X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  יומני בלוגרים
השפעות מגיפת הקורונה [צילום: יוסי אלוני/פלאש 90]
15 אחוזים יותר מדי
אין ספק שהיציאה ממשבר הקורונה במהלך השנה האחרונה ובד בבד לחצי הביקוש האדירים בשוק בכלל, כולל מגמות אינפלציוניות שאותן לא ידענו זה שנים רבות
אייל בהרי מנכ"ל צים בהרי נדל"ן מקבוצת עדי צים אחזקות
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב

בחודש אפריל התבשרנו אודות עליית מחירי דיור של יותר מ-15 אחוזים בשנה אחת, מה שנושק לשיא של כל הזמנים. משמעות עלייה זו, בלשון פשוטה, הינה תוספת של כרבע מיליון שקלים בקירוב למחיר הממוצע של דירה במדינת ישראל. יתרה מכך: אם נגלם את העלייה במחירי הדיור בדולרים, ביורו, בפאונד הבריטי או בכל מטבע זר אחר, אזי מדובר בעלייה בלתי נתפסת של כ-25 אחוזים בקירוב תוך שנה קלנדרית אחת, זאת לאור העובדה שהשקל הישראלי הפך להיות המטבע החזק בעולם. הסיבות לעלייה מסחררת זו במחירי הדיור שונות ומגוונות. מעבר לעובדה הידועה לכל שקיים מחסור כבד בהיצע דיור, מה שכמובן מייצר מצב של ביקושים כבושים הולכים וגדלים, תרמו לכך גורמים נוספים, חלקם לטעמי מיותרים לחלוטין.
ראשית, אין ספק שהיציאה ממשבר הקורונה במהלך השנה האחרונה ובד בבד לחצי הביקוש האדירים בשוק בכלל, כולל מגמות אינפלציוניות שאותן לא ידענו זה שנים רבות, היה להן חלק נכבד בגמה זו. בד-בבד הריבית הנמוכה במשק עד לאחרונה, הייתה ללא ספק מלכודת דבש שפיתתה ישראלים לקחת עוד ועוד משכנתאות מוגדלות, עד כדי כ-130 מיליארד בשנה אחת. נוסיף לכך כמובן את הטעות הפטאלית שאותה ביצע נגיד בנק ישראל בדצמבר 2020 כשאיפשר נטילת שני שלישים מהמשכנתא בתנאים קוסמים של ריבית פריים, תרמו רבות לתדלוק שוק המשכנתאות ובדיעבד רמות המחירים.
וכמובן השפעות מגיפת הקורונה ומלחמת רוסיה אוקראינה שבאה בעקבותיה, שני גורמים שייקרו באופן דרמטי את הובלת הסחורות, גרמו למחסור קריטי בחומרי בנייה חיוניים וייקרו מאוד את תקורות הבנייה. העובדה שהנגיד העלה לאחרונה את הריבית במשק הינה בהחלט החלטה חיובית ומתבקשת להאטת האינפלציה, וכן צינון שוק המשכנתאות, אולם תרומתה לבלימת תדלוק מחירי הדיור מוטלת לטעמי בספק רב.
המצב בו אוכלוסיית ישראל הולכת וגדלה במהירות ובד בבד היצע הדיור מפגר אחריה משמעותית, נותר על-כנו גם לאחר העלאת הריבית. ייתכן אולי שכמות המשכנתאות שתקלח במהלך התקופה הקרובה, תקטן באופן כזה או אחר, אולם עדיין הביקושים יהיו גדולים באופן משמעותי לעומת ההיצע הדל. העובדה שגם האופטימיים ביותר בענף שלנו צופים המשך עליית מחירים, אומנם בשיעור מתון יותר, אינה מנחמת איש. גם כך, לפרוטוקול, מחירי הדיור בישראל הצליחו לשבור כל שיא אפשרי ונחשבים לבין היקרים בעולם, אם לא היקרים ביותר. על כן אל לנו לסמוך על העלאות הריבית הצפויות כפתרון קסם למשבר הדיור. לטעמי העלאות אלה, שחשיבותן למשק הישראלי בכלל אינה מוטלת בספק, הינן משענת קניה רצוץ לענף שלנו.
רק פתרון שישלב סוף-סוף שיווק קרקע מאסיבי, ובמחירים מפוקחים ובד בבד עידוד הרשויות המקומיות לקידום התחדשות עירונית באמצעות העלאת האנונות למגורים ותמריצים נוספים, יוכלו בסופו של דבר למתן משמעותית את תדלוק שוק הדיור הרותח. הפתרון, כמובן, מונח לפתחם של מקבלי ההחלטות.

הכותב הוא מנכ"ל צים בהרי נדל"ן מקבוצת עדי צים אחזקות.
תאריך:  02/05/2022   |   עודכן:  02/05/2022
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
איתן קלינסקי
אני כואב את התיאורים המזוויעים של ענישה קטלנית לבני אדם בפרשה שלנו, בפרשה בה מודגש הביטוי המרגש מאוד - "קדושים יהיו", כפי שמנוסח בפרק כ"א פסוק ו'
עמנואל בן-סבו
נס גלוי הוא עמידתם האיתנה של מגיני ארץ קודשנו, תעוזתם ואמונתם היוקדת כי נצח ישראל לא ישקר, כי יכול נוכל להם, לא עוד כשה אין רועה כי אם כלוחמי ומגיני המולדת
אביתר בן-צדף
עוד כמה תגובות קצרות בדרך כלל - בנושאים גדולים כקטנים    והפעם - משימה, העדפה, מסתאב, פס אור, משמיצה וסיכום זמני    "אל נא רפא נא לה" (במדבר י"ב, פסוק י"ג)    הרבה בריאות, נחת, שלווה, שמחה ואושר    "הגרמנים לא חזרו למוטב, הם רק נחים" (בן הכט)    יום עצמאות שמח!
יאיר נבות
אפשר וצריך לשאול - האם מדינת ישראל הרשמית מתכוונת להגיב לדברי הבלע של שר החוץ לברוב ולגנותם בחריפות? רה"מ בנט, שר החוץ לפיד, שר התפוצות נחמן שי - האם בכוונתכם להגיב לדברים החמורים הללו או להמשיך ולהתעלם בשם ה"ריאל פוליטיק"?
אפרים הלפרין
אוקראינה מראה לרוסיה מהיכן משתין הדג, בריטניה וצ'רצ'יל עם חזית מדינות נוספות הכריעו את היטלר, אך מה שעודד את היטלר ופוטין לתקוף אלה מנהיגים מן הצד השני שהקרינו חולשה ולא שיקפו את חוסן האומה שלהם - העתק מדויק של יאיר לפיד
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il