X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  יומני בלוגרים
קריאה אחרת בהגדה של פסח סיפור ההגדה נשען על החובה "והגדת לבנך" מצער, שבמרכז נמצא רק האב מדוע נפקד מקומה של האם, שיש לה חלק משמעותי בהכנות לחג?
▪  ▪  ▪
מקום נרחב בסיפור [צילום: ציור: הגדת דרמשטט]

ראש חודש ניסן. חג הפסח מתקרב, כשבמרכזו נסב לשולחן הסדר ונקרא בהגדה. בימים קשים אלו של קורונה, כשקיימים קשיים, חלקם נובעים מהחלטות רפואיות הגוזרות בידוד על בני משפחה, וקיימת אי-ודאות, שאולי לא נוכל לקיים סדר משפחתי גדול הכולל סבים וסבתאות, בנים ובנות, נכדים ונכדות, נינים ונינות. מן הראוי לבחון דווקא הפעם האם כל הקולות, כולל קולן של הנשים יקבלו ביטוי בהגדת הפסח.
ההגדה היא סיפור נפלא של זיכרון היסטורי, שנבנה נדבך אחר נדבך תוך תיאור הגיבוש והמעבר ממשפחה לעם. "וּשְׁמַרְתֶּם אֶת הַדָּבָר הַזֶּה לְחוֹק לְךָ וּלְבָנֶיךָ עַד-עוֹלָם" - התורה בספר שמות י"ב 24 מצווה על זיכרון יציאת מצרים עוד טרם התרחשותה של היציאה.
הזיכרון חשוב וקודם אפילו למאורעות. התורה פונה אלינו להזין את הזיכרון ההיסטורי. לכן אנחנו מתכנסים כל שנה ומבקשים ללמוד את סיפור חווית היציאה מעבדות לחרות ולהזין מחדש את הזיכרון ההיסטורי הנדיר של יציאה מחיי עבדות לחיי חרות. תמורות היסטוריות מחייבות אותנו לחזור ולבחון, האם הצלחנו במשימה, שכל הקולות בעם ישראל באו לידי ביטוי בסיפור ההגדה. מעצבי הסיפור היטיבו לספר על ארבעה בנים. האם אין מקום לבחון הוספת קולות של ארבע בנות - ארבע נשים? החובה לתת ביטוי לכל הקולות מאתגרת אותנו להעמיד לצד מדרש ארבעת הבנים גם את מדרש ארבע הבנות.
סיפור ההגדה נשען על החובה "וְהִגַּדְתָּ לְבִנְךָ". מצער, שבמרכז נמצא רק האב. מדוע נפקד מקומה של האם, שיש לה חלק משמעותי בהכנות לחג. איפה אם המשפחה? איפה וְהִגַּדְתְּ לְבִתֵּךְ או לחלופין וְהִגַּדְתְּ לַבַּת וְלַבֵּן, לַנֶּכֶד וְלַנֶּכְדָּה.
בין ארבע דמויות נשיות, שאני מבקש לשלב בסיפור ההגדה, ניתן ליטול מהסיפור המקראי את דמותה של תמר אשת ער, "כְּאִשָּׁה הָאַמִּיצָה עֲלֶיהָ דִּבְּרָה תּוֹרָה". אלמנה שנואשה מקיום הבטחת יהודה, אבי בעלה שנפטר, לאפשר לה לבנות את חייה מחדש על-פי הדין המקובל.
התנהלות אמיצה
תמר לוקחת את גורלה בידיה. נאבקת נגד כל הסיכויים ונגד כל המקובל על זכויותיה ונגד אטימות חברה פטריאכלית. במאבקה משתמשת בחולשות של חמהּ. היא משיגה את הצדק כשכל אמצעי כשר בעיניה. במאבקה היא מסתכנת בעליה על המוקד כלשון פסיקתו של יהודה - "...הוֹצִיאוּהַ וְתִשָּׁרֵף" (בראשית ל"ח 24).
תמר ראויה לעלות על שולחן הסדר כקול אחר, קול צלול וחזק, מארבע בנות מול ארבעה בנים. היא מסמלת נחישות במאבקה להגשמת מאווייה. בהתנהלות אמיצה היא מקעקעת אטימות ואלימות, הרואים בה כמי ש"זָנְתָה ... הָרָה לִזְנוּנִים" (בראשית ל"ח, 24). דמותה הנשית ראויה לעלות בדיון בחוג המשפחה בסדר פסח אל מול ארבעת הבנים. היא משדרת עוצמה וכנות, משתמשת בכוחה, אך יודעת לרסנו ולאפקו.
על-פי עדות בעל ספר היובלים היא הצליחה להביא את יהודה לכלל הכרה "כִּי רַע הַדָּבָר אֲשֶׁר עָשָׁה.. הִתְחַטֵּא מְאוֹד וַיִּתְעַצֵּב". יהודה ממרום פסגה גברית נוקשה ובוטה מגיע לכלל הודאה בחטא, רק עקב מאבק נחוש של אישה, שהחליטה לא להתכופף מול השררה. מופת האישה, הנלחמת באומץ את מלחמתה לחיים, ראוי לקבל מקום של כבוד בטקס סדר פסח ובגלריית הדמויות של סיפור המסורת על התהוות עם ישראל בארצו.
רבות הן הנשים הראויות להעלות אותן מנבכי השכחה, כמו רצפה בת איה, סמל לאִמָּהוּת אמיצה הלוחמת לשמירת כבוד בניה המומתים אל מול ברוטאליות וזדון לב של דויד מלך בישראל, שציווה כי גוויות בניה יישארו תלויות על העץ.
ישנה הצדקה לתת מקום נרחב בסיפור הפסח לנשים אמיצות כמו המיילדות פועה ושפרה, שצוויי חיים הנחו אותן להפר צו מלכות. מן הראוי לייחד פינה מיוחדת לנסיכה מצריה, בת מלך פרעה, שתפנוקי חיים במדמנת שררה בבית אביה לא השחיתו אותה. בזכות נסיכה מצריה זכינו כעם להצלת ילד מטביעה, זכינו למנהיגותו של משה.
יהיה קשה להצטמצם בארבע בנות כי המקרא מספק לנו גלריה נאה של דמויות נשיות. מן הראוי שנעשה זאת ונזכיר בסדר פסח אל מול ארבעה בנים, בהם דיברה תורה, אנחנו נדבר גם בארבע בנות - בארבע נשים.

תאריך:  24/03/2021   |   עודכן:  24/03/2021
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
על ארבע בנות דברה תורה (ב')
תגובות  [ 13 ] מוצגות  [ 13 ]  כתוב תגובה 
1
מאחלת לאיתן היקר הרבה בריאות ל"ת
מאחלת לאיתן היקר  |  24/03/21 08:45
2
מאחלת לך הרבה בריאות ל"ת
לאיתן היקר שלי  |  24/03/21 08:51
3
גישה יפה לארון הספרים היהודי ל"ת
גישה יפה  |  24/03/21 09:00
4
מאחלת לנו רק ימים טובים ויפים  ל"ת
מאחלת לנו  |  24/03/21 19:01
5
על טיפש אחד שלא דיברה התורה
ב,ל  |  25/03/21 00:15
 
- אני ב.ל בכסילותי לא מגיב למאמר
אני ב.ל בכסילותי  |  25/03/21 07:19
 
- ב.ל. מתבקש להתקשר למשרדי.
ח"כ אבתיסאם מראנה  |  25/03/21 10:47
6
In Israel
ברית של בריונים  |  25/03/21 07:48
7
ארבע בנות וארבעה בנים
נבון  |  25/03/21 09:11
8
wuld be a minister
A fun of murder  |  25/03/21 10:17
9
אני מאחלת לך חג שמח.
לאיתן...  |  25/03/21 10:27
10
איתן, אני מאחל לך חג שמח. ל"ת
חזי הררי  |  25/03/21 14:04
11
A glass of wine fto the women.
A Glass Of Winew  |  27/03/21 20:51
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות חגים ומועדים
עמנואל איפרגן
חיוב בדיקת חמץ הינה על כל מקום ששיך לו, והוא הדין ברכוש המשותף בבנייני מגורים על כל חלקיו, כגון, מחסן, עליות הגג, וחדרי מדרגות, וכן בכל חלקי השטח המשותף, חל חובת בדיקת חמץ על כל הדיירי הבניין
איתן קלינסקי
אנחנו איננו משוחחים עם שכנינו החיים בחברון באותה ענווה ויחס של כבוד לבני המקום, כפי ששוחח אברהם אבינו עם תושבי חברון בעת משא-ומתן על רכישת מערת המכפלה
עידן יוסף
המרכול או רשת השיווק לא הסכימו לקבל מכם מכלי משקה החייבים בפיקדון לפני חג הפסח? המשרד להגנת הסביבה פתח קו לתלונות ויבצע אכיפה כנגד גופים שמסרבים לקבל בקבוקים
איילת פדה גולדשטיין
לטובת טיפוח שייכות צוותית ומשפחתית - היום יותר מתמידל קונפליקט בחיינו, טומנים בחובם גם ברכה: ההבנה שעלינו להפסיק לקחת את החיים כמובנים מאליהם - העבודה, הזוגיות, המשפחה - וגם אם היא הציפה קונפליקטים זו הזדמנות ששומרת עלינו שלא נירדם בשמירת החיים
שמחה סיאני
יש לנו מאה ויותר הגדות מצוירות, ויש בהן כדי לספר לנו, לא רק על האמנות בת התקופה, שקנתה לה מקום ברחוב היהודי, ולא רק מסורת עתיקה ביותר של תיאורים ידועים, אלא על הרפתקאותיו של כל ספר וספר כזה, בין אם הוא צרפתי, ספרדי, איטלקי או גרמני, והתפתחותה של ההגדה עד המצאת הדפוס בשנת 1436
רשימות נוספות
ירידה של 80% במכירת תחפושות וקישוטי מסיבות   /  מירב ארד
הרב יוסף: לא ניתן לשמוע מגילה בזום  /  עידן יוסף
להכניס חמץ למחנות הצבא או שנעתור לבג"ץ  /  עידן יוסף
כנגד ארבע בנות דברה תורה  /  איתן קלינסקי
אות לבריאות נפשו  /  חניאל פרבר
מקצוע  /  אורנה מרקוס-בן צבי
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il