הכשלון של חברת "בטר פלייס" בעשור הקודם להחדיר רכב חשמלי לשימוש המוני במדינת ישראל עודנו צרוב בתודעה. היו לכישלון זה מספר סיבות מרכזיות:
ראשית, יבואני הרכב המונע על-ידי בנזין, לא חפצו באופן טבעי בהצלחת המתחרה החדש. שנית, העובדה שלא היו די תחנות הטענה לרכבים חשמליים, מה שהקשה מאוד על אותם מתי מעט שכן רכשו אותם. שלישית, סוללות ההטענה היו מיושנות, איטיות והספיקו רק לנסיעות קצרות יחסית.
רביעית, בעלי המוסכים וכלל תעשיית הרכב הקלאסי המונע על-ידי בנזין, שהיו אף הם בעלי אינטרס להמשיך את המצב הקיים. חמישית, מקבלי ההחלטות במשרד התחבורה ובממשלה בכלל, שראו בתעשיית הרכב ובשוק המכוניות הקיים "פרה חולבת" של מיסוי בהיקפים של מיליארדים, ובמיוחד מיסוי על דלק.
מהלך העשור שחלף השתנו בכל זאת מספר משתנים משמעותיים. סוללות ההטענה השתפרו לבלי הכר וכן המודעות לרכב החשמלי במדינות רבות בעולם. העובדה שרכב זה הינו לא רק חסכוני, אלא גם שקט, לא מזהם, ובקיצור נמרץ "אקולוגי".
בימים האחרונים התבשרנו שתי בשורות חשובות בנושא זה - ראשית, האיחוד האירופי הודיע כי יקצה 3 מיליארד אירו לפיתוח מזורז של סוללות הטענה איכותיות, מהירות ובעלות טווח נסיעה ארוך, זאת בשיתוף עם יצרני רכב מובילים.
שנית, משרד התחבורה אצלנו הודיע על הקמת 5 מסופים מיוחדים גדולים למאות רבות של אוטובוסים חשמליים שכבר נעים על כבישי הארץ. מסופים אלה יוקמו בעוטף גוש-דן, בכפר סבא, צומת כנות, אזור התעשיה שוהם, מחלף גהה ומכללת לוינסקי שבצפון מערב תל אביב ויכללו בתוכם גם מגדלי משרדים ומתחמי תעסוקה, הסעדה ובילוי.
אלה, לטעמי, סנוניות ראשונות של מהפיכה מואצת של כניסת רכבים פרטיים חשמליים, ובהמשך גם אוטונומיים למדינת ישראל. חשוב לזכור כי דווקא ארצנו הקטנה, הצרה והצפופה לעייפה, הן במספר התושבים והן בגידול צי הרכב, הינה אידיאלית לכך, קל וחומר שכתוצאה מגידול האוכלוסייה המזורז נהפוך תוך שנים מעטות למדינה הצפופה ביותר בעולם כולו.
שוו בנפשכם, לדוגמה, איך ייראו צירי תחבורה שוקקים ומזהמים דוגמת "נתיבי איילון", כביש 5 (חוצה שומרון) כביש החוף (מספר 2) או כביש 1 תל אביב-ירושלים, לו ינועו בהם מדי יום ביומו מאות אלפי כלי רכב ללא איוושה של רעש וללא זיהום אוויר או ריח בנזין כלשהו. זוהי, במובהק, לא רק מהפיכה תחבורתית, אלא מהפיכה של ממש באיכות החיים של כלל תושבי מדינת ישראל.
איש לא יפסיד מכך. אדרבה. כולם ירוויחו. "אובדן" ההכנסות דהיום על מיסוי כלי רכב מזהמים ועל דלק, יקוזז ויהיה משתלם פי כמה וכמה כתוצאה מהחיסכון הבריאותי העצום, שלא לדבר על ירידה תלולה בלחץ הקולקטיבי כתוצאה מהפקקים. ויהיו לכך, כמובן, גם משמעויות כלכליות רבות משקל נוספות, דוגמת השבחה ניכרת של נדל"ן הממוקם בממשק לאותם צירי תחבורה שהוזכרו, ונוספים.
ובהמשך, איך לא, תגיע אלינו גם המכונית האוטונומית, שתשחרר את כולנו מטרדות הנהיגה וכבר היום משווקת בכמויות נכבדות בעשרות מדינות ברחבי העולם. ברור כי לצורך זה יהיה צורך להשקיע סכומים נכבדים בשדרוג התשתיות והתאמתם למציאות החדשה, אולם כאמור, זו תהיה ללא ספק ההשקעה הכי משתלמת שאפשר בעתיד טוב יותר לכולנו!