X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  יומני בלוגרים
זאב ז'בוטינסקי צפה שערביי ישראל יהיו שותפים בהנהגתה. דווקא כאשר לראשונה מתקרבת מפלגה ערבית להגשמת החזון, באים אירועי הר-הבית ומלמדים שרחוקה הדרך למימוש השאיפה
▪  ▪  ▪
עבאס. שותף? [צילום: אביר סולטן, AP]

"שם ירווה לו משפע, מאושר, בן ערב, בן נצרת ובני" - כתב זאב ז'בוטינסקי בשירו הנודע "שמאל הירדן". "שם" - במדינת היהודים המשתרעת מ"שתי גדות ירדני", ובה ינהג שוויון זכויות מלא לכל המיעוטים שיכירו במדינת ישראל (מונח שהוא קבע עוד ב-1934, הרבה לפני שהיה לשם המדינה באופן רשמי) כמדינת העם היהודי. חציו הראשון של חזון זה נתגשם. אילו היה ז'בוטינסקי עימנו היום, כנראה היה משלים עם כך, שהגדה המזרחית הפכה להיות ממלכת ירדן, ובלבד שארץ ישראל המערבית היא מדינת העם היהודי.
בספרו האחרון "חזית המלחמה של העם היהודי" (1940), הכלול בכרך החדש של כתביו - "היהודים והמלחמה" - ז'בוטינסקי אף הרחיק לכת בעניין הזכויות לערבים: "בכל ממשלה שבה ראש הממשלה יהודי, יהיה סגנו ערבי, ולהפך. יהודים וערבים ישתתפו במידה יחסית בכל החובות וההטבות שהמדינה מטילה ומעניקה. זה יהיה בכלל באשר לבחירות לפרלמנט, לשירות האזרחי והצבאי ולחלוקת התקציב". ז'בוטינסקי סבר, כי בבחירות דמוקרטיות, שבהן הרוב קובע, ולאחר שהמוני יהודים ייענו לקריאתו ויעלו לארץ ישראל, לא יהיה מצב בו לא ייבחר ראש ממשלה יהודי.
שמונה שנים לאחר פטירתו קמה המדינה, ובה כ-20% מהאזרחים אינם יהודים. הגם שהנהגתם (ועדת המעקב המסיתה) לאומנית וקיצונית, האזרחים הערבים משתלבים ברובם בחיי היומיום של המדינה. גם חוק הלאום שחוקק ביוני 2018 אינו מכשול לכך. אילו ז'בוטינסקי היה עימנו היום, היה מבקש לציין את ערך השוויון בחוק זה, שהרי כדבריו "היהודים, אם הם עם ראוי לשמו, חייבים להיאבק מאבק חסר פשרות כדי להבטיח שעקרון השוויון - ויהיה חסר ערך מעשי ככל שיהיה - יוצהר בחגיגיות בחוקתה של כל אומה".
גם אם אין מודגש בחוק הלאום עקרון זה, וחבל, בפועל שורר בישראל שוויון זכויות מלא למיעוט הערבי. בינתיים, רובם לא ממלאים את חלקם - למשל, בנכונות למלא שירות לאומי כתחליף לשירות צבאי, או באי השלמה עם המנון המדינה. אלה ימים של אלימות בהר-הבית ובשייח ג'ראח. מפעם לפעם פורצות ביישוביהם הפגנות לאומניות סוערות, עם דגלי אש"ף וחסימות צירים מרכזיים, אבל רוב ערביי ישראל מבקשים לחיות בנועם ובשקט במדינה, שהם חלק מנופה האנושי. רמת חייהם גבוהה מזו של אחיהם במדינות סביב.
בחלוף השנים, גבר בקרב הרוב השקט של ערביי ישראל, לצד תסיסת האלמנטים הקיצונים, רצון להשתלבות לא רק בבנייה או ברפואה, אלא גם בשלטון, בממשלה. את ההתפתחות החיובית הזאת מגלם ראש רשימת רע"ם, מנסור עבאס, שהיא פלג של התנועה האיסלאמית. עבאס התפלג מהרשימה המשותפת משהבין שדרכה, התנהלותה, מהותה, אינם מועילות לחברה הערבית. מצד שני, הוא עצמו ערבי גאה, מנהיג האחים המוסלמים בישראל - ובכך מגביר את החשד נגדו. תנועת "האחים" נחשבת למסוכנת אפילו במדינות ערב.
בניגוד לחברי כנסת ערבים אחרים, עבאס הישראלי - ניגודו של עבאס הפלשתיני - עושה מאמץ מסוים להשתלב בחברה הכללית, האזרחית, להבין את אוכלוסיית הרוב היהודית ולהיות שותף לה בחיי היומיום, תוך קידום לגיטימי של זכויות החברה הערבית, שאת חלקה הוא מייצג. המזרחן מרדכי קידר (במאמרו ב"האומה", מס' 222) סבור, לעומת זאת, שעבאס וחבריו מסתירים את עמדותיהם האמיתיות ומשטים בנו. ארבעת המנדטים שזכו בהם מיקמו אותם בעמדה פוליטית משפיעה, שתחרוץ בסופו של דבר איזו ממשלה תיכון בישראל. האיש מתנהל במגרש הפוליטי במיומנות שאינה מביישת את נפתלי בנט.
בימין הקיצוני מתגוללים על עבאס, מזכירים התבטאויות חמורות שלו מן העבר, מכתירים אותו כטרוריסט, כדי למנוע ממנו דריסת רגל בממשלה כי תקום. הרב חיים דרוקמן, שאירח בביתו את עבאס, התרשם מאישיותו ועדיין פסל את הרעיון שערבי יהיה חבר בממשלה. נכון לעכשיו, הימין הקיצוני והימין הבנטיסטי, בברכת רע"ם, גרמו להעברת שרביט הרכבת הממשלה למחנה המרכז-שמאל. האם תחזור סצינת אובדן השלטון ב-1992?
ימים מתוחים אלה, ההתפרעויות בירושלים, התוקפנות בגבול עזה, הם ימי מבחן קודם כל למנסור עבאס. האם הוא באמת עלה על מסלול של מתינות? לא בטוח. בשבת הוא הצטרף למקהלה האנטי-ישראלית כשהודיע: "אנו מגנים את ההתקפות על מסגד אל-אקצה המבורך ועל אלה המתפללים בו". ככל שהודעה זאת מאכזבת, אין היא חמורה בתוכנה כהודעות שאר הגורמים במגזר הערבי.
איו לפסול על הסף שותפות אפשרית בעתיד של נציג ערבי בממשלה, או בתמיכה מבחוץ. האם יהיה זה עבאס ה"מתון"? רק בעבור רמדאן ובשוך המהומות, נוכל להשיב על כך בוודאות. לצערנו, אירועי הר-הבית מסמנים, שעדיין ארוכה הדרך להגשמת החזון הז'בוטינסקאי של שילוב חלק מהנהגת ערביי ישראל גם בשלטון.

תאריך:  10/05/2021   |   עודכן:  10/05/2021
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
מתרחקים מחזון ז'בוטינסקי
תגובות  [ 2 ] מוצגות  [ 2 ]  כתוב תגובה 
1
יש מי שרואים בז'בוטינסקי נביא
ב_שמואל  |  10/05/21 22:21
2
בעיה קשה שאין לה עדיין פתרון!
אקטואלי  |  17/05/21 08:28
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
מרדכי ליפמן
הדוגמה הקשה ביותר והטראגית ביותר, לאובססיה הבג"צית להתערב בהחלטות הממשלה או לצוות עליה "לתקן" אותן, היא פרשת הרצח ליד ציר כיסופים. מקום בו נכחדה, כמעט כולה, משפחת חטואל.
אפרים הלפרין
מרס 2020, גנץ נבחר לכנסת ובניגוד להבטחתו לבוחר הוא חובר לנתניהו, מאי 2021 בנט נבחר לכנסת ובניגוד להבטחתו לבוחר הוא שוקל לחבור ללפיד, מה ההבדל? אין הבדל
דן מרגלית
"יש המאבד עולמו בשעה אחת"    אם בגלל התיקים שהיא דורשת לעצמה לא תקום מיד ממשלה חלופית, ובנימין נתניהו ינצל את המתח כדי להישאר בשלטון היא תישא את הכתם על כתפיה הפוליטיים לעולמי-עד
יוקי לביא
על הכל מתעקשים השרים הפוטנציאלים    נחשו איזה משרד נותר זנוח?    ואם קיים משהו מובהק ששנת הקורונה לימדה אותנו, זה עד כמה לא מדובר בתחום זניח
אביעד ויסולי
נפתלי בנט התחייב לציבור בעל פה ובכתב "לעולם ובשום תנאי אני לא אתן את ידי להקמת ממשלה בראשות יאיר לפיד, לא בצורה רגילה ולא ברוטציה ולא בשום דרך"    וכן "אני לא מקים ממשלת שמאל כי אני ימני...
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il