X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  יומני בלוגרים
רצועות בהמה [צילום: נתי שוחט/פלאש 90]
הרהורים בעקבות מצוות הנחת תפילין (א')
הכיצד זה שאין לנו במקרא אף לא דמות מקראית אחת, שסופר עליה שהיא קיימה את מצוות הנחת תפילין, עליה הרבנות מאוד מקפידה

אני מכבד כל יהודי, שחשוב לו לקיים את מצוות הנחת תפילין. אני מכבד כל יהודי, שחשוב לו לשים שתי קופסאות שחורות מעור של בהמה על ידו ועל מצחו בטקסיות שמרגשת אותו, כשהוא מקפיד על כל תג ותג בקיום המצווה. אך עם זאת אני גם יודע, שלא נאמר בשום מקום בספר התנ"ך, שצריך לשים שתי קופסאות שחורות מעור בהמה, כשהדגש הוא על בהמה טהורה.
אני קורא בספר שמות בפרק י"ג בפסוק ט"ז את ההוראה: "וְהָיָה לְאוֹת עַל יָדֶךָ וּלְטוֹטָפוֹת בֵּין עֵינֶיךָ" ובהמשך ניתן הנימוק ההיסטורי רב המשמעות המדבר אל לבי: "כִּי בְּחֹזֶק יָד הוֹצִיאֵנוּ יְהֹוָה מִמִּצְרַיִם." בפרק י"ג בפסוק ט', אני קורא שהם יהיו "לְאוֹת עַל יָדֶךָ וְלְזִכָּרוֹן בֵּין עֵינֶיךָ".
אני עומד ותוהה האם אלוהי ישראל הוא זה המבקש, שהאדם יתקרב אליו באמצעות ליפוף רצועות עור על זרועו, רצועות שהן עשויות מעור בהמה. כן מסתבר, שחשוב מאוד למחוקק, שהרצועות תהיינה צבועות בצבע שחור. מה יש בצבע השחור חוץ מחותם מעיק של קדרות ושל אפלה? וקשה לי להבין מדוע הדרישה לצבע שחור במעמד כה מרגש.
אני תוהה מדוע לא נשאלת השאלה, הכיצד זה שאין לנו במקרא אף לא דמות מקראית אחת, שסופר עליה שהיא קיימה את מצוות הנחת תפילין, עליה הרבנות מאוד מקפידה. אני מודע לקיומן של ברכות הכתובות בתוך אותה מערכת, ברכות שיש להן משמעות ערכית. אני מודע למשמעות היפה של כלל המלים הנאמרות בברכות. כל מילה ומשפט חובקים בחובם תכנים ערכים, אך גם בעוצמת התכנים הערכיים שבברכות אין מענה לשלל התהיות וההרהורים לגבי עצם המערכת הטקסית, המחייבת ליפוף היד ברצועות של בהמה.
תשובה נאותה
בתי התפילה בתפילין מכינים בדרך כלל משור או פרה, שמעובדים בלחץ רב ונחשבים ליציבים. בניגוד לבשר שנאכל רק לאחר שחיטה כשרה, הרי בתי התפילין בתפילין מקבלים את מלוא הכשרות גם אם הם עשויים מנבלות. אודה, שהדיון הזה זר לי, אודה שבדיון הזה אני חש מועקה ויש בו למעשה פיחות ממשמעותי בעולם הערכים היפה של ארון הספרים היהודי.
בספר דברים בפרק ו' פסוק ח' אני קורא "וּקְשַׁרְתֶּם לְאוֹת עַל יָדֶךָ וּלְטוֹטָפוֹת בֵּין עֵינֶיךָ" ובפרק י"א בפסוק י"ח בנוסף לבקשה להניח את דבר האלוהים "עַל לְבָבְכֶם וְעַל נַפְשְׁכֶם" באה המצווה הדורשת "וּקְשַׁרְתֶּם אוֹתָם לְאוֹת עַל יַדְכֶם וְהָיוּ לְטוֹטָפוֹת בֵּין עֵינֵיכֶם". תשמיש הקדושה על-פי ההלכה מניחים ביום. כיום נהוג להניח את התפילין במהלך תפילת שחרית.
המילה תפילין אינה מוזכרת בשום מקום בספר התנ"ך. לכן יש מקום לתהות, לשאול, ללבן ובעיקר לנסות להבין כיצד הגיעו חכמינו זיכרונם לברכה מ"טוטפות לתפילין". יש מקום לשאלה, אם המילה "תפילין", שאינה מופיעה בשום מקום בתנ"ך, כיצד קרה שחז"ל נטלו מילה זו הנקראת "טוטפות" וטענו, שמדובר ב"תפילין".
יש מקום לתהות ולתת תשובה נאותה כיצד המושג תפילין, שאינו מופיע בשום מקום בתנ"ך, הפך לתשמיש של קדושה, תשמיש עשוי מעור של בהמה. לי אין תשובה לשאלה. כל תשובה שקבלתי, והרבה תשובות קבלתי, אף לא אחת שכנעה אותי. אך אמשיך לרכוש כבוד לכל יהודי המקפיד על קיום המצווה, במיוחד שאני עד להתרגשות הרבה המלווה כל יהודי המקיים את מצוות הנחת התפילין.
יש מחקר לשוני המביע דעה, שמקור המילה "טוטפת" הוא למעשה במילה הארמית - טוטפתא. המילה טוטפתא בארמית הוראתה תכשיט לקישוט המקובל אצל נשים. על-פי הסבר לשוני זה פסוקים ט' ו-ט"ו בפרק י"ג בספר שמות, כנראה מבקשים מאתנו, כפי שאדם מקפיד לזכור ולשמור על הטוטפת-התכשיט כך עליו להקפיד ולזכור את האלוהים שהוציאו מארץ מצרים.
יש לי גם תהיה מגדרית. כשאני קורא בספר דברים פרק ו' פסוקים ד'-ט' ברור לי, שהציווי מופנה אל כלל ישראל "שְׁמַע יִשְׁרָאֵל.. וְהָיוּ הַדְּבָרִים... עַל לְבָבֶךָ.. וְשִׁנַּנְתֶּם ... וְדִבַּרְתָּ... וּקְשַׁרְתֶּם.. וּכְתַבְתֶּם...". ברור לי, שהציווי פונה אל כלל עם ישראל, כמו שֶׁהַדִּבֵּר "לֹא תִּרְצַח" בעשרת הדברות הכתוב בלשון זכר מופנה לגברים ולנשים, הוא מחייב את הגברים ואת הנשים. משום מה על-פי ההלכה ההוראה להנחת תפילין מיועדת רק לגברים. ונאמר במפורש בהלכה "נשים פטורות מלהניח תפילין, ואם רוצות להחמיר עם עצמן ולהניח תפילין, יש למחות בידן". אם מצוות טוטפות-תפילין בפסוקים ד'-ט' מיועדת רק לגברים, מדוע חייבות הנשים לקיים את יתר המצוות המודגשות בקטע הזה.

תאריך:  03/06/2022   |   עודכן:  03/06/2022
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
הרהורים בעקבות מצוות הנחת תפילין (א')
תגובות  [ 41 ] מוצגות  [ 41 ]  כתוב תגובה 
1
הביטו איך האיש הרשע הזה
ה.א  |  3/06/22 13:24
 
- מותר לשאול שאלות
גבעת שאול   |  7/06/22 00:51
2
חג שמח לעם ישראל
שבת שלום וחג שמח  |  3/06/22 13:35
3
ועתה לגופו של עניין
ה.א  |  3/06/22 13:49
 
- איתן מכבד יהודים מניחי תפילין
ה.א משקר  |  3/06/22 17:30
 
- מרבית חברי הטובים - יהודים ל"ת
ה.א  |  4/06/22 06:11
 
- איתן משקר, הוא מזלזל בתפילין
ה.א  |  4/06/22 08:12
4
אוהבת את הכחה שח נעמי
מאחלת חג שמח  |  3/06/22 17:25
5
למהרהר הדגול...
מגיב ותיק  |  3/06/22 17:44
 
- עם מטורפי האסלם הרצחני
מגיב ותיק מתחרה  |  4/06/22 06:08
6
איתן מביע כבוד למניחי תפילין
ה.א מסלף   |  3/06/22 20:19
7
אספר לכם על בני דת "פושילית"
ה.א  |  3/06/22 22:18
 
- יפה הדגמת...
מגיב ותיק  |  4/06/22 09:52
8
עם מטורפי האסלם הרצחני
ה.א עורך תחרות  |  4/06/22 05:27
 
- אל תתאמצו לקרוא זבל
ה.א  |  4/06/22 09:36
9
שמור את פרק ב' במגרה
ה.א  |  4/06/22 06:32
10
עשו צחוק מתפילין
ה.א  |  4/06/22 07:54
11
ביזוי התפילין נמשך
ה.א  |  4/06/22 07:57
12
ה.א עקבי בהתלהמותו כלפי איתן
ה.א עקבי בהתלהמות  |  4/06/22 09:44
 
- האם בשמאל לא למדו לדבר רק רפש? ל"ת
ה.א  |  4/06/22 14:05
13
קרא את הספר אהבת ציון" של מאפו
הצעה למר ה.א  |  4/06/22 10:47
 
- ראיות ללא רפש, ראיות לאוהבי
ה.א  |  4/06/22 14:09
 
- ה.א תיישם את דרישת המאסר לאיתן
ה.א עליך לדרוש  |  5/06/22 00:43
 
- כמה מחברי הטובים הם יהודים ל"ת
ה.א  |  5/06/22 10:48
14
אוהב עם ישראל אמר את המשפט הזה
למה לי רוב זבחיכם  |  4/06/22 19:24
 
- בורות
ה.א  |  5/06/22 01:32
 
- זדון הלב מעריץ את המגיב ה.א
זדון הלב מעריץ  |  5/06/22 11:26
 
- האם איתן הוא בן אנוש?
ה.א  |  5/06/22 14:06
15
מאחלת שביע טוב והרבה בריאות
מאחלת /שבוע טוב  |  5/06/22 15:55
16
יותר גרוע מהחמאס הקיצוני
המגיב ה.א  |  5/06/22 21:56
 
- עוד מסר שנשלף מדיסק און קיא
ה.א  |  6/06/22 07:14
 
- ה.א אתה חמאסניק מצטיין
חמאס אוהב את ה.א  |  6/06/22 12:00
 
- מבינים כבר את החומר? מבינים! ל"ת
ה.א  |  6/06/22 17:01
 
- הסגנון של ה.א
הסגנון של ה.א  |  6/06/22 21:05
 
- זה השמאל הקיצוני, כמה עצוב ל"ת
ה.א  |  6/06/22 22:56
17
איתן, שמור על בריאותך
נסיה כ.  |  6/06/22 12:10
18
בוקר טוב איתן יקר ל"ת
בוקר טוב איתן יקר  |  7/06/22 09:02
19
המלצה לאיתן קלינסקי
עמוס שנער  |  7/06/22 17:25
 
- שאתה מגיב ללא קריאת המאמר
לעמוס שנער-זה מה  |  8/06/22 05:58
 
- איתן משלם מס שפתיים
ה.א  |  9/06/22 00:45
20
ברור שמותר לבקר
יגאל פן  |  8/06/22 09:34
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
ציפי לידר
מדוע זכו הנשים לקדימות במעמד הר סיני?    מה הקשר בין מתן תורה לברכת בלעם?    לא למציצנות, כן לצניעות    ומה הקשר בין מגילת רות לצניעות? על כך קיראו במאמר שלפנינו
אפרים הלפרין
שחיתות, נקיון כפיים, שוחד, הפרת אמונים ותום לב הם עוד מושגים שאינם חופפים, אך יש ביניהם קשר    ואם לא נבין את הרציונל שעומד מאחוריהם, אנו עלולים לשגות בפרשנות שלהם ולפסוק באופן שגוי
ירון פרידמן
בשבוע שעבר נחשפה הפדיחה הגדולה של משפחת סנואר - בן אחותו, איש דאעש חוסל ע"י הצבא המצרי. האירוע מעלה תהיות לגבי הגבולות העוברים בין ארגוני טרור - האם הם אויבים או שותפים?
דן מרגלית
הליכוד נושא באחריות הלאומית הכללית באפשרו לבטל את התקנות רק כדי להחזיר את ח"כ בנימין נתניהו לבית ברחוב בלפור    זה יחזק את תנועת החרם עלינו
אלי אלון
לפני ימים אחדים נחוג "יום ירושלים"    אחד השירים היפים על ירושלים שהפך לקלסיקה בזמר הישראלי ונצרב בתודעת האומה הוא השיר "אור וירושלים"    את מילותיו ולחנו כתב המשורר והמלחין יוסף שריג    שנה וחצי לאחר כתיבת השיר נפל שריג במלחמת יום הכיפורים ברמת הגולן והוא בן 30 בנפלו
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il