X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  יומני בלוגרים
צינון שוק המשכנתאות [צילום: עבד ראחים חטיב/פלאש 90]
העלאות הריבית כחרב דמוקלס
נשאלת השאלה האם קיים קשר כלשהו, ישיר או עקיף, בין העלאות הריבית לבין פתרון משבר הדיור

אתחיל בכך שאישית, הן כנשיא לשכת הקבלנים, הן כיזם וקבלן, והן כאזרח מדינת ישראל, אני בהחלט סבור שהעלאות הריבית ההדרגתיות והמתונות שאותן מבצע נגיד בנק ישראל, הינן כורח המציאות. העלאות אלה תפקידן בראש ראשונה לצנן את הביקושים הלוהטים במשק הישראלי, ביקושים שהביאו עימם אינפלציה לא צפויה, שעלולה הייתה, לולא העלאות הריבית, להיות כבר היום גבוהה יותר.
העלאות הריבית, תרמו במהלך החודשיים האחרונים גם לצינון שוק המשכנתאות, שירד בחודש אפריל האחרון בשיעור משמעותי של כ-23 אחוזים ועל-פי כל הסימנים חודש מאי יבשר עימו ירידה משמעותית נוספת. העלאות הריבית גם ימתנו ככל הנראה במידה כזו או אחרת את עליות המחירים בשוק הדיור, ובמיוחד לאור המגמה המתרחשת כבר בימים אלה של האטה במשרדי המכירות.
אולם, וזה אולם גדול, לצערי הרב, גם אם שוק המשכנתאות ימשיך להתמתן וגם עם ה"ראלי" בעליית מחירי הדיור ייבלם לחלוטין (מה שאני בספק רב לגביו), נשאלת השאלה האם קיים קשר כלשהו, ישיר או עקיף, בין העלאות הריבית לבין פתרון משבר הדיור. התשובה שלי הינה לאו רבתי. העלאות הריבית מטרתן האחת והיחידה הינה לעצור את הביקושים. אולם אין כל קשר בינן לבין הגדלת ההיצע. הן לא יוסיפו יחידת דיור אחת לרפואה, לא בשיווק קרקע, לא בהתחדשות עירונית ולא בבנייה חדשה בכלל.
מבחינות רבות, לצערי, מהווה העלאות הריבית חרב בדמוקלס(!) על צווארו של שוק הדיור. הן מביאות, שלא בצדק, לאשליה שהנה או טו טו שוק הדיור חוזר לדרך המלך. ולא היא. משחקי הריבית הינן אולי הנשק האפקטיבי היחידי שקיים בידי נגיד בנק ישראל, אולם עבור תחלואי שוק הדיור הינם בבחינת אספירין, אפילו לא אנטיביוטיקה. הם אינם מהווים, לא מניה ולא מקצתיה, טיפול שורש אינטנסיבי, כפי שהשוקר זקוק לו.
חוששני מאוד שכעבור מספר חודשים, גם אם נחווה העלאת ריבית שלישית ורביעית, המציאות המרה תטפח על פני כל האופטימיים הקוראים בימים אלה את כותרות מדורי הנדל"ן המבשרות על האטה בביקושים. ההערכה שלי, ועל סמך נתוני לשכת הקבלנים, כי למרות ההאטה והירידה במכירת דירות, ההיצע הדל, ובמיוחד באזור הביקוש, יביא גם בשנה הקרובה 2022-2023 להמשך עלייה במחירי הדיור, זאת בשל העדר כל אלטרנטיבה אחרת. אני צופה כי יהיו פחות עסקות אבל אלה שיהיו יהיו יקרות יותר.
הצעתי בעבר ואני מציע שוב ביתר שאת להגדיל באופן אוטומטי ב-30 אחוזים את זכויות הבנייה בכל פרויקט (שבס-כחלון) ומתוך זה להפריש 20 אחוזים לטובת דיור מוזל ועוד 10 אחוזים לשכירות מסובסדת לטווח הארוך. פעולה אחת שכזו תגדיל בבת אחת את היצע הדיור באופן דרמטי ב-30 אחוזים, זאת תוך דגש על אזור הביקוש במרכז הארץ. נכון. ייקח מספר שנים לבנות את אותם בניינים, אולם, וזה אולם גדול, לפחות תיווצר עבור רוכשי הדירות קשת בענן של אופטימיות שתביא לרוח חדשה בענף, ופתרון ממשי למשפרי דיור, לזוגות צעירים, לזכאי משרד השיכון וכן למחפשי דירות להשכרה במחיר סביר ולטווח ארוך.

הכותב המאמר הוא נשיא לשכת הקבלנים ובעלי קבוצת "מזרחי ובניו".
תאריך:  10/07/2022   |   עודכן:  10/07/2022
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
עמנואל בן-סבו
אין המדובר בנושא של בני אור נגד בני החושך. גם לא בטהרנות, כי אם בציפייה להנהגה נטולת אינטרסים אישיים, הנהגה אשר אזרחיה יצביעו לעברה וילחשו בתפילה לילדיהם, כך ראוי וצריך להתנהג
אביתר בן-צדף
עוד כמה תגובות קצרות בדרך כלל - בנושאים גדולים כקטנים    והפעם - מבשילים, לומדים, מנציחים, מוקירים, מטייחים ומגבים    "אל נא רפא נא לה" (במדבר י"ב, פסוק י"ג)    הרבה בריאות, נחת, שלווה, שמחה ואושר    "הגרמנים לא חזרו למוטב, הם רק נחים" (בן הכט)    שבוע טוב
מתי דוד
החוק משתנה והוא מאין סוג של "פלסטלינה" משפטית, הנתונה לשליטתם של הפרשנים המשפטיים על-פי דעתם האישית
רון בריימן
בימים האחרונים אנו עדים לחיזור גורלי של ראשי המדינה - הנשיא, ראש הממשלה, שר הביטחון - אחרי הפריץ מרמאללה (וגם אחרי הרודן הטורקי)    העילה לחיזורים: הערכה כי זה מה שהנשיא האמריקני ביידן מצפה/דורש שיקרה לקראת/במהלך ביקורו באזור
רפי לאופרט
סוגיית מינוי רמטכ"ל חדש לצה"ל בתקופת ממשלת מעבר חוזרת ומעלה לסדר-היום את הכאוס השלטוני שנוצר במדינה בהשראת "כל מחוקקיה" ויועציה המשפטיים. דומה שהחקיקנות הפכה מחקיקה - קו מנחה בסיסי לדרך העשייה - למסלול עוקף כל נורמה וכל סדר נוהלי. מטעמי נוחיות "משפטית" הוכנס למעגל גם היועמ"ש. פרשת מינוי הרמטכ"ל בגלל חשיבות ורגישות המינוי היא אירוע המצדיק לומר: "עד כאן!"{1}
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il