X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  יומני בלוגרים
פתח מערת העטלפים בהרצליה ספטמבר 2022 [צילום: אלי אלון]
מערת העטלפים ה"סודית" בהרצליה
בהרצליה בסמוך לכביש החוף, באזור המכונה הבאסה (הביצה) נמצאת מתחת לגבעות הכורכר מנהרה שנחפרה בתקופה הביזנטית פתח המנהרה נושק ל"כביש החוף" ובמקום התהוותה מערה המכונה "מערת העטלפים" לא רבים יודעים על קיומה ואת סיפורה של המנהרה והמערה ההיסטורית

ב-6 במרס 2013 השתתפתי בסיור באתריה ההיסטוריים של העיר הרצליה. את הסיור הדריך הסופר וחוקר תולדות ארץ ישראל ד"ר מרדכי נאור. בעת שביקרנו באזור הנקרא בפי ותיקי העיר אזור ג' הבאסה (הביצה) סמוך לרחוב המסילה סיפר ד"ר נאור כי מתחת לרגלינו נמצאת מנהרה ביזנטית-רומית.
לדבריו המנהרה נחפרה בתקופה הביזנטית לפני כ-1,600 שנה במטרה לנקז את מי הביצה מאזור הבאסה (הביצה) בהרצליה לכיוון הים. המנהרה כיום היא באורך של כ-150-130 מטרים. בשל התמוטטויות דפנותיה או הרס של חלק ממנה בעשורים האחרונים פחת אורכה. בספרים מצוין כי אורכה הוא כ-190 מטרים. גובהה של המנהרה הוא קרוב ל-2 מטר, אם כי יש מקומות לאורך המנהרה בהם הגובה נמוך יותר.
מצבה של המנהרה בעשורים האחרונים הוא עגום למדי: המנהרה נסתמה מחול ואדמת סחף וכן כתוצאה מלכלוך וגרוטאות שנשאבו-נסחפו לתוכה. חלק מקירותיה אף התמוטט, והיא הפכה למושבה גדולה של עטלפים. על-אף היותה אתר ארכיאולוגי והיסטורי בעל חשיבות, הוזנחה המנהרה במשך שנים רבות על-ידי הרשויות הנוגעות בדבר, וגם עבודות עפר שונות להנחת תשתית ביוב שנערכו במהלך השנים בסביבה לא "הוסיפו לה בריאות". אם לא תשוקם מצבה עלול להידרדר.
"מקום מבוזבז ביותר"
בסיור הגדיר ד"ר מרדכי נאור את המצב במנהרה "כמקום מבוזבז ביותר", שכן הוא יכול לשמש אטרקציה תיירותית חשובה ומושכת.
ותיקי המושבה הרצליה מספרים כי בשנות ה-30 המוקדמות שימשה המנהרה אתר מטווחים ואימונים של ארגון ההגנה. חברי ההגנה של המושבה התאמנו והסתירו נשק במקום קיימו שם לימודי נשק/קפ"פ ושדאות.
רעייתו של מרדכי נאור, הפזמונאית והסופרת לאה נאור, ילידת הרצליה שהתלוותה לסיור, סיפרה בערגה כיצד בהיותה נערה בתנועת הנוער טיילו ושיחקו היא וחבריה באזור המנהרה ואף היו שנכנסו ושהו בתוכה. כמה מוותיקי הרצליה שהצטרפו לסיור ידעו לספר גם הם, כי המנהרה היוותה בשנות טרום הקמת המדינה וגם לאחריה מקום מפגש וטיולים לילדי האזור ונושאים איתם זיכרונות אישיים רבים מהאזור.
דני גדלין, פעיל שימור אתרי בהרצליה ומדריך במוזאון לתולדות הרצליה, יודע לספר כי בשנות ה-50 בהיותו ילד נהג לעבור את המנהרה לאורכה. לדבריו, החברה לפיתוח הרצליה ערכה לפני שנתיים סקר מיפוי במנהרה לבדיקת מצבה. המצב כיום, אומר גדלין, שניתן להיכנס למנהרה דרך הפתח המערבי שלה למספר מטרים, אולם יותר מכך לא ניתן להיכנס כי יש צמחייה סמיכה וחול וסחף עפר ומושבת עטלפים לא קטנה.
"הגנת העטלפים מונעת שיקום המנהרה"
לאחר הסיור במנהרה ובאתרים היסטוריים נוספים שונים בעיר, נערך במוזאון לתולדות הרצליה "בית הראשונים" מפגש בן משתתפי הסיור לבין מי שהיה בזמנו ראש עיריית הרצליה, עו"ד יהונתן יסעור. במהלך המפגש שאל אחד ממשתתפי הסיור את ראש העירייה מה בעניין המנהרה. ראש העיר השיב כי העטלפים הרבים שהשתכנו במנהרה לא מאפשרים לו לשקם את המנהרה, שכן החוק אוסר לפגוע בעטלפים. עם זאת אמר יסעור, כי ייתכן שיש מקום לפתוח את המנהרה לאורך מספר מטרים קטן כדי לאפשר לתיירים ולמבקרים להכיר את המנהרה ועברה.
את פתחה המערבי של המנהרה ניתן לראות בצד המזרחי של כביש החוף מול הרצליה. כ-800 מטרים צפונית למחלף הסירה, כ-150 מטרים צפונית לתחנות האוטובוסים ב"צומת הרצליה" לכיוון צפון. מאחר שניתן להיכנס למנהרה הביזנטית דרך הפתח המערבי שלה למספר מטרים, והמנהרה נחסמה הפך פתחה המערבי של המנהרה ההיסטורית למערה ועם השנים התבססה בה מושבת עטלפים גדולה. ומכאן כינויה "מערת העטלפים".
פתח המערה - המנהרה מוסתר בצמחיה סבוכה
ביקרתי במקום במרס 2013 ראיתי את המערה במלא הדרה ועטלפים רבים בה בימים אלה ספטמבר 2022 ביקרתי שוב במתחם "מערת העטלפים" בהרצליה כיום עטופה, מכוסה מוסתרת בצמחיה סבוכה. בקושי ניתן לראותה וממש קשה כמעט בלתי אפשרי להגיע אל המערה.
בכותרת כתבה זו מכונה מערת העטלפים בהרצליה "המערה הסודית". זו לא קלישאה. המערה באמת "סודית". היא, כאמור, מכוסה בצמחיה סבוכה ובקושי אפשר לזהות את פתח המערה. רוב רובו של הציבור הרחב כולל תושבי הרצליה וגם מטיילים ותיקים לא יודעים על קיומה של המערה ולבטח לא את סיפורה.
לו הייתה עיריית הרצליה מסירה הצמחייה הסבוכה מול פתח המערה הייתה מתגלה פתח המערה -המנהרה במלא הדרה ונחשף לציבור ואולי כדאי לחשוב בכיוון זה למען שימור ההיסטוריה והטבע העירוני.
איך מגיעים למערה: מגיעים לפינת הרחובות נורדאו, המנהרה (הרחוב ע"ש המנהרה שלידו). מטרים ספורים משם פונים כמה עשרות מטרים מערבה יש שם גן ציבורי. פתח המערה נמצא בצד מערבי של הגן נושק לכביש החוף.

תאריך:  08/09/2022   |   עודכן:  08/09/2022
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
עמנואל בן-סבו
ההנהגה הישראלית כוססת את ציפורניה, אגלי זיעה מכסים את עורפה בציפייה דרוכה לבחון האם לקיחת האחריות הזו מספקת את האמריקנים או שמא ידרשו גם לפתוח בהליכים פליליים נגד לוחמי צה"ל ומפקדיו
יורם אטינגר
43 שנות שלטון האייתולות מעידות על כישלון האופציה הדיפלומטית שהעניקה רוח גבית עוצמתית להתנהלות פורעת חוק פנימית, אזורית וגלובלית של משטר האייתולות, ורוח נגדית הרסנית לכל המשטרים הערביים הפרו-אמריקנים ולביטחון הלאומי וביטחון הפנים של ארה"ב
עמנואל בן-סבו
תהיתי, האם לא היה ראוי לצרף לרשימת הנואמים המרשימה גם את הנושא בתפקיד ממלכתי, ראש האופוזיציה, בנימין נתניהו, האם לא היה נכון לשלב באחד מהפאנלים, נגיד זה שאביעד גליקמן מנחה את יו"ר הכנסת לשעבר, יריב לוין או שמא את שר המשפטים לשעבר, אמיר אוחנה
צבי גיל
לאוכלוסייה הקשישה אין כוח בכלל, אבל יש להם כוח אלקטוראלי - גובר והולך - השתמשו בו -כשדולה    המשרד לשוויון חברתי הוא האחראי בין היתר הן על האוכלוסייה הקשישה והן על ניצולי השואה
יוני בן-מנחם
שלטונו של יו"ר הרש"פ אבו-מאזן נחלש, הוא איבד לחלוטין את המשילות באזורי ג'נין ושכם ובשטח נוצר וואקום ביטחוני שאותו ממלאים מחבלים חמושים. מעמדו המדיני והציבורי של אבו-מאזן נמצא בשפל, דבר שמגביל את יכולתו לדרבן את מנגנוני הביטחון של הרש"פ לאכוף חוק וסדר בצפון הגדה
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il