הקנאות היא מידה מגונה. על כך אנחנו למדים ממורשת חז"ל, כפי שבאה לידי ביטוי במסכת אבות, ד' כ"א: "הַקִּנְאָה וְהַתַּאֲוָה מוֹצִיאִים אֶת הָאָדָם מִן הָעוֹלָם".
על המידה המגונה בקנאות מצביעה גם ספרות החוכמה המקראית. בספר משלי בפרק ד' פסוק ל' אנחנו מתוודעים לנחרצותו הרבה של שלמה המלך הקובע, שהקנאה היא תופעה מאוד מגונה - "רֶקֶב עֲצָמוֹת קִנְאָה". ביתר נחרצות ניתן ביטוי רב עוצמה לסלידה מהקנאה גם בשירה העברית המקראית. ביטוי לכך נמצא בשיר השירים בפרק ח' פסוק ו': "קָשָׁה כַּשְּׁאוֹל קִנְאָה".
הספרות המקראית פורסת בפנינו שלל תופעות עגומות בהיסטוריה של עמנו הנובעות מפרצי קנאה לא מרוסנים. אסתפק רק בציון סיפור אחד על קנאת אחי יוסף ביוסף האהוב על האב יעקב, המביאה אותם להתדרדרות מוסרית של מכירת האח לסוחרים בבני אדם ואף בבדיית סיפור שקר מזוויע לאב כדי להסתיר את האמת. שקר, שהביא להשתלשלות של אירועים קשים בחיי משפחת יעקב אבינו ועם ישראל.
השורש ק.נ.א בפרשת פנחס אינו מתקבל בשלילה, אלא הוא מקבל התייחסות חיובית. הקנאות של פנחס מתקבלת בברכה רבה. מול פנחס ניצבת מערכת החיים, שבנה זמרי בן-סלוא עם אישה בשם כזיבה בת-צור. לגבי מערכת חיים זוגית של בן עַם ישראל עִם בת עַם זר מגיב פנחס הכהן באלימות פיזית חסרת פשרות, עת הוא נוטל את חיי שניהם.
קנאות פנחס מעוגנת בתפיסת חיים, לפיה אין זכות לחיים עלי אדמות לזוג שבנה חיי משפחה, המבוססים על נישואים מעורבים. ודי בעובדה זו לרמוס עת הערך העליון של קדושת החיים בהריגת שניהם.
מצערת אותי התפיסה הקנאית, שהתירה נטילת חיי אדם רק כי אותו אדם מצא את אהבת חייו בחיקה של בת עם אחר ויחד הם ביקשו לבנות את חייהם. גם בסופה של הפרשה הקודמת, פרשת בלק, מסופר על פנחס הכהן, נכדו של רודף השלום אהרון הכהן, שביוזמתו הרג זוג, שחטא בחטא ההתבוללות. על-פי ספר במדבר פרק כ"ה פס' י"ב-י"ג זכה פנחס לברכה שמימית אלוקית על מעשהו זה. סיפור מצער זה של קנאות המתירה לטבוח חיי אדם ניצב באותה פרשה מול סיפור אחר - סיפור מוסרי-הומני-אנושי, המעניק לחמש בנות בישראל - נועה, מחלה, חגלה, תרצה ומלכה ירושה בדיוק כפי שזכאים הגברים.
יש לי ויכוח קשה מאוד עם כל סיפור מעשה הקנאות של פנחס בפרשת השבוע שלנו, אבל מקוממת אותי יותר תיאור התגובה האלוקית, שכל דפוסיה עדויים בשבחה של קנאות, הרואה כחובה וכציווי ליטול את חיי האדם העברי ואת חיי בת העם המדייני, כי הם קיימו יחסי מין.
מצער אותי, שבארון הספרים היהודי קיבלה מקום של כבוד התבטאות אלוקית קנאית, המחייבת קטילת חיי בני אדם בישראל, שמצאו את אהבתם בחיק בן או בת עם אחר.