דופי, יצירת נרטיבים מעוותים, שקריים, כוזבים. כותבי העצומות חסרות המשמעות לצד מפרסמי ניירות עמדה שאיש לא ביקש זולת המבקשים לקדם עמותתם, ארגונים, המנציחים נרטיבים.
תחושת הכאוס עומדת בניגוד מוחלט למדד האושר העולמי בו אזרחי ישראל הם מהאזרחים המאושרים בעולם. זו לא פיקציה פוליטית של מנהיג כזה או אחר, זו התוצאה במדד נטול הטיות. ניגוד נוסף ובולט הם תוצאות הבחירות בעשורים האחרונים, שוב ושוב, על-אף התגייסות האליטות, התגייסות אקטיבית של התקשורת ברובה המכריע, התגייסות מוסדות השלטון הקובעים, פעמים אחדות אף ניסיונות מנהיגים בינלאומיים להשפיע על תוצאות הבחירות. העם שב ונתן אמונו במנהיג הימין, ומביע שוב ושוב את שביעות רצונו מהנהגתו אשר הינה לשיכים בעיניי המתנגדים.
מציאות זו בחוסר ההלימה בין חלק משמעותי מבין האליטות, מעצבי דעת הקהל, משפיעים, ידוענים, אנשי אקדמיה וצבא, אנשי תקשורת לבין בחירות ההמון, העם, מובילה לקצוות, לשוליים הקיצוניים, להפוך, בלי שהרגשנו למרכז. תפיסות שנראו כשייכות לימין הקיצוני הסהרורי, כמו לשמאל הקיצוני הסהרורי, מתקבלות כשיח לגיטימי וראוי. השוליים הפכו למרכז. השיח האלים, הבוטה, התוקפני, הפוגעני, המפלג השיח המקטב, שיח של שנאה הוא הדלק המניע את הסחרחרה הלאומית בה אנו נתונים, לצד הנהגה במגננה או במתקפה מתמדת.
בימי חשבון הנפש הללו, נדמה כי מדינת ישראל נמצאת על פרשת דרכים טרם הכרעה בין חלקי העם. ההתחבטויות העומדות לפתחה הם: האם אנו עם אחד או אוסף שבטים? האם המכנה המשותף שלנו גובר על המפריד? האם יכולה הארץ הזאת לשאת את כולנו, מבלי שיד איש ברעהו? האם בחירתו של העם מול רצונו של המתנגד לבחירה לגיטימית? האם הסחרחורת אותה מובילים בצדק, או שלא בצדק, עשרת אלפים בני אדם מתוך מיליון תשע מאות ועשרים אלף אזרחים, היא שעתה הגדולה של הדמוקרטיה הישראלית החזקה?
האם באמת מצבנו החברתי, ביטחוני, כלכלי, תלוי רק באדם אחד שאם ירד מהבמה הציבורית אור זוהר יאיר את חיי האומה? האם עוצמה פוליטית המחוללת שינוי ותמורה מגזרית על חשבון הכלל היא מעשה ראוי? האם לנגד עיננו מתרחש תהליך החלפת האליטות? האם המודרים, השקופים, אלו שחתימתם לא התנוססה מעל עצומות מי שדעתם קיבלה, אם בכלל, מקום שולי בתקשורת הישראלית, דורשים למשול ולהנהיג ולא להיות כינור שני? אל מול שאלות אלה ורבות נוספות ניצבת רק מסקנה אחת. עם חזק ועוצמתי יונק כוחו מאזרחיו ומהם בלבד. זוהי שעתה הגדולה של המציאות הישראלית לבנות גשרים מעל המים הסוערים המאיימים להטביענו.

הכותב הינו מחנך, משורר, סופר ופובליציסט.
תאריך:  22/09/2020   |   עודכן:  22/09/2020
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
יגאל יששכרוב
אמיר דנציגר בן ה-39, משורר ופזמונאי שירי ארץ ישראל המתחדשים, שחי עם אגורפוביה, העובד בתחום החינוך ובהדרכה וגם עם קשישים, הינו האיש הצעיר בארץ הזוכר בעל-פה, יחד עם מנגינה, את כל מילות שירי ארץ ישראל לדורותיהם מאז 1920-1990
יוני בן-מנחם
מצרים חידשה את ההתקפה התקשורתית על תנועת חמאס בגלל קשריה ההדוקים עם טורקיה וקטר שהינן אויבות של מצרים. מצרים מעבירה מסר לחמאס שלא יחצה את "הקווים האדומים" ולא ישתתף בניסיונות לזעזע את שלטונו של הנשיא א-סיסי
אפרים הלפרין
זה היה ברור שעם הזמן יהפכו כל הכינוסים מכל מין וסוג להפגנות, ופתאום מפגיני בלפור מבינים שנגמר להם הסוס
דן מרגלית
מי יתקע לידינו שלא יניחו שקית עם סמים אסורים במכוניתו של יריב פוליטי ולא יפרצו לדירת יריב אחר ויטמינו מכשיר האזנה מתחת לארון או אולי חלילה כלי נשק אסור?
עמנואל בן-סבו
בתוך הרגע ההיסטורי, המרגש, מעורר התקווה, דווקא אז לגלג סבן על פוליטיקאים ישראלים
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il