X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  יומני בלוגרים
המיתוסים בדבר עשרת השבטים נפוצים מאוד בספרות הכלל עולמית ובהרחבה רבה מקבלים ביטוי בספרות היהודית: במדרש, בפיוט, באגדות חסידים רבות, במשנה, בגמרא, בתשובות לשאלות הלכתיות ובמקומות נוספים רבים
▪  ▪  ▪
מידע עלום [צילום: מנדי הכטמן/פלאש 90]

בפרשת "ויצא" בפרקים כ"ט-ל' אנחנו מתוודעים להולדת אחד עשר ילדים ליעקב מרעיותיו לאה ורחל ושתי השפחות בלהה וזלפה. על הולדת הילד השנים עשר, בנימין, נקרא בפרשת "וישלח" בשבוע הבא. בניו של יעקב הם למעשה האבות לשנים עשר שבטי ישראל, שהתאחדו לממלכה אחת בשנים 1010 עד 930 לפני הספירה בתקופת שמונים שנות מלכות דוד ושלמה. לצערי, הבת שנולדה, דינה, אינה זוכה למה שזכו הבנים - להיות אבות לשבטים. מצער, שיש רק אבות לשבטים ואין אם לשבטים כדוגמת דינה.
בשנת 930 לפני הספירה הממלכה המאוחדת התפלגה לשתי ממלכות - ממלכת יהודה, שכללה את השבטים יהודה ובנימין וממלכת ישראל הצפונית, שכללה את יתר השבטים. בשנת 721 לפני הספירה אבדו לנו עקבות כל עשרת השבטים, כאשר ממלכת אשור הגלתה מארץ ישראל את תושבי ממלכת ישראל הצפונית.
לפי המסורת נותרו היום רק צאצאי שבט יהודה, שבט בנימין וחלקים של שבט לוי, שלא הייתה לו נחלה ובני שבט לוי עקב תפקידיהם התפזרו בין השבטים. חכמינו זיכרונם לברכה השקיעו עמל רב לפתרון השאלה לאן נעלמו בני עשרת שבטי הצפון. על-פי המסורת התלמודית בני עשרת שבטי הצפון מקיימים חיים מעבר לנהר המופלא סמבטיון, שעל מיקומו הגאוגרפי המדויק אין לנו מידע.
המיתוסים בדבר עשרת השבטים נפוצים מאוד בספרות הכלל עולמית ובהרחבה רבה מקבלים ביטוי בספרות היהודית: במדרש, בפיוט, באגדות חסידים רבות, במשנה, בגמרא, בתשובות לשאלות הלכתיות ובמקומות נוספים רבים.
בקוראי את פרשת השבוע, המציינת את הולדת ילדי יעקב מנשותיו לאה ורחל והשפחות בלהה וזלפה אני מוצא עצמי חושב על גורל צאצאי הילדים של יעקב, שאיננו יודעים עד היום בוודאות מה עלה בגורלם אחרי החורבן של ממלכת הצפון בשנת 721 לפני הספירה. ובהרהורי אני מבקש לשתף את קוראי, כי נראה לי שחשוב שנעשה כל מה שנדרש כדי לחשוף בוודאות מה עלה בגורלם.
אני אישית נתקלתי בשנים בהן עבדתי בעבודה חינוכית בצ'ילה במפגש מרגש בדרום צ'ילה על-יד עיר הנמל פורטומונד בקהילה הטוענת, שהם בני עשרת שבטי הצפון. אודה, שהתפעלתי מידע היסטורי, שהאדם אתו שוחחתי ציטט בעל פה בספרדית ובאנגלית מספר מלכים ב' את פסוק ו' בפרק י"ז: "בַּשָּׁנָה הַתְּשִׁיעִית לְהוֹשֵׁעַ לָכַד מֶלֶך אָשׁוּר אֶת-שׁוֹמְרוֹן וַיִּגַל אֶת-יִשְׁרָאֵל אֲשוּרָה...". הוא גם ידע להביע בעל פה ובכאב רב את הסיבה לגלות עשרת שבטי הצפון לממלכת אשור, כפי שהסיבה מנוסחת באותו פרק בפסוק ז': וַיְהִִי כּי חָטְאוּ בְנֵי-יִשְׁרָאֵל לַיהֹוָה אֱלוֹהֵיהֶם... וַיִּירְאוּ אֱלוֹהִים אֲחֵרִים". וכן ידע לצטט בכאב רב את פסוק ט"ז: "וַיַּעַזְבוּ אֶת-כָּל-מִצְווֹת יְהֹוָה אֱלֹהֵיהֶם...". עקב כך הוגלו מאדמתם בארץ ישראל.
העיסוק במה עלה בגורלם של עשרת שבטי הצפון והיכן הם היום הביא אותי למחקרים המזהים את התושבים המקוריים של אמריקה, האינדיאנים, עם עשרת השבטים וחלקם נודד לעבר התושבים הראשונים בבריטניה. לעתים נראה, שמתערבבות משאלות לב ודמיון רומנטי עם שבבי עובדות בכל הקשור לזיהוי כיום של צאצאי שבטי ממלכת ישראל הצפונית. ניתן להתרגש מהסיפור על צאצאי עשרת השבטים ברומנסה העברית על אלכסנדר מוקדון.
ניתן להתרגש עוד יותר מספר המסעות של אלדד הדני במאה התשיעית, הטוען ששבט דן כבר עזב את ארץ ישראל מאתים שנה לפני החורבן, כאשר בשנת 930 לפני הספירה החל הפילוג בין ממלכת יהודה בראשות רחבעם בן שלמה ובין ממלכת ישראל הצפונית בראשות ירבעם בן נבט. החשש של בני שבט דן ממלחמת אחים ומהמחיר היקר העלול לפקוד אותם, כשנחלת השבט נמצאת ממש על הגבול בין ממלכת יהודה ובין ממלכת ישראל, הניע אותם לעזוב את הארץ לעבר ארץ החווילה מעבר לנהר כוש ונהר הסמבטיון. והיכן הסמבטיון? נראה לי, שבימים בהם אנחנו קוראים את פרשת השבוע, יש מקום להעלות לסדר היום את המשאלה להתגייסות למחקר מעמיק - היכן נמצאים כיום צאצאי שבטי הצפון.

תאריך:  08/11/2021   |   עודכן:  08/11/2021
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
הרהורים בעקבות פרשת "ויצא" [ב']
תגובות  [ 8 ] מוצגות  [ 8 ]  כתוב תגובה 
1
לא חשוב לי היכן עשרת השבטים
ישראל בן חיים...  |  8/11/21 10:01
2
איפה נמצאים עשרת השבטים.
את מי זה מעניין  |  8/11/21 12:35
3
איתן , יש פגם במאמרך.
מידידה ומעריכה   |  8/11/21 17:27
4
סלחנות תמוהה לפשע של הבן ראובן
סלחנות תמוהה  |  8/11/21 17:40
5
לא לשכוח את האימהות זלפה ובלהה
בלהה וזלפה  |  8/11/21 17:45
6
מאחלת לך, איתן , בריאות
מאחלת יום נפלא  |  9/11/21 09:31
7
הצעה לאיתן יקירי
הצעה לאיתן  |  9/11/21 11:37
8
שאור החנוכייה יאיר את חיינו
אור החנוכיה  |  11/11/21 11:34
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
יוני בן-מנחם
ראש ממשלת עירק מוסטפא כאט'מי אומר כי הוא יודע מי ניסה להתנקש בחייו וכי יחשוף את המעורבים. ההערכה בעירק היא כי המליציות הנאמנות לאירן ניסו להתנקש בחייו, באישור אירן, על-רקע סירובן לקבל את תוצאות הבחירות לפרלמנט שבהן נחלו הפסד
אפרים הלפרין
האם אני שמח בנפילתו של גל אוחובסקי? לא, אינני שמח, אבל היצר הרע אומר לי לפתוח בקבוק ולחגוג
דן מרגלית
ברור כי גם הצעת החוק של סער המטהרת את לשכת ראש הממשלה מנאשמים בעבירות פליליות ראויה להתייצב בראש התור והטור לחקיקה
דן מרגלית
סיפור על אידיאליסטים קשוחים הניצבים מול המוות של חבריהם בלי דמע וללא רעד עד השבר הפוקד לוחם נועז לנוכח פיגוע רצחני של מי שאינה קרובה ואינה מוכרת לו
יורם אורעד
הטכנולוגיה המודרנית הפכה דברים רבים מהעבר, למיותרים    למשל דברים הקשורים לחיפוש מידע, תקשורת, התמצאות במרחב וקניית מוצרים    בעתיד הטכנולוגיה תהפוך דברים נוספים למיותרים
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il