X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  יומני בלוגרים
שתי המילים הראשונות היוצאות מפיו של יוסף - "אני יוסף" מבטאות, לדעתי, נקודת פסגה אנושית יוסף מוכן לסלוח ולשים מאחוריו משקעים קשים, שנצברו במשך עשרים שנות פירוד וניכור
▪  ▪  ▪
פרשה רגישה [צילום: נתי שוחט/פלאש 90]

"בימים אלו של ביטויי שנאה רוויית אלימות מילולית בכנסת ישראל, אלימות מילולית הפולשת לרחובותינו, מן הראוי שנקשיב לשתי המילים "אֲנִי יוֹסֵף", אותן אומר יוסף לאחיו המופתעים, לאחיו שהתעללו בו באלימות פיזית קשה, יש משמעות מיוחדת לשתי מלים אלו הנאמרות בפרשת השבוע "וַיִּגַּשׁ" בספר בראשית, פרק מ"ה פסוק ב'.
בבראשית רבה, פרשה צ"ד סימן ט' מוסבת תשומת לבנו לשתי המלים - "אֲנִי יוֹסֵף". שתי המלים הראשונות, שנאמרו על-ידי מי שהיה קורבן לאלימות, שהפגישה אותו עם ידה הגרומה של המוות בבור במדבר צחיח, נתון בידי סוחרי אדם שמכרוהו לעבד בארץ זרה, ושאחת מתחנות חייו הייתה בין כתלי בית כלא בארץ זרה.
שתי המילים הראשונות היוצאות מפיו של יוסף - "אֲנִי יוֹסֵף" מבטאות, לדעתי, נקודת פסגה אנושית. יוסף מוכן לסלוח ולשים מאחוריו משקעים קשים, שנצברו במשך עשרים שנות פירוד וניכור לאחר שאחיו מכרו אותו לסוחרים בבני אדם ושיקרו לאביהם, שהתאבל על מותו של בן אהוב, שחיה רעה אכלה אותו, ולמעשה הם מכרו אותו לעבד.
שתי המילים הראשונות - שיצאו מפי יוסף במפגש עם אחיו, שהפכוהו לפני עשרים שנה קורבן למפגע בלתי אנושי מצדם בני משפחתו - הן קריאה לדעת לסלוח ולדעת לשים מאחור אפילו את המשקעים הקשים ביותר, שלמרבה הצער, נבעו מגילויי אכזריות קשה של אחיו.
שתי המילים הראשונות היוצאות מפי יוסף - הקורבן למפגע בלתי אנושי, שהפרידו אותו עשרים שנה ממשפחתו - הן פנייה אלינו הקוראים להניח את הסליחה והמחילה כנדבך בסיסי בחיינו גם באלו הימים.
שתי המילים הראשונות היוצאות מפי יוסף - מפי קורבן למפגע בלתי אנושי, שהפרידו עשרים שנה ממשפחתו - הן פנייה אלינו לאמץ את הערך החשוב של המשפחה ולראות את הברכה הרבה במוסד שנקרא משפחה, גם אם עברה טלטלה של משבר קשה מנשוא כמו פרץ שנאת הקנאה של האחים ביוסף אחיהם.
בנוסף לערכי הסליחה והמחילה, שמבקשת הפרשה להנחיל לנו, נראה לי, שיש מקום להתייחס להתפתחות שחלה במערכת השלטון המצרי. המלך שגזר גזרות שמד על עם אחר החי בארצו, אנחנו עדים להתפתחות ליברלית ולסובלנות כלפי האחר, כלפי הזר שחי בארצו ופתיחות כלפי זרים בכלל. הוכחה לכך נעוצה בעובדה, שמינה איש זר, בן לעם אחר, להיות שר האוצר, שר התשתיות הכלכליות, או כפי שנראה בעיניו - המושל בביתו. התוכניות הכלכליות של הממלכה הופקדו בידי רפורמטור, בן לעם זר, שפרעה פתח בפניו את ביתו האישי וביתו הלאומי כאחד.
הטקסט המקראי מדגיש את ההכוונה השמימית האלוקית בכל מהלכי פרעה, שפועמים בהם ערכי סובלנות וליברליות, פועמות תובנות כלכליות המשלבות יד עם ערכי מוסר ואנושיות. הראיה לכך באה לידי ביטוי בספר בראשית פרק מ"ה פס' ח', כשיוסף מתוודע לאחיו הוא אומר להם: "וְעַתָּה, לֹא-אַתֶּם שְׁלַחְתֶּם אוֹתִי הֵנָּה, כִּי, הָאֱלוֹהִים, וַיָּשִׁימֵנִי לְאָב לְפַרְעֹה וּלְאָדוֹן לְכָל-בֵּיתוֹ וּמוֹשֵׁל בְּכָל אֶרֶץ מִצְרַיִם".
אינני מבקש ברשימה זו להכריע בדיון, בו רבים מציינים, כי הייתה יד אלוהים בהתפתחות הליברלית ההומאנית והמוסריות בממלכת פרעה, או שהיו כאן, כפי שאני סבור, התפתחויות חיוביות במחשבה האנושית. מה שכן הייתי רוצה, ששתי הגישות תחיינה זו לצד זו תוך מתן כבוד של מצדדי הגישה האחת למצדדים ברעותה.
מה שמלהיב אותי שהייתה התפתחות לעבר הסובלנות הדתית, שהונחו בפרשה שלנו נדבכי הסליחה והמחילה בחיי המשפחה השסועה לאחר תהליכי קנאות חשוכה והתמכרות לשקר, כמו השקר המכאיב של בנים לאבא על גורל בנו האהוב, שחיה רעה טרפה אותו, כשהם למעשה מכרו את הבן האהוב לסוחרים בבני אדם. התורה פונה אלינו, שאת נדבכי הסליחה והמחילה נבססם ונעמיקם בכל מערכות חיינו, נסלק מחיינו שנאה עיוורת מתמדת לאַחֵר, כי דעותיו שונות מדעותינו.
כשאני חוזר ומעיין בפרשת השבוע, כואב לי לקרוא גילוי דעת שהגיע אלי, עליו חתומים חמישים רבנים, באותו גילוי דעת קוראים הרבנים לכל אזרח בישראל לקיים את מה שהם קוראים - איסור מן התורה למכור בית או שדה בכל מרחבי ארץ ישראל לנוכרי. כואב לי לקרוא גילוי דעת של רבנים מכובדים, המתעלמים מכל ציווי הסובלנות בפרשת השבוע שלנו והתעלמות מוחלטת מכל הציוויים ההומאניים שבתורה, הדורשים יחס הוגן לגר ואפילו דרישה לאהבת הגר. מצער, שחמישים רבנים פגעו בדרישה בספר דברים פרק י' פס' י"ט: "וַאֲהַבְתֶּם אֶת-הַגֵּר, כִּי גֵּרִים הֱיִיתֶם בְּאֶרֶץ מִצְרַיִם".

תאריך:  08/12/2021   |   עודכן:  08/12/2021
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
פרשת "ויגש" - לדעת לסלוח (ג')
תגובות  [ 13 ] מוצגות  [ 13 ]  כתוב תגובה 
1
לאמץ את דרך הפיוס של יוסף
המניפסט של יוסף  |  8/12/21 09:53
2
"פרוס לרעב לחמך.."
ספר ישעיהו נ"ח, 7  |  8/12/21 10:43
3
דִּרְשְׁוּ טוֹב וְאַל רַע..
דרשו טוב   |  8/12/21 12:34
4
האיש המזוהם
ב.ל  |  8/12/21 15:14
 
- שהמדינה ב.ל מדבר בשמה.
תורת ישראל מתבייש  |  8/12/21 17:28
5
יוסף נכס יקר לתרבות היהודית
למגיב שמואל בוקי.  |  8/12/21 15:34
6
שנאו רע ואהבו את הטוב
דרשו טוב ואל רע  |  8/12/21 16:00
7
יוסף סולח לאחיו טרפ הביעו חרטה
לשמואל בוקי  |  9/12/21 08:31
8
מר שמואל בוקי, אתה טועה
למגיב שמואל בוקי   |  9/12/21 09:04
9
מאחלת לך, איתן, בריאות טובה. ל"ת
מאחלת בריאות..  |  9/12/21 12:56
10
על מכרם בכסף צדיק ואביון...
עמוס פרק ב'  |  9/12/21 17:58
11
למגיב שמואל ..
למגיב שמואל בוקי.  |  10/12/21 12:07
12
מה עניין שמיטה להר סיני
לשמואל בוקי ...  |  10/12/21 14:08
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
יוסף גערעליצקי
השורש הרוחני והמשמעות הפנימית של אמרת חז"ל "הגוף נהנה מן הגוף" הינו בקשר בין הקב"ה לבין עם ישראל    הקב"ה במהותו ועצמותו האין-סופית, כביכול "נהנה" מן ה"עבודה" המתבצעת על-ידי גופו של היהודי
אלי אלון
רק אחוז קטן ביותר מכלל רחובות ירושלים נקראים על שם נשים    אחת מהנשים שזכתה שיקרא רחוב על שמה בעיר היא גיטל דינוביץ    הרחוב על שמה ממוקם מול שוק מחנה יהודה, ועל אף מיקומו המרכזי אינו מוכר לרוב הציבור    מי הייתה גיטל דינוביץ ובמה זכתה שרחוב בבירה יקרא על שמה
אביתר בן-צדף
עוד כמה תגובות קצרות בדרך כלל - בנושאים גדולים כקטנים    והפעם - עיוות נפשי, אזור לחימה, בלתי-חדיר, שיבוץ, אבן ומינויים    "אל נא רפא נא לה" (במדבר י"ב, פסוק י"ג)    הרבה בריאות, נחת ואושר    חנוכה שמח וחודש טוב
חנה קטן
בעבודה הקלינית, באופן שגרתי, עוברים מדי יום בבדיקת העל-קול עוברים רבים תחת שבטו של רופא הנשים    לצערי, חלק מהעוברים אינם עוברים את מבחן המצוינות, ונידונים שלא להגיע לאוויר העולם בגלל דברים של מה בכך
צ'לו רוזנברג
ללא ארה"ב כשותפה לכל מהלך צבאי באירן, אין לישראל לבדה סיכוי לחסל את האיום הגרעיני האירני    את זאת אומר ברק, אומרים אנשי ביטחון אחרים, מכוני מחקר בתחום הביטחון וכד'
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il