X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  יומני בלוגרים
בפרויקטים של פינוי- בינוי לדיירים מבניינים ישנים שמאכלסים דירות גדולות ומרווחות בבניינים רבי קומות מתברר להם שאמנם את דירתם החדשה קיבלו מהיזם חינם (מינוס שלוש שנים של נדודים בדירות מעבר), היא ממוקמת בבניין מפואר עם מעליות, לובי ושטחים משותפים, אך דמי ועד הבית יקפצו למאות רבות של שקלים מדי חודש
▪  ▪  ▪
הפתעה [צילום: הדמיה: Ando Studio]

השמחה שאוחזת בדיירי פרויקט התחדשות עירונית רגע לאחר שנכנסו לדירתם החדשה, ולאחר ציפייה דרוכה של מינימום שלוש שנים מאז מסרו את דירתם הקודמת, נמהלת לא פעם בדאגה: כיצד ישלמו את דמי הוuעד וחשבון הארנונה שקפצו פי כמה לדירתם החדשה?
בבניינים הישנים, דמי ועד בית מסתכמים ב-50 שקל עד 70 שקל וזאת לרוב על-מנת לשלם את חשבון החשמל הציבורי, שכולל מקסימום שלוש או ארבע נורות ליבון (תלוי אם זה בניין של 3 או 4 קומות). בנוסף, הם חולקים ביניהם את ניקיון חדר המדרגות או מקסימום מביאים מנקה אחת לשבוע בסכום נמוך.
כשאותם דיירים מאכלסים דירות גדולות ומרווחות בבניינים רבי קומות מתברר להם שאמנם את דירתם החדשה קיבלו מהיזם חינם (מינוס שלוש שנים של נדודים בדירות מעבר), היא ממוקמת בבניין מפואר עם מעליות, לובי ושטחים משותפים, אך דמי ועד הבית יקפצו למאות רבות של שקלים מדי חודש.
משרד הפנים מקל, אבל לא מספיק
בנושא הארנונה החליט שר הפנים בשנת 2018 כי במהלך חמש שנים ממועד קבלת הדירה החדשה, ישלמו הדיירים הוותיקים בבניין ארנונה מופחתת על השטח המורחב: בשנתיים הראשונות יהיו זכאים להנחה של 100%, בשנה השלישית יקבלו הנחה של 75%, בשנה הרביעית הנחה של 50% ובשנה החמישית הנחה של 25%. תנאי לקבלת ההנחה הוא בעלות על הדירה לפחות 3 שנים לפני תחילת הפרויקט. תנאי נוסף לזכאות להנחה הוא כושר השתכרות שלא יעלה על 15 אלף שקל בחודש ליחיד, ולא יותר מ-30 אלף שקלים למשפחה עם שני ילדים.
הרשות להתחדשות עירונית התנגדה לנוסח התקנות וביקשה להחיל את שיעור ההנחה בגובה 100% למהלך 5 שנים, אך במשרד הפנים החליטו שלא לאמץ עמדה זו. ההנחות אגב, לא חלות על שוכרי דירות בדיור הציבורי, מאחר שהן חלות על בעלי דירות בלבד. לגבי דרי הדיור הציבורי נושא הארנונה מעט שונה כיוון שכל עירייה נותנת הנחות שונות (בהתאם לצו הארנונה העירוני) והנה שאלתי: מדוע רק 5 שנים ולמה באופן מדורג?
חוק הרשות הממשלתית דורש תיקון
בשנת 2016 חוקק חוק הרשות הממשלתית להתחדשות עירונית אשר בין היתר קבע, שבעל דירה, שקיבל את דירתו החדשה לאחר פינוי בינוי, לא יהיה חייב בדמי ועד לתקופה של חמש שנים מיום קבלת המפתח. אך לא כל אחד זכאי: בעל הדירה חייב להחזיק בדירה שתשלום דמי הוועד עליה עולה על הסכום ששילם בביתו הישן ובלבד שהוא הגיע לגיל פרישה, מקבל גמלה לפי חוק הבטחת הכנסה וזו דירתו היחידה. התניות אלו חייבות להתקיים יחד.
רשות המיסים דורשת מהיזם להעמיד כספים במסגרת קרן תחזוקה הונית עבור ההוצאות הכרוכות במעבר מהבניין הישן לבניין החדש. התשלום הוא עבור כיסוי עלויות האחזקה של הבניין החדש, והוא אינו נדרש במס שבח על הקרן. גם לגבי דיירים בדיור הציבורי (חברות משכנות כגון: עמידר, חלמיש, עמיגור ואחרים), חל נושא הפרשי דמי הוועד אך היזם מעביר את הפרש התשלום למשרד השיכון והבינוי והוא "מתחשבן" עם הדייר באמצעות החברה המשכנת.
מכאן אנחנו מבינים שהחוק הקיים רחוק מלהיטיב עם האוכלוסייה הזקוקה ל"מעבר חלק" יותר מדירתה הישנה לזו החדשה - אוכלוסייה שהגיעה לגיל הפרישה. החוק מגביל את ההטבות לתקופת קצובה של חמש שנים, ואינו לוקח בחשבון דיירים שנמצאים כבר בגיל הפנסיה (נשים בגיל 62 וגברים בגיל 67). לאחר 5 שנים, בהיותם בני 67 (נשים) או 72 (גברים), סביר להניח שיצטרכו להתמודד בעצמם עם הקפיצה בעלויות. יש לזכור כי תוחלת החיים בארץ הינה גיל 84 לנשים ו-81 לגברים בממוצע.
לדעתי, ראוי שכל יזם/קבלן העוסק בפינוי בינוי יבנה שטח מסחרי נוסף בקומת הקרקע או לחלופין דירה או מספר דירות נוספות (בהתאם לתקן 21), שהן ישמשו לטובת קרן התחזוקה לצורך מימון דמי ועד הבית של בעלי הקרקע ודרי הדיור הציבורי בלבד. כמובן שהכל ינוהל בנאמנות או על-ידי קרן ריט או כל רעיון/פתרון יצירתי אחר, והתקבולים משכירות זו יגיעו לקופת הדיירים הוותיקים אשר אמורים לשלם בעבור דירותיהם החדשות את ההפרשים של דמי הוועד. כמובן שהכימות יעשה בהתאם לתחשיבים וזכאים יהיו רק בעלי הקרקע העונים להגדרות אשר נקבעו בחוק. דיירים אשר הגיעו לגיל 120 או מכרו את דירתם או שאינם גרים בדירה, לא יוכלו להמחות את העזרה הזאת ליורשים, שוכרים ועוד.

הכותב הוא מנהל פרויקטים ומלווה דיירים בתהליכי התחדשות עירונית.
תאריך:  28/01/2021   |   עודכן:  28/01/2021
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
קרן תחזוקה כפתרון כלכלי למחזיקי הדירות הוותיקים
תגובות  [ 0 ] מוצגות  [ 0 ]  כתוב תגובה 
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
יוני בן-מנחם
יו"ר הרש"פ מחמוד עבאס במאמץ להשיג תמיכה ברשימת פתח לבחירות לפרלמנט מבטיח לפצות כספית עשרות אלפי פקידים ברצועת עזה שנפגעו מהסנקציות שהוא הטיל עליה. ברצועה לא ממהרים לקנות את הבטחותיו של מחמוד עבאס שנתפסות כמסע הונאה כדי לקבל קולות וכתרגיל בחירות
סם בן-שטרית
גם היום, אחרי שהנשיא קצב עבר שבעה מדורי גהינום וישב שנים בבית סוהר, הוא חדור הכרה שלא נעשה לו צדק
ד"ר רבקה שפק-ליסק
כל המדינה נמצאת כבר בסגר שלישי    מדוע? גם זה סוג של "בריונות" - מספר הנדבקים בחברה החרדית, שרבים בה מסרבים לקיים את ההנחיות, הוא גבוה (גם בחברה הערבית) אבל, ראש ממשלתנו מסרב לפעול על-פי שיטת הרמזור ולהטיל סגר רק על ערים אדומות וכתומות
אורנה מרקוס בן-צבי
עורך הדין גאון היה מקריח ונמוך קומה, פניו עגלגלות ועיניו שחורות, והן הביעו חוכמה וטוב לב    הוא קם ממקומו בפנים סמוקות, הקיף את שולחן הזכוכית הגדול ורכן לעברה של הלקוחה שלו, תוך שהוא נוטל את ידה המגוידת ומביט ישר לתוך עיניה
גדעון טיילור
צלבי הקרס וחולצות "מחנה אושוויץ" בהתפרצות לבניין הקפיטול היוו תזכורת נוספת להכחשת השואה ולצורות אחרות של אנטישמיות ולכך שהמודעות לרצח ששת המיליונים הולכת ופוחתת    וכאשר יש בינינו פחות ופחות ניצולים שיכולים לשמש כזיכרון חי לשואה, ראוי שננצל את יום הזיכרון הבינלאומי לשואה, המצוין היום, כדי לפעול להבטחת רווחת הניצולים, שימור זכרם ולימוד לקחי השואה
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il