בעיית הבעיות שהתגלתה בניהול משבר הקורונה בארץ מלבד אי-מוכנות מערכת הבריאות, היא חולשת הניהול והאכיפה. עד עתה בלטה חולשה זו בחוסר יכולת לאכוף על הציבור את הסגרים שעליהם החליטה הממשלה,
1 דבר שפגע באופן חמור ביעילותם, וביכולתם לסייע בצימצום תפוצת המחלה ובהקטנת מספר הנספים בה. לפני כחודש, החל מאמץ חיסון האוכלוסייה.
במאמץ זה חוסנו עד כה למעלה כ-4 מיליון נפש, מהם כ-2.5 מיליון בשלב החיסון הראשון וכ-1.5 מיליון בשלב החסון השני. עם זאת, מספר התושבים בישראל כיום הוא למעלה מ-9 מיליון נפש, כך שההישג הניכר עד כה בביצוע החיסונים, איננו מספיק לבלימת המגיפה. כשלי האכיפה של הסגר השני ובעיקר השלישי, העלו מאוד את רמת התחלואה ותפוצתה, את מספר החולים הקשים ואת מספר הנפטרים ממנה, שמגיע בימים אלה לכ-4,850 נפש. הבעיה האקוטית העומדת עתה על הפרק היא סיום מזורז של תהליך החיסון בכלל האוכלוסייה.
הסכנה הגדולה עתה היא הופעת מוטציות נוספות של הנגיף בטרם יסתיים חיסון האוכלוסייה כולה. זו עלולה להיות מכה כלכלית, חברתית ומוראלית קשה ביותר. התנהלות הציבור הישראלי תמוהה ולוקה בחוסר אחריות בולטת בכל הנוגע לנושא החיסונים, בראש וראשונה בהיענות והירתמות למהלכי החיסון, שאמנם החלו במרץ ובקצב מרשים, אך עברו להתנהל בימים האחרונים במידה רבה של עצלתיים. התנהלות זו פוגעת במאמץ הלאומי, גורמת לבזבוז זמן יקר ולאובדן כמויות משמעותיות של חיסונים עקב תנאי השימור המיוחדים הנדרשים עבורם.
2
דרושה אכיפה נוקשה;
בכדי לנהל את המדיניות של פתיחת המשק לפעילות, מתוך זיקה הדוקה ואמינה למצב התחלואה וסיכוניה, החליטה הממשלה לצייד את מי שחוסנו באופן מלא
3 נגד הפנדמיה ב"כרטיס ירוק" שיעיד על כך ויאפשר לנושאו לנוע באופן חופשי במשק ולהיכנס למקומות שבהם הוגבל או יוגבל מספר השוהים המותר בעת ובעונה אחת.
הירידה באינטנסיביות התייצבות הציבור להמשך מבצע החיסונים, מחייבת תימרוץ ממשי ויעיל שלו לחזור לתהליך ההתחלתי. תימרוץ כזה ניתן לייצר ע"י שימוש קפדני ומושכל ב"כרטיס הירוק" כאישור כניסה מותנה חד-משמעית למקומות ציבוריים. לא בדיקות בכניסה ולא "אימותים" מסוג אחר, רק אישור חיסון. כל מי שלא התחסן נמצא בסכנת הדבקות והדבקת האחר. רק אם ל"כרטיס הירוק" יהיה מעמד מיוחד בשחרור הציבור ממגבלות יהיה לו ערך בשבירת האדישות או הסרבנות ויהיה בו כדי לתגמל ולתמרץ את הציבור להתחסן במהירות.
יתר-על-כן, קיים הכרח להגדיל את היקף וחומרת העונשים על כל מי שיפר תקנות אלה, עד כדי מעצר וכליאה בפועל. עניין החיסון הוא צורך לאומי חיוני, הוא אינו עומד בסתירה לשום עקרון מקודש דתי או אמוני ועומד במבחן האמת המדעית. לכן, אין לאפשר לשום יחיד(ה) לסכן בשל גחמות אישיות ציבורים שלמים וחובה לגזור על כל מי שפורש מהציבור את דין הציבור אם הוא מבקש לחזור אליו; או את הדין שפסק לעצמו, אם הוא מעדיף התבודדות ופרישות.
החיסונים הנוכחיים מתבצעים ע"י המדינה ועל חשבונה. יש לקבוע מועד טנטטיבי לסיום מבצע החיסונים. את עודפי החיסונים להחזיר בתאום ושיתוף עם חברות "פייזר" ו"מודרנה" לחברות עצמן תמורת זיכוי כספי, או למוכרם לצדדים שלישיים בכדי לחסוך בכסף ציבורי.
4 מי שלא יתחסן בתוך פרק הזמן שנקבע, יוכל א"כ להתחסן על חשבונו ובזמנו הפנוי במרפאות ציבוריות או פרטיות, שבהן יוכל גם לרכוש את החיסון. גם אז, מי שיתחסן כדין, יקבל "כרטיס ירוק" וירשם בפנקס המחוסנים. אם יידרש בעתיד חיסון נוסף, יהיה כל מי שהתחסן כדין זכאי לו ככל אזרח.
בעיצוב החוק בנושא זה, יש להתייעץ עם ועדות האתיקה הרפואית לגבי מצב בו יצטרך חולה שנדבק בקורונה לקבל טיפול במרפאות או בתי חולים ציבוריים, רק מפני שבחר לא להתחסן מבעוד מועד. חשוב שמערכת הבריאות כולה תערך למצב מסוג זה מבעוד זמן, מבחינה מחשבתית ואירגונית גם יחד. אין לקבל גחמה אישית של היחיד כנימוק להצדקת עונש קולקטיבי לחברה. אם נחוץ משפטית, יש לעגן זאת אפילו בחקיקת-יסוד מוגנת.