X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  יומני בלוגרים
עתירתו של ח"כ אמסלם נדחתה על הסף בידי בג"ץ בנימוק שהעניין בגינו עתר הוא "ריב לא לו" האמנם? אנו חיים במצב עגום שכל נושא הוא שפיט, ומעניין מה מצאו השופטים חריג בעתירתו של ח"כ אמסלם, למעט העובדה שהמדובר בעותר ליכודניק ירושלמי אסלי
▪  ▪  ▪
אמסלם. תאוריה לגיטימית [צילום: נועם מושקוביץ/דוברות הכנסת]

שר הביטחון התמהמה מלמנות מנכ"ל לתעשיה האוירית, ועקב כך עתר ח"כ דוד אמסלם לבג"ץ. את העתירה לא ראיתי, את ההחלטה כן, פחות מחצי עמוד, סטירת לחי לעותר. ה"ריב" שאמסלם ניסה להתערב בו הוא "ריב לא לו" ולכן לא קיימת לו זכות עמידה. אמסלם נזרק מכל המדרגות באופן שלא ראיתי כמותו בבית המשפט העליון. לדעתי הוא לא רק נזרק אלא גם נזרק בבוז. אנו חיים במצב עגום שכל נושא הוא שפיט, ומעניין מה מצאו השופטים חריג בעתירתו של ח"כ אמסלם, למעט העובדה שהמדובר בעותר ליכודניק ירושלמי אסלי.
מעבר לעובדה שאין לו עניין פרטי בנושא, השופטים לא נימקו את ה"ריב לא לו", ולכן בואו ואנסה להסביר לנו מדוע לטעמי המינוי הזה הוא ודאי עניינו של ח"כ אמסלם, לפחות כמו העניין של עותרים ציבוריים אחרים אשר זכות העמידה שלהם מובטחת ולו מהנימוק של "בית המשפט בהלכה פסוקה הרחיב עד מאוד את זכות העמידה של העותר הציבורי. הוא עשה כן מקום שמדובר בעניין בעל אופי ציבורי שיש לו נגיעה לקידומו של שלטון החוק, לאכיפתם של עקרונות חוקתיים, ומקום שמתבקשת התערבות כדי לתקן פגם מהותי בפעולת המינהל הציבורי. מעמדו של העותר הציבורי הוכר גם מקום שהוא אינו יכול להצביע על נגיעה אישית ישירה או על פגיעה אישית בו" (השופטת א' פרוקצ'יה בבג"ץ 651/03).
ח"כ אמסלם אוחז בתאוריה לגיטימית, האומרת שהפנקס האדום לא מת, הוא כבר לא במפא"י, הוא התפזר בין מפלגות השמנת אשר מרבית בכיריהן ממוקמים במרחב רמת השרון/הרצליה מודיעין/רמת אביב. התיאוריה טוענת שהמינויים במרחב הציבורי מפלים לרעה את עדות המזרח, אומנם לא כמו בשנות ה-50 וה-60 אך האפליה עדיין קיימת, ומחייבת תיקון.
אפשר לקבל את הטיעון הזה, אפשר שלא, אך הטיעון הזה לא ניתן לדחייה על הסף ללא דיון, ודאי לא ניתן לדחייה על הסף ללא נימוקים. אם ניקח לדוגמה עתירה למינוי אישה לוועדת טירקל (מרמרה), העותרות לא רק קיבלו זכות עמידה, העתירה לא רק עברה את דרישות הסף, היא לא רק נדונה, אלא היא אפילו התקבלה עקרונית (בג"ץ 5660/10).
כאשר לא ממנים נשים למשרות בסקטור הציבורי אזי "מתבקשת התערבות כדי לתקן פגם מהותי בפעולת המינהל הציבורי", ממש כמו כאשר אזרח מזרחי המתאים ביותר למשרה בכירה ביותר בסקטור הציבורי לא ממונה "מתבקשת התערבות כדי לתקן פגם מהותי בפעולת המינהל הציבורי", וכנ"ל בנוגע למאות עילות שהרבה בתי משפט בעולם היו דוחים אותן על הסף בשל העדר זכות עמידה, ואשר נדונות אצלנו, ושורפות זמן שיפוטי מאוד יקר. קחו לדוגמה את נושא גיוס החרדים לצה"ל, בו מתערב בית המשפט בנושא שאיננו פתיר פוליטית. ממשלות קמות ונופלות - הנזק הוא עצום, הנושא לא מתוקן, והגענו אף למצב מגוחך שהעותרת המובילה בעתירה, מפלגת יש עתיד, נמצאת כעת בשלטון, בפועל עותרת נגד עצמה, וממשיכה בסאגה של בקשות הדחייה כי איננה מסוגלת להעביר את החוק שלמען חקיקתו היא עתרה, וספק גדול מאוד אם תצליח, וזאת בשל סירוב השותפים הערבים לתמוך בכל צורה של גיוס חרדים, מחשש להשלכה על גיוס הערבים.
היו לטעמי דרכים לדחות את העתירה ללא בוז, אחת מהן צויינה בהחלטה. המועמד למנכלות לא צורף כמשיב לעתירה. זו ודאי סיבה טובה לדחייה על הסף, אך זו סיבה חלשה, כי היא ניתנת לתיקון בקלות. ייתכן שיש סיבות נוספות, לדוגמא: לי לא ברור מן הפרסומים אם השר החליט שלא למנות את המנכ"ל המיועד, או שעדיין לא קיבל כל החלטה בנדון. ואם לא נבחר עדיין מנכ"ל משמע שהעתירה היא מוקדמת כי בית המשפט לא נועד לנשוף בערפו של שר הביטחון על-מנת שיקבל החלטה כזו או אחרת, אלא רק לתקן החלטה אם מוצא כך בית המשפט לנכון.
מבלי להתייחס לשורה התחתונה, טעה לטעמי בית המשפט בגדול. גם במילים על העדר זכות עמידה ובעיקר במוזיקה של ההחלטה, המציגים את בית המשפט כמנותק לחלוטין ממחצית העם בישראל, ומה שחמור יותר, את חוסר האכפתיות של בית המשפט מהניתוק הזה.

תאריך:  30/12/2021   |   עודכן:  30/12/2021
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
ריב לא לו
תגובות  [ 1 ] מוצגות  [ 1 ]  כתוב תגובה 
1
תגובת אמסלם
אה  |  30/12/21 16:06
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
יעקב קורי
אף פעם לא הבנתי את הרבותא להשתייך לעדר, ללכת אחרי המנהיג, להישמע בקול הרב, בלי שאלות ותהיות, בלי סינון וביקורת
ציפורה בראבי
בספר "הנסיך המאושר" של אוסקר ווילד, בסיפור הנפלא עד מאוד "הזמיר והשושנה", משורר הזמיר אודות האהבה: "ודאי כי האהבה דבר נפלא היא, יקרה מאבני-ברקת ורחוק מכרה מלשמים"
עדי מנחמי
בזמן התקף אקוטי של סינוסיטיס ניתן, כמעט תמיד, להימנע מאנטיביוטיקה ולפתור את הדלקת באמצעות טיפול חיסוני בדיקור יפני ובתמצית צמחים ייעודית
חיים נוי
המחזמר "לעבור את הקיר" בתיאטרון בית ליסין יעלה בינואר - חרדים וחילונים מחפשים שידוך - בקרוב להיט נוסף בז'אנר על-פי "בלוז לחופש הגדול"
ד"ר אורנה מרקוס בן-צבי
נעשה לנו כלל: לא לקבל את חיינו כמובנים מאליהם    נחשוב עליהם כעל המתנה הנפלאה ביותר שקיבלנו אי-פעם, נוקיר אותה מדי יום, ולעולם לא נתייחס אליה כמובנת מאליה
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il