X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  יומני בלוגרים
[צילום: אוליביה פיטוסי/פלאש 90]
חמץ בבסיסי צה"ל:
מבחן יהדות הדמוקרטיה הישראלית
הערך, "רעות" נגזר מהערך "ואהבת לרעך כמוך" המוטמע בחוק יסוד "כבוד האדם וחרותו" ולכן איסור הכנסת חמץ לצה"ל הוא כשר מוסרית - חברתית וגם חוקית - משפטית

מבחינת המקפידים בפסח על "בל יראה ובל ימצא" קיומו של חמץ בצה"ל ולו גם "באיי חמץ", מעמידה אותם במצוקה קשה. מצוקתם תימנע אם צה"ל יפעל-כנגזר מהערך "רעות" ש"בקוד האתי" שלו: "החייל יפעל מתוך אחווה ומסירות לחבריו לשירות, וייחלץ תמיד לעזרתם כשהם זקוקים לו או תלויים בו, חרף כל סכנה וקושי, עד כדי חירוף הנפש". כדי לסייע לרע שומר מצוות לא נדרש לחרף את הנפש או לסכנה, אלא לשלוט ברציה ולרסנה לשבוע מצריכת חמץ.
הערך, "רעות" נגזר מהערך "ואהבת לרעך כמוך" המוטמע בחוק יסוד "כבוד האדם וחרותו" ולכן איסור הכנסת חמץ לצה"ל הוא כשר מוסרית - חברתית וגם חוקית - משפטית. הדרישה לבטל את האיסור להכנסת חמץ לצה"ל, בנימוק שהוא פוגע בזכויות הפרט ולכן מנוגד לחוק יסוד "כבוד האדם וחרותו", היא משוללת יסוד: הערכים בחוק זה נגזרו מהמוסר היהודי שהוא מוסר של אחריות וחובות ולא של זכויות.
זכויות, הוא דגל הליברליזם האירופי שבינו לבין הליברליזם המקורי היהודי פרושה תיהום רעיונית עמוקה. הליברליזם האירופי מניח שהאדם הוא טוב מטבעו ושמצוקותיו הם תוצאה של עיוותים היסטוריים; הסרת העיוותים, תוך הצפת האדם בזכויות שההיסטוריה גזלה ממנו, תוביל לעולם מושלם. על טיבו של 'העולם המושלם' שיצרה הצפתן של הדמוקרטיות המערביות בזכויות פרט, תוך התנערותן מאחריות וחובות לאבטחת הביטחון הלאומי, הצבאי, האנרגטי, הדמוגרפי והבריאותי שלהן, ניתן ללמוד מחוסר הישע שלהן בפרוץ מגיפת הקורונה ומעמידתן מנגד נוכח רצח העם באוקראינה.
ביהדות המוסר נדרש משום שהאדם נברא עם פגם: אגו חסר גבולות מצד אחד ודחפים וסיפוקים חסרי רסנים ביולוגיים מתוכנתים כמו בבע"ח, מצד שני. בשל הפגם הזה והעובדה שבני האדם נבראים בלתי שווים, נוצר הדרוויניזם החברתי, שכהתרסה נגדו, נוצר המיזם התרבותי היהודי. עיקרו, חינוך האדם והרגלתו לשלוט באגו שלו ולרסן את דחפיו וסיפוקיו (לא להתנזר מהם) לאור מוסר שערכיו נגזרו מהטבע וחוקיו האובייקטיביים כמו בערך ערבות חברתית הדדית.
הערך המכונן הזה תואם את הסימביוזה והאלטרואיזם התועלתני המתגמל שקיימים בטבע: תתנער הדבורה מאחריותה להאבקת הצמח, או יתנער הצמח מאחריותו לספק לדבורה צוף, יבוא כיליון על שניהם.
שחרור האדם
ישראל היא דמוקרטיה יהודית לא מפני שאזרחיה הם יהודים על-פי ההלכה, שהרי רבים מהם אינם כאלה; היא גם לא יהודית בגלל שאזרחיה אדוקים בקיום מצוות ההלכה, שהרי רבים או אפילו רוב אזרחיה רחוקים מכך. היא יהודית משום שערכי המדינה הקבועים בחוק יסוד "כבוד האדם וחרותו" נגזרו כמצוין בחוק, מ"מוסר הנביאים" היהודי.
המוסר היהודי שדבקות בערכיו איננה מחייבת דתיות, אלא תרבותיות, הוא המכנה המשותף לחיים הרמוניים לא רק בין יהודים שומרי הלכה לכאלה שרחוקים משמירתה, אלא גם בין יהודים לאזרחים שאינם יהודים. בגלל התהום הרעיונית והערכית שפרושה בין שתי תרבויות שחרור האדם, ישראל איננה יכולה להמשיך ולפסוח על שתי הסעיפים ולהתנהל לאור סינקרטיזם ערכי שמריץ את אזרחיה חדשים לבקרים לבג"ץ.
סוגיית החמץ בצה"ל היא קריאת השכמה כפולה: לחברה הישראלית שעבתה וכסתה מפיטום יתר בזכויות פרט במקום חינוך לנשיאה באחריות ובחובות שמהן נוצרות הזכויות ולבג"ץ: הוא נדרש למהר ולהכריע על מהותה של הדמוקרטיה הישראלית: ליברלית יהודית, כנגזר מ"מוסר הנביאים" שערכיו קבועים בחוק יסוד "כבוד האדם וחרותו", או דמוקרטיה ליברלית אירופית כפרשנותם של מי שפרופ' מאוטנר מגדירם בספרו "הליברליזם בישראל" כ"סוכנים הראשונים במעלה להטמעת הליברליזם [האירופי] בישראל".
אליעזר שביד המנוח היה מגדיר את משימת בג"ץ כצורך להכריע אם חוק יסוד "כבוד האדם וחרותו" מזהה ליברליזם עם 'חופש': התמכרות האדם לאנוכיותו וזכויותיו כב"אמנה החברתית" של רוסו, או עם 'חרות': אחריות האדם לריסון אנוכיותו לשם מילוי חובותיו לאחר ולמניעת דרוויניזם חברתי, כב"לוחות הברית" של משה. ערב פסח - חג החרות הקרב, הוא עיתוי מושלם להכרעה גורלית זו.

תאריך:  19/03/2022   |   עודכן:  19/03/2022
+היהודים מסירים את הקפוטה הקדושה
20:50 19/03/22  |  צבי גיל   |   לרשימה המלאה

מכיוון שילדים יש להם הכי פחות עכבות, לא הייתה להם שום בעיה להתחפש לדמויות שברוב ימות השנה נחשבו למוקצות מחמת מיאוס  ▪  אדרבה, ככל שהצליח הילד להופיע בדמות מעוותת יותר, כן זכה להערכה של הגדולים

פורים שמח [צילום: יונתן זינדל/פלאש 90]

מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
 
תגיות מי ומי בפרשה
 כבוד האדם וחירותו
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות חגים ומועדים
איציק וולף
מגילת סרגוסה שנמצאה בספריה הלאומית נכתבה בסגנון דומה למגילת אסתר ומספרת על משומד שהלשין שהיהודים נוהגים להראות את עצמם מכבדים את המלך בהוצאת מעילי ספרי תורה ריקים מתוכן, אך בעקבות חזיון לילי החזירו היהודים את ספרי התורה למעיליהם    " מגילת סרגוסה מוכיחה את היכולת המיוחדת של העם היהודי לשמר את ההיסטוריה היהודית, תוך הדגשת הניסים והנפלאות שאירעו לעם היהודי בשרשרת הדורות"
איתן קלינסקי
קשה לי לקבל את הביטוי "ויעשו בשונאיהם כרצונם"    גם האויב הוא יצור הנברא בצלם, ואין לקבל את ההיתר בפרק ט', פסוק ה' במגילה
ציפי לידר
מי אמר שמסיבה צריכה להיות ההצגה הכי טובה בעיר? תשאלו את תלמידי מדרשת נועם    ומי אמר שבפורים צריך להשתכר ולא להתבסם? שיקום! תשאלו את רבי זירא
בלפור חקק
אסתר ביקשה את בקשתה לעתיד: היא פונה אל "המלך" (שהוא הקב"ה), כאן לא נאמר "המלך אחשוורוש"    היא מבקשת את תלייתם של עשרת בני המן, בשידור חוזר בהיסטוריה בשנת תש"ז בנירנברג    מה בדיוק קרה שם?
ציפי לידר
קַבלו סקופ: בפורים היהודים קיבלו את התורה מתוך אהבה ושמחה   מדוע נבראה האישה מן הצלע?    אסתר המלכה לובשת מלכוּת - גם אַת יכולה    לנוע צנוע
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il