לאחרונה קיבלתי בקשה למתן חוות דעת על יעילות הסבת רכבים להנעה חשמלית בעיר ג'נרל סנטוס בפיליפינים וכך הזדמן לי להכיר את עולם התחבורה של הפיליפינים. מסתבר שלמרות שהפיליפינים הם מדינת עולם שלישית, הם הבינו את מה שמלמדים בכל מוסד אקדמי, שבתקופת האטה כלכלית צריך להשקיע בתשתיות כדי ליצור את המנוף לצאת מההאטה. לכן בפיליפינים משקיעים כעת בתשתיות תחבורה עתידיות.
בפיליפינים חנכו לא מזמן את המקטע הראשון של כביש דו-קומתי מעל כביש שדומה בעומסים שלו לנתיבי איילון
ופתרו שם את בעיית הפקקים. לפני כמעט שנתיים פניתי לשר לשעבר סמוטריץ' בנושא אפשרות לכבישים דו-קומתיים בישראל והוא אמר לי "תודה. אבדוק בלי נדר". מאז כלום לא קרה.
בנוסף ממשלת הפיליפינים
החלה בבניית נמל תעופה מודרני חדש וגדול שנבנה על-ידי חברה פרטית שגם תפעיל אותו.
בישראל, כבר מהמאה הקודמת, כולם מסכימים שנחוץ מאוד נמל תעופה משלים לנתב"ג, אבל מתווכחים אם נמל התעופה המשלים לנתב"ג יהיה בנבטים, ברמת דוד או פתרון אחר. בינתיים הקורונה הורידה את עומס היתר מנתב"ג, אבל ביום שאחרי הקורונה, העומס הבלתי נסבל יגיע ופתרון בישראל עדיין אין.
מדינת עולם שלישי
מכוניות אוטונומיות החלו להיות בשימוש מעשי בפיליפינים קצת לפני הקורונה. בישראל, במשרד התחבורה כתבו הצעת חוק "פקודת התעבורה (תיקון מס' 129)(ניסויים ברכב עצמאי), התש"ף-2020", אבל כששאלתי למה החוק לא עובר בכנסת, קיבלתי תשובה שהחוק מכיל תקנים ותקציבים ומכיוון שאין תקציב, אין חוק. בינתיים בארבע מדינות בארה"ב פועלים כבר כיום רכבים אוטונומיים בלי נהג גיבוי: אריזונה, קליפורניה, מישיגן ואוהיו. העולם רץ לכיוון הרכבים האוטונומיים וישראל נשארת מאחור. עלויות של מוצרים יורדות כשאפשר להוביל אותם בלי נהג וישראל תתקשה יותר בתחרות הכלכלית העולמית.
בנוסף, הרכבים האוטונומיים ייסעו ב"מחלקות" (platoons), כלומר ברווח שווה בין רכב לרכב ובמהירות זהה, מעין רכבת של מכוניות. לפי מחקרים, היכולת הזו תגדיל את התפוקה בכ-509%. כלומר, כל נתיב שכיום נותן שירות לכ-2,000 רכבים בשעה, יוכל לתת שירות לכ-12,000 רכבים בשעה. הרכבים האוטונומיים יהיו הרבה יותר פופולריים כי בניגוד לרכבת הרגילה, לא יהיה צורך ב-connection עם אמצעי תחבורה נוספים. חנייה גם יכולה להיות רחוקה כי הרכב יכול לקחת את עצמו לחנות. על-פי מחקר של מחלקת התחבורה בסן-פרנסיסקו 30% מהפקקים בעיר נובעים ממחפשי חנייה שנוסעים ועוצרים לסירוגין. לבלום את קליטת הרכבים האוטונומיים בישראל בגלל פוליטיקה קטנה, זה מחדל הרסני.
הפיליפינים היא מדינת עולם שלישי ואני ממש לא רוצה את מערכת הבריאות שלה לדוגמה, אבל אם מדינת עולם שלישי מצליחה להניע את מערכות התחבורה לעתיד, למה אצלנו הפרויקטים המרכזיים של עתיד התחבורה תקועים?
בישראל אין התעניינות בתחבורה וכששואלים פוליטיקאי על מצע מפלגתו בתחבורה, משום מה ישר עוברים לדיון על תחבורה ציבורית בשבת. הדבר היחיד שהצלחתי לשמוע על תחבורה שלא בקשר לשבת, היה של השר אלון שוסטר שאמר שבגלל שיש חוסר בכבישים ובעוד תשתיות, צריך להגביל את הילודה בישראל. כלומר למען ההישארות עם תשתיות מיושנות, צריך להמעיט ילדים בישראל. זו רמת עומק המחשבה שהמערכת הפוליטית בישראל היום מסוגלת להפיק.