X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  יומני בלוגרים
עוזי גל מסביר על תמ"ק העוזי שפיתח לפראנץ יוסף שראוס שהיה שר ההגנה של מערב גרמניה צילום: משה פרידן/לע"מ]
סיפורו של ה"עוזי"
העוזי, יוצר לראשונה ב-1950. יצוין כי כלי הנשק נקרא על שמו של עוזי גל אף על-פי שהתנגד לכך בתחילה הוא נתן הסכמתו מכיוון שהממונים עליו סברו כי הדבר יקל על שיווקו ברחבי העולם

שמו של העוזי יצא למרחוק, הוא הפך לפופולרי בצבאות רבים ונמכר על-ידי התעשיה הצבאית שייצרה אותו במאות אלפי יחידות למדינות רבות. העוזי קרוי על שם ממציאו, מתכננו ומפתחו עוזי גל. גל נולד בגרמניה בדצמבר 1923 בשם גוטהארט גלאס לערי (אריך) גלס, אמן וצייר, ואשתו מילֵה. המשפחה גרה במינכן. בשנות ילדותו של עוזי התגרשו אביו ואמו. ב-1936, בהיותו בן 13 עלה ארצה והצטרף ליגור לאביו ערי גלס (1897 - 1973) שעם עליית המפלגה הנאצית לשלטון נמלט מגרמניה, עלה לארץ ב-1934 לקיבוץ יגור, ועסק בציור, צילום והוראת אמנות.
האב ערי גלס לחם במלחמת העולם הראשונה כאיש קומנדו ובהמשך כטייס קרב בצבא הקייזר. בשנת 1957 עזב ארי גלס את הקיבוץ והתיישב בעכו. אביו של עוזי, ערי תירגם את שם בנו מגוטהרט לעוזיאל. ועוזיאל קוצר בהמשך לעוזי.
אהבה לנשק והתעניינות בתחום כבר מילדות
עוזי גל למד תחילה בבית הספר האזורי בנשר, ובהמשך בבית הספר המקצועי "טיץ" ביגור, שם למד מסגרות ומכניקה עדינה. בית ספר "טיץ" היה בית ספר מקצועי ללימודי מסגרות ונגרות שהוקם במסגרת "עליית הנוער" עבור בני נוער עולים יוצאי גרמניה כדי להעניק להם "מקצוע לחיים ולשלבם בבניין וחיי הארץ". כבר בילדותו התעניין עוזי בנושאים טכניים ובפיתוח פטנטים. אהבתו והתעניינותו בכלי נשק החלה עוד בילדותו. כנער, כך מספרים, מכר את אוסף בוליו ובכסף שקיבל תמורת המכירה רכש אקדח איטלקי קטן ונהג לשחק ולבחון אותו בסתר. באחד הימים תפס אותו אחד ממורי בית הספר כשהוא משחק באקדח ונזעק. לא ידוע לי איך הסתיים הסיפור. מן הסתם הוחרם כלי הנשק. ו"חובב הנשק" הצעיר ננזף קשות. בקיבוץ יגור מספרים כי כשהיה עוזי בן 15 "פיתח קשת אשר יכלה לירות חיצים באופן אוטומטי".
מצטרף לפלמ"ח
ב 1942, לאחר סיום לימודיו ב"טיץ", הצטרף עוזי לפלמ"ח, התגייס לפלוגה ד' יחד עם כמה בני יגור אחרים ושירת במחלקה שישבה בגבעת חיים. כבוגר בית ספר מקצועי וחובב נשק, שימש כעוזר הנשק הפלוגתי אשר ריכז את הטיפול בנשק ובהסלקתו. עוזי התנסה בפיתוח אמצעי לחימה וחריטת חלקי כלי נשק, החל להתעניין בשיפור נשקים קיימים וערך מספר ניסיונות בתחום.
לאחר שהבריטים ערכו חיפושים אחר נשק בקיבוצים, על עוזי ומחלקתו היה לעבור למקום אחר. הוא ארז את שרטוטיו ואת כלי הנשק לדוגמה שבנה, העלה אותם על רכב משא, הסתירם בין ארגזי ירקות וקיווה שהכל יעבור בשלום. אולם לרוע מזלו לא כך היה. ב-9 בדצמבר 1943, בדרך מחדרה לחיפה נעצרה המכונית על-ידי הבריטים ובחיפוש ברכב נמצא כלי הנשק. עוזי הובא לדין בבית דין צבאי בירושלים והורשע ב"אחזקת אקדח ושלושה כדורים" ונדון ל 7 שנות מאסר. ייצג אותו במשפט עו"ד לויצקי, עו"ד ידוע באותה תקופה. הוא נשלח לכלא עכו, וביולי 1946, לאחר שישב למעלה משנתיים, שוחרר כחלק מחנינה שניתנה למספר אסירים של ההגנה והפלמ"ח לרגל חגיגות יום הולדתו ה-50 של המלך ג'ורג' השישי.
עוזי חזר לקיבוץ יגור ושב לעיסוקו - תכנון ופיתוח כלי נשק. הוא עבד במסגריית הקיבוץ עבור ה"הגנה" בשיפוץ כלי נשק שנשארו אחרי "השבת השחורה", וכן כשומר שדות ורועה. באתר הפלמ"ח מספרים כי באוגוסט 1948 גויס עוזי לצה"ל וצורף ליחידת המיעוטים. הוא מונה למפקד מחלקה של דרוזים משפרעם, והשתתף איתם במספר קרבות בגליל.
מציג בפני מפקדיו את כלי הנשק שפיתח
בחודש יוני 1949 הקים הרמטכ"ל יעקב דורי ועדה לבחירת תת-מקלע חדש לצה"ל, אשר יחליף את הסטן. בספטמבר 1949, יצא עוזי גל לקורס קציני חי"ר ובמהלך הקורס ניסה לעניין את מפקדיו בקורס ובהם את מפקד בית הספר לקצינים דאז סא"ל מאיר ("זרו") זורע בתת מקלע מתוצרת מקומית שבתכנונו ובפיתוחו החל עוזי עוד בסוף שנות ה-40.
זורע, לאחר שניסה את הכלי בעצמו התרשם מאד, ושלח מכתב אל ראש מה"ד דאז, חיים לסקוב, ובו שיבח את תת-המקלע. בעקבות המכתב הועבר גל עם סיום קורס הקצינים בפברואר 1950 לחיל המדע (חמ"ד, לימים חיל החימוש) שולב בתעשיה הצבאית והחל לעבוד במסגרתה על פיתוח תת-מקלע חדש לצה"ל. הוא תכנן ופיתח את תת-המקלע עוזי שנקרא על שמו.
העוזי, יוצר לראשונה ב-1950. יצוין כי כלי הנשק נקרא על שמו של עוזי גל אף על-פי שהתנגד לכך בתחילה. הוא נתן הסכמתו מכיוון שהממונים עליו סברו כי הדבר יקל על שיווקו ברחבי העולם.

יצחק שמיר בעמדת ירי עם תמ"ק עוזי בביקור במפעל תע"ש [צילום: נתי הרניק/לע"מ]

העוזי כלי הנשק הראשי של צה"ל
בתחילה היו היסוסים ולבטים בצה"ל אם להזמין ולהכניס את תמ"ק העוזי לשירות ולצייד את לוחמי צהל בכלי נשק זה. בתחילת שנות ה-50 נמסר ה"עוזי" הראשון לצה"ל. הוא נכנס לשימוש בחטיבת הצנחנים ושימש אותה בהצלחה במבצע קדש ובקרבות עם הפדאיון ובפעולות תגמול. אנשי הצנחנים היו הראשונים שהפעילו אותו במבצע "חץ שחור" - פעולת תגמול שנערכה החל ב-28 בפברואר ועד 1 במרס 1955 ובה הותקף מחנה צבאי מצרי ברצועת עזה.
אט אט החל העוזי להיכנס לשירות יחידות צה"ל כשהוא מחליף את רובי הסטן והפך לכלי הנשק הראשי של צה"ל. ה"עוזי" התגלה כתת מקלע חדשני, קומפקטי, יעיל ונח לשימוש. וגם בעל חוזק ואמינות ובלאי נמוך גם לאחר שימוש רב בו. שמו של העוזי יצא למרחוק והצלחתו וחדשנותו העמידו את גל בשורה אחת עם גדולי מפתחי הנשק הקל במאה ה-20.
העוזי קנה לעצמו מוניטין של נשק אמין מאוד, בעל קצב אש מהיר, קל לתפעול וקל לתחזוקה. הוא אפשר ירי אוטומטי מלא בכלי קומפקטי וקטן מידות, הן דרך כוונות והן בירי מהמותן, ובכך היה אידיאלי לפעולות קומנדו. העוזי הוא בעל מנגנון הפעלה פשוט. מחסניתו נמצאת בתוך ידית האחיזה ומאפשרת טעינה מהירה. חסרונו העיקרי של העוזי היה הקנה הקצר שלו, שכתוצאה מכך העוזי היה מדויק רק בטווחי מרחק קצרים. כלי הנשק נחשף לציבור הרחב לראשונה כשהוצג במצעד צה"ל המסורתי של יום העצמאות שנת 1955 שנערך ב-27 באפריל 1955.
צל"ש הרמטכ"ל ופרס ביטחון ישראל
בשנת 1955 הוענק לעוזי גלס צל"ש הרמטכ"ל "על כושר המצאה צבאי" בנימוקים להענקת הצל"ש נאמר: "תת-המקלע "עוזי" אשר פותח בעיקר על-ידי הנ"ל (עוזי גלס א.א) וביוזמתו, עמד בהצלחה והצטיין בניסויי השוואה שנערכו בין כמה סוגי תת-מקלעים מהסוגים החדישים המצויים בצבאות זרים. תת-המקלע צוין לשבח בעיקר על עקרונות מבנהו ועל כושר פעולתו בתנאי קרקע ואקלים קשים".
בשנת 1958 הוענק לעוזי גל פרס ביטחון ישראל. על-ידי ראש הממשלה, דוד בן-גוריון, ובהמלצת הרמטכ"ל, משה דיין. גל אגב, היה הראשון לזכות בפרס יוקרתי זה. שמו של ה"עוזי "יצא למרחוק, הוא הפך לפופולרי בצבאות רבים ונמכר על-ידי התעשיה הצבאית שייצרה אותו במאות אלפי יחידות למדינות רבות. יצור העוזי במפעלי התעשיה הצבאית הכניס לקופת מדינת ישראל לאורך השנים מיליוני דולרים ושימש מקור תעסוקה למאות פועלים.
ב-1962 פורסם כי ראש הממשלה ושר הביטחון דוד בן-גוריון סיפר בכנס עובדי מערכת הביטחון כי שומרי ראשו של נשיא צרפת דה גול צוידו בתתי מקלע ישראלים מדגם עוזי לאבטחתו של דה גול.
עוזי נפגש עם לוחמים כדי לשמוע על תיפקודו של העוזי
חייל שלחם במלחמת יום כיפור מספר לי כי עוזי גל שהיה קפדן ובעל יושרה ניפגש עם לוחמים כדי לשמוע מקרוב על תפקודו של העוזי במלחמה. העוזי לא תמיד עמד בתנאי הלחימה במדבר, היו מעצורים רבים בכל הזדמנות. עד שנת 1973 העוזי שימש כנשק האישי של חיל הרגלים לצד הרומ"ט וכנשקם של צוותי טנקים. בקרבות מלחמת יום הכיפורים גילה נחיתות למול המצרים והסורים שהיו חמושים ברובה סער מודרני - הקלצ'ניקוב. לעוזי, בשל קנהו הקצר, הייתה כאמור בעיית דיוק ירי לטווחים ארוכים יחסית. בצה"ל הוחלט להוציא את תתי מקלע עוזי מהשירות ולהחליפם ברובה הסער M16 העוזי איבד את מקומו כנשק החי"ר הסטנדרטי בצה"ל אך המשיך לשמש כנשק עבור כוחות מיוחדים.
העוזי בשימוש "השירות החשאי"
העוזי המשיך לשמש כנשק ייצוגי, אך לבסוף הוצא מהשירות כמעט לחלוטין. נגזרות של העוזי ודגמים שלו ממשיכים לשרת במערך המבצעי, ומשמשים בעיקר יחידות מיוחדות ללוחמה בטרור, בשל מהירות הלוע הנמוכה, וקוטר הקליע הגדול שלו, שמאפשרים פגיעה בעלת הבחנה גבוהה ובעלת כושר עצירה גבוה
במרס 1982 עלה העוזי לכותרות העיתונות העולמית. צילומים מאירוע נסיון ההתנקשות בחייו של נשיא ארצות הברית רונלד רייגן ב-30 במרס 1931 חשפו כי מאבטחי הנשיא "סוכני השירות החשאי" משתמשים בנשק "עוזי" לאבטחת הנשיא. בצילום מהאירוע נראה איש השירות החשאי כשהוא אוחז בידו עוזי דרוך (מיני עוזי).
שותף לפיתוח רובה סער גל
בהמשך היה עוזי גל שותף לפיתוח רובה סער חדש לצה"ל. בשם "גל", גם הפעם נקרא רובה זה על שמו.
בשנת 1976 פרש עוזי גל לגמלאות מצה"ל בדרגת סגן אלוף ועבר עם משפחתו להתגורר בפילדלפיה, כדי שבתו תמר תוכל לקבל טיפול רפואי לגידול ממנו סבלה.
הוא נשאר ועבד שם בתחום של פיתוח נשק עד למותו ב-7 בספטמבר 2002. נטמן בקיבוץ יגור, ליד רעייתו אהובה לבית פרנקל, שנפטרה ארבע שנים לפניו ב-1998,וסמוך לבתו תמר שנפטרה ממחלה והיא בת 22.
לעוזי היו שלושה אחים למחצה .מנישואיו של אביו ערי גלס לאשתו השנייה, שושנה, נולדו שלושה בנים: מיכאל, יורם וראובן .מיכאל גל היה סגן קצין חינוך ראשי בצה"ל, ממקימי מדרשת שדה בוקר, היה מנהל אגף הנוער במשרד החינוך ובהמשך שימש מנכ"ל עיריית ירושלים.

תאריך:  03/05/2022   |   עודכן:  03/05/2022
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
סיפורו של ה"עוזי"
תגובות  [ 1 ] מוצגות  [ 1 ]  כתוב תגובה 
1
תודה
שלמה מחיפה  |  5/05/22 08:53
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
יוני בן-מנחם
ארגון חמאס לקח, בהודעה חריגה, את האחריות על הפיגוע בעיר אריאל והודיע כי מדובר בפתיחת "שלב חדש" של פיגועים איכותיים נגד ישראל. חמאס עובר מ"טרור הבודדים" לביצוע פיגועים ע"י חוליות מאורגנות וצאלח אלעארורי משקם את התשתית הצבאית של חמאס בשטחי הגדה
יאיר נבות
ברית נאט"ו צפויה לאשר את קבלתה כחברה מן המניין במהלך פסגת נאט"ו שתיערך בסוף יוני    מולדובה חוששת מניסיון רוסי לגרור את האזור לתוך המלחמה
דורון מנשה, איל גרונר
אם יש לנו ראיות פורנזיות חותכות השוללות את מעורבותו של זדורוב ברצח, הן בהכרח גוברות על ספקולציות פסיכולוגיות המיוסדות על התנהגותו המילולית העולם הפורנזי הוא עולם הרבה יותר מוצק משיח הספקולציות ההתנהגותיות, והוא כבר פסק את דברו כך נראה שאשמת זדורוב לא הוכחה
דור אבירן
מה? אימון כושר זוגי?! כן, יש דבר כזה    אימון זוגי מאפשר להתחבר זה לזו מחדש, זוהי דרך מעולה לגוון השיגרה, מצד אחד עובדים על הזוגיות ומצד שני גם נכנסים לכושר
חניאל פרבר
ביום הזה התפרקנו מעול שעבוד מלכות זרה בצורה מנדטורית בארץ ישראל שרצתה להחניק אותנו עד מוות, ומאימת מלחמת ממלכות שבסביבנו שדימו לשעבדנו שיעבוד עולם
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il