X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  יומני בלוגרים
במכתב שכתב ז'בוטינסקי לביאליק ליום הולדתו ה-50 הציגו כמשורר לאומי, כמורד עברי דגול וככהן גדול, וכך כתב ביאליק לז'בוטינסקי - "את המרד העברי שלמדתי משיריך, ניסיתי להגשים..."
▪  ▪  ▪
חיים נחמן ביאליק

ברשימה שנכתבה במיוחד לזכרו של זאב ז'בוטינסקי, ופורסמה כהקדמה לפרסום מחודש בספר שכלל את תרגומי זאב ז'בוטינסקי לשיריו של המשורר אדגר אלן פו, כתב המשורר א.צ. גרינברג בהערכה רבה על זאב ז'בוטינסקי, שלדעתו היה "נואם למופת, מדינאי דינאמי, שונה מכל אלה שאנחנו מכירים בתנועה הציונית. עיתונאי חד-שכל-כחרב וקולע בקליעיו".
בשיחה זו אני מבקש להביע את הערכתי הגדולה למשורר א.צ. גרינברג וגם למנהיג המדיני זאב ז'בוטינסקי על הפתיחות הרבה, שגילו שני אנשי רוח יהודים כלפי ערכי ספרות העולם ועל השקעתם הרבה במרחביה התרבותיים כדי לפתוח צוהר לספרות עולם ולקירוב התרבות העברית המתהווה בארץ לעולמות הרוחניים של ספרות העולם.
ההשקעה המרובה של אורי צבי גרינברג וזאב ז'בוטינסקי במפעלי התרגום של ספרות ושירה מתרבות העולם ראויה לכל ההערכה. טוב שבימיהם לא כיהנה שרת תרבות הגברת, העונה לשם מירי רגב, שהרבתה בתקופת כהונתה בדברי לעג וזלזול גס ואף בוטה באוצרות הספרות העולמית, כשהשם אנטון צ'כוב היה עבורה מופת של ביבי שופכין וביטוי לריקנות.
בהקדמה מתאר המשורר האהוב עלי א.צ. גרינברג בהתלהבות רבה את איש הרוח והיוצר זאב ז'בוטינסקי כמשורר עדין, שהכינור מתנגן בו מול הרעש הפוליטי. למרות חילוקי דעות לא מעטים, בינהם, כשזאב ז'בוטינסקי היה זה, שהסתייג מהפעולות הלא מעטות שביצעו החברים בארגון שנשא את השם "ברית הבריונים", בה היה המשורר אורי צבי גרינברג חבר בכיר, דווקא שמורה אצלו אהבה והערצה רבה לזאב ז'בוטינסקי המשורר והמדינאי. גם שז'בוטינסקי הפנה את המבט וראה דווקא בחיים נחמן ביאליק כמי שראוי לתואר המשורר הלאומי, מי שכונן בשירה העברית את הישות הלאומית החדשה.
הרעידה את הלבבות
במכתב שכתב ז'בוטינסקי לביאליק ליום הולדתו ה-50 הציגו כמשורר לאומי, כמורד עברי דגול וככהן גדול, וכך כתב ביאליק לז'בוטינסקי - "את המרד העברי שלמדתי משיריך, ניסיתי להגשים..." כהוקרה לשיריו של ביאליק, ובידיעה שיש מספר רב של נוער יהודי, שהשפה העברית לא שגורה על לשונם, יזם זאב ז'בוטינסקי את המפעל הגדול של תרגום כל שירי ח. נ. ביאליק לרוסית. למעלה מ-35,000 עותקים נמכרו כלחמניות טריות בתקופה קצרה מאד. היה זה מפעל אדיר שיזם אדם אחד בתרגום, בו הושקעו ימים ולילות רק מתוך מסירות להפצת שירת ביאליק לציבור יהודי, בעיקר לנוער, שהשפה העברית עדין לא הייתה נהירה לו די צרכה כדי לקרוא ולהבין תכני שירה.
אני זכיתי לחוויה מרגשת, בהיותו מורה לעברית בבית הספר "ירושלים" בעיר סנט-פטרסבורג בשנת 1994 ולימדתי את השיר "על השחיטה" בעקבות שיעור על פרעות קישנב בשנת 1903. לקראת סוף השיעור ניגשו אלי שני תלמידים וביקשו לדקלם בפני הכיתה את השיר בעל פה בשפה הרוסית ולאחר מכן בשפה האנגלית - "....The sun was shining" משני ספרים שהיו בידם, ספר שירי ביאליק שתרגם ז'בוטינסקי לרוסית וספר שירי ביאליק שתרגם ז'בוטינסקי לאנגלית. התלמידים הוסיפו ביוזמתם גם קטעים גם מהשיר "בעיר ההריגה". הייתה זו הקראה בשפה הרוסית שהרעידה את התקרה והקירות, אך בעיקר היא הרעידה את הלבבות.
הצלצול לסיום השיעור לא קטע את קריאת השירים ברוסית ובאנגלית, כשאחד התלמידים גם קרא מכתב שצורף לספר התרגום לרוסית, בו מברך ז'בוטינסקי את ביאליק ליום הולדתו ה-50, ובמכתב הוא מודה לביאליק - "אֶת הַמֶּרֶד הָעִבְרִי אֲנִי לָמַדְתִּי מִשִּׁירֶיךָ, וַאֲנִי רַק נִסִּיתִי לְהַגְשִׁים...."
עד היום אני נוצר את החוויה של הקראות תלמידי בית ספר "ירושלים" בסנט-פטרסבורג את שירי ביאליק בתרגום לאנגלית וגם לרוסית של זאב ז'בוטינסקי, ובמיוחד את השורה - "הַשֶּׁמֶשׁ זָרְחָה, הַשִּׁיטָה פָּרְחָה וְהַשּׁוֹחֵט שָׁחַט".
הקיום הלאומי
מערכת היחסים החמה בין ז'בוטינסקי לביאליק עלתה על שרטון בקונגרס הציוני ה-17, קונגרס שדחה את ההצעה של הרוויזיוניסטים "שהקמת מדינה יהודית היא ורק היא המטרה של התנועה הציונית". חיים נחמן ביאליק תמך בעמדה של פרופסור חיים ויצמן, שלא היה מוכן לניסוח הזה, כפי שהובא לקונגרס על-ידי זאב ז'בוטינסקי. כן תמך ביאליק בוויצמן בעוד שלל נושאים, שהעלו הרוויזיוניסטים ונדחו על-ידי רוב צירי הקונגרס. הקונגרס ה-17 גרם מפח נפש לזאב ז'בוטינסקי.
רבים כורכים בנשימה אחת את המשורר ואיש הרוח אורי צבי גרינברג ואת המנהיג הפוליטי זאב ז'בוטינסקי. אך יש לשים לב להבדל ביניהם, שלעתים הוא הבדל תהומי. לצערי, אצל אורי צבי גרינברג המטפורה של הדם היא מטפורה טוטאלית בהחלט, ומעניקה רק בדם את הטעם ואת המשמעות לכל פרט ופרט של הקיום הלאומי.
לעומת המשורר אורי צבי גרינברג נמצא בכתבי המדינאי ז'בוטינסקי, שהדם הוא אמצעי ולא טוטאלי!!! הדם בחזונו של ז'בוטינסקי אינו ערך מעל עצמו, אינו מטרה ובוודאי לא מטרה ראשונית, שרק באמצעות מימושה יתנה בה את חידוש חיינו הלאומי בארץ ישראל ואת קיומנו הלאומי בארץ הנבנית.
בשיר "הדגל" שכתב זאב ז'בוטינסקי בעיצומן של פרעות תרפ"ו, מעמיס המשורר על טיפות הדם את המורשת הרוחנית והמוסרית מימי דור המכבים עד לימינו. לעומת אורי צבי גרינברג, המבליט אך ורק את הקונקרטיות של הדם השפוך, ז'בוטינסקי בשיר ה"דגל" צובע את הדם באופן שונה לחלוטין. הוא פורס גלריית צבעים מרשימה ולא רק את הצבע האדום, ולא רק דם ועוד פעם דם. ז'בוטינסקי פרס את יריעת צבע הזהב, יריעה המסמלת כמיהה לחברה, בה לא יהיה נישול חברתי, כן פרס מעליה את יריעת התכלת, החובקת בחובה את הכמיהה העזה לחיי חרות ועצמאות, מתחתה נפרסה בכל הודה היריעה הצבועה בלבן, המסמלת את העבודה ואת היצירה. רק בתוך שלל צבעים אלו נפרס הצבע האדום, הצבע המסמל את הנכונות להקרבה. בניגוד לאורי צבי גרינברג האדום בשירת "הדגל" של ז'בוטינסקי אינו הצבע האחד והיחידי. הוא אינו הטוטאלי.
למרות ניגודים אסתטיים בשירה ואף ניגודים פוליטיים בין זאב ז'בוטינסקי ובין אורי צבי גרינברג, ניכר תהליך אצל זאב ז'בוטינסקי, שהחל לראות באורי צבי גרינברג כמשורר כלל-לאומי, כמו שראה את המשורר חיים נחמן ביאליק בשעתו. לאחר הקונגרס ה-17 החל לראות את אורי צבי גרינברג כמשורר לאומי כמו שהמשורר אדם מיצקביץ' הוא המשורר הלאומי הנערץ על העם הפולני. ולרבים מאתנו, המשורר שכתב את "רחובות הנהר" ו"הקטרוג והאמונה" הוא משוררה הלאומי של האומה היהודית, כמו שהמשורר הנערץ אדם מיצקביץ, שכתב את הספר "פאנטדאוש" הוא משוררה הלאומי של האומה הפולנית.

תאריך:  01/02/2021   |   עודכן:  01/02/2021
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
סיור במפגש בין ז'בוטינסקי ובין א.צ. גרינברג (ה)
תגובות  [ 35 ] מוצגות  [ 35 ]  כתוב תגובה 
1
הנבל לא הצליח להתאפק...
מגיב ותיק  |  1/02/21 11:49
 
- אוילוש צודק, כמו תמיד.
סמיר דרוויש  |  1/02/21 13:15
 
- מזל שחתמת תחת השם
מגיב ותיק  |  1/02/21 14:00
 
- אחמד, מוחמד, סמיר, אבו טוז,
אוילוש, אתה נחלש  |  1/02/21 16:01
 
- למען הנאשם הקדוש מבלפור,
סמיר דרוויש,  |  1/02/21 16:33
 
- יזבקל'ה, אמרי מעכשיו התפור
מגיב ותיק  |  2/02/21 10:13
 
- התרבות היהודית מתביישת במגיב ה
ישראל בן חורין  |  2/02/21 10:55
 
- אנחנו לא מתביישים באוילוש שלנו
שרוליק ידידי  |  2/02/21 14:51
 
- ידידי האויל, אני איתך.
הנשיא טראמפ  |  2/02/21 11:02
 
- ואני מביאה גפילטע פיש
החברה שולה   |  2/02/21 11:45
 
- שו גפילטע פיחס ?
מגיב ותיק  |  3/02/21 07:42
 
- זה מה שאוכלים אצלנו,
איוונקה בת פרד  |  3/02/21 11:19
 
- בסדר, תתעטשו...
מגיב ותיק  |  3/02/21 13:50
 
- פיצוחים כן, בירה לא...
מגיב ותיק  |  2/02/21 12:17
 
- בירה זה הדיבור היום במנסוריה ל"ת
אתה לא מעודכן  |  2/02/21 16:52
 
- חכו חכו, עד שהמוחאברת...
מגיב ותיק  |  2/02/21 17:11
 
- החלטתי להבליט את האדיוטיות שלי ל"ת
אני מגיב ותיק  |  3/02/21 17:28
 
- הסגנון של המגיב הוא של פרא אדם ל"ת
ישראל בן חורין  |  1/02/21 13:59
 
- הדביל הזכיר לי בדיחה...
מגיב ותיק  |  2/02/21 12:22
 
- בדיחות קרש של מגיב ותיק
בדיחות קרש..  |  2/02/21 16:09
 
- אוילוש הותיק ל"ת
גם לי  |  2/02/21 17:56
2
איתן, כל הכבוד לך ל"ת
ישראל בן חורין  |  1/02/21 13:33
3
המגיב הראשון מבייש את התרבות
ישראל בן חורין  |  1/02/21 13:40
4
מצביעים לרשימה המשותפת
יהודים וערבים  |  1/02/21 13:45
5
כ מדקרת חרב
ב,ל  |  1/02/21 13:49
 
- לא פחות משלוש פעמים "מרוקאית"
חחחחחחחחחחחחחחחחח  |  1/02/21 16:09
 
- קרית גת תובעת את עלבונה מ-ב.ל
קרית גת  |  2/02/21 09:08
 
- מאוהבות במגיב ב.ל ל"ת
בורות וטיפשות  |  2/02/21 11:06
6
איתן, קבל ממני חיבוק חם. ל"ת
ישראל בן חורין  |  1/02/21 14:13
7
בריאות ועוד הפעם הרבה בריאות.. ל"ת
בריאות טובה..  |  2/02/21 08:58
8
חבל שגרינברג חטא בחטא הגזענות.
ישראל.  |  2/02/21 10:37
9
איתן, אני מאחלת לך רק בריאות ל"ת
מאחלת רק בריאות..  |  2/02/21 16:03
10
רק בריאות ורק בריאות ל"ת
רק בריאות  |  3/02/21 07:39
11
כשהוא רואה את המדברים בשמו
ז'בוטינסקי דומע  |  3/02/21 15:00
12
הצביעו לרשימה המשותפת
יהודים וערבים.  |  4/02/21 07:14
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
צילה שיר-אל
נושאי תקשורת שוב עומדים להיות בנסיגה בתקופה הקרובה    לא כל נסיגה הינה שלילית וכל נסיגה תשפיע בצורה אחרת בהתאם למזל ולמפה האישית של כל אחד
רפאל בוכניק
הקלות הבלתי נסבלת של שיפוט 'פבלובי' של כל מהלך ממשלתי 'מרסן' בהקשר לתחלואה, מדרבן כפירה בעיקר, על סף הכשלה מדעת של 'סל' ההגבלות שנועדו ללחום בנגיף הקורונה
עו"ד עמראן ברייה, עו"ד שעיה קטן
למה לא רושמים ולמה חשוב לרשום    "הימנעות רישום בקרקעות מסכלת פיתוח מוסדר ביישובים, שאלת הבעלות בקרקעות נשארת כאבן נגף בכל יוזמה תכנונית"
יהודה קונפורטס
הקורונה מחייבת צמצום דרסטי של ההתקהלות, ומכאן שהיקף החשיפה לעיתון ישראל היום ירדה ב-23 אחוזים לעומת שנה שעברה
יוני בן-מנחם
אירן מפגינה מדיניות קשוחה, היא מפרה בגסות את הסכם הגרעין, מאיצה את קצב העשרת האורניום ומסרבת למשא-ומתן עם ממשל ביידן. הממשל החדש מגבש את המדיניות כלפי הסכם הגרעין ומתייעץ עם בנות בריתו, הנשיא ביידן יצטרך להחליט האם להתקפל או להקשיח עמדות כלפי אירן
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il