X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  יומני בלוגרים
סעידה, כשמה כן היא, מסייעת לשכניה, מקשיבה למצוקת לבם ומנחמת אותם במילים טובות ובכך מסירה מלבם כל יגון ואנחה
▪  ▪  ▪
סעידה חקק ושמחה סיאני בבית הכנסת בהתרת נדרים [צילום: ארכיון משפחת חקק]
סעידה חקק וסיר עם קובה סלק [צילום: צילום משפחתי משפחת חקק]

"ארוחת בוקר לא ביוקר"
ארבע שנים חלפו מאז הלכה הגב' סעידה חקק בדרך כל הארץ וגעגועיי אליה מה רבו. סעידה, אמם של המשוררים הרצל ובלפור חקק, מאירת פנים הייתה וחכמת החיים בה נתברכה, סייעה לה ללכת בחייה בין הטיפות ולא להירטב.
אישה יפה הייתה סעידה, עיניה ירוקות, אפה חד ושערותיה עשויות בקפידה. הייתה מדלגת בקלילות על מהמורות החיים שהיו זרועות בדרכה כל חייה ואף פעם לא נתנה לבני ביתה ולאורחיה להרגיש שהיא חולה.
היא קמה מבעוד בוקר לבשל את פלאי מאכליה, בצבעיהם המגוונים והחמים, שהעלו ריח ניחוח וגרמו לכל אחד שהריחם להרגיש רעב. מיד הצלחת הגדושה בבישוליה הטעימים הייתה מוגשת לו בידיה המטופחות, בחיוך ובנדיבות.
כשמה כן היא
סעידה, כשמה כן היא. מסייעת לשכניה, מקשיבה למצוקת לבם ומנחמת אותם במילים טובות ובכך מסירה מלבם כל יגון ואנחה.
הייתה מתקשרת אליי בכל יום שישי ואומרת: "שלום שמחה, אני מזמינה אותך לארוחת בוקר לא ביוקר". היינו צוחקות וביום שבת התייצבתי במטבחה בשעה היעודה. היה לי כיסא קבוע ליד השולחן הקטן במטבחה, שם אהבנו לאכול יחדיו ולהרגיש קרובות זו לזו.
אחרי דברי ברכה, הייתה מגישה לי את החצילים המטוגנים, הביצים הקשות, הסלטים, הפיתות, המשקה הקר... ובכל פעם הייתה מוסיפה עוד חמוצים מעשה ידיה ואומרת: "תאכלי, תאכלי, אל תתביישי, יש לי מספיק לגדוד...".
התפקיד אותו לקחתי על עצמי בתום הארוחה, למרות התנגדותה הנמרצת, היה לרחוץ את הכלים. אני אוהבת לנקות כלים לקול צלילי המים הזורמים, והלא נולדתי במזל דלי.
אחר כך הייתה מזמינה אותי סעידה לסלון ביתה. על השולחן הוכנה התקרובת מבעוד מועד שכללה: אגוזים, בוטנים, גרעינים, עוגות/עוגיות, פירות ומה לא... ועוד הוסיפה כוס תה מהבילה וריחנית עם עלי נענע וסוכר.
רואה הכל בקפה
כשהייתי עצובה ומנסה להסוות זאת בסיפורים מצחיקים..., הייתה אומרת: "שמחה, מה קרה"? מעיניה הנבונות אי-אפשר היה להסתיר דבר! הייתה קוראת בעיניי את המצוקה ואומרת: "נו, ועתה הגיעה שעת הקפה השחור", ואז הייתה מכינה את הקפה וחוזרת לאחר מספר דקות, נושאת בידיה שני ספלי קפה קטנים, לבנים ותחתיות תואמות מחרסינה ואומרת: "בואי ונראה מה מספרת כוס הקפה שלך". הייתי שותה לאט-לאט את הקפה, כמו מנסה לדחות את הגילוי... וכשסיימתי לשתות, נטלה אותה מידי והפכה אותה על פניה בצלחת החרסינה הלבנה. הייתה מניחה את כף ידה החמימה על כף ידי ואומרת לי בערבית: "שמחה, החיים יפים למי שמבין אותם". והרמז היה עבה ממותניי. כאילו אמרה לי במשפט קצר זה: שמחה, תשמחי בחייך, עם כל הבעיות ובלעדיהן, כי אם תביני אותם, תיהני ממה שהם מציעים לך.
אחרי מספר דקות של שיחת רעות, הייתה סעידה הופכת בחזרה את כוס הקפה, מסובבת אותה בין אצבעותיה ובוחנת אותה בקפידה ואומרת... כל מילה שאמרה הייתה מדויקת עד כאב. ואני, הייתי פורצת בבכי והורסת את כל האיפור עליו טרחתי חצי שעה בטרם הגעתי לביתה. הייתה אומרת לי: "תבכי, תבכי, יה בינתי, תעשי ספונג'ה ללב שלך", ואז הייתי מחייכת לשמע הדימוי שנתנה לדמעות ששטפו את לחיי.
תמונות מהעבר
אחר כך היינו יושבות ומדברות והיא הייתה מפליגה בסיפוריה על בגדד, על שני אחיה שנרצחו בפרעות הפרהוד שם בשנת 1941, על בעלה ועל האהבה שהייתה ביניהם, על הדגים שהיו צולים ואוכלים על שפת נהר הפרת והחידקל... איך היו עולים על קברי צדיקים... וגם סיפרה על בנה הבכור, "המלאך הלבן" קראה לו (כי היה לבן ביחס לאחיו ואחיותיו שנולדו אחריו והיו יותר כהי עור ממנו), שנולד עם תסמונת דאון ועם כל זאת, הביא שמחה ללבה.
כך היינו "שופכות את הלב" אחת בפני רעותה, כאילו אין הבדל של עשרות שנים בינינו. רוחה הצעירה, חוש ההומור שלה, המאכלים הערבים לחיך, האסתטיקה שניכרה בלבושה, באיפור הקל שהתאפרה לכבוד השבת, בציפורניה המטופחות, כל אלה שבו לבי והייתי שבה אליה שוב ושוב, כמו הים השב אל החוף.
התרת נדרים
סעידה ואני היינו הולכות כל שנה, יחד עם בלפור, ל"התרת נדרים" לפני כל יום כיפור. ישבנו ב"עזרת הנשים" והיא הייתה מתפללת בדבקות למען בני ביתה, למען ארץ ישראל... אחר כך ירדנו לבית הכנסת, שם הייתה מבקשת מכבוד הרב לנגוע באצבעותיה בספר התורה שבהיכל, ומתפללת למען ילדיה ולא שוכחת לתרום ביד נדיבה לקופת בית הכנסת.
אחרי התפילה, הייתה מזמינה את בלפור ואותי לבוא לביתה ולאכול "ארוחה מפסקת" דשנה. כך מדי שנה בשנה!
מספר פעמים נסענו יחדיו לקברי צדיקים. לשם הייתה לוקחת את "הצעיף הקדוש" שלה. כששאלתי אותה מהו אותו צעיף אמרה לי: "את רואה את הצעיף הזה? אותו אני מניחה על קברי הצדיקים ומתפללת, ואחר כך עוטפת בו כל בן משפחה שחלה ואומרת את ברכת הצדיקים, ובן אדם חולה שנעטף בצעיף הזה היה מבריא. כן, מה שאת שומעת, מבריא לגמרי! שמחה, לצדיקים שלנו יש כוחות מהקב"ה ואני נעזרת בהם למען ילדיי ולמען אנשים חולים הזקוקים לסעד". אמרתי לכם, סעידה, כשמה כן היא!
"הפרחים שלי"
ארבעה חודשים לפני מותה, התאספו ילדיה סביב מיטתה בבית החולים והרופא שלה עמם. ואז אמרה לו: "דוקטור, אני לא רוצה להיפרד מהפרחים שלי". הוא הביט בה ואמר: "גברת חקק, אני מבין אותך", אמר ולא יסף!
כשחלתה, לא גילו לה ילדיה שהסרטן פשט בגופה. סעידה האריכה ימים עד גיל 93, וההחלטה שלא לגלות לה את הסיבה למחלתה הייתה, כי הרפואה לא יכלה להביא לה מזור ומדוע עליהם להפחיד אותה ולגרום לה צער בימיה האחרונים? סעידה, שהייתה אישה ערנית ופיקחית שיצר החיים פעם בה חשה, שרוחה חיה בה, אך גופה בוגד בה. בתבונתה הבינה גם הבינה, שאלה ימיה האחרונים על פני האדמה ולא רצתה "ללכת", לא רצתה להיפרד מהפרחים שלה.
שלום לך, סעידה אהובה. כל חיי אתגעגע אלייך ואזכור אותך בחום. אזכור את מאכלייך הטובים, את הקפה השחור וגילוייו ואת העצה שנתת לי: שהחיים טובים למי שמבין אותם. גם בזכותך, סעידה, חיי טובים היום ואני מבינה אותם!
ת.נ.צ.ב.ה.

האמא שילדה תאומים כ"פיצוי" לאחים שנרצחו
תאריך:  20/12/2020   |   עודכן:  20/12/2020
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
 
תגיות מי ומי בפרשה
 בלפור חקק
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
שלום רב לכתך, סעידה
תגובות  [ 1 ] מוצגות  [ 1 ]  כתוב תגובה 
1
תודה
עדנה  |  9/03/24 21:06
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
ד"ר רון בריימן
שום ממשלה, בשום מקום בעולם, אינה יכולה להצליח במאבק במגיפה כאשר התנהגות הציבור פורקת כל עול, וכאשר הציבור על כל גווניו אינו קולט שהתקהלות היא התקהלות היא התקהלות, בין אם היא ערבית, או חרדית, או חילונית, או משפחתית, או הפגנתית, או קניינית, או תיירותית
יוני בן-מנחם
חנאן עשראווי התפטרה מאש"ף לאחר שיו"ר הרש"פ דחה את דרישתה להתמנות לראש צוות המו"מ עם ישראל במקום סאיב עריקאת. עשראווי תוקפת בחריפות את מחמוד עבאס על הרחקת מוסדות אש"ף מתהליך קבלת ההחלטות ודורשת תהליך בחירות דמוקרטי אך מסתירה את הסיבה האמיתית להתפטרותה
מרדכי קידר
עשר שנות "האביב הערבי" - שהאחרונה בהן היא "שנת הקורונה" - הביאו רבות ממדינות ערב אל עברי פי פחת
אפרים הלפרין
הדיווחים על היקף הפגמים בכתב האישום של נתניהו לוקים לטעמי בחסר    ב-30 סעיפים, לא פחות ואולי אף יותר, דרש בית המשפט לתקן את כתב האישום בתיק 4000    מיעוטם של התיקונים הם בסעיפים חופפים (אך מסיבות שונות), ונשאלת השאלה כיצד הפגמים האלה שבבסיס ההליך הפלילי מתגלים רק כעת, בבית המשפט
אפרים הלפרין
יאיר גולן מתראיין למעריב, התמונות מחמיאות לו, וואלה חתיך, אבל המילים? אלוהים ישמור    רק צבועים חסרי כל חוט שדרה טוענים לממלכתיות ובאותה נשימה מכנים בשם בוגדים את יריביהם הפוליטיים
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il