X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  יומני בלוגרים
שאלה אותה אני חוזר ושואל, האם רוחו של דוד מלך ישראל טוב שתחייה ותתקיים בתרבותנו ובארון הספרים שלנו לאור העובדות הנכספות לנו מספר שמואל ב' פרק י"א
▪  ▪  ▪
דמות מופת? [צילום: פלאש 90]

בקבלות שבת אנחנו שרים בערגה ובצימאון את השיר "דָּוִד מֶלֶך יִשְׁרָאֵל חַי וְקַיָּם". הנביא ישעיהו בפרק י"א מייחל לבואו של חוטר מגזע ישי, הרי הוא דוד, שה"צֶדֶק אֵזוֹר מָתְנָיו וְהָאֱמוּנָה אֲזוֹר חֲלָצָיו"; והוא גם ישפוט בצדק דלים "וּבְרוּחַ שְׁפָתָיו יָמִית רָשָׁע".
יש לנו חמש מגילות בתנ"ך. חג השבועות התכבד בסיפור מרגש ב"מגילת רות". תשעה באב - בדמעת "מגילת איכה". חג הפורים - בנס "מגילת אסתר". סתיו חייו של שלמה מחבר "מגילת קהלת" נושב בסתיו, הסוכך על חג סוכות וריח האביב הנושב ב"שיר השירים" מלווה אותנו בקריאת המגילה בחג הפסח, המיוחסת במסורת ישראל למלך דוד - למלך החי וקיים.
השאלה אותה אני חוזר ושואל, האם רוחו של דוד מלך ישראל טוב שתחייה ותתקיים בתרבותנו ובארון הספרים שלנו לאור העובדות הנכספות לנו מספר שמואל ב' פרק י"א. תיאורים ארוטיים במגילת "שיר השירים" הרתיעו את חכמינו שהתלבטו, האם לכלול אותו בקאנון המקראי או להוציאו. ההתלבטות הוכרעה בפסיקת חז"ל, כי לפנינו תיאורי חיזורים הדדים של כנסת ישראל אחרי השכינה והשכינה אחרי עם ישראל, ואין לקרוא את התיאורים כפשוטם.
מה שהכריע בשילוב "שיר השירים" בספר הספרים ולא לכלול אותו בספרים החיצוניים היא ההכרעה, שזו שירתו של דוד מלך ישראל, ושירת דוד מלך ישראל חשוב שתהיה כלולה בקאנון המקראי. ועל הנימוק הזה אני מאוד מֵצֵר. במרוצת הדורות התרבו המסורות והמדרשים שהדגישו שזהותו של כותב "מגילת שיר השירים" הוא מי שהיה מלך בישראל, דוד המלך.
לי קשה לקבל דבר שירה ממי שפלש בבוטות כוחנית וחייתית אל יומה של האישה בת שבע, אשת קצין בכיר בצבאו של דוד, ומי שלמעשה תכנן את רציחת בעלה, אוריה החיתי, מפקד בכיר בצבאו. לי קשה לקבל דבר שירה ממשורר, שניאופו עם אשת איש, בת שבע, היה משולב ברציחת בעלה, אוריה החתי, וזאת על-ידי מתן הפקודה לשר הצבא להעמידו בשורה הראשונה של הלוחמים, ממנה לא חוזרים אל החיים.
אֶל יוֹמָהּ שֶל בַּת שֶׁבַע אֵשֶׁת אוּרִיָּה
פָּרְצָה אֲפֵלָה שֶׁל דָּוִד מַלְכָּהּ
אֶל נֶאֱמָנוּתוֹ שֶׁל אוּרִיָּה אִישׁ הַצָּבָא
פָּרְצָה בְּגִידָתוֹ שֶל דָּוִד מַלְכּוֹ.
דָּוִד עָלָה וְשָׁר בַּמַּעֲלוֹת
בַּיִת מְהֻדָּר
וְזִימָתוֹ הִיא כֶּתֶר,
אוּרִיָּה יָרַד וְדָמַע בְּמוֹרְדוֹת
קְרָב מְכֻזָּב
וֶנֶאֱמָנוּתוֹ הִיא קֶבֶר.
על מזבח הזימה העלה דוד, מלך בישראל, שני קורבנות דמים - את בת שבע ואת אוריה החתי. עת חייליו ביום מקיזים דמם במלחמה בערבות מואב, לעת ערב קם "מֵעַל מִשְׁכָּבוֹ, מִתְהַלֵּך עַל גַּג בֵּית הַמֶּלֶך וַיַּרְא אִשָּׁה רוֹחֶצֶת"1.
חיילים נופלים בשדה הקרב ומלכם כופה עצמו על בת שבע, אשת בכיר המפקדים בצבאו, בן למיעוט לאומי, שקשר גורלו עם מלכות דוד. לנואף, שרצח את אוריה החיתי, ילדינו הרכים שרים בערגה ובשמחה - " דָּוִד מֶלֶך יִשְׁרָאֵל חַי וְקַיָּם". ועל כך אני מאוד מֵצֵר.
קשה לי לקבל, שילדים שרים בהתלהבות רבה "דוד מלך ישראל חי וקים", כשאני קורא יחד אתם תיאור מזוויע בספר שמואל ב', פרק י"א, פסוק ב': "וַיָּקם דָּוִד מֵעַל מִשְׁכָּבוֹ וַיָּרא אִשָּׁה רוֹחֶצֶת מֵעַל הַגַּג". אחרי שהובהר לו שהיא בת אליעם והיא אשת אוריה החתי, הוא נתן דרור ליצרים חייתיים "וַיִּשְׁכַּב עִמָֹהּ". וזאת כשאנחנו קראנו בפרק ה' בפסוק י"ג ש"וַיִּקַּח דָּוִד עוֹד פִּילָגְשִׁים וְנָשִׁים... וַיִּוָּלְדוּ עוֹד לְדָוִד בָּנִים וּבָנוֹת..."
אני מעריץ את אוריה החתי, שלא נענה להזמנת המלך דוד לבוא משדה הקרב לביתו, אלא העיף לשכב מחוץ לביתו באומרו, כי זה לא מוסרי, שכל החיילים במלחמה "וַאֲנִי אָבוֹא אֶל בֵּיתְךָ לֶאֱכוֹל וְלִשְׁתּוֹת". אוריה דוחה את הצ'ופר לבוא לאשתו בזמן מלחמה "וַאֲנִי אָבוֹא אֶל בֵּיתִי לֶאֱכוֹל וְלִשְׁתּוֹת וְלִשְׁכַּב עִם אִשְׁתִּי...?" כשחברי החיילים לוחמים בשדה הקרב?!
קשה לי לקבל, שלנותן פקודה לרצוח את אוריה החתי ונואף עם רעייתו בעת מלחמה, אנחנו שרים בקבלות שבת. שירה זו אסור שתמשיך ליטול חלק בנדבכי התרבות, שאנחנו מניחים בארצנו.

הערות

1. שמואל ב, י"א 2.

תאריך:  02/01/2022   |   עודכן:  02/01/2022
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
דוד מלך ישראל חי וקיים
תגובות  [ 8 ] מוצגות  [ 8 ]  כתוב תגובה 
1
ניאופו של דוד המלך חי וקיים
ניאופו של דוד  |  2/01/22 08:54
2
שבוע טוב, שבוע של בשורות טובות
שבוע של בשורות  |  2/01/22 09:35
3
ששנת 2022 תאיר לעם ישראל
ששנת 2022  |  2/01/22 19:51
4
להביא מקור מקראי לאמת את דבריו
מבקשת משמואל בוקי  |  3/01/22 12:30
5
שמואל בוקי החליט , שדוד התנצל
שמואל בוקי החליט  |  3/01/22 15:21
6
בוז לדוד מלך ישראל הנואף
בוז לדוד הנואף  |  3/01/22 15:30
7
לא למוסר מעוות של דוד המלך
לא למוסר מעוות  |  4/01/22 13:11
8
לילה טוב ולקום למחר טוב ויפה.
לילה טוב.  |  6/01/22 20:44
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
יוני בן-מנחם
ארגון חמאס השלים את שיקום יכולותיו הצבאיות שנפגעו במלחמה האחרונה ונערך לסבב לחימה חדש מול ישראל. גורמי המודיעין מנתחים את התרגיל הצבאי הגדול של ארגוני הטרור ברצועת עזה שהסתיים בשבוע שעבר,חמאס מתכנן הפתעות לישראל אך צה"ל נערך אף הוא להנחית מכת מנע מקדימה
צילה שיר-אל
מיהו המזל איתו אתם מסתדרים ביותר וממי כדאי לכם להיזהר?!    הכוכב שלכם סטורן המעכב, עדיין נמצא בבית הכספים שלכם וגורם לכם להבין שאינכם יכולים לפעול ביד חופשית ועדיף לכם לשתף אנשים שאתם סומכים עליהם
ארי בוסל
"התעוררתי לאט-לאט" מתערבב לי עם "התעוררתי ערום" אחד במלרע והשני במלעיל, שניהם נשמעים דומים זה לזה, אך אומרים דברים שונים במהות ובצורה. כך גם השנה שזה עתה חלפה והשנה שעתה מתחילה. נושקות זו לזו, מגפפות, מגששות, מסרבות לעזוב, אך אחת יודעת שזה סופה והשנייה שהיא היא הכוכבת החדשה
יוני בן-מנחם
אירן מטילה איפול על זהותו האמיתית וטוענת כי מת ממחלת הקורונה אך בסעודיה ותימן מעריכים כי הוא נפצע אנושות בהפצצה של סעודיה על מעוזי המורדים החות'ים    השגריר, חסן אירלו, היה בכיר ב"משמרות המהפכה" ומקורבו של קאסם סולימאני    מותו הוא רווח נקי לסעודיה, ישראל וארה"ב
אפרים הלפרין
עתירתו של ח"כ אמסלם נדחתה על הסף בידי בג"ץ בנימוק שהעניין בגינו עתר הוא "ריב לא לו" האמנם?    אנו חיים במצב עגום שכל נושא הוא שפיט, ומעניין מה מצאו השופטים חריג בעתירתו של ח"כ אמסלם, למעט העובדה שהמדובר בעותר ליכודניק ירושלמי אסלי
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il